Auto voor woon-werk verkeer - €3500

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:46
Omdat ik het aankomende jaar ga werken (en daarna waarschijnlijk weer verder studeren) wil ik een auto gaan kopen. Ik heb op dit moment een motor, maar een auto is een stuk praktischer en is ook in de winter bruikbaar. Ik ga 4 dagen per week werken en moet daarvoor ongeveer 25 km heen en terug rijden. Daarnaast in het weekend ook zo'n 100 km. Ook zal ik af en toe wat langere afstanden binnen Nederland rijden, uiteindelijk zal het neerkomen op ongeveer 15.000 tot 20.000 km/jaar. Als ik verder ga studeren wil ik waarschijnlijk wel m'n auto houden, dus dat speelt ook van belang ivm maandelijkse kosten. Benzine is denk ik dus de betere optie voor mij.

Het zal m'n eerste auto zijn en ik heb een redelijk budget (voor mijn wensen): +/- €3500,- (max 4000).

Daarnaast heb ik een aantal eisen en wensen (van meest naar minst belangrijk):
- Betrouwbaar (ik moet gewoon elke dag naar m'n werk)
- Bouwjaar: > 2002 (wil liever geen hele oude auto)
- Gewicht: < 1050 Kg (ivm belasting)
- Niet te klein maar zeker niet te groot. Ik ben 1,88 en wil af en toe ook spullen meenemen. Een 107 of Lupo is bijvoorbeeld te klein.
- Iets van vermogen, ik hoef niet te racen met een auto, maar ik rij best door (liefst gewoon linkerbaan 130) en daar moet een auto wel een beetje voor gemaakt zijn. Ik zal bijna alleen maar snelweg rijden.
- Moet er een beetje leuk uit zien (een Nissan Micra vind ik belachelijk lelijk, een Ford Fiesta of liever nog Ford Focus 3D is best mooi).
- Airco

Kilometerstand vind ik minder belangrijk, volgens mij kan een auto best 300K halen mits er goed onderhoud is gepleegd. Ik wil ongeveer rond de 150.000 gaan zitten (of 200.000?).

Modellen die ik zelf op het oog heb:
Ford Fiesta
Schijnt heel betrouwbaar te zijn, ziet er goed uit en is goed verkrijgbaar in mijn prijsklasse. De 1.4 heeft best wat vermogen volgens mij en hij is ook niet heel klein.

Ford Focus
Ook nog een optie, deze is een stuk groter dan de Fiesta maar de 1.4 zit nog net op de 1050 Kg. Hij heeft niet direct m'n voorkeur maar wil hem niet uitsluiten.

Seat Ibiza
Opel Corsa
Fiat Punto
Volkswagen Polo
Etc...

Ik zit op dit moment hard te twijfelen tussen een economy of een compacte klasse. Het voordeel van economy is het gewicht en dus de kosten per maand, maar het nadeel is de ruimte en het feit dat wat grotere auto's wat fijner zijn op de weg...

Een aantal auto's die ik in ieder geval niet zie zitten:
- Volkswagen Golf. Vaak wordt je gelijk in een bepaalde categorie gestopt als je in zo'n auto rijd, en ze zijn heel diefstalgevoelig. Gezien de plek waar ik woon is dat niet heel handig.
- Franse auto's. Slechte ervaring mee en het is gewoon fijn gevoel. Misschien heel stom, maargoed...

Als laatste nog: Ik ben nu 20 jaar (in juli 21), dus dat kan misschien nog lastig worden voor een WA verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Je list wel een Italiaanse auto, maar geen Japanner te bekennen... als het toch betrouwbaar moet zijn, waar staan de Corollaatjes dan?

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Ik zie geen Aziaten (Mitsubishi, Mazda) in je shortlist. Een bijzondere reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Klopt, dat zou inderdaad ook nog een goede optie zijn en ben ik compleet vergeten. De lijst is ook maar een voorbeeld, maar qua aziatische auto's ben ik juist enorm positief. M'n ouders rijden nu zo'n 10 jaar Mazda en hebben nooit problemen gehad. Ook rijden ze best lekker (hoewel dat wel een grote 626 / 6 was).

EDIT: Ik zit nu te zoeken, en auto's als een Honda Civic, Toyota Corolla en dergelijke zijn allemaal goede opties.

[ Voor 15% gewijzigd door TheJVH op 29-05-2012 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met 15-20k km in die prijscategorie zou ik juist aanraden om te gaan voor een zuinige diesel, eigenlijk gewoon de dieseluitvoering van een van de genoemde auto's.

Heb laatst zitten rekenen en met huidige brandstofprijzen is omslagpunt bij een lichte auto (idd <1050kg) gezakt tot onder de 10k km :o

Reken maar na, een lichte zuinige diesel kan 1:20 irl rijden (check autoverbruik.nl of spritmonitor.de voor real world cijfers), de benzinevariant doet als het meezit 1:15. Dat scheelt al 25%. Vervolgens kost benzine ook nog eens 25% meer. Je hebt de hogere vaste lasten er zo uit.

Trouwens, LPG G3 doet het nog beter. Verbruik in liters is hoger, maar per km lager, waarbij belasting ook nog lager is dan diesel. Met jouw budget kun je een betrouwbare makkelijk vinden.

Mbt verzekering: neem een lichte auto zonder al teveel vermogen. Dat spreekt weer in het voordeel van diesel (meer koppel bij minder vermogen). Die rekensommen heb ik niet gemaakt (relatief ouwe lul met zat schadevrije jaren), maar op independer.nl kun je snel genoeg zien wat het kost.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

franssie

Save the albatross

Met Dion ^^

kleine diesel is denk ik als privé rijder snel voordeliger en juist met de kleinere modellen is het extra koppel wel lekker (minder gejank onder de kap).
Zakelijk lease zit het anders ivm rare bijtellingspercentages.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Suzuki Alto MKIV is ook mogelijk en een goede auto. Het is niet flitsend, maar je hebt 5 deuren, een betrouwbare jap met nog best een lekker 1.1 motortje (kom van een 3 cilinder Swift, en dit is gewoon een lekkere zestienklepper die ook bij lage toerentallen al goed mee wil) en het is gewoon een goede kleine auto. Ik rijd ook regelmatig met drie mensen er in wat ook goed gaat. Hij is in veel opzichten wel vergelijkbaar met de Aygo's en dergelijke qua rijden al zijn dat weer 3-cilinders, alleen de voorruit zit wat dichterbij (wat wel weer handig is met de navigatie ;) )

Heb er zelf begin deze maand een gekocht. Verbruik is zo'n 1:19 bij mij met 25 procent snelweg en de rest een mix van provinciale wegen en dorpen en een stukje file rijden. Ik rijdt wel wat meer kilometers (zo'n 500 km per week)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Met 1,86 meter en vrij lange benen paste ik niet in de kleinere Suzuki's, Toyota's en andere Aziaten. Uiteindelijk ging het bij mij tussen de Corsa(-C) en de Fiesta.

