Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10-2024
Goeden avond aan allen die op dit tijdstip nog langs de forums struinen (of goeden morgen/middag als het op een ander moment gebeurd)

Ik heb een heel pijnlijk moment beleeft: mijn custom build machine heeft zijn raid 1 formatie om zeep geholpen.
Het ziet er nu naar uit dat de volledige controller z'n geest gegeven heeft.

Het liefst wil ik de boel weer met de huidige configuratie aan de praat krijgen zodat ik mij even (financieel) voor kan bereiden op een verandering. Dat is ook waarom ik hier op dit forum een vraag plaats.

De situatie: 2x een 1TB Samsung op poort 0&1 van mijn sata controller in raid 1, op poort 5 een cd/dvd brander. Windows 7 64 bit ultimate (upgrade, een van mijn (dure) problemen bij een herinstallatie) als OS met 120GB op C en de rest op D.

Mijn vrouw blijkt hem deze week gebruikt te hebben. Wat ze gisteren zei was dat het schrijven van een dvd mislukt was en dat hij er niet uit kwam. Vandaag, nadat ik zei dat de pc kapot was, gaf ze aan dat de pc bij het afsluiten niet af wou sluiten en telkens in een raar scherm kwam (de bios bij nader inzien).
Als ik dit alles van tevoren had geweten had ik hem vandaag niet eens aan gezet, maar goed...

Vandaag de pc aan gezet en hij geeft aan dat mijn raid 1 config 'failed' is. De 2 schijven staan allebei op 'error occured(0)'.
Ik kan in de raid config niets instellen om de boel te repareren. Hij wil niet booten en beland tekens weer in de bios.
De schijven heb ik voor de zekerheid verplaatst naar poort 2&3 van de sata controller. Dat werkte niet.

Ik heb de config van de sata controller van raid naar ide veranderd, maar dat leverde telksens een BSOD op net na opstarten.

Dus de controller weer op raid. Ik haal 1 van de schijven er uit, herstart, herstart nog een x en jawel: 1 van de schijven is buiten de raid gekomen en ik kan er van booten.

Ik helemaal blij. Wel blijkt de raid nog steeds 'failed' te zijn. De ene schijf zit er nog in maar de andere staat in het intel config programma buiten de raid en is gemarkeerd als opstart eenheid. De raid zelf blijkt nu een schijf te missen. Dus ik in windows die raid maar gewoon weg gegooid.
(Ff lekker nog een game gespeeld want ik was goed geschrokken. Toen moest ie uit want ik ging eten koken...)

Ik start de pc later op de avond weer op en toen kwam hij in een herstel scherm van windows. Hij wou de boel repareren. Ik stond hem dat toe want hij had een fout gevonden. Hij kon echter niets 'schrijven'.
Ik realiseerde mij dat er nu waarschijnlijk 2 schijven in zaten die bijna helemaal gelijk waren (op wat savegames van Emergency - 911 First Responders na) en dat hij daar wel eens van in de war kon zijn.
Dus ik ff gecontroleerd op welke schijf ik had gedraaid (bleek poort 3) en die heb ik er in laten zitten.

Alleen nu wil hij helemaal niets meer tonen zodra hij normaal de raid init zou doen.
Als ik de marvel controller inschakel als bootable en daar mijn schijf op hang dan komt er wel een raid init van die marvel controller, maar hij kan ook niet meer van die schijf opstarten...

De handleiding adviseerd niet de marvel controller te gebruiken voor je interne schijven (omdat die van de marvel gemapt zijn naar de achterkant en daar wat restricties op liggen).
Ik kan op de normale (intel) controller geen van beide schijven hangen. Bij beide schijven krijg ik geen raid config scherm meer.

De hele configuratie is bijna een jaar oud... 2011-06-15 wel te verstaan. (Ik ben niet zeker van die datum, maar de tijd gaat snel dus het zou wel eens waar kunnen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Ik heb even gecontroleerd: de spullen zijn inderdaad bijna een jaar oud, dus ik ga ook maar een RMA starten zodat ik niet te laat ben.

Het moederbord is van ASRock (niet ASUS).

Mn systeem heb ik ff bijgewerkt op mn inventaris: http://tweakers.net/galle..._id=280617#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
Een hele lap tekst..... en je vraag is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xorgye schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:14:
Ik heb even gecontroleerd: de spullen zijn inderdaad bijna een jaar oud, dus ik ga ook maar een RMA starten zodat ik niet te laat ben.

Het moederbord is van ASRock (niet ASUS).

Mn systeem heb ik ff bijgewerkt op mn inventaris: http://tweakers.net/galle..._id=280617#tab:inventaris
je hebt wel langer als een jaar garantie op je spullen,het meeste dan,maar weet je zeker dat de controller gefalied heeft en niet b.v een hdd.Dat kan ook natuurlijk en in wat voor aid stonden ze?

