Nieuwe kast nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-09 20:57
Hi Allemaal,
Tijdje geleden had ik een post geplaatst over m'n pc die @ random vast liep:
De laatste tijd heb ik wat problemen met mijn computer. Eerst ging de voeding kapot, deze vervangen door een grotere sterkere voeding (650W). Toen werd de machine zo heet dat hij uitviel. Nieuwe CPU Koeler aangeschaft en toen werd het weer redelijk normaal. Maar nu zit ik met een probleem waar ik niet zo goed uit kom

Tijdens het spelen van games slaat soms het beeld even vast en valt dan weg. Monitor geeft meteen aan "signal lost". De rest van de machine blijft nog aan, maar het beeld komt niet meer terug, het enigste wat ik kan doen is de machine hard uitzetten en weer opnieuw opstarten. Dan doet hij het weer voor een flinke periode.

Hier wat specs van de machine:
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,40ghz
Geforce GTS250
4GB Ram
Adata 650W voeding
Vista Ultimate 32bit.
Cooler Master Hyper TX3 EVO
Drivers zijn allemaal up-to-date en de fan van de videokaart draait mooi rond en is vrijwel stofvrij.
Nu ben ik erachter gekomen dat als ik de zijplaat van de kast eraf haal dat hij dan niet vastloopt. Het lijkt me dus een hitte probleem. Ik zit zelf te denken om een nieuwe kast te kopen, maar ik weet niet precies wat ik moet gaan kopen.

Heb natuurlijk wel wat "eisen".
Het moet niet een te extreme kast zijn, dus niet een kast die zo mee kan doen in Transformers 4. Er mag natuurlijk wel wat LED inzitten, dat is niet erg.

Het formaat van de huidige kast is:
19,5cm breed
42cm hoog
47,5cm diep

Iemand tips/adviezen/voorbeelden van goede kasten. Het liefst onder de 60 euro, maar als het niet anders kan... ;)

Thanks,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Maak eens een foto van je huidige kast. Misschien dat daar nog wel wat aan te doen valt. Als je je ventilators verkeerd om hebt staan wordt het natuurlijk moeilijk om de boel koel te houden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 22:25
Daarvoor is V&A

[ Voor 88% gewijzigd door Bolletje op 28-05-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
Ik vind het een iets wat "overdreven kast, hij staat midden in de woonkamer, vandaar dat ik een "normalere" kast wil :) maar toch bedankt voor je reactie!
Maak eens een foto van je huidige kast. Misschien dat daar nog wel wat aan te doen valt. Als je je ventilators verkeerd om hebt staan wordt het natuurlijk moeilijk om de boel koel te houden.
Hier de vers gemaakte foto's, pas op... ze zijn nog warm 8)7
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5

Het is een beetje een rommeltje qua kabels :) adviezen zijn welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door StamNL op 28-05-2012 22:18 . Reden: Foto's teruggedraaid XD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik denk dat als je iets doet aan je airflow (en überhaupt een uitblazende fan aan de achterkant plaatst) je al een heel eind verder bent. Kabelmanagement hoort daar dan ook een beetje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:57

D4NG3R

kiwi

:)

StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:11:
en beetje een rommeltje qua kabels :) adviezen zijn welkom!
Probeer je kabels weg te werken (Zo veel mogelijk) en plaats achterin een fan op de maat die daar past (80 of 120mm zo te zien).

Die fan laat je naar buiten blazen.

Zorg er ook voor dat de fan op je CPU naar achteren blaast, ik weet niet hoe om hij zit maar het lijkt alsof alle warme lucht weer de kast in word geblazen..

Dat zou al ruim voldoende moeten zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bastiaan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:14:
Ik denk dat als je iets doet aan je airflow (en überhaupt een uitblazende fan aan de achterkant plaatst) je al een heel eind verder bent. Kabelmanagement hoort daar dan ook een beetje bij.
Maar of je nu echt een verschil krijgt met het strakker leggen van de kabels? Ik denk het niet eigenlijk, in iedergeval schiet je er met deze kast niet heel veel mee op, het is allemaal wat krap (net als die rotkast die ik nu heb, moest er een stuk uitzagen voor de videokaart zelfs (maar daardoor wel lekker koel :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Dat denk ik wel ja. Als je je kabels wat bij elkaar houdt, maak je het de airflow ook een stuk makkelijker juist als het een krappe kast is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
Bastiaan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:14:
Hoe verbeter ik de airflow dan? Het is, zoals dikkedikkiedik al zegt:
Maar of je nu echt een verschil krijgt met het strakker leggen van de kabels? Ik denk het niet eigenlijk, in iedergeval schiet je er met deze kast niet heel veel mee op, het is allemaal wat krap (net als die rotkast die ik nu heb, moest er een stuk uitzagen voor de videokaart zelfs (maar daardoor wel lekker koel )
Een beetje proppen om alles erin te krijgen.

En een uitblazende fan, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Waar sluit ik die op aan? Wat gaat deze doen en hoe kom ik eraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik veel kabels in een leeg IDE slot geduwd, zo te zien is bij deze kast ook wel ruimte om de berg kabels bij de CPU wat daarin te duwen, dat scheelt al een stuk. Verder onderin wat bundelen, misschien een wat langere kabel kopen, zie sommige wel strak staan.

