Toon posts:

Inloggen op Mac met meerdere accounts op afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Willen jullie meedenken met de volgende opstelling?

Graag wil ik een Mac thuis (/kantoor) als server kan aanzetten en er op afstand meerdere mensen op laten inloggen en gebruik laten maken.

Doel is namelijk dat deze Mac vol komt te staan met video's van opgenomen sportwedstrijden en coaches thuis de video's streaming bekijken en gebruiken.

Waarom op deze manier?
Een wedstrijd opnemen kost grofweg 16GB per wedstrijd. Per weekend zijn er gemiddeld 6 wedstrijden. Ik heb niet de mankracht om video's uit te delen aan alle coaches en managers. En omdat alles centraal opgeslagen moet worden ivm documentatie wil ik twee vliegen in één klap slaan. Tot slot kun je wedstrijden door ieder ander laten bekijken zonder daarvoor video's te kopieren of af te spreken. Ofwel: een kosten- en tijdbesparende oplossing om video te delen.

Uiteraard kun je video's als download aanbieden, maar of de provider van ons (club) blij wordt van ruim 100 GB per weekend, is de vraag. Ook moet je weten dat onze analysesoftware (Sportstec Gamebreaker) alleen werkt op Mac. Ik denk dat een remote desktop verbinding veel databits scheelt.

Mijn vraag aan de medetweakers: welke beren zien jullie op de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Remote desktop werkt afaik niet fantastisch met video.

Wat volgens mij een beter alternatief is om te kijken of je die video's niet streaming kan aanbieden, via bijvoorbeeld iets als plex of een flash-pagina die de video's transcodeert.

Data-verkeer maakt in principe niet uit, of je die bits nu via remote desktop of via streaming verspreidt. Mits dezelfde resolutie zullen er toch echt dezelfde bits over de lijn moeten, enkel heeft remote desktop nog wat extra overhead.

Enige methode die ik zo 1-2-3 zie om het data-verkeer te beperken is simpelweg alle video's hercoderen / transcoderen en een plex oid kan dat on the fly (alhoewel ik me afvraag of die 6 clients tegelijk aankan). Maar anders kan je het ook eenmalig hercoderen naar meerdere resoluties die streaming aanbieden en dan iets van resolutie keuzes oid aanbieden om het dataverkeer in toom te houden.

In wezen is stap 1 : Die 16 GB per wedstrijd kleiner maken door hercoderen.
Stap 2 : Accepteren dat je veel data-verkeer gaat genereren, video neemt nu eenmaal veel dataverkeer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Gomez12

Thanks voor je snelle reactie en meedenken! De video aanbieden kan in kleinere pakketten. Het is mogelijk eea te comprimeren tot zeker 2,5 GB per wedstrijd. Als de provider meewerkt aan een goede bandbreedte is dat probleem 'uit de weg'. Bijzonder is het dat video in 'pakketten' is opgeslagen van het softewareprogramma Gamebreaker, los een video streamen is geen optie. Er moet een desktop omgeving zijn waarin je werkt. Ander voordeel van remote desktops is dat de coach in kwestie niet per sé Mac nodig heeft.

In totaal moeten alle coaches (8 jeugdteams en 2 seniorenteams) toegang hebben tot de 'server'. Ik zie dat dit met Aquaconnect of Vine Server te realiseren is.

In het meest ideale geval werkt een gehele staf (soms 5 man) + alle spelers op deze manier. Maar dan heb je het over pakweg 140 spelers en 30 stafleden :P . > alles 'in the cloud remote desktoppen' zou briljant zijn....

Maar dat is denk ik een utopie. Laten we klein beginnen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wat zegt Gamebreaker er zelf over?

140 spelers + 30 stafleden remote desktop aanbieden dan vermoed ik dat je al een schat aan licenties kwijt bent en je mag een giga-bakbeest van een server gaan neerzetten wil dat ding 170 video's semi-concurrent gaan afspelen.

Bij die aantallen gebruikers moet je simpelweg eens met Gamebreaker gaan praten of ze niet andere pakketten hebben.

10 remote desktops met video's wordt al vrij zwaar voor je lijntje en je server schat ik zomaar in. Ik vraag me ten zeerste af of een standaard mac dat 1-2-3 trekt.

