git: Kan niet comitten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
Ik probeer al erg lang git fatsoenlijk te gebruiken maar ik kom er maar niet uit.

Na veel gezeur en gepiep is het eindelijk gelukt om een mijn eigen repo op te zetten en deze éénmaal te comitten met een al bestaand bestand (README).

Echter als ik nieuwe bestanden aanmaak en deze dmv
code:
1
$ git add 'filename'
toevoeg en vervolgens dmv
code:
1
$ git commit -m --no-verify "Initieer Template"
deze wil comitten krijg ik de volgende error:
code:
1
error: pathspec 'Initieer Template' did not match any file(s) known to git.

Ik heb al via $ git status 'filename' gekeken of hij files netjes geeft toegevoegd en dit is ook het geval.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen, ik snap er niks meer van... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gebruikt het git commando verkeerd.

Rechtstreeks uit de git manual:
code:
1
2
3
4
5
-m <msg>, --message=<msg>
    Use the given <msg> as the commit message.

-n, --no-verify
    This option bypasses the pre-commit and commit-msg hooks. See also githooks(5).

Als je het volgende gebruikt werkt het waarschijnlijk wel:
code:
1
git commit -m "Initieer Template" --no-verify

Overigens gebruik ik zelf altijd:
code:
1
git commit -a

code:
1
2
-a, --all
    Tell the command to automatically stage files that have been modified and deleted, but new files you have not told git about are not affected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Splendid schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:48:
Ik probeer al erg lang git fatsoenlijk te gebruiken maar ik kom er maar niet uit.

Na veel gezeur en gepiep is het eindelijk gelukt om een mijn eigen repo op te zetten en deze éénmaal te comitten met een al bestaand bestand (README).

Echter als ik nieuwe bestanden aanmaak en deze dmv toevoeg en vervolgens dmv
code:
1
$ git commit -m --no-verify "Initieer Template"
deze wil comitten krijg ik de volgende error:
code:
1
error: pathspec 'Initieer Template' did not match any file(s) known to git.

Ik heb al via $ git status 'filename' gekeken of hij files netjes geeft toegevoegd en dit is ook het geval.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen, ik snap er niks meer van... :(
code:
1
$ git add 'filename'
Zou hier simpelweg
code:
1
 git add .
van maken. Alles wat je niet mee wilt laten commiten / adden gooi je in een .gitignore bestandje in de root van je project.

Verder gebruik ik i.p.v.
code:
1
git commit -m --no-verify "Initieer Template"
vaak gewoon
code:
1
 git commit -am "bla"

Maar dat is verder persoonlijke voorkeur. Wat ik me wel afvraag is waarom je een filename meegeeft bij git add? (Meer uit interesse dan een daadwerkelijke oplossing, sorry =p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:56:
Je gebruikt het git commando verkeerd.

Rechtstreeks uit de git manual:
code:
1
2
3
4
5
-m <msg>, --message=<msg>
    Use the given <msg> as the commit message.

-n, --no-verify
    This option bypasses the pre-commit and commit-msg hooks. See also githooks(5).

Als je het volgende gebruikt werkt het waarschijnlijk wel:
code:
1
git commit -m "Initieer Template" --no-verify

Overigens gebruik ik zelf altijd:
code:
1
git commit -a

code:
1
2
-a, --all
    Tell the command to automatically stage files that have been modified and deleted, but new files you have not told git about are not affected.
Woop nice, nu werkt het wel! Ik heb zoveel lopen klooien met die commit dat ik dit helemaal over het hoofd heb gezien. Nu werkt ie naar behoren, bedankt!
Ijstheefles schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:56:
Maar dat is verder persoonlijke voorkeur. Wat ik me wel afvraag is waarom je een filename meegeeft bij git add? (Meer uit interesse dan een daadwerkelijke oplossing, sorry =p )
Dit was meer even voor het voorbeeld, ik deed zelf git add ./ ;) Bedankt voor je tips!

[ Voor 17% gewijzigd door Splendid op 28-05-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Ijstheefles schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:56:
Op zich vrij logisch om git add te gebruiken. Je kunt dan dus los de bestanden opgeven. Met git add -p kun je zelfs per regel aangeven of hij wel of niet gecommit moet worden.
Voordeel: je bent een grote wijziging aan het doen, maar bent een beetje aan het experimenteren hoe je het gaat doen. Uiteindelijk heb je alles werkend zoals je het wil hebben en ziet dan dat je meerdere kleine aanpassingen hebt gedaan (die samen die ene grote aanpassing zijn wat je nu met "git diff" ziet). Met git add (-p) kun je de kleine aanpassingen dan ook los commiten waardoor je ook een beter log krijgt en op het moment dat naderhand iets mis blijkt te zijn kun je dus beter debuggen wat er mis is gegaan. Als je het dan achterhaald hebt bij welke commit het mis gaat (bv. met git bisect) heb je ook een kleine commit waarop je de aanpassingen kunt controleren.