Intel Rapid Storage RAID 5 probleem

Pagina: 1
Acties:

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Heren,

Gister avond heb ik de bios van mijn mobo (Gigabyte GA-Z68X-UD7-B3) geupgrade van F7 naar F9, ik heb dit gedaan via de @BIOS update tool van Gigabyte zelfs, per ongeluk heb ik het vinkje bij "Load Bios Defaults" aan laten staan en nadien is mijn RAID5 array verpest :(

Ik snap niet hoe dit precies kan gezien ik al eens eerder een bios upgrade heb gedaan zonder dat dit effect had op mijn RAID5 array.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen?
- Eerst heb ik alle BIOS instellingen weer gezet zoals ze stonden.
- Na een reboot ben ik via Control-i in de bios van de RAID controller gegaan en ik trof hier 3 disks aan waarvan 2 non-raid member, en 1 raid member en een raid5 array met de status failed.
- Hier heb ik niets aan veranderd en in eerste instantie heb ik de bios restored naar de oude versie F7, helaas ook zonder succes.

Indien de array nog niet onherstelbaar defect is, hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken of is het onmogelijk om dit nog te herstellen? Ik heb echt geen idee hoe er nou in eens 2 RAID members zomaar NONE-RAID disks kunnen worden :s Waarom dan bijvoorbeeld 1 van de 3 disken niet?

In de handleiding van de Intel controller wordt aangegeven dat je kunt recoveren vanaf 1 member disk naar een nieuw volume. Om dit uit te voeren moet ik de 2 (nu) none-members in een nieuwe array zetten waardoor alle data op die 2 disks wordt verwijderd. Voordat ik deze laatste oplossing ga toepassen wil ik graag weten of er nog iets anders is wat ik kan doen, alvast bedankt.

Danny

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

Verwijderd

Heb je je sata controllers weer op raid gezet? Dus van AHCI naar raid?

Verwijderd

wou net zeggen,zet de raid settings terug,met load defaults worden alle instellingen gewist,dus ook de instelling dat de controller op raid staat.

Ik zou die eerst eens terug zetten en dan opnieuw proberen op te starten

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Yep in de bios heb ik PCH SATA Control Mode op RAID(XHD) gezet) waardoor tijdens het booten ook de Intel controller tijdens het booten prompt.

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Fysiek is er niets gebeurd met de SATA aansluitingen en de RAID info wordt deels naar de disks geschreven, dus dan zou er toch gedetecteerd moeten worden dat de 2 disks lids zijn van een array van 3 disks?

Verwijderd

In principe wel ja. Geen idee hoe gevoelig de data is maar ik zou het gewoon proberen. Waarschijnlijk gaat Intel er van uit dat je compleet nieuwe schijven toevoegt.

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Ik denk dat ik het volgende verhaal ga toepassen.
http://www.overclock.net/...aid-non-member-disk-error

Dus de array opnieuw creeren in de RAID bios.
De disks zijn tenslotte niet verplaatst, en dan met TestDisk de partitie recoveren.

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Heb inmiddels via de Intel Raid bios mn array verwijderd en opnieuw gecreëerd me dezelfde settings, naam en disk order.
Daarna heb ik in safemode intel matrix software gedeïnstalleerd en heb ik TestDisk gestart en gekozen voor een GPT scan... lijkt er op dat dit wel even gaat duren gezien de scan begon op 54% en na 2 uur pas op 57% zit.

Hoop dat ik de partitie op de RAID 5 array kan restoren, 3,6TB aan data verliezen is niet echt een leuke afsluiting van het weekend :(

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fr0zenFlame schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:25:
Heb inmiddels via de Intel Raid bios mn array verwijderd en opnieuw gecreëerd me dezelfde settings, naam en disk order.
Daarna heb ik in safemode intel matrix software gedeïnstalleerd en heb ik TestDisk gestart en gekozen voor een GPT scan... lijkt er op dat dit wel even gaat duren gezien de scan begon op 54% en na 2 uur pas op 57% zit.

Hoop dat ik de partitie op de RAID 5 array kan restoren, 3,6TB aan data verliezen is niet echt een leuke afsluiting van het weekend :(
Backups.. backups... backups... |:(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Het is gelukkig niet zakelijk (op mn werk), daar hebben we diverse Backup methode (Netapp Sync en tapes) maar thuis dacht ik wel aardig veilig te zijn met een RAID5 van 3 1,8TB disken. Een stomme bios update en er zijn 2 disken gemarkeerd als NONE-RAID... dat verwacht je tocht niet :(

Kan iemand toevallig verklaren waarom TestDisk begint op 54% met scannen en vervolgens extreem langzaam door loopt?

Alvast bedankt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ja wel. Shit will come. Al fikt de machine af of je flasht verkeerd. Zonder backups ben je nergens.

Ik heb een machine met 20 disks in RAID 6. Van de 15 TB aan data die er op staat maak ik geen back-ups.

Er komt een dag dat het ding uittikt of er 3 disks tegelijk stuk gaan. Of niet. Maar het kan. Of ik doe een rm -rf /storage. Shit will happen.

Ik accepteer dat ik dan data verlies.

Dat heb jij blijkbaar ook geaccepteerd. Tough luck.

Ik zou met RAID arrays eigenlijk niet zelf gaan hobbyen om eerlijk te zijn, tel dan even 2K neer voor een professionele recovery als je ook echt wat terug wilt hebben. Maar ieder wat wils.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 29-05-2012 01:12 ]

Pagina: 1