Eigen netwerk aanleggen bij 'klant'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 22:25
Beste Tweakers,

Wij zijn bezig met een concept en draaien op zeer korte termijn onze eerste pilot bij een klant. Onze computers moeten op lokatie een verbinding hebben. De klant heeft een bestaande (draadloze)internetverbinding. Echter wil ik daar graag een eigen wifi netwerk creëren waar alleen wij bij kunnen als het waren (eigen ssid en wpa).

Nu had ik al in mn hoofd om op de bestaande modem/router een eigen router bekabeld aan te sluiten. En dat mijn eigen router lokale ipadressen uitdeelt aan mijn systemen. Gaat dat werken? Router op een router?

Of moet ik denken aan een access point of switch...wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Waarom wil je een eigen netwerk bij je klant hebben? Als je geen idee hebt wat de effecten zijn van router achter router, dan zou ik dat niet zomaar even bij een klant 'live' gaan testen.
Als je specifieke dingen vanaf jouw machines wil benaderen op je eigen bedrijfsnetwerk oid, dan kun misschien ook aan een VPN denken?

Maar goed, om even mee te denken. Ik ga even uit van een NAT router als hoofdrouter bij je klant. Kan best zijn dat hij een andere setup heeft, maar dat moet je zelf bekijken. Een router achter router kan op zich prima. Het ligt er een beetje aan wat je achter die 2e router gaat doen. Portforwards en protocollen die moeite hebben met NAT geven vaak problemen (helemaal omdat je nu 2x NAT toepast). Als je puur wilt internetten, dan is er meestal niks aan de hand.
Zorg dat jouw router op zijn LAN kant een andere IP-range uitdeelt dan de hoofdrouter op de LAN kant.

Andere mogelijke oplossingen:
- zoals gezegd VPN
- gebruik je eigen router als switch, nadat je op dat ding je eigen WiFi hebt geconfigd. Dus DHCP op 'relay' of 'client', kabel van hoofdrouter in een LAN poort op je eigen router, WAN poort op je eigen router niet gebruiken
- misschien kan de hoofdrouter van de klant een gast SSID serveren?

Ik zou eea 'thuis' of op kantoor eerst eens goed uitzoeken en testen voordat ik het bij een klant zou uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01
Je stelt nogal basic vragen. Als je binnenkort een pilot bij een klant moet gaan kun je dat beter overlaten aan de netwerkbeheerder. Als je dat nu nog moet gaan uitzoeken, zonder de benodigde kennis,wordt het misschien slimmer om deze klus uit te besteden.

Maar goed, je kan idd met VPN het beste iets gaan doen.Voor jouw situatie kun je eens kijken naar een BR200 van Aerohive. Dat is een standalone-branch router met wifi en VPN.
Die gooi je gewoon op een site neer, en maakt zelf een vpn verbinding met de hoofdlokatie, waarbij je dus ook wifi enz tot je beschikiking hebt over die vpn verbinding (eventueel zelfs multi-ssd, radius en ad integratie enz)

Blijft natuurlijk wel dat de internetverbinding voldoende moet zijn (zowel kwa bandbreedte als kwa security, er moet wel een tunnel opgebouwd kunnen worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 22:25
Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb me heel goed voorbereid hoor. Alleen de laatste week begon ik zenuwachtig te worden en ineens te twijfelen aan mn theorie :D

Ik heb een cisco router geplaatst achter hun router en dit werkt prima! De players zijn goed te benaderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hiervoor is QinQ uitgevonden :) Dan ben je fysiek gescheiden van je klant-LAN en kan je gewoon ook je eigen VLAN's transporteren zonder op apparatuur van de klant te hoeven rommelen. De apparatuur moet dat echter wel ondersteunen.

Deze techniek wordt op zéér grote schaal toegepast door bijvoorbeeld KPN op hun ePacity lijnen.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein