PC kopen met SSD

Pagina: 1
Acties:

• Neusor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-02 21:32
-

[ Voor 103% gewijzigd door Neusor op 23-02-2017 21:51 ]

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:44
ehm.. meer info graag.. wat wil je allemaal installeren, wil je veel foto's bewaren, ga je nog een normale hdd in je systeem hangen

• Neusor
-

[ Voor 100% gewijzigd door Neusor op 23-02-2017 21:51 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Windows 7 gebruikt ongeveel 20 GB verse install.
Maar het "groeit" naarmate er updates binnekomen, drivers worden geupdate etc.

Om alleen je besturingssysteem op de ssd te zetten en verder niets is eigenlijk zonde van het geld. Het enige dat dan sneller gaat is het opstarten van windows zelf. Maar als je daar 100 euro voor over hebt....

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb 2 jaar terug een SSD aangeschaft toen destijds 120GB nog 300 euro was (vertex 2). Ik heb bewust 60 en 80 GB vermeden omdat je dan idd net Windows er op kan zetten + wat kleine programma's. M'n werkbestanden, grote design tools , games etc. moet je dan alsnog op een trage schijf zetten, waardoor je je SSD voordeel alweer kwijt bent.
Met 120GB kan ik dropbox folder (2.5GB), Windows (30GB onderhand) , office/CAD tools (25GB) en enkele games (50GB) er gewoon op kwijt. Met een 60-80G SSD kom je dan al te kort.

Maarja, als je geen games speelt en niet grote tools zoals ik gebruik (dus ontwikkelpakketen die even 10GB voor rekening nemen), dan is 60GB wellicht wel genoeg. Dan kan je met 100 euro ruim toe..

Een 'topper' 120GB schijf van Crucial of Samsung oid kost ook ~100 euro (<1 euro / GB), maar waarschijnlijk iets meer als je hem laat inbouwen bij een winkel.. men wil natuurlijk ook beetje winst maken ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:02
64GB is meer dan zat, hier kun je windows en program files (office, browsers, etc) opzetten en dan hou je nog ruim de helft over over andere programma's en misschien wat user files.

Hier een voorbeeld van windows, program files, user files en 2 games.
http://img6.imageshack.us/img6/4544/naamlooskch.jpg
Ondanks dat huidige games veel ruimte nodig hebben past dit nog op een 64GB exemplaar.

De 'beste' keuzes momenteel zijn: http://tweakers.net/pricewatch/compare/674/305213;282240

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2012 00:58 ]

• Neusor
-

• Reepje
  • Niet online
Neusor schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:03:
Maar als ik zware spellen op een HDD zet heb ik niet zoveel voordeel om het systeem op een HDD te zetten?
Wat is daar de logica achter.

Ik heb een beetje het vermoeden dat je het volgende type bent:
Ingewikkelde dingen begrijp je niet en
makkelijke dingen maak je ingewikkeld.
Modbreak:Wees gewoon behulpzaam. Je medetweakers laatdunkend afvallen wordt niet gewaardeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Edmin op 29-05-2012 13:05 ]

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:13
Reepje schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:12:
[...]

Wat is daar de logica achter.

Ik heb een beetje het vermoeden dat je het volgende type bent:
Ingewikkelde dingen begrijp je niet en
makkelijke dingen maak je ingewikkeld.
:+

• Neusor
-

• Iryl
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09-2019
Jawel aangezien Windows dan vanaf je SSD gedraait word waardoor je "overall" experience een stuk sneller is.
Zelf zou ik een veelgebruikte game er bij zetten en overige programma's/games op een HDD zetten.
Dan heb je idd genoeg aan een 64gb SSD

Xfire: Irylx Xbox360: Iryl Twitter: @_Iryl

• DC Daniel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11-2025
Geloof me je wilt echt minimaal 120gb. SSD is gewoon geweldig, je pc voelt 100x krachtiger. Al het geld wat je in je PC hebt gestoken lijkt echt tot recht te komen. Alles wat niet een SSD heeft of niet op een SSD staat gaat prehistorisch aanvoelen. Je wilt gewoon al je programma's kwijt kunnen op je SSD.

