Tien onterechte creditcard afboekingen bij Vakantieveilingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:28

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Kreeg ik afgelopen een afschrift van m'n Rabocard, stonden daar op 18-5 ineens 10 losse afboekingen gedaan via Vakantieveilingen.nl die ik niet had uitgevoerd.

Het waren een aantal afboekingen van 50 euro, een paar van 56 en een aantal van 54 euro. Dus in totaal zo'n dikke 500 euro. Direct de Rabobank gebeld, de kaart laten blokkeren en ik krijg een schadeformulier toegestuurd en een nieuwe creditcard binnenkort. Mijn melding gaat daar naar de afdeling Fraude, maar die hadden het nogal druk.

Ik vermoed dus dat ik het bedrag van de Rabobank zonder al teveel gedoe wel terug ga krijgen.

Ik heb echter nog geen contact opgenomen met Vakantieveilingen, ik weet echter ook niet hoe je daar met je creditcard moet betalen. Is een cc-nummer, einddatum en cvc kode genoeg? Of heb je de random reader van de Rabobank dan ook nog nodig, want dan zou het wel erg raar zijn dat iemand mijn gegevens heeft kunnen gebruiken.

Blijft vreemd waar mijn cc-gegevens nu vandaan komen. Ik heb 4 dagen voor deze afboekingen gepind met mijn creditcard bij een hotel, dus zou ik daar geskimmed kunnen zijn, of kan dat niet met een creditcard?
Dat hotel heb ik geboekt bij Booking.com en dan moet je uiteraard altijd je cc-gegevens inclusief cvc kode ingeven. Maar ook dat heb ik al wel veel vaker gedaan en nog nooit problemen mee gehad. Verder liggen mijn cc-gegevens nog vast bij Paypal, maar kan me bijna niet voorstellen dat ik daarlangs gehackt ben.

Iemand verder nog adviezen wat te doen, behalve het schadeformulier van de Rabobank invullen en snel terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De computer waarop jijzelf online met een creditcard iets hebt betaald kan ook gehackt zijn, zat malware die keyloggers en sniffers e.d. installeert om zo creditcardgegevens te ontfutselen.

Dus check je eigen computer goed op malware, met virusscanner en iets als malwarebytes.
Sommige malware nestelt zich op je pc als rootkit, en is dan lastig/amper te detecteren, dus als je een beetje twijfelt of het allemaal OK is, is een volledige herinstallatie aan te raden.

Heb je de online-creditcardbetaling uitgevoerd op een computer die niet onder jouw beheer valt (internetcafe, kennis etc.), dan zou die computer je CC-gegevens opgeslagen kunnen hebben (al dan niet opzettelijk, zie verhaal malware).

De site van Vakantieveilingen ging trouwens eens niet heel zorgvuldig met klantgegevens om, maar als ik je verhaal goed lees, heb je nooit daar zelf iets gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:36:
De computer waarop jijzelf online met een creditcard iets hebt betaald kan ook gehackt zijn, zat malware die keyloggers en sniffers e.d. installeert om zo creditcardgegevens te ontfutselen.

Dus check je eigen computer goed op malware, met virusscanner en iets als malwarebytes.
Sommige malware nestelt zich op je pc als rootkit, en is dan lastig/amper te detecteren, dus als je een beetje twijfelt of het allemaal OK is, is een volledige herinstallatie aan te raden.

Heb je de online-creditcardbetaling uitgevoerd op een computer die niet onder jouw beheer valt (internetcafe, kennis etc.), dan zou die computer je CC-gegevens opgeslagen kunnen hebben (al dan niet opzettelijk, zie verhaal malware).

De site van Vakantieveilingen ging trouwens eens niet heel zorgvuldig met klantgegevens om, maar als ik je verhaal goed lees, heb je nooit daar zelf iets gekocht?
Ik had zowel Spybot als Malwarebytes al gedraaid (ik draai ze wel vaker) en deze kwamen beide met niks.

Wat Vakantieveilingen betreft, ik wist niet eens zeker of ik daar een account had, maar na een paar keer inloggen met een paar verschillende wachtwoorden, bleek ik toch ooit een account aangemaakt te hebben. Maar zonder gewonnen veilingen, ik heb daar nooit iets betaald. Dus het is niet via mijn account gebeurd. Mijn bankrekeningnummer was wel opgeslagen bij m'n gegevens, maar daar kunnen ze niet zoveel mee.

Blijft een vreemd, maar vooral ook vervelend verhaal. Ik gebruik m'n creditcard al meer dan 15 jaar en altijd zonder problemen. Dat vertrouwen is nu wel een beetje geschaad.

[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 29-05-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
hars73 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:49:
Blijft een vreemd, maar vooral ook vervelend verhaal. Ik gebruik m'n creditcard al meer dan 15 jaar en altijd zonder problemen. Dat vertrouwen is nu wel een beetje geschaad.
Ja, dat kan ik me goed voorstellen, zou ik ook hebben.
Ik kreeg eens (ongevraagd) een nieuwe opgestuurd met een brief erbij dat men dat uit voorzorg deed omdat het vermoeden bestond dat de kaartgegevens in verkeerde handen waren gevallen (er was nog niets verdachts afgeschreven). Dan ga je ook nadenken hoe/wat/waar...

