Netwerk tussen twee woningen via wifi (en 200 m afstand)

Pagina: 1
Acties:

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 18:55
Ik wil tussen twee woning die ongeveer hemelsbreed ongeveer 200 meter van elkaar af staan een netwerk opzetten.
Ik heb op DX de volgende wifi adapter gevonden, die volgens de specs 300 meter afstand kan overbruggen binnenshuis. http://www.dealextreme.com/p/unique-2-4ghz-3800mw-802-11b-g-54mbps-usb-wifi-wireless-network-adapter-w-4-antennas-68dbi-102314
Is dit wat? Of heeft iemand een betere oplossing? Ik zat zelf ook te denken aan een richtantenne op het dak van beide huizen,maar dat lijkt een stuk kostbaarder.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 21:25

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Is er (vanaf de daken) een open line-of-sight (zonder bomen of andere huizen ertussen)?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Dezelfde adapter kan tot 3,5 km overbruggen buitenshuis(specs)

Richtantenne is wel beter, maar hou er ook rekening mee dat er andere wi-Fi netwerken in de buurt zijn.

• VivaAtloni
jhogervorst schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:46:
Is er (vanaf de daken) een open line-of-sight (zonder bomen of andere huizen ertussen)?
Ik denk dat het wel redelijk vrij is. om het precies te checken moet ik op het dak klimmen.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
Leuk apparaat, maar let op dat je daarmee illigaal bezig bent. Zonder vergunning mag je op de 2,4 Ghz band maar max 100mW uitzenden http://www.wifihw.nl/wireless/Regelgeving_Wifi.htm

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Als het niet boven de 300 meter wordt gebruikt, moet het met die regeling wel goed komen denk ik?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waar haal je die 300 vandaan?

Je zou ook kunnen kijken naar een laser bridge maar dat waarschijnlijk boven je budget zijn.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat ding is in Nederland gewoon verboden. Het 68dBi en de 3800mW zijn veel en veels te hoog. Dat ding heeft dus sowieso geen CE-keurmerk, en zal ook niet door rijkswaterstaat zijn goedgekeurd.

De kans op storingen (zowel bij jouw als je buurman, of danwel andere buren) is erg groot met deze dingen.

Hoewel die dingen erg goedkoop zijn, is het natuurlijk de gok waard. Werken zal het vast wel doen, maar ik vermoed dat het heel snel klachten gaat regenen van overlast vanwege storingen.

Ey!! Macarena \o/

• Vulcanic
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11-2025
Kloppen de waardes in de beschrijving van dit artikel wel? Vraag me af of je het vermogen welke nodig is voor deze afstand wel uit een usb poort kan halen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

200 meter kun je met LoS en een directionele antenne ook prima overbruggen zonder in dit land illegale hardware te gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• VivaAtloni

• VivaAtloni
CyBeR schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:01:
200 meter kun je met LoS en een directionele antenne ook prima overbruggen zonder in dit land illegale hardware te gebruiken.
Vraag is dan alleen hoeveel signaal er nog overblijft, als je dit bv met 300n wil doen. Uiteraard ben ik al heel blij met 100mbit.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien niet wat je in gedachte had, maar is een kabels een optie? Dat zal veel stabieler en sneller zijn, mogelijk ook goedkoper.

Want:
"Uiteraard ben ik al heel blij met 100mbit."

Via wireless dergelijke snelheden halen is op korte afstanden zelfs al knap vind ik. Wireless presteert toch altijd vele malen slechter dan de theoretisch maximale snelheid. En zodra je op grote afstanden gaat werken (met Chinese DX troep?) dan zakt het helemaal in, zowel snelheid als stabiliteit.

Maar goed, als via een kabel geen oplossing is, dan moet het natuurlijk wel kabelloos :P.

Life is not about specs, it is about joy!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

VivaAtloni schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:06:
[...]

Vraag is dan alleen hoeveel signaal er nog overblijft, als je dit bv met 300n wil doen. Uiteraard ben ik al heel blij met 100mbit.
Ik denk dat je ook geen 100 haalt ~85 is in mijn ervaring zo'n beetje het best haalbare op 300n..

Iperf

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zover ik weet is 2000mW nog altijd hoger dan de in Nederland toegestane 100mW.

De kans dat je het zelfde geneuzel gaat krijgen als mijn buren met hun el-cheapo babyfoon is erg groot. M'n broertje had ooit een 27mc bakkie, alles goedgekeurd. Maar m'n buren konden m'n broertje horen op dat hassie-bassie spul van ze. Kwamen ze dus bij ons klagen, terwijl het probleem bij hun lag: Koop maar draadloze meuk met een rijkswaterstaat-keurmerk. Daarna waren de problemen dus ook weg.

De kans op storing blijft bij deze apparaten heel hoog. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. En jij bent dan wel de gene met verboden hardware.

Maar als kleine sidenote: Te hard rijden mag ook niet, en ik kom ze echt elke dag tegen die hardrijders :P

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Je kan natuurlijk voor bijna nop een illegale set bij DX vandaan halen, maar ik zou toch liever naar een degelijk setje uitkijken.

Die zijn misschien ook wel ergens goedkoop te vinden, maar een AP met een dergelijk vermogen ga je geheid problemen mee krijgen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Met een fatsoenlijke richtantenne en een vrje fresnellzone is 100mw volgens mij zat voor 200 meter

Iperf

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

VivaAtloni schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:06:
[...]

Met de goede antennes is dat geen probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Als ik het goed gelezen heb, wil je een netwerk maken tussen twee huizen. Hebben deze twee huizen allebei een apart ISP abbonement? Zo ja, wat je misschien kan doen is een secure FTP opzetten om zo bestanden te delen. Of misschien iets omslachtiger, een netwerkshare maken en zo de schijven / mappen delen zodat je toegang hebt vanaf "Deze Computer".

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 16:17
LnC schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:37:
Als ik het goed gelezen heb, wil je een netwerk maken tussen twee huizen. Hebben deze twee huizen allebei een apart ISP abbonement? Zo ja, wat je misschien kan doen is een secure FTP opzetten om zo bestanden te delen. Of misschien iets omslachtiger, een netwerkshare maken en zo de schijven / mappen delen zodat je toegang hebt vanaf "Deze Computer".
Ik zou een VPN opzetten, waarschijnlijk gaat het niet alleen om bestanden delen maar moeten er ook spelletjes gespeeld worden ofzo.

• Standeman
  • Laatst online: 19:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Een VPN is vele malen goedkoper (met openVPN) en, belangrijker, legaal :) Ik zou absoluut voor die optie gaan! (tenzij juist de i-net verbinding wilt delen omdat er op die locatie niets beschikbaar is).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Aragnut schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:48:
Leuk apparaat, maar let op dat je daarmee illigaal bezig bent. Zonder vergunning mag je op de 2,4 Ghz band maar max 100mW uitzenden http://www.wifihw.nl/wireless/Regelgeving_Wifi.htm
Precies. Dat maakt het apparaat dus niet meteen illegaal. Sommige auto's kunnen ook 250 km/h rijden, dat maakt ze ook niet illegaal. De bestuurder is pas in overtreding zodra hij sneller rijdt dan de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Senao AP's kunnen ook krachtiger dan 100 mW uitzenden, dat kun je in die apparaten instellen. De gebruiker is pas illegaal wanneer hij zo'n ding boven de 100 mW zet.

Ik zou dus gewoon goed point to point spul kopen en het zendvermogen gewoon op 100 mW laten staan. Met een paar goede richtantennes is dat meer dan voldoende voor een snelle LAN verbinding.
Pagina: 1