Ik heb ze beiden gereden, en het is bij mij de Corsa geworden. Van de Corsa-C is er ook een 1.7 diesel. Ik zou niet de Corsa-D nemen. De auto zelf is zwaarder geworden, maar de motorisering is niet evenredig meegegroeid. Die voelt dan ook stukken trager aan dan de C versie, ook al valt dat in de praktijk wel mee.

Ik ben óók tevreden over de Fiesta, trouwens. Het enige wat mij stoorde was het rommelige dashboard met de zeer aanwezige radio. Als dat je niet stoort: prima auto voor zijn geld.

Let trouwens ook op bij 3 of 5 deurs: bij 3 deurs versies van hetzelfde model zijn de deuren groter, wat soms lastiger is bij in- en uitstappen op krappe parkeerplaatsen. Aan de andere kant, de B-stijl zit dan ook verder naar achteren waardoor je naar opzij beter zicht hebt. Vooral op de snelweg vind ik dat laatste erg fijn; minder dode hoek.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Waarom niet iets breeder zoeken. Neem een Volvo V70 Clasic (1997-2000). Niet kapport te krijgen (2.5l 5 cilinder). Volop opties zoals climate control, cruise control, etc). En ze kunnen met benzine makkelijk 5 ton lopen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:01
worldfastest schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:51:
Waarom niet iets breeder zoeken. Neem een Volvo V70 Clasic (1997-2000). Niet kapport te krijgen (2.5l 5 cilinder). Volop opties zoals climate control, cruise control, etc). En ze kunnen met benzine makkelijk 5 ton lopen.
En een verbruik waar je u tegen zegt....

@TS: Ondanks je afkeer tegen franse auto's is een Renault Clio Phase 2, misschien wel Phase 3 een optie. 1.5 DCi is behoorlijk betrouwbaar en zuinig. Ik zat met mijn 1,93 behoorlijk goed in de Clio.

[ Voor 21% gewijzigd door KillaZ op 29-05-2012 10:21 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
Gisteren ook gekeken voor een autootje.
Keuze voor ons was tussen een Fiat Panda en een Peugeot Quicksilver 206.
Het vrouwtje wilde graag de Panda, dus daar gaan we voor.
Maar die Peugeot voldoet precies aan jouw eisen en zag er goed uit.

Als je interesse hebt moet je me even DM-en, dan zal ik je de link sturen van die advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:14
Wilde bijna weer Yaris T-Sport roepen, redelijk klein, maar iets groter dan 107, lekker vlot, licht, brandstofverbruik is best redelijk en je kan best wat meuk meenemen omdat de achterbank te verschuiven is.

Weet ook niet hoe het zit met aanschafprijs van kleine diesels. Weet dat bv de Yaris diesel stukken duurder was nieuw dan een T-Sport, terwijl de laatste zeker stukken luxer is uitgevoerd, of dat bij 2e hands autos nog zo is durf ik niet te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
worldfastest schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:51:
Een diesel lijkt mij inderdaad dan geen slecht idee, zeker wanneer hij wat lichter is. Het enige wat ik mij dan af vraag; hoe rijden die kleine auto's op de snelweg? Is dat comfortabel of doe je dat liever niet?

Omdat die Volvo's een dikke 1,3 ton wegen wat helemaal niet gunstig is voor de belasting, en dan laten we het verbruik nog achterwege...

Ik zelf heb niet zozeer afkeer tegen franse auto's, maar m'n ouders hebben slechte ervaring ermee en wat ik om mij heen hoor zijn het niet de meest betrouwbare auto's. Vooral elektronica gaat snel kapot... Ik wil zeker niets uitsluiten en zal ook wel een proefrit maken in een 206 :) .

Als ik zo rondkijk op verschillende sites zijn er eigenlijk maar 2 auto's die echt voldoen aan de eisen (en die ook nog goed verkrijgbaar zijn voor +/- 3500):
- Fiat Punto
- Peugot 206
- Renault Clio
- Ford Fiesta
- Opel Corsa

Alleen de Fiat, Renault en de Peugot blijven dan onder de 950Kg wat scheelt in de maandlasten. Verder heb ik niet echt een idee welke auto's nu betrouwbaar zijn. Er zijn ook weinig aziatische auto's te vinden die <1050Kg zijn met een Diesel :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:09
Over het algemeen (ook gezien de eisen van TheJVH) kijkt men alleen naar de opties van een kleine diesel auto. Nu lijkt ook mij deze keuze waarschijnlijk het beste, maar het idee geopperd door worldfastest is nog niet zo gek als men misschien denkt.
Hoezo? Een belangrijk punt wat nauwelijks aandacht krijgt is rijstijl. Op papier is een kleine auto met een lichte motor als een Punto, Corsa of iets dergelijks misschien vrij zuinig, maar een stevige rijstijl heeft bij die auto een groter negatief effect dan bij een met een iets grotere motor. Bij een wat grotere auto met een wat zwaardere motor kan je vaak een hogere versnelling gebruiken met een lager toerental, terwijl je dezelfde prestatie hebt bij acceleratie of inhalen. Hypothetisch gezien moet je bv. een Corsa tot 4 a 5000 toeren doortrekken bij inhalen, de bovengenoemde Volvo zou dit misschien even snel/soepel kunnen doen met een hogere versnelling en tussen de 2.5 en 3000 toeren.

Nu moet ik zeggen dat ik niet denk dat dit een wereld van verschil zal maken, maar het is toch iets. De diesels hebben (tegenwoordig in ieder geval) veel koppel bij lage toeren wat dingen als inhalen op de snelweg in een hoge/hoogste versnelling zeer eenvoudig maakt.
Waarom ik dit punt even naar voren breng is omdat ik zelf in een iets wat grotere auto als de categorie Corsa/Punto/Clio rij met een 2,5L V6. Daar merk ik, in tegenstelling tot mijn vorige auto (meer in de categorie Corsa/Punto qua gewicht en vermogen) dat je "relaxter" kan rijden en veel sneller naar een hogere versnelling kan/terugschakelen niet nodig is. Vanaf 40 km/h in z'n 5 rijden bij goed 1000 toeren is geen probleem. Hierbij valt het verbruik (op de snelweg) mij enorm mee, wat natuurlijk afhankelijk is van de rijstijl.