Ik bedoel je praat over potentieel 170 licenties van gamebreaker, daarvoor moet je toch even om de tafel met leverancier? Minimaal om de specs voor de server door te nemen...

Ik vermoed namelijk zomaar dat gamebreaker niet helemaal opgezet is voor het doel wat jij wil gaan bereiken (10 tot 170 gebruikers zonder eigen macs) en ik hoop dan ook dat ze of een ander pakket kunnen aanraden, want veeleisende single user pakketten (waaronder video bijna altijd valt) schalen erg slecht op 1 pc...
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:36:
Maar dat is denk ik een utopie. Laten we klein beginnen!
Wat is de doelstelling voor over 5 jaar? Als dan de doelstelling is dat er 170 man gebruik maken van die software is het een beetje een doodlopend pad om nu iets (met veel moeite) op te gaan zetten voor 10 man en er dan achter te komen dat het nooit gaat schalen naar 170 man.
Klein beginnen is leuk, maar als de doelstelling is die 170 man te halen dan heb je daar ook wel de headroom voor nodig qua software... Anders kan je beter nu al overschakelen naar andere software.

[ Voor 23% gewijzigd door Gomez12 op 27-05-2012 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me vinden in de haken en ogen die je schetst. Het is mij er overigens niet om te doen om licentiekosten te ontduiken. Mij lijkt het simpelweg ideaal om gedocumenteerde wedstrijden online oproepbaar te maken voor desbetreffende coaches (en spelers).

Ik ga ook eens wat navragen bij de softwareleverancier. Zij hebben ongetwijfeld ook ideeën over mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:16:
Het is mij er overigens niet om te doen om licentiekosten te ontduiken.
Dat probeer ik ook absoluut niet te insinueren, maar remote desktop heeft wat dat betreft nog wel wat risico's op verborgen kosten als je niet oppast.

Als jij bijv een leuk programmaatje wat op user-basis gelicenseerd is (wat je waarschijnlijk nooit gemerkt hebt met maar 1 user) op diezelfde mac hebt staan en je hebt het niet expliciet dichtgezet dan is het voor iedereen te bereiken en heb je dus 170 licenties nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:37
Hoe denk je nu werkelijk data te besparen? Uiteindelijk moet dezelfde video over de lijn, mogelijk zelfs vaker dan eerst, als iemand de video meerdere keren wil kijken. Het enige waar werkelijk winst op te maken valt, is de kwaliteit. Maar die kun je ook terugbrengen voor de te verspreiden variant. Maak het dus niet ingewikkelder dan het is. Verlaag de resolutie en/of comprimeer de video wat meer en zet die online ter download. Iedereen die 'm wil zien, haalt 'm een keer binnen en kan 'm onbeperkt kijken, zonder een haperende remote desktop.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Z-Dragon schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:57:
Hoe denk je nu werkelijk data te besparen? Uiteindelijk moet dezelfde video over de lijn, mogelijk zelfs vaker dan eerst, als iemand de video meerdere keren wil kijken. Het enige waar werkelijk winst op te maken valt, is de kwaliteit. Maar die kun je ook terugbrengen voor de te verspreiden variant. Maak het dus niet ingewikkelder dan het is. Verlaag de resolutie en/of comprimeer de video wat meer en zet die online ter download. Iedereen die 'm wil zien, haalt 'm een keer binnen en kan 'm onbeperkt kijken, zonder een haperende remote desktop.
Schijnbaar gaat het dus niet perse om de video's maar om hoe de video's getoond / geanalyseerd / bewerkt kunnen worden in dat programma gamebreaker.

Als dat programma om een 1080p video vraagt (stel, stel, stel...) dan kan je moeilijk de kwaliteit omlaag halen omdat het programma het dan gewoon niet meer doet.
En als je voor dat programma een mac nodig hebt, dan vind ik een remote desktop (als 1e idee) nog niet eens zo'n verkeerde gedachte (totdat je bedenkt dat er video bij komt kijken:) ) op die manier kan je het bij iedereen krijgen.