Als het raid 0 is dan heb je geen bescherming van gegevens bij een fout en dan ben je het gewoon kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:59:
[...]

je hebt wel langer als een jaar garantie op je spullen,het meeste dan,maar weet je zeker dat de controller gefalied heeft en niet b.v een hdd.Dat kan ook natuurlijk en in wat voor aid stonden ze?

Als het raid 0 is dan heb je geen bescherming van gegevens bij een fout en dan ben je het gewoon kwaad
Je kan ook gewoon lezen :

De situatie: 2x een 1TB Samsung op poort 0&1 van mijn sata controller in raid 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok,duidelijk raid 1 dus,ok TS,Dat de schijf/array niet van de een andere controller wil booten dat is normaal,

Dat is altijd zo,je kan alleen booten ervan als de raid chip hetzelfde was als de chip waarmee de array is aangemaakt.

booten met een andere hdd lukt wel of niet,dus ik bedoel een lossse schijf die niet in de array heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:30:
Ok,duidelijk raid 1 dus,ok TS,Dat de schijf/array niet van de een andere controller wil booten dat is normaal,

Dat is altijd zo,je kan alleen booten ervan als de raid chip hetzelfde was als de chip waarmee de array is aangemaakt.

booten met een andere hdd lukt wel of niet,dus ik bedoel een lossse schijf die niet in de array heeft gezeten.
We weten nog niet wat ie wil, ik zie nergens een vraag van de TS.
Elk ander Intel Z77 bord en je raid array (mits opnieuw goed ingesteld) moet het zo weer doen.
Trouwens in raid1 zijn de hdd's toch gewoon uit leesbaar via elke controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee,juist niet,raid niet.

Maar je hebt gelijk hij stelt eigenlijk geen vraag,dus TS wat is je vraag?

Als op die z77 borden dezelfde intel controller zit(wat wel logisch is natuurlijk),dan moet dat geen probleem zij nnatuurlijk.Echter hij heeft het op de marvel controller uitgeprobeerd en dat gaat niet werken,sowieso niet.Of hij moet een nieuwe srray willen aanmaken met die schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:02:
nee,juist niet,raid niet.

Maar je hebt gelijk hij stelt eigenlijk geen vraag,dus TS wat is je vraag?

Als op die z77 borden dezelfde intel controller zit(wat wel logisch is natuurlijk),dan moet dat geen probleem zij nnatuurlijk.Echter hij heeft het op de marvel controller uitgeprobeerd en dat gaat niet werken,sowieso niet.Of hij moet een nieuwe srray willen aanmaken met die schijven.
Volgens mij raid1 wel, het is alleen maar een dubbele schrijf en lees actie. (geen stripe en/of parity)
Ik heb wel eens een raid1 disk verwijderd en via een usb behuizing de data benaderd, alles was gewoon leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Hell-Slave schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:39:
We weten nog niet wat ie wil, ik zie nergens een vraag van de TS.
[...]
Goeie, ik zie t nu ook ;-)
De vraag is of iemand nog een configuratie mogelijkheid weet (van deze P67 chipset) waarmee ik mijn raid weer aan de praat krijg.
Ik kan niet geloven dat de raid controller zelf het begeven heeft.

Ik moet namelijk nu uit zien te vogelen of mn hdd's t hebben begeven of dat de controller dood is.
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:30:
[...]
Je schijven in raid 1 is eigenlijk heel makkelijk als er iets stuk gaat: het is gewoon een normale schijf indeling en je kunt de schijf dus gewoon aan een sata poort hangen en die fietst er mee weg.
Misschien dat je besturing systeem een probleem heeft met t feit dat je niet meer via een raid controller werkt maar nu direct via sata (driver issue), maar dat zou op te lossen zijn.
(Het enige nadeel van je schijf uit de raid 1 halen is dat hij out-of-sync is en dat je hem niet meer terug krijgt zonder de data te verliezen die er op staat.)
Hell-Slave schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:39:
Elk ander Intel Z77 bord en je raid array (mits opnieuw goed ingesteld) moet het zo weer doen.
[...]
'FF een andere mobo regelen' met dezelfde controller is, afgezien van niet zo makkelijk voor mij, niet meer een oplossing van het probleem want 1 van mijn schijven is out of sync met de ander.
T is voor mij nu meer de vraag of ik nog iets kan met dit mobo wat ik hier heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
O, en ik vraag mij ook af of dit 'normaal' is.
Want kan een controller zo maar stuk gaan? (Ik doel daarmee ook op het verhaal wat mijn vrouw met de pc had)
Krijg ik dit door de RMA?

