Hoe draadloze koptelefoon aansluiten op home cinema set?

Pagina: 1
Acties:

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-12 23:50
Beste Tweakers,

Ik heb een Panasonic UT50 televisie besteld. Nu ben ik ook van plan om een bluray home cinema set aan te schaffen, maar vrijwel nergens zie ik dat ze een 3,5mm jack hebben om een koptelefoon op aan te sluiten? Hoe kan dat nou toch? Hoe kan ik dan wel een draadloze koptelefoon aansluiten op de home cinema set? Ik wil namelijk ook met een koptelefoon films en muziek kunnen luisteren van de home cinema...

Ik zat namelijk te denken aan deze home cinema set. Kan ik daar een draadloze koptelefoon op aansluiten op de een of andere manier?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat zal denk ik enkel via de tv kunnen, dus je koptelefoon op de tv aansluiten. Andere uitgangen kent het apparaat niet.

Alles in een setjes kenmerken zich door zeer beperkte aansluitmogelijkheden.

Life is not about specs, it is about joy!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Neuh niet echt tenzij je een hdmi naar audio converter erbij neemt (vaak inclusief vga)

Iperf

• Cooperator
bartvl schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:23:
Dat zal denk ik enkel via de tv kunnen, dus je koptelefoon op de tv aansluiten. Andere uitgangen kent het apparaat niet.

Alles in een setjes kenmerken zich door zeer beperkte aansluitmogelijkheden.
De tv heeft ook geen 3,5mm jack...
Dus als ik geen andere aansluiting op een home cinema set kan gebruiken met behulp van een of andere verloopstekker naar 3,5mm jack, is dat wel erg vervelend.

Zelfs losse bluray spelers hebben geen 3,5mm jack en soundbars ook niet voor zover ik heb gezien.

• bartvl

bartvl

Via de TV (welk type? Ah, Panasonic UT50) kun je dat vaak wel via SCART oplossen. Via tulpjes enz.

Edit: ah, de tv heeft geen scart meer. Op zich terecht, maar een analoge audio uitgang zou toch geen overbodige luxe zijn geweest. Nou weet ik het ook niet meer hoor :P.

Dan wordt het een goedkoop DACje op de digitale optical uitgang denk ik. Ik weet niet of de TV dan ook audio van muziek afspelen doorpassed, maar dat moet je maar in de handleiding opzoeken ofzo. Wel onhandig zeg.

[ Voor 87% gewijzigd door bartvl op 28-05-2012 20:37 ]

• Cooperator
Nu heb ik wel dit gevonden waar er wel een headphone jack aanwezig is op de subwoofer. Deze set is echter wel een beetje prijzig voor mij, vooral aangezien ik dan ook nog een bluray speler moet aanschaffen en draadloze koptelefoons.

Weet iemand goedkopere alternatieven? Ik moet gewoon een 3d bluray speler hebben met een setje speakers (speakers van de tv is namelijk niet alles) en een headphone jack.

• bartvl

bartvl

Wil je per se een zo klein mogelijk apparaat? Anders kun je misschien een instap receiver en een bluray speler kopen, samen met twee mooie boekenplank speakers. Geeft mooier geluid, is flexibeler, niet per se duurder. Het kost enkel een klein beetje meer ruimte.
Cooperator schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:46:
[...]

een DAC voor op de tv bedoel je? Gaat niet echt werken lijkt me. Tenminste, niet als je via de koptelefoon naar muziek wilt luisteren welke via de blurayspeler wordt afgespeeld en je de tv hier niet voor aan wilt hebben staan...
Mee eens.

[ Voor 41% gewijzigd door bartvl op 28-05-2012 20:46 ]

• Cooperator
bartvl schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:32:
Dan wordt het een goedkoop DACje op de digitale optical uitgang denk ik. Ik weet niet of de TV dan ook audio van muziek afspelen doorpassed, maar dat moet je maar in de handleiding opzoeken ofzo. Wel onhandig zeg.
een DAC voor op de tv bedoel je? Gaat niet echt werken lijkt me. Tenminste, niet als je via de koptelefoon naar muziek wilt luisteren welke via de blurayspeler wordt afgespeeld en je de tv hier niet voor aan wilt hebben staan...