Echter video + remote desktop vraagt gewoon een niet standaard setup (zeker voor 10 clients) en dan kan je beter in overleg gaan met de maker van het pakket om te zien of die niet iets anders in het assortiment heeft dan een single-user pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Ik zie geen noodzaak om de video ook te kunnen bewerken. Het enige wat je dus nodig hebt, is een exportfunctie. Video over remote desktop is echt niet werkbaar, dus je moet hoe dan ook naar iets anders opzoek.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-10 21:53

3DDude

I void warranty's

Wat dacht je van die server ergens op de club te zetten?
en dan kunnen ze op de club zelf in een ruimte X erop werken?

Anders heb je wel erg veel bandbreedte nodig en dat lijkt me alleen werkbaar met een zeer zwaar kabel abbo of glas.

Remote werken is leuk..(en dan bedoel ik via een WAN verbinding uiteraard)
De vragen die ik heb:
1. Wil je dat wel?
2. Kan dat wel?

[ Voor 22% gewijzigd door 3DDude op 28-05-2012 15:04 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:28

samo

yo/wassup

Een Mac heeft standaard remote desktop toegang beschikbaar. Een windows-gebruiker kan dan via VNC inloggen (mits de Mac in het netwerk vanuit extern bereikbaar is gemaakt).
Maar het nadeel dat je houdt is dat de beelden via de remote desktop nog steeds verstuurd moeten worden. De kwaliteit van de verbinding is dus afhankelijk van de beschikbare bandbreedte. Daarnaast, als meerdere gebruikers op het zelfde moment veel hardeschijfactiviteit starten bevordert dat het gebruik van het systeem ook al niet. Dit zou je wellicht kunnen testen door met de ingebouwde Desktop Sharing eens te kijken of je met 1 account al problemen merkt.
Het is wel mogelijk om een eigen desktopomgeving via deze server aan te bieden, maar ik weet niet meer of deze ook meerdere gebruikers tegelijk ondersteunt.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Z-Dragon schreef op maandag 28 mei 2012 @ 14:54:
Ik zie geen noodzaak om de video ook te kunnen bewerken. Het enige wat je dus nodig hebt, is een exportfunctie. Video over remote desktop is echt niet werkbaar, dus je moet hoe dan ook naar iets anders opzoek.
Ik ken het programma voor de rest niet, alleen TS geeft aan dat die video in dat programma bekeken moet worden, dus dat neem ik dan aan ;)
3DDude schreef op maandag 28 mei 2012 @ 15:00:
Wat dacht je van die server ergens op de club te zetten?
en dan kunnen ze op de club zelf in een ruimte X erop werken?
Lijkt me niet praktisch, dat is 1 persoon tegelijkertijd en waarschijnlijk is het voor zo goed als iedereen een bijbaantje of vrijwilligerswerk. Dus in het weekend is het vechten om een plek en doordeweeks (als iemand een verloren uurtje heeft) gaat er niemand naar de club toekomen.
Anders heb je wel erg veel bandbreedte nodig en dat lijkt me alleen werkbaar met een zeer zwaar kabel abbo of glas.
Afhankelijk van het programma zou je ook kunnen denken aan iets als een media-server op het inet zelf die het daadwerkelijk verdelen naar de clients doet.

Maar inderdaad, als je een 3Mbit filmpje wil laten zien heb je met een 10Mbit upload max 3 mensen tegelijkertijd. En Remote desktop etc zal hier niet veel aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Ik heb zelf een server in een datacentrum hangen en zelfs met 100Mbit upload is video kijken over remote desktop geen plezier. Moet het in dit ene programma bekeken worden omwille van speciale features, of gaat het alleen om het bestandsformaat?

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor ieders weet: video zit ingesloten in een 'pakket' van het softwareprogramma. Bij het openen krijgen we niet alleen de video te zien; ook een tijdlijn met gemarkeerde stukken. Wij noemen dit doorgaans coderen. (YouTube: Demonstration of SportsCode software)

Mijn eerste optie is, zo nu blijkt, een utopie (video kijken in remote). Misschien is het wel interessant om via Remote Desktop het programma te openen en de software te bedienen. Je kan hiermee namelijk zelf clips exporteren. Wanneer je werkt met RDP en je plaatst een videobestand (na exporteren bv mp4) in een map als download; kun je op maat video aanbieden aan spelers.

Voordeel: ik hoef niet op aanvraag spelers te exporteren. Coach kan zelf de keuze maken welke onderwerpen hij wilt exporteren.

In de regel nemen wij in full HD op.
Pagina: 1