Lang verhaal kort: als je twijfelt tussen "de hele kleine" auto's als de Corsa/Punto etc. en de "iets grotere" zoals een Golf of Focus, kijk dan naar je rijstijl. Weet je van jezelf dat je met een kleine auto altijd fors het pedaal moet intrappen omdat "dat ding niet vooruit te branden is", dan is het misschien logischer te kijken naar de iets grotere categorie.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zich heb je met een kleine diesel helemaal geen last van snelwegrijden. Als ik met 130km/h over de snelweg rijd met mijn 1.4HDI 206'je, dan snort het motortje gewoon net geen 3000RPM. Probeer dat maar eens met een 1.4 benzine, je zult zien dat het toerental dan over het algemeen hoger ligt. Verbruik met ingschakelde airco en vrij actieve rijstijl is ook gewoon 1:20. Heb in het verleden wel 1:23 gehaald, maar dat hangt gewoon van het weer, je banden en je rijstijl af.
Enige waar ik bij mijn 206 op dit moment niet tevreden over ben zijn de banden, maar dat kan je elke auto aan doen. Toyo Proxes CF1 rijdt qua grip heerlijk, maar qua verbruik en rolgeluid is het een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheJVH schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:01:
[...]

Ik zelf heb niet zozeer afkeer tegen franse auto's, maar m'n ouders hebben slechte ervaring ermee en wat ik om mij heen hoor zijn het niet de meest betrouwbare auto's. Vooral elektronica gaat snel kapot... Ik wil zeker niets uitsluiten en zal ook wel een proefrit maken in een 206 :) .
Eens dat electronica een groot probleem is bij veel auto's uit periode 2000-2005 (net waar je kijkt met dit budget) en dat vooral Renault daar last van had, maar je moet hier echt op modelniveau kijken. De Laguna I en Meganes waren ronduit waardeloos, maar de Clio had er minder last van, simpelweg omdat het een goedkoper auto was met minder van de problematische electronica. De Dacia (=Renault) Logan is daar beste voorbeeld van, dat ding is zowat een gestripte Clio uit 2000, maar dan zonder enige vorm van extra electronica. Resultaat: verbluffend betrouwbaar op dat vlak :P

Negeer roddelpraat en oudewijvenverhalen, kijk gewoon naar ADAC pechstatistieken. Je zult zien dat het zelfs per jaargang van een bepaalde auto sterk kan verschillen. Zorg dat je de probleemgevallen vermijdt.
Een diesel lijkt mij inderdaad dan geen slecht idee, zeker wanneer hij wat lichter is. Het enige wat ik mij dan af vraag; hoe rijden die kleine auto's op de snelweg? Is dat comfortabel of doe je dat liever niet?
Formaat zegt niet zoveel. Sommige rijden heerlijk, andere walgelijk.

Ben zelf erg te spreken over de 206, heb ermee naar Berlin gereden. Vooral de stoelen waren veel beter dan in m'n eigen 1999 Seat Cordoba. Fiesta heb ik als passagier voorin aardig wat kms gemaakt (tnx Terw_Dan ;) ), is ook erg goed te doen met de New Edge-uitvoering (even vergeten hoe hij officieel heet).

VW (en dus ook Seat en Skoda) stoelen zijn duidelijk gebouwd voor iemand met andere rug dan de mijne, maar ik ken veel mensen die er erg blij van worden, ook op lange ritten. En met ruggensteuntje kan ik in m'n Cordoba (Polo-derivaat) prima een rit van 3k km in een weekend maken.
Als ik zo rondkijk op verschillende sites zijn er eigenlijk maar 2 auto's die echt voldoen aan de eisen (en die ook nog goed verkrijgbaar zijn voor +/- 3500):
- Fiat Punto
- Peugot 206
- Renault Clio
- Ford Fiesta
- Opel Corsa

Alleen de Fiat, Renault en de Peugot blijven dan onder de 950Kg wat scheelt in de maandlasten. Verder heb ik niet echt een idee welke auto's nu betrouwbaar zijn. Er zijn ook weinig aziatische auto's te vinden die <1050Kg zijn met een Diesel :) .
Waar zijn de VW Polo (/ Seat Ibiza / Skoda Fabia) gebleven? Horen qua formaat, gewicht en prijs toch prima in die categorie... ze zijn wel zwaarder dan 950kg, maar niet zwaarder dan pakweg een Corsa of Fiesta.

Ik zou als je per se onder de 950kg wilt blijven zelf neigen naar een 3-deurs 206 XR 1.4HDI, die 949kg weegt en 1:19.6 gemiddeld scoort volgens Spritmonitor.de. En lekker rijdt IMHO.

Maar ik zou serieus overwegen om die 950kg-eis te laten schieten en het zoals je oorspronkelijk riep te houden op 1050kg om in ieder geval een volwaardige 5-deurs te kunnen nemen. Dat is vooral in krappe parkeerplekken erg handig. Dan heb je meer keuze, sterker nog je zou dan de stationvariant kunnen nemen van sommige van die autotjes (denk aan de 206 SW).

Ga in ieder geval in meerdere types proefritten maken (en pak dan snelweg mee!) voordat je je keuze voor een bepaald type vastlegt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:17:
[...]
[...]

Ben zelf erg te spreken over de 206, heb ermee naar Berlin gereden. Vooral de stoelen waren veel beter dan in m'n eigen 1999 Seat Cordoba. Fiesta heb ik als passagier voorin aardig wat kms gemaakt (tnx Terw_Dan ;) ), is ook erg goed te doen met de New Edge-uitvoering (even vergeten hoe hij officieel heet).
New Edge is het styling ontwerp/ontwerpfilosofie

Ik denk dat je Futura bedoeld? Zit net onder de Ghia welke de meest luxe is.

Nadeel van benzine Fiesta's is dat ze niet bijster zuinig zijn. Voor de rest prima auto's en ook betrouwbaar

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Touchdomex schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:27:
[...]

New Edge is het styling ontwerp/ontwerpfilosofie

Ik denk dat je Futura bedoeld? Zit net onder de Ghia welke de meest luxe is.
Nee, ik bedoel wel degelijk de ontwerpfilosofie, dus New Edge itt de oudere Fiesta die identiek was aan de Mazda 121 en nogal gehorig was.
Nadeel van benzine Fiesta's is dat ze niet bijster zuinig zijn. Voor de rest prima auto's en ook betrouwbaar
Geldt sowieso voor Fords en Opels IMHO, degelijke, comfortabele, betrouwbare auto's, maar vaak aan de zware en minder zuinige kant voor hun klasse. Maar goed, dat is weer een generalisatie en daar pleitte ik zojuist tegen ;)

Per geval bekijken blijft het motto.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:25:
[...]