• Cooperator
bartvl schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:45:
Wil je per se een zo klein mogelijk apparaat? Anders kun je misschien een instap receiver en een bluray speler kopen, samen met twee mooie boekenplank speakers. Geeft mooier geluid, is flexibeler, niet per se duurder. Het kost enkel een klein beetje meer ruimte.

[...]

Mee eens.
Zo klein mogelijk en met zo weinig mogelijk draden gaat mijn voorkeur wel naar uit ja. Maar als dat niet mogelijk is zal ik toch moeten kijken naar andere mogelijkheden, zoals jij bijvoorbeeld noemt.

• bartvl

bartvl

Als je een klein beetje geeft om fatsoenlijk geluid zul je daar nooit spijt van krijgen. Aantal kabels zal ook wel beperkt blijven, je hoeft niet per se een subwoofer erbij in te zetten bijvoorbeeld en HDMI vangt ook al een heleboel op.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvl op 28-05-2012 20:49 ]

• Cooperator
bartvl schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:49:
Als je een klein beetje geeft om fatsoenlijk geluid zul je daar nooit spijt van krijgen. Aantal kabels zal ook wel beperkt blijven, je hoeft niet per se een subwoofer erbij in te zetten bijvoorbeeld en HDMI vangt ook al een heleboel op.
Ik geef wel een beetje om fatsoenlijk geluid ja, maar ben zeker geen audiofiel die makkelijk verschil hoort tussen allerlei setjes. In eerste instantie wilde ik een 5.1 home cinema setje voor het mooie geluid bij films, maar aangezien ik straks in een appartement ga wonen, kan ik het geluid toch niet hoog zetten en op de juiste manier genieten van de films en het geluid (anders gaan de buren ongetwijfeld klagen). Vandaar dan ook dat ik op het idee ben gekomen om ook een tweetal draadloze koptelefoons te gaan gebruiken voor die momenten waarbij je het geluid hoger wilt zetten en voor de tijden wanneer het al laat is en er sowieso al niet veel lawaai gemaakt mag worden.

Zoiets als dit bedoel jij dan (heb maar even de goedkoopsten gezocht met 3d ondersteuning)?
http://www.kieskeurig.nl/.../bezorgen/960324/#prijzen

http://www.kieskeurig.nl/...0ke/specificaties/999565/

http://www.kieskeurig.nl/.../bezorgen/949800/#prijzen

Geen idee of het allemaal aan te sluiten is op elkaar en op de tv, heb maar even snel wat goedkoop uitgezocht om te kijken wat de (vanaf) totaalprijs zal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Cooperator op 28-05-2012 21:03 ]

• bartvl

bartvl

Bijvoorbeeld, ik ben niet helemaal into de specificaties van moderne receivers, dus ik kan je niet wijzen op specifieke dingen waar je op moet letten. Maar als je met een dergelijk setje ook nog een paar boekenplank speakertjes eraan hangt bijvoorbeeld van Correct dan kom je al een heel eind!

• Cooperator
bartvl schreef op maandag 28 mei 2012 @ 21:04:
Bijvoorbeeld, ik ben niet helemaal into de specificaties van moderne receivers, dus ik kan je niet wijzen op specifieke dingen waar je op moet letten. Maar als je met een dergelijk setje ook nog een paar boekenplank speakertjes eraan hangt bijvoorbeeld van Correct dan kom je al een heel eind!
Ik kan ook deze kiezen. Dan heb ik gelijk een compleet setje van receiver, bluray 3d speler en 5.1 speakerset in een. Deze heeft een dikke headphone jack, maar daar zijn makkelijk verloopstekkers voor te vinden.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-12 21:47
Yamaha, kan je je geen buil aan vallen.
Goed spul.
Als dat binnen je budget ligt zeker het overwegen waard.
En een set hoeft niet hard te staan om het ruimtelijke gevoel te krijgen.

Mijn profiel op Discogs

• Cooperator
VieSix schreef op maandag 28 mei 2012 @ 21:17:
Yamaha, kan je je geen buil aan vallen.
Goed spul.
Als dat binnen je budget ligt zeker het overwegen waard.
En een set hoeft niet hard te staan om het ruimtelijke gevoel te krijgen.
Dit setje van Yamaha lijkt mij dan wel het beste ja. Vooral ook gezien de prijs. Ik had liever wat kleiner gehad zoals de LG set uit mijn eerste post, welke er niet alleen geweldig uitziet maar ook heel mooi plat aan de muur gehangen kan worden, maar het is niet anders. Ik denk echter wel dat deze Yamaha set beter geluid zal geven. Maar goed, dan zit ik wel met veel draden en vooral die voor de achterspeakers gaan dan wel een probleem vormen. Maar ik kan altijd de achterspeakers gewoonweg niet aansluiten natuurlijk als ik het draad niet netjes kan wegwerken naar achteren.