Met 120GB kan je in princiepe alles kwijt (alle standaard programma's maar ook Creative suite, CAD, Revit, Maya etc. etc.). Voor de rest is er dan nog ruimte voor twee a drie spellen. Je gebruikt dan alleen je HDD om alle overige spellen op te slaan, en misschien je muziek en films etc.. Maar in princiepe heb je dan alleen 'last' van je hdd als je van spelletje wilt wisselen, aangezien je favoriete twee drie spellen op de SSD staan.

64GB ga je echt spijt van krijgen, 120GB is net genoeg om volledig in de SSD hemel te werken :P

• Reepje
  • Niet online
Neusor schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:23:
Ik bedoelde eigenlijk
Maar als ik zware spellen op een HDD zet heb ik niet zoveel voordeel om het systeem op een SSD te zetten?
Als je een zwaar spel speelt dat op de HDD staat, dan maakt het inderdaad helemaal niets uit of windows ook op die HDD staat of op een SSD.
Je hebt dus alleen voordeel van programmas als ze op de SSD staan. Als het zware spel+systeem op een SSD staan, dan zal het spel sneller laden, maar eenmaal geladen merk je ook niets van de SSD, totdat je een savegame doet, dat gaat sneller dan.

Een SSD is gewoon hetzelfde als een HDD behalve dat het lezen en schrijven naar dat ding een stuk sneller gaat. Verder maakt de SSD geen geluid, en verbruikt minder stroom zodat die niet zo warm wordt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:02
DC Daniel schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:31:
Met 120GB kan je in princiepe alles kwijt (alle standaard programma's maar ook Creative suite, CAD, Revit, Maya etc. etc.).
Moet hij die programma's wel gebruiken...
Met windows 7, program files en user files (afhankelijk van wat je opslaat) heeft ie nog pakweg 30GB over, daar past echt nog wel wat 'buitengewoons' op.

Ik heb een 120GB model en voor bovenstaande 50GB gereserveerd (en nog ruim 15 over).
Overige 70GB voor games, hier staan er nu 10 op waarvan ik er maar 2 of 3 speel...

• Neusor
-

[ Voor 114% gewijzigd door Neusor op 23-02-2017 21:52 ]

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Is er absoluut geen mogelijkheid om je budget iets te rekken naar ~110 euro? In dat geval is het de Samsung 830 128GB of de Crucial M4 128GB. En de keus tussen die 2 is het makkelijkst om hier te bespreken, wellicht dat je daar nu ook al wat informatie kan vinden...

• Neusor
Bedankt, ja het mag max 120 zijn dus ja.

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 14:56
Een SSD van 120 GB heeft vaak een controller met meer kanalen waardoor hij beter presteert dan een SSD van 64 GB. Daarnaast kan je buiten je OS en je standaardprogramma's wat meer games kwijt. Die zullen inderdaad alleen sneller laden en opslaan, niet sneller spelen opzich (hoewel ik Skyrim wel fijner vind spelen als alles lekker snel laadt, je hebt niet meer FPS).

Op Tom's hardware guide hebben ze onder het kopje storage vaak per maand een "beste-SSD-voor-je-geld-artikel" met SSD's in een aantal prijsklassen, goed om de laatste even van te lezen.

Zo uit de losse pols zou ik zeggen kijk voor een Crucial M4 of een Samsung 830 van 120 GB die zullen iets meer dan 100 euro kosten, maar je hebt er de komende jaren echt veel lol van. Ik ben nog steeds blij met mijn Intel G2 SSD die ik een paar jaar geleden heb gekocht. Ook al haalt ie bij lange na de performance van hedendaagse SSD's niet, voor de dingen waar ik m voor gebruik is hij veel sneller dan een HDD.

• Reepje
  • Niet online
Met 120 euro, kies voor de Crucial M4 of Samsung830.
Je kan dan mooi alles wat je gebruikt op de SSD zetten, wel net zo handig.

Voor de opslag van overige zaken kan je dan je HD inzetten

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:04:
[...]

Moet hij die programma's wel gebruiken...
Met windows 7, program files en user files (afhankelijk van wat je opslaat) heeft ie nog pakweg 30GB over, daar past echt nog wel wat 'buitengewoons' op.