Nee, ik bedoel wel degelijk de ontwerpfilosofie, dus New Edge itt de oudere Fiesta die identiek was aan de Mazda 121 en nogal gehorig was.
Dat zijn ze allemaal vanaf 2002 :+ In 2002 is de New Edge voor de Fiesta erin gekomen en aangezien hij vanaf 2002 wil krijg je automatisch de New Edge en nieuwer.
Geldt sowieso voor Fords en Opels IMHO, degelijke, comfortabele, betrouwbare auto's, maar vaak aan de zware en minder zuinige kant voor hun klasse. Maar goed, dat is weer een generalisatie en daar pleitte ik zojuist tegen ;)

Per geval bekijken blijft het motto.
Mwah minder zuinig valt wel mee. Volgens autoweek is het gemiddelde verbruik 1 op 17 voor een 1.4 benzine wat ik voor een auto uit 2003 en dat gewicht een erg nette score vind eigenlijk nog. Het is niet de 1 op 22 die de auto's nu halen maar het is wel beter dan de 1 op 14 die wij doen in onze Ka :+

Voordeel van Ford is de audio en het onderstel. Wel erg imho maar dat zijn 2 dingen die Ford graag goed wil doen in Europa en dat lukt ze ook. Audio is meestal Blaupunkt of Sony en het onderstel is erg lekker. Vooral in die kleine fiesta's

Maar ja ik ben een beetje boel Ford minded dus eigenlijk speel ik vals :+

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 29-05-2012 19:13 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Touchdomex schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:11:
[...]

Mwah minder zuinig valt wel mee. Volgens autoweek is het gemiddelde verbruik 1 op 17 voor een 1.4 benzine wat ik voor een auto uit 2003 en dat gewicht een erg nette score vind eigenlijk nog. Het is niet de 1 op 22 die de auto's nu halen maar het is wel beter dan de 1 op 14 die wij doen in onze Ka :+
Autoweek praat alleen de fabrieksopgave na. Volgens spritmonitor.de komt het uit op dezelfde 1:14 gemiddeld die je met je Ka doet :z

Wij refereerden trouwens aan dieselverbruik, maar dat blijkt (iig bij de 1.4TDCI) goed mee te vallen, dezelfde 1:19.5 als de 206 1.4HDI. Het is wel iets zwaarder, je gaat ook met een 3-deursvariant in de 951-1050 schijf vallen, maar een 5-deurs weegt niet meer.
Voordeel van Ford is de audio en het onderstel. Wel erg imho maar dat zijn 2 dingen die Ford graag goed wil doen in Europa en dat lukt ze ook. Audio is meestal Blaupunkt of Sony en het onderstel is erg lekker. Vooral in die kleine fiesta's
Qua onderstel eens maar audio? Ze gebruiken juist een ronduit non-standaardsysteem. Ik wil gewoon m'n eigen ding erin kunnen hangen en dan vind ik die Ford-dingen maar niets :o
Maar ja ik ben een beetje boel Ford minded dus eigenlijk speel ik vals :+
Als gewicht geen factor was in wegenbelastingen is er erg goede kans dat ik in een 1e generatie Focus rond zou rijden. Zelden zo'n combo van mooi+lekker rijden+practisch meegemaakt. Maar helaas zou dat een paar honderd EUR per jaar meer kosten. Dus niet :'(

Alhoewel, als gewicht *echt* niet uitmaakte zou een Mercedes nog een mooie optie zijn ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 01:07:
[...]
Wij refereerden trouwens aan dieselverbruik, maar dat blijkt (iig bij de 1.4TDCI) goed mee te vallen, dezelfde 1:19.5 als de 206 1.4HDI. Het is wel iets zwaarder, je gaat ook met een 3-deursvariant in de 951-1050 schijf vallen, maar een 5-deurs weegt niet meer.
Is ook niet zo hele gek: Wikipedia: Ford DLD engine

Zijn nagenoeg dezelfde blokken. Verschil in vebruik is marginaal en zal waarschijnlijk te maken hebben met gewichten, stroomlijn, bakverhoudingen en het verschil in inspuiting (Ford gebruikt een commonrail systeem van andere fabrikant dan PSA).

Voordeel van die 1.4HDI of 1.4TDCI blokken is dat de distributieriem 240K of 10 jaar mag zitten. Dat is heel wat langer dan de 60K, 90K of 120K die je bij veel andere motoren tegenkomt. Ik heb de mijne net een paar duizend km geleden vervangen, heeft een duit gekost (door dealer laten doen, beun zag het niet zitten vanwege de beperkte ruimte), maar het hoeft de komende 200K iig niet weer. Voor dat geld heb je dan overigens ook meteen weer een nieuwe waterpomp en verse koelvloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 01:07:
[...]

Autoweek praat alleen de fabrieksopgave na. Volgens spritmonitor.de komt het uit op dezelfde 1:14 gemiddeld die je met je Ka doet :z

Ik heb het alleen over benzine inderdaad :>
[...]

Qua onderstel eens maar audio? Ze gebruiken juist een ronduit non-standaardsysteem. Ik wil gewoon m'n eigen ding erin kunnen hangen en dan vind ik die Ford-dingen maar niets :o
Ja dat is wat jammer maar neemt niet weg dat het geluid prima is. Je hoeft er alleen een andere headunit in te stoppen voor meer aansluitingen maar de stock qua geluid is briljant.
Als gewicht geen factor was in wegenbelastingen is er erg goede kans dat ik in een 1e generatie Focus rond zou rijden. Zelden zo'n combo van mooi+lekker rijden+practisch meegemaakt. Maar helaas zou dat een paar honderd EUR per jaar meer kosten. Dus niet :'(

Alhoewel, als gewicht *echt* niet uitmaakte zou een Mercedes nog een mooie optie zijn ;)
Ik zou gaan voor een Fiesta ST oid O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
[...]

Eens dat electronica een groot probleem is bij veel auto's uit periode 2000-2005 (net waar je kijkt met dit budget) en dat vooral Renault daar last van had, maar je moet hier echt op modelniveau kijken. De Laguna I en Meganes waren ronduit waardeloos, maar de Clio had er minder last van, simpelweg omdat het een goedkoper auto was met minder van de problematische electronica. De Dacia (=Renault) Logan is daar beste voorbeeld van, dat ding is zowat een gestripte Clio uit 2000, maar dan zonder enige vorm van extra electronica. Resultaat: verbluffend betrouwbaar op dat vlak :P

Negeer roddelpraat en oudewijvenverhalen, kijk gewoon naar ADAC pechstatistieken. Je zult zien dat het zelfs per jaargang van een bepaalde auto sterk kan verschillen. Zorg dat je de probleemgevallen vermijdt.
Ik heb inderdaad al een beetje zitten kijken naar die lijsten, dat lijkt mij dan ook een goede leidraad om aan te houden bij het zoeken naar een betrouwbare auto.
[...]

VW (en dus ook Seat en Skoda) stoelen zijn duidelijk gebouwd voor iemand met andere rug dan de mijne, maar ik ken veel mensen die er erg blij van worden, ook op lange ritten. En met ruggensteuntje kan ik in m'n Cordoba (Polo-derivaat) prima een rit van 3k km in een weekend maken.
Proefritten maken dus, duidelijk.
[...]

