rsync naar externe schijf - constant wijzigingen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik heb gisteren een en ander van rsync opgezocht en gebruik het volgende commando in een backup.command script om m'n bestanden naar een externe schijf te kopiëren:

code:
1
2
3
#!/bin/bash
date > timestamp.txt
rsync -axuipvhES --progress --delete --modify-window=1 --exclude ".MacOSX" --exclude Music --exclude Movies "/Users/ido/" "/Volumes/Backup/ido/"

het date > timestamp.txt gedeelte is puur zodat ik in dat bestand kan zien wanneer de laatste sync is geweest.
Alles wordt netjes gekopieerd, alleen als ik het op een later moment nog eens uitvoer, dan zie ik o.a. het volgende staan:
>f+++++++ filenaam etc.

als ik dit op zoek, zou dit het volgende betekenen:
> means that a file is being transferred to the local host (received).

wat is er in dit geval mis met m'n rsync commando dan? hij moet alleen de bestanden naar de externe schijf kopieren en niet VANAF de externe schijf naar de mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:37

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Is je externe schijf een FAT disk? Ik heb zelf bij een FAT disk --modify-window op 20 staan om dit te voorkomen.
edit: ik zie dat ik ook --size-only gebruik

[ Voor 16% gewijzigd door Cassettebandje op 28-05-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is er een reden dat je hiervoor niet gewoon Time Machine gebruikt?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Niet online
nee externe schijf is gewoon Mac OS Extended (Journaled), geen FAT :)
timemachine vond ik niet lekker werken, leek meer ruimte te gebruiken etc. Vervolgens heb ik chronosync gebruikt, maar ik wil het zo basic mogelijk houden, dus vandaar dat ik nu rsync gebruik en dat ik die via een crontab elke nacht om 2 uur laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Niet online
OK, heb het nu wel voor elkaar. als volgt ingesteld:
bestand excludes.txt met alle mappen die NIET gesyncd moeten worden. deze bevat:

Library
.MacOSX
".MacOSX"
Music
Movies
Applications
.Spotlight-V100
/.fseventsd
.Trash
.Trashes
".DS_Store"

en dan het rsync commando aangepast als volgt, en nu werkt het wel helemaal goed :) :
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
date > timestamp.txt
rsync -auiv --progress --delete-after --times --exclude-from=excludes.txt "/Users/ido/" "/Volumes/Backup/ido/"
date >> timestamp.txt

enkel de wijzigingen worden nu naar de externe schijf gestuurd en "back-up" is nu (na de 1este run) in een zeer korte tijd klaar :)

[ Voor 14% gewijzigd door efan op 28-05-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vergeet niet dat je met rsync alleen maar synchroniseert, hè? Als je per ongeluk iets weggooit of een bestand corrupt raakt, heb je dat na een sync ook (niet meer) op je "back-up" staan. Met Time Machine kun je meerdere versies terug (elk uur voor laatste 24 uur, elke dag voor de afgelopen maand en per week voor de maanden daarvoor).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Met dit sync commando ja maar niet met rsync in het bijzonder want daar kun je exact hetzelfde systeem als Time Machine mee maken. Iets als rdiff-backup maakt hier gebruik van. Dat is een python scriptje wat rsync gebruikt icm hardlinks waar rsync gewoon ondersteuning voor heeft. Het gaat er dan ook meer om hoe je het allemaal aankleedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 28 mei 2012 @ 19:57:
Vergeet niet dat je met rsync alleen maar synchroniseert, hè? Als je per ongeluk iets weggooit of een bestand corrupt raakt, heb je dat na een sync ook (niet meer) op je "back-up" staan. Met Time Machine kun je meerdere versies terug (elk uur voor laatste 24 uur, elke dag voor de afgelopen maand en per week voor de maanden daarvoor).
klopt, maar ik heb 2x deze taak ingepland (beide met een andere destination map) in crontab (via crontab -e):
code:
1
2
01 2 * * * sh /Users/ido/backup.command
01 12 * * 3 sh /Users/ido/woensdag.command

dus elke dag een backup naar de externe schijf in map1 (via backup.command), en elke woensdag een backup naar de externe schijf in map2 (via woensdag.command). Voor mezelf heb ik daar voldoende mee opgeslagen 8)

[ Voor 6% gewijzigd door efan op 28-05-2012 23:11 ]

Pagina: 1