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Mis ik iets? Elke home cinema set heeft toch een head phone jack plug?
En anders toch een audio tulp uit?

• Cooperator
lvrijn schreef op maandag 28 mei 2012 @ 21:40:
Mis ik iets? Elke home cinema set heeft toch een head phone jack plug?
En anders toch een audio tulp uit?
Ik heb er maar weinig verstand van en weet dus niet wat mogelijk is. Hieronder wel even alle aansluitingen van mijn nieuwe tv en de aansluitingen van een home cinema setje welke ik op het oog had. Maar beide kunnen volgens mij geen koptelefoon aan. Maar welke home cinema set heb jij dan? Aangezien jij zo verbaasd erover bent (ik ook hoor), heb je of een set met wel een headphone jack, of je hebt geen home cinema set?

Aansluitingen van de Panasonic UT50 plasma tv:
Integrated ATSC Tuner yes
HDMI Input null / 2 (2 rear)
Support Feature Audio Return Channel (Input 2)
SD Card yes (SDXC)
USB2.0 2
Analog Audio Input ( for HDMI/DVI) yes
Composite Video Input shared with Component RCA x 1
Audio Input (for Composite Video) RCA x 1
Component Video Input (Y, PB, PR) shared with Composite RCA x 1
Audio Input (for Component Video) RCA x 1
Ethernet 1
Digital Audio Output (Optical) 1

Aansluitingen van de LG HX921 home cinema set:
HDMI Ja (1x out / 2x in)
Component Nee
Audio-ingang - coax Nee
Audio-ingang - optisch Ja
Ethernet Ja
WiFi B/G/N 802.11 Ja
iPod Aansluiting Ja
Compatibel met iPhone Ja
iPod Video Support Ja
USB 2.0 Ja
Portable in Ja
Composite Ja
Audio-in L/R Nee
Scart Nee

[ Voor 6% gewijzigd door Cooperator op 28-05-2012 21:55 ]

• Cooperator
De tv schijnt trouwens volgens de specs toch een hoofdtelefoon aansluiting te hebben (heb de tv zelf nog niet).

Mocht dit zo zijn, en ik sluit hier een koptelefoon op aan terwijl ik via een home cinema set naar een film kijk, ontvang ik dan het geluid van de film? Denk het wel?

Maar als ik muziek afspeel met de blurayspeler en de tv uit heb staan, dan zal een hoofdtelefoon wel geen nut hebben denk ik en is daar wel een headphone jack voor nodig op de home cinema set of receiver?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-12 21:47
Dat hangt er vanaf hoe je het aangesloten hebt.
Maar normaal zou je wel geluid van je film op de tv moeten hebben.
Stel je sluit alleen maar een BR/DVD speler aan op je tv zonder dat je een Home Cinema hebt dan moet het geluid wel via de tv lopen.

Mijn profiel op Discogs

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:44
Wij hebben de 5.1 versie van de LG set die je aan het begin had gepost. Toen ik deze aan de muur had geschroefd zag ik volgens mij wel een 3.5mm jack plug. Daar ben ik vrij zeker van. Ik zal vanavond als ik tijd heb na mijn examens even voor je kijken.

Edit: Aan de zijkant zit onder de ipod/iphone aansluiting gewoon een 3.5mm aansluiting.

[ Voor 15% gewijzigd door zynex op 29-05-2012 07:59 ]

• Cooperator
zynex schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 06:38:
Wij hebben de 5.1 versie van de LG set die je aan het begin had gepost. Toen ik deze aan de muur had geschroefd zag ik volgens mij wel een 3.5mm jack plug. Daar ben ik vrij zeker van. Ik zal vanavond als ik tijd heb na mijn examens even voor je kijken.