Waar zijn de VW Polo (/ Seat Ibiza / Skoda Fabia) gebleven? Horen qua formaat, gewicht en prijs toch prima in die categorie... ze zijn wel zwaarder dan 950kg, maar niet zwaarder dan pakweg een Corsa of Fiesta.

Ik zou als je per se onder de 950kg wilt blijven zelf neigen naar een 3-deurs 206 XR 1.4HDI, die 949kg weegt en 1:19.6 gemiddeld scoort volgens Spritmonitor.de. En lekker rijdt IMHO.

Maar ik zou serieus overwegen om die 950kg-eis te laten schieten en het zoals je oorspronkelijk riep te houden op 1050kg om in ieder geval een volwaardige 5-deurs te kunnen nemen. Dat is vooral in krappe parkeerplekken erg handig. Dan heb je meer keuze, sterker nog je zou dan de stationvariant kunnen nemen van sommige van die autotjes (denk aan de 206 SW).

Ga in ieder geval in meerdere types proefritten maken (en pak dan snelweg mee!) voordat je je keuze voor een bepaald type vastlegt.
Ik snap je redenatie van een 5-deurs, maar voor mij is dat niet heel relevant. Het aantal keren dat ik in een parkeergarage kom per jaar is op één hand te tellen, en ik zal 90% van de tijd in m'n eentje in de auto zitten. Een kleine auto is qua parkeren en dergelijke dan wel heel handig. Daarnaast zijn de 5 deurs varianten vaak erg lelijk (Fiesta bijvoorbeeld). De Polo is dan wel best aardig in 5 deurs :) .

Aan de andere kant scheelt het zo'n 12 euro per kwartaal, dus het verschil is niet heel groot tussen <950 en >1050.

Over 2 weken wil ik wat proefritjes gaan maken, enig idee hoe ik dat het beste kan aanpakken? Gewoon een grote occasiondealer binnenlopen waar ze die modellen hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:58
Ik zie dat je de Lupo afschrijft omdat je die te klein vindt, nu heb ik een (Nieuwe) Lupo gehad en ook het model Polo dat je naar kijkt (van 1 jaar oud.2 deurs overigens) In de praktijk bleek de Lupo toch veel praktischer door de net iets vlakkere laadvloer die je krijgt bij omklappen van de leuning achter.

Ook motorisch vond ik de 1.4 8 klepper 60 pk van de Lupo prettiger dan de 1.4 16v van de Polo, die ook nog eens veel olie verbruikt - dit is een bekent 'probleem'.

Ik vind de Lupo echt een aanrader, en wellicht kun je voor € 3500,- nog wel een GTI vinden ook !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Het gaat ook niet om de laadruimte, maar meer om de ruimte die je als bestuurder hebt. Ik ben niet heel klein (1,88), en ik wil er wel een beetje comfortabel in zitten. Ook is hij niet echt veel verkrijgbaar in dieseluitvoering.

De Polo komt dan gelijk weer boven de 1050kg uit, dus dat is ook niet echt een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:25
Lengte vind ik niet eens zo heel extreem hoor. Ben zelf ook bijna 1,90 en kan prima zitten in de Polo's / Ibiza's en Clio's van de bouwjaren die jij noemt. (kan me benen prima kwijt en zit niet met me kop tegen het dak)
Waar je het gebrek aan ruimte pas echt merkt is op de achterbank. Ik hoef de stoel nog niet eens volledig in de achterste stand te zetten, maar erachter blijft dan erg weinig beenruimte over voor eventuele passagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheJVH schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:10:
Het gaat ook niet om de laadruimte, maar meer om de ruimte die je als bestuurder hebt. Ik ben niet heel klein (1,88), en ik wil er wel een beetje comfortabel in zitten. Ook is hij niet echt veel verkrijgbaar in dieseluitvoering.

De Polo komt dan gelijk weer boven de 1050kg uit, dus dat is ook niet echt een optie...
Die Polo (en Ibiza en Fabia) zijn fors aangekomen na 2002 :(

Mbt Lupo zou je kunnen kijken naar de Seat Arosa, daar is de 1.7SDI goed verkrijgbaar, zuinig en veel betrouwbaarder dan de Lupo 3L met z'n halfautomaat wat (te) vaak stuk gaat. Plus veel goedkoper - je hebt veel keus uit Arosa 1.7SDI voor <= EUR 2000. Dat ding weegt welgeteld 938kg, dus nog schaaltje goedkoper.

Die twee zijn trouwens schijnbaar erg comfortabel voor hun formaat, meer rijpositie van een Golf dan iets anders, al is dat ook weer iets waar ik niet vrolijk van word (zoals gezegd, mijn rug + VAG stoelen = :( ).

Als je nooit met meer dan twee mensen rijdt zou ik dit als serieuze optie nemen. Wil je wel vier man kunnen vervoeren dan is het een no-no, zelfs een kind heeft het krap achterin.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 30-05-2012 14:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moet het perse een 4 persoons auto zijn? Zo nee, kijk eens naar een simpel bestelwagentje. Standaard diesel en relatief goedkoop. Iets meer luchtweerstand en iets minder fotogeniek, maar zolang je geen 3 vrouwen mee hoeft te nemen boeit dat niet :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16
Wellicht een optie (al weet ik de prijzen verder niet):

Een audi A2 1.2 3L. Is wel een auto van 10 jaar oud, maar je betaalt geen MRB en het rijdt ontzettend zuinig. Je kan er met 4 man inzitten en is volgens mij met airco te krijgen.

Het model is niet heel super, maar als je een knappe versie kan vinden met goed onderhoud denk ik dat je voor een appel en een ei rond kan rijden. (Je kan zelfs je budget wat verhogen omdat je fors op MRB en brandstof gaat besparen).

Vraag je het mij persoonlijk, dan zou ik lekker gaan voor een 206 1.6 16V (of iets vergelijkbaars). Het is wel benzine, maar ik vond het leuker rijden om af en toe wat toeren te maken. Bovendien is een diesel (over het algemeen) ook een stuk duurder in onderhoud. Maar dit is puur persoonlijk...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:23:
Moet het perse een 4 persoons auto zijn? Zo nee, kijk eens naar een simpel bestelwagentje. Standaard diesel en relatief goedkoop. Iets meer luchtweerstand en iets minder fotogeniek, maar zolang je geen 3 vrouwen mee hoeft te nemen boeit dat niet :P
Want?