En hoe waarschijnlijk is het dat ik mijn data veilig heb met raid 1 als de controller eerder de veiligheidsbottleneck is? Kan ik niet gewoon beter een andere beveiliging (lees: iets anders dan raid, zeg maar backup of zo) nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is niet erg handig om schijven die in RAID zitten op een andere SATA poort (laat staan controller) aan te sluiten. Je RAID config wordt daarmee in de war gebracht. Wat er dus waarschijnlijk is gebeurd is toen je de schijven op een andere poort aansloot kon hij als non-RAID booten van zeg schijf 1. Je had op dat moment de boel moeten rebuilden met de tweede schijf maar zoals ik t lees heb je toen in Windows de RAID config weggegooid. Voorzover :P
Nou om 1 en ander weer aan de gang te krijgen:
- HD's even niet aansluiten
- installeer de laatste BIOS
- reset BIOS naar default
- SATA controller terug op RAID
- Check de Intel RAID BIOS - staat alles op default of staat je failed volume er nog?
- als ie er nog staat - probeer dan eerst even HD1 op de originele poort en kijk of de RAID BIOS hem ziet
- zo niet of hij ziet m niet, verwijder het failed volume (of reset naar defaults als die optie er is)
- beide HD's weer aangesloten - nu maak je hetzelfde RAID1 volume weer aan met dezelfde members. Er zou een "quick init" optie moeten zijn (zodat de schijven dus niet leeggemikt worden). Met een beetje geluk boot ie dan weer.

disclaimer: hierboven geen enkele garantie dat je data behouden blijft! Ook niet door mijzelf getest op een Intel controller dus wellicht kunnen mede forumgenoten hier nog wat op aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43
wagenveld schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:11:
Het is niet erg handig om schijven die in RAID zitten op een andere SATA poort (laat staan controller) aan te sluiten. Je RAID config wordt daarmee in de war gebracht. Wat er dus waarschijnlijk is gebeurd is toen je de schijven op een andere poort aansloot kon hij als non-RAID booten van zeg schijf 1. Je had op dat moment de boel moeten rebuilden met de tweede schijf maar zoals ik t lees heb je toen in Windows de RAID config weggegooid. Voorzover :P
Nou om 1 en ander weer aan de gang te krijgen:
- HD's even niet aansluiten
- installeer de laatste BIOS
- reset BIOS naar default
- SATA controller terug op RAID
- Check de Intel RAID BIOS - staat alles op default of staat je failed volume er nog?
- als ie er nog staat - probeer dan eerst even HD1 op de originele poort en kijk of de RAID BIOS hem ziet
- zo niet of hij ziet m niet, verwijder het failed volume (of reset naar defaults als die optie er is)
- beide HD's weer aangesloten - nu maak je hetzelfde RAID1 volume weer aan met dezelfde members. Er zou een "quick init" optie moeten zijn (zodat de schijven dus niet leeggemikt worden). Met een beetje geluk boot ie dan weer.

disclaimer: hierboven geen enkele garantie dat je data behouden blijft! Ook niet door mijzelf getest op een Intel controller dus wellicht kunnen mede forumgenoten hier nog wat op aanvullen.
Het is raid 1, dus dat moet niet echt veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik vond hier nog wat extra instructies die TS wellicht kunnen helpen:
http://www.overclock.net/...aid-non-member-disk-error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
En al was het wel een raid5 array zou het nog steeds niks uitmaken omdat de array members en configuratie op de hardeschijven wordt gezet.
Ik heb dit zelf getest op een hardware en op een software controller, de schijf volgorde maakt niks uit.

Heeft de TS geprobeerd om de schijven uit te lezen, raid1 is niks meer dan dubbel lezen en schrijven, de data zou gewoon leesbaar moeten zijn op de schijf.

[ Voor 24% gewijzigd door Hell-Slave op 28-05-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Dat ik ben gaan klieren met die raid is niet zo slim geweest nee. Maar ik had weinig opties omdat de raid in 'failed' bleef staan en zichzelf als 'non bootable' omschreef.

Ik heb een filmpje waarin ik de situatie wou filmen toen t stuk leek te zijn maar er bleek toen 1 van mijn schijven buiten de raid te zijn beland: http://www.facebook.com/p...0522668272&type=2&theater
(Ik hoop dat facebook t toe laat dat je t ziet. T is openbaar, but you never known...)

Je ziet hier ook dat de raid config als 'failed' en niet bootable staat.