Edit: Aan de zijkant zit onder de ipod/iphone aansluiting gewoon een 3.5mm aansluiting.
Dat is goed om te horen. Wellicht dat de 2.1 set er dan toch ook een heeft. Maar wel slecht van het vermelden van alle aansluitingen op de site van LG dan. De 5.1 set heeft namelijk ook geen 3,5mm aansluiting volgens de specs:
HDMI Ja (1x out / 2x in)
Component Nee
Audio-ingang - coax Nee
Audio-ingang - optisch Ja
Ethernet Ja
WiFi B/G/N 802.11 Ja
iPod Aansluiting Ja
Compatibel met iPhone Ja
iPod Video Support Ja
USB 2.0 Ja
Portable in Ja
Composite Ja
Audio-in L/R Nee
Scart Nee

Of bedoel je misschien de portable in? Dit lijkt ook op een 3,5mm aansluiting, maar is alleen om een mp3 speler of dergelijks aan te sluiten op de home cinema set zodat je je bestanden op de home cinama kunt afspelen.

Ik heb in ieder geval wel een mail gestuurd naar LG. Even afwachten hoe lang het gaat duren om te reageren.

[ Voor 14% gewijzigd door Cooperator op 29-05-2012 10:42 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

zynex schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 06:38:

Maar is dat (aangezien hij naast de iPhone aansluiting zit) niet een audio input? Dus om andere portable audio apparaten op aan te sluiten? Want die staat wel in de specs (portable in).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cooperator
Orion84 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:44:
[...]

Maar is dat (aangezien hij naast de iPhone aansluiting zit) niet een audio input? Dus om andere portable audio apparaten op aan te sluiten? Want die staat wel in de specs (portable in).
Dat denk ik ook ja. Heb ook even in de handleiding gezocht en kwam dit tegen namelijk:
PORT. IN connection
You can enjoy the sound from your portable audio player through the speakers of this system.
Connect the headphones (or line out ) jack of the portable audio player into the PORT. IN socket of this unit. And then select the [PORTABLE] option by pressing RADIO&INPUT and ENTER (b).
You can also use the F (Function) button on the front panel to select the input mode.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:44
Daar heb je een punt. Deze input is inderdaad waarschijnlijk alleen maar bedoelt om je mp3 spelero p aan te sluiten. (Het was nog vroeg toen ik reageerde :p) Maar nu ik er toch aan denk ben ik er bijna zeker van dat er bij de hdmi aansluitingen ook één zit. Daar zal ik vanavond wel even naar kijken, want het is best lastig om daar bij te komen aangezien wij alles aan de muur hebben gemonteerd.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Cooperator schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:40:
[...] Dat is goed om te horen. Wellicht dat de 2.1 set er dan toch ook een heeft. Maar wel slecht van het vermelden van alle aansluitingen op de site van LG dan. De 5.1 set heeft namelijk ook geen 3,5mm aansluiting volgens de specs:
Home Cinema en koptelefoon does not really compute.

Hoe wil je 5.1 (of 7.1) surround van muziek of films op een stereo (2.0) koptelefoon weergeven?

Dan zal je de 6 kanalen naar 2 moeten downmixen voor conventioneel stereo geluid. Dat is op zich niet moeilijk maar het moet wel gedaan worden. Je moet de juiste audio track selecteren op de dvd speler, OF het 5.1 downmixen.

Het eerste heeft een sterke voorkeur. De studio kan veel beter een 2.0 mix maken dan dat apparaat van jou.

Kortom, voor fatsoenlijk 2.0 geluid zal de hele keten op 2.0 moeten staan, te beginnen met de keuze voor het juiste track van je speler.

• Cooperator
joopv schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:23:
[...]

Home Cinema en koptelefoon does not really compute.

Hoe wil je 5.1 (of 7.1) surround van muziek of films op een stereo (2.0) koptelefoon weergeven?

Dan zal je de 6 kanalen naar 2 moeten downmixen voor conventioneel stereo geluid. Dat is op zich niet moeilijk maar het moet wel gedaan worden. Je moet de juiste audio track selecteren op de dvd speler, OF het 5.1 downmixen.

Het eerste heeft een sterke voorkeur. De studio kan veel beter een 2.0 mix maken dan dat apparaat van jou.