Die dingen zijn zwaarder dan de 'normale' variant, dus je betaalt meer belasting en inderdaad minder zuinig door de hogere luchtweerstand. Zo 'relatief' goedkoop zijn ze ook weer niet. Sterker nog, in de aanschaf zijn ze ook niet noemenswaardig goedkoper, het is lood om oud ijzer.
peugeot206gt schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:04:

Een audi A2 1.2 3L. Is wel een auto van 10 jaar oud, maar je betaalt geen MRB en het rijdt ontzettend zuinig. Je kan er met 4 man inzitten en is volgens mij met airco te krijgen.
Probleem is weer die versnellingsbak van de 3L. Bovendien is de A2 nog een stuk duurder dan de Lupo, eentje die rijdt kost je sowieso > EUR 4k, voor een 3L betaal je het dubbele :o
Het model is niet heel super, maar als je een knappe versie kan vinden met goed onderhoud denk ik dat je voor een appel en een ei rond kan rijden. (Je kan zelfs je budget wat verhogen omdat je fors op MRB en brandstof gaat besparen).
Dat valt voor de non-3L versies tegen, die doen 1:22 ofzo, niet slecht, maar niet noemenswaardig beter dan pakweg de 206 die je hieronder noemt en letterlijk de helft kost in aanschaf. Sterker nog, de A2 1.4TDI is een categorie zwaarder dan de 3-deurs 206 (scheelt nog geen 20kg, maar daar heeft de fiscus geen boodschap aan :'( )
Vraag je het mij persoonlijk, dan zou ik lekker gaan voor een 206 1.6 16V (of iets vergelijkbaars). Het is wel benzine, maar ik vond het leuker rijden om af en toe wat toeren te maken. Bovendien is een diesel (over het algemeen) ook een stuk duurder in onderhoud. Maar dit is puur persoonlijk...
Diesel duurder in onderhoud? Hoezo? Je hoeft om te beginnen de bougies niet te vervangen :+

Serieus, diesel gaat meestal juist langer mee met minder vaak onderhoud. En het verschil in verbruikskosten tussen diesel en bezine is zo hoog dat het bijna EUR 1k/j scheelt. Als je toeren wilt maken is een motor goedkoper en veel doelmatiger.

[ Voor 57% gewijzigd door dion_b op 06-06-2012 15:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Toch nog even een extra duit in het zakje doen. Ik rij namelijk een peugeot 207 HDI, en ook voornamelijk zakelijk en woon-werk (ca 25 a 30k km per jaar). Gekocht met 50k op de teller, en nu 2 jaar later staat er bijna 110 op. Als ik die nu zou moeten kopen zou ik er denk ik rond de 7 a 8k voor betalen. Handelaren iets goedkoper. Maar afgezien van zijn normale onderhoudsbeurten (om de 15k km) en een paar banden, nooit een centje pijn met die wagen. Rijdt heerlijk en brengt me overal waar ik wezen wil. D-riem hoeft pas bij 200k, dus voorlopig rij ik nog wel even door :)
Enige nadeel is dat ie 1200 kilo weeg, en ik dus behoorlijk wat an MRB betaal. Maar dat heb je met een diesel sowieso. En ik woon nog in Zuid-Holland ook, dus ik betaal de max :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online

Wat is er duurder aan een diesel dan aan een benzine qua onderhoud? Je hoeft nooit je bougies te vervangen en je voorpijp en kat gaan langer mee omdat die bij een diesel hoger opgestookt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik rij een fiesta. Met net een ton op de klok en een bezine motor. Rij ongeveer per maand 1000 KM af, heerlijke auto.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 16:18
The Eagle schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:16:
[...]

Toch nog even een extra duit in het zakje doen. Ik rij namelijk een peugeot 207 HDI, en ook voornamelijk zakelijk en woon-werk (ca 25 a 30k km per jaar).
Of TS koopt de eerder genoemde 206 diesel. Heb ik zelf ook gedaan 2 jaar geleden. Heb geen woon-werkverkaar maar rij toch wel 15 a 20dzd km per jaar. Op de snelweg rijdt zo'n diesel toch een stuk rustiger (minder toeren) en zuiniger dan een benzine-versie. De 2.0 HDi valt voor de wegenbelasting nog net in de t/m 1050kg klasse, dus de 1.4 of 1.6 hdi zeker ook. Misschien is er ook wel een 206 SW te krijgen die je niet al te veel aan belasting kost.

Mijn verbruik is nu, na 40.000 km, tussen de 1/19 en 1/20. Onderhoud heb je altijd wel aan een 6 tot 10 jaar oude auto, maar is me alles meegevallen (distributieriem, draagarm, accu). Volgens mij heb je inderdaad hetzelfde onderhoud als een benzine, behalve dat in mijn 206 de motorruimte wel erg volgepropt zit, dus het kost ze ongetwijfeld wat meer tijd om dingen te vervangen. Verder is hij natuurlijk wat zwaarder, dus wellicht slijt er een en ander wat sneller in de ophanging en de remmen, en een diesel heeft een grotere accu, dus die is ook duurder.
Vraag je het mij persoonlijk, dan zou ik lekker gaan voor een 206 1.6 16V (of iets vergelijkbaars). Het is wel benzine, maar ik vond het leuker rijden om af en toe wat toeren te maken.
Tsja, de tussensprints met een diesel zijn ook best aardig. Of een keer met een volgeladen auto in de bergen op vakantie, doe mij dan maar de diesel...

[ Voor 15% gewijzigd door dj1981 op 06-06-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Een peug is idd niet zo heel duur in het onderhoud. Voor een kleine beurt betaal je bij de dealer iets van 200 - 300 euro, beetje dealer afhankelijk. Ik was de laatste keer iets van 230 kwijt geloof ik. Valt me voor een dealer alleszins mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

[...]

Eens dat electronica een groot probleem is bij veel auto's uit periode 2000-2005 (net waar je kijkt met dit budget) en dat vooral Renault daar last van had, maar je moet hier echt op modelniveau kijken. De Laguna I en Meganes waren ronduit waardeloos, maar de Clio had er minder last van, simpelweg omdat het een goedkoper auto was met minder van de problematische electronica.
Waarom blijft men die hardnekkige leugen in stand houden? :(

De Laguna I (één) was juist géén elektronische ramp. Het was de Laguna II (twee) die zo verschrikkelijk onbetrouwbaar was (in de eerste jaren; 2001-2004).

Als je over de leeftijd heen durft te stappen, kijk dan eens naar een Peugeot 306 van de laatste bouwjaren (2000, 2001). De 306 is een probleemloze auto en heel goed te rijden met een klein budget.