Een ventilatortje kan je het beste even halen bij een electronicawinkeltje, daar kunnen ze zo een andere aansluiting erop maken zodat het op jouw kast gelijk past (op bijv. een niet gebruikte kabel uit je voeding), maar het lijkt me waarschijnlijk dat er wel een aansluiting op zit op het moederboard? Het is zo'n aansluiting die je ook hebt voor de standaard koelers van de cpu (meestal een wit blokje dat op 2 puntjes geduwd moet worden).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Kabels bij elkaar binden waar mogelijk zodat je niet een wirwar aan kabels hebt. Het hoeft er niet superstrak uit te zien, maar alle kleine beetjes helpen.

Er zit bovenin je kast een rooster (net onder je voeding). Warme lucht stijgt op, je voeding voert dat misschien niet (goed genoeg) af, dus plaats daar een ventilator welke de warme lucht naar buiten blaast. Aansluitingen daarvoor zitten over het algemeen op je moederbord, maar zijn er ook mogelijkheden om ze aan je voeding aan te sluiten. Iedere gangbare PC-onderdelen-boer heeft wel fans liggen.

Edit: als je op het forum of Google wat rondzoekt op 'airflow' vind je best wat bruikbare tips en informatie. Give it a try ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Bastiaan op 28-05-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:23:
En een uitblazende fan, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Waar sluit ik die op aan? Wat gaat deze doen en hoe kom ik eraan :)
Gewoon een fan op dat rooster achterop, zo te zien past daar wel een 120mm op. Je hebt nu weinig lucht die de kast uit gaat. Alleen de CPU-koeler blaast een heel klein beetje naar buiten, maar dat kan een stuk beter.

Je sluit 'm aan op een fanheader die ongetwijfeld op je moederbord zit en anders kan je waarschijnlijk ook nog wel een molexkabeltje van je voeding gebruiken. Je kan ze gewoon vinden in de Pricewatch of enige winkel die computerdingen verkoopt. Wel even die maat checken. Het ziet eruit als 120mm, maar meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:37
Ik heb deze kast, Antec P280: YouTube: Antec P280 Silent Case Unboxing & First Look Linus Tech Tips
Samen met een i5-2500 en een Saphire 7870 Graka etc.
Dit spul werd de afgelopen dagen niet warmer dan: CPU 38C en moederbord 34C onder volle belasting.

Airflow in die kast is prima, kabelmanagement nog stukken beter.

[ Voor 9% gewijzigd door apollo13 op 28-05-2012 22:30 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat mij opvalt, zit de fan van de cpu niet verkeerd om? Het lijkt me dat die lucht over de ribben blaast, maar dan zou er dus warme lucht de kast ingeblazen worden.....

Ook de grafische kaart kan met geen mogelijkheid zijn warmte kwijt, er zitten een hoop kabels voor, inclusief die platte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
Top, bedankt voor de reacties. Ik ga dus (als ik het goed begrijp) een ventilator kopen (die groot genoeg is voor dat rooster achterin). Die sluit ik aan op het moederbord.

En ik ga dus kabels binden :)
Morgen eens een fan kopen en proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:31:
Wat mij opvalt, zit de fan van de cpu niet verkeerd om? Het lijkt me dat die lucht over de ribben blaast, maar dan zou er dus warme lucht de kast ingeblazen worden.....
Dit is een goede opmerking! De lucht moet de kast uit, niet in :Y
Ook de grafische kaart kan met geen mogelijkheid zijn warmte kwijt, er zitten een hoop kabels voor, inclusief die platte.
Volgens mij blaast deze kaart z'n lucht naar buiten en is dat dus geen probleem.
StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:32:
En ik ga dus kabels binden :)
Morgen eens een fan kopen en proberen!
Als je van stilte houdt is de Nexus Real Silent een aanrader. Niet duur en flink stil, al zijn ze het stilst in combinatie met een fancontroller.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:35:
Dit is een goede opmerking! De lucht moet de kast uit, niet in :Y
Hij was al in elkaar gezet door Mr. Cooler Master, dus ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat deze goed is. Als deze verkeerd om stond te blazen zou ik ook meer problemen moeten hebben met de CPU temp. neem ik aan dan.
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:35:
Volgens mij blaast deze kaart z'n lucht naar buiten en is dat dus geen probleem.
Hij blaast naar beneden toe, de fan zit aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het is jouw computer die een warmteprobleem heeft, dus de boel zit wel degelijk fout in elkaar.

Ik ken die cpu cooler niet, maar om optimaal te werken zal de fan lucht over de koelribben moeten blazen: de lucht zal dan de kast ingeblazen worden en dat is fout. Als de fan lucht vanuit de koelribben zuigt, dat gaat de lucht wel de goede kant op, maar de koeling is dan niet goed.