Kortom, voor fatsoenlijk 2.0 geluid zal de hele keten op 2.0 moeten staan, te beginnen met de keuze voor het juiste track van je speler.
Surround zal ik ook niet krijgen op de koptelefoon, daar gaat het ook niet om. Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in 2.1 setjes. Het gaat erom dat ik de koptelefoon kan gebruiken voor films wanneer ik het geluid lekker hard wil hebben zonder de buren te storen. Verder is een koptelefoon wellicht handig als ik muziek hard wil luisteren welke afgespeeld wordt op de home cinema, zonder daarvoor de tv te moeten aanzetten.

Maar goed, als ik het muziek luisteren zonder tv even achterwege laat (is nu niet zo belangrijk en er zijn ook nog mp3 spelers daarvoor), dan kan ik alsnog genieten van films op de home cinema set of losse bluray speler (zonder anderen te storen), zolang de tv maar een koptelefoon ingang heeft.

• Cooperator
Ik heb bericht terug gekregen van LG over de HX921 (maar geldt eigenlijk voor alle LG home cinema sets).

Hartelijk dank voor uw e-mail met uw vraag betreffende een hoofdtelefoon aansluiten.
Dit is helaas niet mogelijk op dit systeem. Alleen via een ipod dock zou u een versterker kunnen aansluiten en daarmee een hoofdtelefoon.

Kan iemand mij precies uitleggen hoe dit dan in zijn werk zou gaan (heb geen ipod of dergelijks) met voorbeelden van apparatuur dat ik dan zal moeten aanschaffen om een hoofdtelefoon aan te kunnen sluiten? Dan kan ik kijken of ik het voor mij redelijk vind of niet...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het probleem is technisch niet complex, maar jij zoekt een kant-en-klare oplossing.

In principe is een koptelefoon niks anders dan 2 luidsprekertjes op een beugeltje. Sluit ieder luidsprekertje aan op de uitgang van je set (L en R) en je probleem is opgelost.

- Impedantie klopt niet: zet een weerstand van 470 ohm 0,5W in serie met iedere kant.

- Gemeenschappelijke massa: de 3,5mm stekker van je koptelefoon heeft 1 massa en 2 signaal aders. Dat moet je splitsen, want ik geloof niet dat je de (-)pool van de LS uitgangen van je set aan elkaar mag hangen.

• Cooperator
joopv schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:00:
Het probleem is technisch niet complex, maar jij zoekt een kant-en-klare oplossing.

In principe is een koptelefoon niks anders dan 2 luidsprekertjes op een beugeltje. Sluit ieder luidsprekertje aan op de uitgang van je set (L en R) en je probleem is opgelost.

- Impedantie klopt niet: zet een weerstand van 470 ohm 0,5W in serie met iedere kant.

- Gemeenschappelijke massa: de 3,5mm stekker van je koptelefoon heeft 1 massa en 2 signaal aders. Dat moet je splitsen, want ik geloof niet dat je de (-)pool van de LS uitgangen van je set aan elkaar mag hangen.
Ja, ik heb dus geen idee hoe ik dat allemaal ga doen. En de twee overige punten die je noemt...waar dat over gaat weet ik al helemaal niet :?

Ik zoek idd een kant en klare oplossing. Niets knutselen, gewoon kunnen aansluiten met spul dat te koop is.

[ Voor 8% gewijzigd door Cooperator op 30-05-2012 23:05 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Ik heb hetzelfde 'probleem'. Kocht vorig jaar een Sony 40" HDTV en een 2.1 setje, eveneens van Sony. Ben geen filmkijker, maar luister wel graag muziek. Nooit gedacht dat zo'n setje niet de mogelijkheid had om een koptelefoon aan te sluiten. Stond echt even een beetje flabbergasted te kijken. Allerlei mooie aansluitingen die ik voorheen nog nooit had gebruikt of op mijn apparaten had gezien.
Heb de TV met HDMI en ook optisch(?) aangesloten (merkwaardige connector was dat trouwens).

Op de TV zit wel een koptelefoonaansluiting, en die werkt prima. Kan uitstekend luisteren, al heb ik dus wel de TV aan staan en zit ik tegen een psychedelisch scherm met bubbeltjes aan te kijken. Blijft merkwaardig. Er moeten toch voldoende mensen zijn die gewoon willen luisteren zonder een huis vol speakers (moet er echt niet aan denken). Dat je juist voor dergelijke 'features' een duurdere keuze moet maken ontgaat me.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Pagina: 1