De tip van dion_b om ook te kijken naar diesel zal ook bij een 306 goed werken. Een 306 2.0 HDI is een verschrikkelijk fijne auto: niet te zwaar, lekker zuinig (1:20 zonder problemen), vlot en ruim genoeg voor vier personen + bagage. Zo'n HDI loopt ongekend soepel en gaat tonnen mee :) Nadeel zijn de stoelen: óf je kunt er prima in zitten óf je vervloekt ze. Proefzitten en -rijden is dus noodzakelijk ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Wok schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:23:
Waarom blijft men die hardnekkige leugen in stand houden? :(

De Laguna I (één) was juist géén elektronische ramp. Het was de Laguna II (twee) die zo verschrikkelijk onbetrouwbaar was (in de eerste jaren; 2001-2004).
Omdat waarschijnlijk iedereen de Laguna I zo ongeveer vergeten is. De Laguna II heeft een veel meer herkenbare neus. Ik kan me overigens niet direct heugen dat de Laguna I ook een grote verkoop klapper geweest is, beetje een grijze muis. De II zag je veel meer, met bijbehorende problemen en weigerende keycards. (wel een mooi systeem opzich, ze waren er één van de eersten mee).

De Xsara is wellicht ook nog een optie. Qua ruimte groter dan de 306, maar zit (meestal) wel in dezelfde gewichtscatagorie. Relatief weinig electronica, dus kan weinig aan stuk. Vering achter is torsie, kan ook al weinig aan kapot gaan (en wat kan je dat ding belachelijk beladen en nog vering overhouden).

Ervaring op de eigen oprit is een (iets te oude voor jou) '98 Xsara 1.4i. Verrassend zuinig, geen strepentrekker maar komt pirma mee. Bij veel snelwegrijden komt de opgave van 1 op 17 verrassend dichtbij. Wij rijden er met 50/50 stad-dorp / snelweg 1 op 14 mee.

Een auto als de Volvo V70 Classic met 2.5 5 cylinder is voor de TS geen optie. Die heeft dan wel veel minder moeite met tussen acceleraties, maar daar rijd je gemiddeld 1 op 10 mee. Ze wegen er redelijk in (wel een prima laadruimte trouwens en heerlijke lange afstand cruisers)

[ Voor 9% gewijzigd door Harry op 06-06-2012 20:52 ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 00:06
_JGC_ schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:25:
[...]
Wat is er duurder aan een diesel dan aan een benzine qua onderhoud? Je hoeft nooit je bougies te vervangen en je voorpijp en kat gaan langer mee omdat die bij een diesel hoger opgestookt worden.
Geen bougies, soms wel

- turbo
- egr
- hoge druk brandstofpomp

Officieel hoeven deze niet te vervangen worden zoals bougies en het kan zijn dat ze blijven werken tot in de eeuwigheid, maar het kan mogelijk een dure reparatie zijn. De gevoeligheid hiervoor verschilt natuurlijk per motor/bouwjaren.

Zo heeft elk model wel iets. Als de TS naar een 206 gaat kijken moet ie goed opletten of de uitlaat er nog onder zit en of de richtingaanwijzer vreemd doet (curieus 206-specifiek probleem wat best duur kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xsara en 306 zijn idd prima auto's, vriend van me in DE heeft laatst zowaar een 306 break gratis weggegeven (in DE heb je voor zowat alle steden een Umweltplakkate nodig en die 306 kon er geen krijgen, dus onverkoopbaar :'( ). Maar ze zijn zwaarder, de 306 is een gewichtscategorie hoger dan de 206 (niet zo gek), de Xsara nog eentje hoger.

Ik durf die 1:20 bij de 306 in twijfel te trekken: volgens m'n vriend deed het met moeite 1:16 en dat is ook wat Spritmonitor.de aangeeft, 1:16.8 voor de 2.0HDI, 1:15 voor de 1.9TD, 1:17.5 voor de 1.9D. Niet rampzalig, maar ook niet geniaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 10:10
Kleine tip, heb zelf een Stilo Multiwagon 1.9, mijn gemiddelde verbruik is 1 op 20,8. Dit betreft de 120PK versie. Stukje zwaarder dan wat je aangeeft, maar ze schrijven als een bezetene af. Ik heb de mijne 4 jaar oud gekocht voor 4300 € in Zuid-Duitsland.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Die Stilo staat niet echt als betrouwbaar in de ADAC lijsten.

Ik wil sowieso onder de 1050 blijven, ookal is de aanschafprijs misschien lager in een klasse hoger. Ik verwacht de auto eigenlijk op te rijden en er zo lang mogelijk mee te doen. Als ik over een jaar misschien weer ga studeren zijn de maandelijkste kosten wel belangrijk :) .

Tot nu toe dus de volgende auto's op m'n lijstje die in dieseluitvoering goed te krijgen zijn:
- Fiat Punto
- Ford Fiesta
- Opel Corsa
- Volkswagen Polo (<2002)
- Seat Ibiza (<2002 & SDI)

Ik wil zeker nog wel een proefrit gaan maken in een 206, Clio en Lupo om te kijken hoe dat gaat, dus die vallen zeker niet af. Nu eerst maar eens op zoek naar een dealer die wat leuks heeft staan in omgeving Gouda / Utrecht (iemand tips?) :) .

Het meeste neig ik op dit moment nog naar de eerste 3 auto's. Goed verkrijgbaar, relatief goedkoop met een redelijke KM-stand en vrij recent bouwjaar (2005).

Thanks in ieder geval voor de tips en vooral ook het diesel advies!

[ Voor 15% gewijzigd door TheJVH op 07-06-2012 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Laat de corsa's maar zitten. Tenzij je een zware motor erin hebt is het ding niet vooruit te branden. Bijv. de 1.2 is traag, de 1.4 gaat al beter maar je hebt minstens een 2 liter turbo nodig om dat ding een beetje rap vooruit te krijgen. Focus is wel heel groot hoor.

Ik denk dat je met Seat een leuke auto kunt scoren. Toch wel degelijk met veel VW onderdelen maar net wat goedkoper.

EDIT:

Dat over die corsa's is wat met de nieuwere modellen. De modellen uit 2005 zijn wel leuk met 1.4. Mijn zus heeft er alleen wel eentje gehad met een flink olieverbruik en rotte bodemplaat |:( Als hij verder helemaal in orde is dan is het een leuke auto. Lekker sportief, wel wat dorstig :9

[ Voor 27% gewijzigd door Nox op 07-06-2012 01:23 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Ik weet niet of ik hier stiekem mag adverteren. Ik heb door inruil een leuke (persoonlijk niet mijn type auto) ford fiesta classic (bj 2002) te koop. Het gaat 1.3 benzine versie met distributieketting! (scheelt altijd weer wat kosten). 900 kilo dus niet zo gek veel wegenbelasting en volgens verbruiksmonitor een verbruik van rond de 1 op 14 / 1 op 15.

De beste punt is dan ook dat hij maar 46.000 kilometer heeft gelopen. Dit is te zien aan de uiterlijk maar nog beter in de interieur. Werkelijk nergens een krasje te zien. Mijn vraagprijs is rond de 1.900 euro. De reden dat wij de auto zelf niet houden is omdat we al twee lupo's voor de deur hebben. De auto rijd werkelijk als nieuw!