Waarvoor is de platte kabel, misschien floppy, die kan je dan wegdoen. Je kan de afsluit stripjes van de kast onder de graka weghalen, krijgt ie wat lucht vanonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:39:
Hij was al in elkaar gezet door Mr. Cooler Master, dus ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat deze goed is. Als deze verkeerd om stond te blazen zou ik ook meer problemen moeten hebben met de CPU temp. neem ik aan dan.
Toch is het het controleren waard. Blaast de fan naar voren of naar achteren?
Hij blaast naar beneden toe, de fan zit aan de onderkant.
Als ik het wel heb zuigt hij lucht aan aan de onderkant en blaast hij het naar achteren uit. Naar onderen blaast een kaart zelden of nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:49:
Toch is het het controleren waard. Blaast de fan naar voren of naar achteren?
Ik voel het meeste lucht aan de kant van het blok, dus het lijkt me dat deze inderdaad verkeerd om zit.
Als ik het wel heb zuigt hij lucht aan aan de onderkant en blaast hij het naar achteren uit. Naar onderen blaast een kaart zelden of nooit.
Woops, my bad, hij blaast het naar de achterkant uit. Al heeft de kast aan de achterkant niet heel veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:59:
[...]

Ik voel het meeste lucht aan de kant van het blok, dus het lijkt me dat deze inderdaad verkeerd om zit.

[...]

Woops, my bad, hij blaast het naar de achterkant uit. Al heeft de kast aan de achterkant niet heel veel ruimte.
Daar heb je dan het probleem in een notedop. De kast heeft een slechte airflow en
de graka spuwt warme lucht vanachter uit, daar is weinig ruimte, de warme lucht stijgt achter de kast op, en wordt opgezogen via de ventilatieopening boven om vervolgens over de cpu geblazen te worden. En de enige die al die warmte kan afvoeren is de fan van de voeding, die het best wel warm zal hebben.

edit, en waar gaat de warme lucht die uit de voeding komt heen? Kan die weg, of zit dat allemaal mooi in een kastje?

[ Voor 7% gewijzigd door Reepje op 28-05-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:59:
Dit omdraaien zal best al wat helpen :Y Een echte outtakefan kan overigens ook geen kwaad, dat helpt toch net even wat beter de warme lucht af te voeren, zeker aangezien de meeste voedingen tegenwoordig nauwelijks nog een hoge fanspeed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:35
Neem wel in je hoofd dat de lucht van voor naar achteren moet gaan, daar moet je dus alle fans op afstemmen, de fans die er vast in zitten die werken bijna altijd volgens hetzelfde principe (bv de videokaart en de voeding).

Als je dit in je achterhoofd hebt en ook alles controleert na afloop of het ook naar achteren blaast en je doet wat kabels bij elkaar binden dan kun je denk ik weer een lange tijd verder met deze kast.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
Het lijkt me toch raar dat de processorkoeler niet goed is, dan zou ik toch ook problemen moeten hebben de CPU temp? Hij blaast "koele" lucht op het blok nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:55
Als die verkeerd om staat dan zuigt die koude lucht aan en verwarmd die deze lucht. Dan moeten de rest van de componenten die warme lucht weer gebruiken om te koelen. Aangezien een GPU behoorlijk wat warmte produceert en dus moet afvoeren kan dat best wel eens problematisch zijn. Met als gevolg dat deze zichzelf kan uitzetten.
De koeler verkeerd om hebben staan hoeft dus geen problem voor de cpu te zijn, maar kan dit wel zijn voor de andere componenten die gekoeld moeten worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Caelorum op 28-05-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 23:13:
Het lijkt me toch raar dat de processorkoeler niet goed is, dan zou ik toch ook problemen moeten hebben de CPU temp? Hij blaast "koele" lucht op het blok nu...
De fan zit niet goed, de koeler wel. Je neemt nu koele lucht, warmt die op via de koeler en blaast die de kast weer in. Dat betekent dat de temperatuur in de kast omhoog gaat. Blaast de fan de lucht direct naar buiten ben je er vanaf en kan de warmte verder geen kwaad meer :)

Ik zou overigens ook gewoon eens meten wat de temperaturen zijn. Meten is weten!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 21:16:

Nu ben ik erachter gekomen dat als ik de zijplaat van de kast eraf haal dat hij dan niet vastloopt. Het lijkt me dus een hitte probleem.
StamNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 23:13:
Wie heeft er nu last van een hitte probleem, jij of je computer 8)7

Die fan kan je -meestal- eenvoudig aan de andere kant van het blok plaatsen, maar voor het model dat jij hebt weet ik dat niet zo zeker, zoek eens een gebruiksaanwijzing.

Oh ja, om de richting van de luchtstroom eenvoudig te bepalen, hou je een stukje wc papier in de luchtstroom, je ziet dan hoe sterk de luchtstroom is, en welke kant die uitblaast.

[ Voor 10% gewijzigd door Reepje op 28-05-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Dit kadootje wil ik je ook nog wel geven: probeer je ventilatoren dusdanig aan te passen dat je airflow zo soepel mogelijk loopt volgens bijvoorbeeld deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.computerwoorden.nl/woorden/wdb/gif/airflow1.jpg
Pagina: 1