Ik heb een 120GB model en voor bovenstaande 50GB gereserveerd (en nog ruim 15 over).
Overige 70GB voor games, hier staan er nu 10 op waarvan ik er maar 2 of 3 speel...
Ik vind het nogal ambitieus om maar twee spellen te willen spelen :+
Ik heb een 160 GB g1 Intel SSD die ik regelmatig even uitmest omdat hij volloopt, en ik heb er toch wel een spel of tien opstaan. Ik speel dan ook nogal eens verschillende spellen. Daarnaast moet je als je een 64 GB SSD hebt regelmatig je Windowsinstallatie en je profiel op gaan zitten schonen omdat alle meuk die achterblijft op de C drive best op kan lopen als je niet oplet - en met zo'n klein SSDtje zit ie in no-time vol.
Daarnaast heb je natuurlijk gewoon nog het probleem dat kleine SSDtjes over het algemeen magere performance leveren. Veel beter dan een harddisk qua zoektijden maar qua laadtijden al minder. Als je dan toch rond investeert is die paar tientjes meer o een goeie te kopen het zeker wel waard.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 16:39
Mijn huidige Windows 7 Ultimate partitie is ~55GB. Hierop is ook software zoals Office, anti-virus, browsers, en dergelijke systeem gerelateerde dingen geinstalleerd. User profiles, temporary folders, en alle games, muziek en documenten staan op een andere schijf.
Houdt er ook rekening mee dat je een x procent van een SSD niet beschrijft zodat de prestaties optimaal blijven.

64GB lijkt mij daarom wat krap. Tenzij je XP er op zet.

[ Voor 25% gewijzigd door frickY op 29-05-2012 14:52 ]

• DC Daniel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11-2025
Neusor schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:11:
Dus als ik bv skyrim save gaat dat sneller maar voor de rest heeft het geen invloed op de snelheid/fps.
Dus kan ik net zo goed spellen op een HDD zetten maar dan duurt alleen het laden langer.
Dus 120GB SSD is het slimste wat ik kan nemen?
Elke keer als je een stad in loopt is ie binnen 2 sec klaar met laden, is echt super chil, je wil zo'n spel echt niet op een hdd spelen als je SSD hebt. Het heeft geen effect nee op fps. Maar je bent in principe gewoon af van loading screens/laadtijden en dat is echt geweldig als je gamed.

Je bent alleen voor windows al 20gb kwijt... en wat ik lees wordt dat langzaam 30gb. Alleen dan al houd je maar 30gb/40gb over met een SSD van 60gb dat is net genoeg voor twee spellen, en dan zit je meteen al tegen je max. Dat wil je echt niet hebben. Hij wordt er ook langzamer van. Met 120gb is ie sneller (omdat ie 120gb is maar ook omdat je waarschijnlijk wat meer ruimte over houdt), heb je nog een beetje adem ruimte als je niet de eerder genoemde progjes erop zet.. en kan je makkelijk 3 a 4 spellen kwijt (als je geen grote programmaatjes erop zet). Investeer die paar euro extra het is het echt dubbel en dwars waard.

[ Voor 6% gewijzigd door DC Daniel op 29-05-2012 15:16 ]

Verwijderd

frickY schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:49:
[...]
64GB lijkt mij daarom wat krap. Tenzij je XP er op zet.
Heden ten dage nog XP installeren in omgevingen waar dat geen absolute vereiste is (antieke software / bedrijfsomgeving beheerd zonder budget, dat soort dingen) is sowieso al geen bijster goeie zet, maar op een SSD doe je jezelf écht tekort. Elke redelijk moderne SSD (dwz elke SSD nieuwe dan de mijne) ondersteunt TRIm, wat je voor zover mij bekend niet hebt op XP (kan zijn dat dat achteraf gepatched is?) en dan heb je nog de vele kleine verbeteringen tov SSD gebruik waar met name Windows 7 prat op gaat.

XP installeren is echt jarenlang een goed idee geweest, maar die jaren zijn wel al een tijdje achter ons :+

• Neusor
-

[ Voor 108% gewijzigd door Neusor op 23-02-2017 21:52 ]

Pagina: 1