Toon posts:

U66 kabel rond maken: the facts.

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dit is een vervolg op de thread PIC VAN ME PC! van =AlphaSniper. ik ben maar een nieuwe thread begonnen omdat het onderwerp niet echt meer besproken werd. het ging ineens over ultra-vanalles :)

ik wilde dus ook mijn u66 kabels opsnijden net als mijn u33 kabels, maar ik vond het toch niet zo'n goed idee. niet dat ik het te riskant vond, maar ik vond het in eerste instantie vreemd dattie wel 80aderig was, maar toch een 40pins connector had. Zie hier mijn bevindingen, misschien is het makkelijk als je dit artikel vooraf ff leest:

Quantum Ultra66 Specs

daar kun je lezen:
In order to achieve the Ultra ATA/66 transfer speed you must have a system and BIOS that will support Ultra ATA/66. The correct drivers must be loaded and an Ultra ATA specific data cable must be used. The Ultra ATA specific data cable is an 80 line 40-pin cable. The additional 40 lines are ground lines that reduce the likelihood of crosstalk caused by the electro-magnetic fields that build up during high-speed data transfers. The Ultra ATA cables use a Cable Select method rather than a Master / Slave scheme. The drive must be jumped to enable Cable Select. The Boot drive (C :) is attached to the connector on the end of the cable and the second drive is attached to the middle connector. If a Ultra ATA specific cable is not used the drive will default to Ultra ATA 33 rates.
heheh maar dat betekent dus dat je ADBOLUUT NIET de kabels moet opsnijden. en op elkaar plakken. het opsnijden is niet zo erg, het op elkaar plakken wel.

want: elke 'lijn' is om en om ground - signal - ground - signal.
dus eigenlijk elke keer een lijn voor signaal heen/terug en dan weer een lijn die de crosstalk opvangt en dus als buffer wordt gebruikt als het ware. die zit dus ook niet aangesloten op de connector, die zit er alleen als buffer.

dus ben ik ff blij dat ik dat nog niet gedaan heb! (ook al wil ik heel graag dat het wel kan)

Verwijderd

hmmm ik heb het wel gedaan, zonder een of ander review te lezen :( , ik heb tot nu toe niets van gemerkt maar waarschijnlijk komt dat nog dan. Ik heb in iedergeval een backupje gemaakt van de drive en ik heb hier een reserve kabeltje liggen voor het geval dat ie de mist in loopt!

Bedankt voor je info trouwens.

Verwijderd

Note:

Als je een dma 66 kabel gebruik en deze ook netjes instaleer voor windows geeft dit niet eens altijd de waarde van dma 33. Bij mijn systeem is het op geen mogelijkheid aand de praat te brengen zelfs met een nieuwe bios en de laatste dma drivers. Helaas..
Heb je daar ook iets anders voor nodig dan? heb het al met 2 hd's geprobeert.

Boord abit be6
HD quantum 8,4Gb en maxtor 17,4 Gb.
Proc. cel400@500
Voodoo 3 166@188

Sjeiko

Verwijderd

Topicstarter
sjeiko: waar heb je het over?
het gaat hier over de kabel, daar hebbie geen drivers voor nodig. en een u66 kabel moet minstens een gelijke score opleveren als u33.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Pfffft ben ik ook blij dat ik DAT nog niet gedaan heb zeg. Het rond maken van de '33' kabels ging trouwens wel perfect!! Daar ben ik echt heel erg blij mee. Staat veel netter zo en het werkt perfect. Het snijden in m'n UDMA66 kabel durfde ik niet zo aan, daar had ik ook geen 'spare' van liggen, dus...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus een raid0 array met die kabeltjes, en als het nou WEL kon zou ik heel erg blij zijn... hmmm misschien kunnen we wel tussen elke 'laag' van de kabeleen stukkie alufolie doen ofzo??? gewoon per 8lijnen snijden, heb je mooi 8x10pakketje.

Verwijderd

gewoon elk gesneden paar shielden

net zoals een STP / SUTP kabel...
moet het probleem geloof ik wel opgelost zijn.

nu alleen de vraag krijg je dan niet 1 mega ronde grote kabel die misschien wel meer ruimte inneemt

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:04
Als je inderdaad per 8 gaat snijden (wat volgens mij het slimst is) en je doet er een reep alu-folie zigzag tussenin en aardt die, heb je volgens mij geen problemen.
De kabel is dan nog steeds dun en bovendien redelijk goed afgeschermd.

Verwijderd

Topicstarter
heel leuk, maar wie gaat het testen?

per 10 is volgens mij nog beter, aangezien je kabel dan ronder wordt.

ik wil dus echt geen problemen met m'n HD, want met RAID krijg je alleen maar meer gezeik! Ik wil wel HEEL graag van die flatcables af... Hopelijk denkt Intel daaraan bij hun serial ATA specs! (opvolger van IDE zoals we het nu kennen)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Die U2W kabels zijn geloof ik al uitelkaar getrokken, en dus makkelijk rond te maken. Hopen dat voor U100 die dingen ook los worden.

Verwijderd

Topicstarter
je bedoelt die LVD kabels(U160). dat werkt als het goed is heel anders. de vraag is, hoe kun je checken of de boel goed gaat of niet? daar kom je nooit achter. Ik weet niet of ik die gok wel wil wagen.

• php
  • Niet online

php

Die U66 kabels kosten de wereld niet meer, maar ik maak me meer zorgen om mijn data.

• A3-D
  • Laatst online: 07-09 08:09
Nou..aan die LVD (U160) kabel waag ik me niet. Ten eerste is het mij een gepiel, en ten tweede is de kabel daar te duur voor :(

Een beetje zonde om die naar god toe te helpen, voor dat geld van die kabel koop ik liever een complete waterkoelingkit ;)

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• php
  • Niet online

php

Eeehm, die LVD kabel bestaat al uit losse draadjes, makkelijk zat om daar even een ty-wrapje om te gooien.

• A3-D
Nou de mijne niet hoor Herman. En is toch echt een LVD kabel met een LVD terminator aan het uiteinde. Het is een gele kabel en lijkt op een halve IDE, maar is een stuk stugger (als je begrijpt wat ik bedoel ;)).

Maar zo'n LVD kabel die wel uit losse draadjes bestaat zal ook wel aardig aan de prijs zijn met 5 connectoren denk ik :(

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• php
  • Niet online

php

Hmmm, heb die dingen alleen maar als losse draden gezien. Computer totaal noemde het destijds zelfs een nadeel :P

Maar inderdaad, geloof zomaar dat die dingen een beetje veel geld kosten, zeker met 5 connectors. Dan maar een krachtiger fannetje.

Zou je die dingen niet kunnen oprollen (met een beetje geweld en een ty-wrapje)

• A3-D
De fan is inmiddels in backorder bij Jeroen (Newt). Laat die LVD maar zoals 'tie is. ;)

Verwijderd

Hmm ik heb mijn u33 kabels in reepjes van 2 gesneden, en toen gewoon bij mekaar gebonden. Nou is de vraag is het wel slim om het zo te doen. M'n HDD werkt wel nog gewoon, allebei trouwes. Hmm misschien gaat het nu goed en straks niet meer. Iemand????
Pagina: 1