Maar ik kan begrijpen dat je oog ook wat wilt, en de fiesta classic's zijn nou niet de meest sportieve ogende auto's :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
Mocht je nog voor een benzine gaan, de eerder genoemde 306 is een prima auto op benzine. Ik heb zelf een 306 1.6 XS, en die weegt 1045 kg :). Afgezien van wat olieverbruik is het een prima auto, waar je erg goed in kunt zitten en die nog redelijk meekomt met de rest van het verkeer. Als je een beetje op je rechtervoet let is 1:14 mogelijk, ik heb er zelfs een keer 1:19 mee gehaald. Met mijn 1.93 kan ik voorin erg goed zitten, en zelfs achterin is het nog goed te doen. Met de standaard stoelen heb ik geen ervaring, ik heb een XS en die is voorzien van sportstoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Daarnet een proefrit gemaakt in een Ford Fiesta 1.4 TDCi Ambiente uit 2004 (Deze om precies te zijn). Fijne auto, flink wat vermogen (vooral laag in de toeren, vind ik wel prettig) en stuurt vrij strak. Stoelen vond ik iets minder, zijn vrij hard en ik ben bang dat ik daar last van ga krijgen op lange afstanden. Ook was het volgens mij een rokersauto en valt daarom denk ik af. Model is in ieder geval wel fijn, veel ruimte, dus ik ga zeker nog verder zoeken.

Ik wil nog rijden in een 206, Corsa, en Mitsubishi Colt (Bijv: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=212748371 maar dat is wel particulier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik ben zelf vrij recent overgestapt van een Golf III 1.8 naar een Polo (model 2002) 1.2 benzine en ben er erg blij mee. Het verbruik is goed, als je met name snelweg rijdt zal dat gemiddeld 1:18 liggen. Qua gewicht zit het ook goed (980 kg) en ja, het is wat langzamer als de Golf, maar zodra je eenmaal op gang bent gaat het prima, ook met 130 over de snelweg. Hij is lekker stil en heeft comfortabele stoelen. Ook is het imago van deze "brave" Polo wat beter als dat van de Golf, scheelt weer een beetje in aantal aanhoudingen voor algemene controles ;) Ik was bang de snellere 1.8 te gaan missen maar sinds ik ook motor rijdt is het makkelijk, de motor voor de fun en de Polo voor het gemak. Het enige wat ik mis is een lampje in de achterbak, heb ik meer aan als al die airbags voorin ;)

Wat is er overigens mis met van een particulier kopen? Bij een autobedrijf weet je van te voren dat je genaaid wordt, particulier hoeft dat niet altijd zo te zijn }:O

[ Voor 9% gewijzigd door D4V3 op 28-06-2012 19:11 ]

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Wat misschien wel iets voor de TS kan zijn: Impry heeft een 206GTI die ie wil verkopen. Het is maar een tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Heb je al eens naar de Ford Fusion gekeken? Grijze muis maar kennelijk probleemloos en ook binnen jouw budget.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Vanochtend naar een aantal auto's gekeken, erg moeilijk allemaal.

Opel Corsa C was uiteindelijk niets, gaar bedrijf en vertrouwde de auto ook niet helemaal. Later gekeken naar een 206 2.0 HD XS, erg mooie auto, leren bekleding, veel opties, zag er erg goed en verzorgd uit. Ook het bedrijf was niet heel slecht (iemand ervaring met Auto City in Rotterdam)?

Maar ik mag de auto niet ergens laten keuren, hij mag daar wel op de brug, maar ik weet niets van auto's dus daar heb ik niets aan. Ik kan ook niemand meenemen die er wel verstand van heeft. Garantie zit er voor een deel bij: een half jaar 50%, dat ik de onderdelen of uren betaal en hij de rest.

Als ik echt interesse heb, dan kan ik een proefrit maken, dat is denk ik wel iets wat ik ga doen. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
TheJVH schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 14:41:
Vanochtend naar een aantal auto's gekeken, erg moeilijk allemaal.

Opel Corsa C was uiteindelijk niets, gaar bedrijf en vertrouwde de auto ook niet helemaal. Later gekeken naar een 206 2.0 HD XS, erg mooie auto, leren bekleding, veel opties, zag er erg goed en verzorgd uit. Ook het bedrijf was niet heel slecht (iemand ervaring met Auto City in Rotterdam)?

Maar ik mag de auto niet ergens laten keuren, hij mag daar wel op de brug, maar ik weet niets van auto's dus daar heb ik niets aan. Ik kan ook niemand meenemen die er wel verstand van heeft. Garantie zit er voor een deel bij: een half jaar 50%, dat ik de onderdelen of uren betaal en hij de rest.

Als ik echt interesse heb, dan kan ik een proefrit maken, dat is denk ik wel iets wat ik ga doen. Iemand nog tips?
pff met zo'n beperkte garantie en het niet toe staan van een externe keuring zou ik snel ergens anders kijken.

Maar er moet voor 4K euro's toch ook wel iets te vinden zijn dat geen 175K heeft gelopen?

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Nouja, het ging om een keuring bij een kennis die een eind verderop woont (dan ben ik zo'n 2 uur weg), dus ik kan me wel voorstellen dat hij dat niet fijn vind (die kennis zou dat overigens ook niet fijn vinden, handelt zelf ook in auto's).

Voor 4K is het lastig om een diesel te vinden onder de 1050kg en nieuwer dan 2002 die minder dan dat heeft gelopen ;) . 175K is redelijk normaal en eigenlijk nog vrij laag ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het niet handig om eerst definitief te kiezen welk type auto het gaat worden en dan pas daadwerkelijk uit te gaan zoeken welk exemplaar daarvan je gaat kopen?

Eerst dus proefritten doen om te zien hoe de verschillende auto's rijden, zonder op te hoeven letten hoe goed of slecht de zaak is en of dat specifiek exemplaar verborgen gebreken heeft. Als je de knoop doorgehakt hebt en gekozen hebt voor bijv een Corsa of voor een 206 of voor iets anders, dan gericht en alleen op zoek gaan naar exemplaren van die auto en juist letten op die andere zaken.

Km stand is trouwens bij een diesel in de regel (betrouwbaarheidsstatistieken!) niet zo relevant, veel belangrijker is onderhoudshistorie, in ieder geval moet je weten wanneer voor het laatst distributieriem vervangen is. Liever een auto met 300k km op de teller die goed onderhouden is (en recent een nieuwe riem heeft gehad) dan een auto van 100k km op de teller waar je werkelijk niets van weet - en trouwens ook niet van kunt nagaan of die 100k wel klopt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1