Aan de andere kant, er zit (voor zover ik weet) ook wel een goede afhandeling/verzekering bij de meeste creditcards in geval van fraude, dus je zult niet zo gauw 'de dupe worden' op financiëel gebied :)
Men wil natuurlijk graag dat je klant blijft: bij een rente van ~14-16% die ze je in rekening kunnen brengen icm. de jaarlijkse bijdrage loont die klantvriendelijkheid al gauw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook niet vreemd dat ze het op een NL website proberen? Ik bedoel de meeste CC gegevens worden gestolen door buitenlanders op en buiten het internet en waarom zouden ze dan op een NL website deze CC gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Daarom moet je ook hemel en aarde bewegen bij ING om standaard volledige afschrijvingen te krijgen. In de basis doen zij bij een nieuwe rekening gelijk met termijnen werken. Kunnen ze lekker rente cashen. Dat kan je niet bij afsluiten en niet bij de balie aanpassen, maar moet je echt voor bellen. 8)7

OnT: staat er ook bij wanneer en hoe en welke vakanties? Soms hebben de overzichten meer informatie. De bedragen zijn nogal laag en de site een beetje onhandig om fraude mee te plegen imo.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan in je verhaal niet opmaken of je al aan je vrouw/vriendin hebt gevraagd of zij je creditcard gebruikt heeft. Wellicht wou ze je verrassen oid.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2012 15:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:06:
Ik kan in je verhaal niet opmaken of je al aan je vrouw/vriendin hebt gevraagd of zij je creditcard gebruikt heeft. Wellicht wou ze je verassen oid.
Sigaar uit eigen doos? Oftewel "Ik trakteer, jij betaalt"? :P

Lijkt me dat ze toch wel haar eigen CC heeft en gebruikt, zeker als het een verrassing moet zijn?
(en als ze haar eigen CC daarvoor heeft gebruikt, zou het ook op een apart rekeningafschrift staan; zo niet, dan zou ik het zeker navragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Nee het was niet m'n vrouw ;) Dat weet ik zeker. En inderdaad het is vreemd dat het bij een Nederlandse site is gedaan voor zulke kleine bedragen. Daar heb je een boel gedoe van, als je die kaartjes dan nog op marktplaats wilt gaan verkopen ofzo.

Ik had de Rabobank gebeld en het waren allemaal afboekingen in de avond, meer informatie heb ik niet. Er staat ook niks extra's op de afschrijving, behalve dat het van Vakantieveilingen is.

Ik wil misschien nog contact opnemen met Vakantieveilingen, maar of die me extra informatie kunnen geven vraag ik me af. Misschien kunnen ze zeggen met welke naam er geboekt is met het betreffende cc-nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Een vakantie staat toch op naam? Lijkt me dat vakantieveilingen gemakkelijk kan nagaan op wiens naam die vakanties zijn geboekt. Of lul ik maar wat?

Daarnaast kun je aangifte doen en de Rabobank doorverwijzen naar vakantieveilingen. De bank wil sowieso zijn geld terug en dat lijkt me in dit geval een fluitje van een cent, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:06:
Ik kan in je verhaal niet opmaken of je al aan je vrouw/vriendin hebt gevraagd of zij je creditcard gebruikt heeft. Wellicht wou ze je verassen oid.
Afbeeldingslocatie: http://www.goodfuneralguide.co.uk/wordpress/wp-content/uploads/2012/01/Ash.jpg
Figuur 1: (het resultaat van een) verassing

Afbeeldingslocatie: http://annemieke.borsatoweblog.nl/upload//875/875_cze3xtibn5u.gif
Figuur 2: verrassing

Gaat het niet gewoon om dat hotel, die elke nacht afzonderlijk heeft afgeboekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik ben inmiddels al iets verder. Net even ingelogd op m'n internetbankieren en het blijkt dat Vakantieveilingen een paar dagen geleden (exact een week na de 10 afboekingen), al 5 afboekingen weer teruggestort heeft. Blijkbaar is er bij Vakantieveilingen al een belletje gaan rinkelen. Ik ga nog even verder contact opnemen om te kijken waar de overige terugstortingen zijn en wat de reden is van de afboekingen.

Contact opgenomen met Vakantieveilingen. Die konden mij niet vertellen welke afboekingen het betreft, want ze konden de boekingen alleen maar terugvinden als ik van één van die boekingen een betalingskenmerk wist.

Dus ik de Rabobank gebeld met de vraag of ze me een betalingskenmerk konden geven. Maar ze hebben per afboeking niet meer informatie dan ikzelf zie op m'n afschrift en dus geen betalingskenmerk. :X

Wel heb ik het positieve bedrag wat van die 5 terugboekingen weer op m'n cc-rekening stond over laten boeken naar m'n lopende rekening en dat staat er dan binnen 1-3 dagen op.
Verder stond er een betwisting (door m'n aangifte afgelopen zaterdag) voor het nog openstaande bedrag van de overige 5 boekingen. Daarvoor krijg ik een schadeformulier thuisgestuurd. Maar ik kon het totale bedrag van deze betwisting ook nu al probleemloos laten overboeken naar m'n lopende rekening. Dat zal ook binnen 1-3 werkdagen op m'n rekening moeten staan.

Al met al een vrij vaag verhaal, waarbij je helemaal niks te weten komt, maar waar ik zoals ik het nu zie, niet slachtoffer blijf en het geld vrij snel weer terug heb.

[ Voor 62% gewijzigd door hars73 op 29-05-2012 11:25 ]

Pagina: 1