Dit hele scherm krijg ik trouwens niet meer te zien, net zoals de 'press ctrl-i to edit raid' optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Ik heb een DAS Raidon GR3630 met een raid1 config en als ik daar 1 schijf uit trek en die aan mijn pc verbind via een usb behuizing, staat daar alles gewoon leesbaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
wagenveld schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:16:
De eindsituatie was zoals in het artikel beschreven, dus deze optie ga ik zeker proberen.
Het doet me goed te lezen dat het 'clearen' van de config dus niet je data weg gooit. Daar waarschuwt hij namelijk wel voor en dat is ook de reden dat ik het nog niet gedaan heb.

Ik blijf mij af vragen waarom het probleem op is gaan treden en of dat een indicatie is dat er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Xorgye schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:25:
[...]

De eindsituatie was zoals in het artikel beschreven, dus deze optie ga ik zeker proberen.
Het doet me goed te lezen dat het 'clearen' van de config dus niet je data weg gooit. Daar waarschuwt hij namelijk wel voor en dat is ook de reden dat ik het nog niet gedaan heb.

Ik blijf mij af vragen waarom het probleem op is gaan treden en of dat een indicatie is dat er iets mis is.
En als je 1 van de 2 hardeschijven gewoon aansluit op je pc, kan je dan bij je data?
(Als je een "niet ge-initaliseerd" / "niet gepartioneerd" / "niet geformatteerd" krijg moet je in ieder geval niks uitvoeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Oke, ik heb m weer opgestart.
Als ik meteen naar de BIOS ga zie ik daar dat ik de UEFI P67 Extreme 4 P1.60 heb. Ik heb dus een upgrade nodig want tegenwoordig zit men op 2.10.

Als ik in mijn bios naar de storage config ga, zie ik dat de controller in raid staat en dat hij alle devices ziet die ik er aan heb zitten.

Sluit ik de bios af, dan gebeurd er echter niets zodra hij de raid controller config had moeten laten zien.

Na een bios reset, wat tussen stappen met/zonder hdd's opstarten: zelfde resultaat.

Ik ga de BIOS update eerst maar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Hell-Slave schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:33:
[...]

En als je 1 van de 2 hardeschijven gewoon aansluit op je pc, kan je dan bij je data?
(Als je een "niet ge-initaliseerd" / "niet gepartioneerd" / "niet geformatteerd" krijg moet je in ieder geval niks uitvoeren.)
Met de pc waar het over gaat kan ik nu niets meer. Die schijven accepteert hij op geen enkele manier.

Ik heb hier een ander systeem staan waar ik ze ook even in kan hangen. Ik denk dat ik dat maar even doe. (En meteen een backup maak van mn foto's...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Xorgye schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:38:
[...]

Met de pc waar het over gaat kan ik nu niets meer. Die schijven accepteert hij op geen enkele manier.

Ik heb hier een ander systeem staan waar ik ze ook even in kan hangen. Ik denk dat ik dat maar even doe. (En meteen een backup maak van mn foto's...)
Ja probeer maar op een ander systeem, als het goed is moet alles leesbaar zijn. (tenzij de schijven stuk zijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Je hebt 2 schijven, gezien de probleemen welke zich voor doen lijkt het me dat er 1 dood aan het gaan is. De "beste" aan een ander systeem hangen en backuppen die zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Xorsist schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:46:
Je hebt 2 schijven, gezien de probleemen welke zich voor doen lijkt het me dat er 1 dood aan het gaan is. De "beste" aan een ander systeem hangen en backuppen die zooi.
Waar baseer jij je uitspraak op?
Want wat ik zag in mijn raid configuratie was dat beide (!!!) schijven een fout rapporteerden.

Ja ze zijn tegelijk gekocht en de kans bestaat dat ze allebei dezelfde 'fout' in zich hebben waardoor ze toevallig tegelijk (of juist doordat de ene ging de andere z'n laatste zetje kreeg) dood zijn gegaan.
Maar die kans is wel heeeeel klein.

Maar goed, ergens is het wel zo fijn als 1 van die schijven stuk is want dan heb ik t probleem gevonden en kan ik aan een oplossing werken...
Nu nog er achter komen of 1 van die schijven dus stuk is.

[ Voor 13% gewijzigd door Xorgye op 28-05-2012 19:03 . Reden: De reactie zou wat vinnig over kunnen komen: nuance bij geplaatst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
OMDAT de kans ZEER klein is dat ze beiden zijn gaan hemelen doe ik de aanname dat er 1 is gaan hemelen.
Let wel dit is een aanname !! Een RAID1 schijf (1 van beiden) is ten allen tijden aan een 3e controler als single schijf uit te lezen !!

Mijn course of action zou zijn :

1 UBCD (windows) maken (op een andere machine)
2 HDD's 1 voor 1 aan een 2e machine hangen en de betreffende tools er op los laten en kijken wat er aan schade is .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Xorsist schreef op maandag 28 mei 2012 @ 19:06:
OMDAT de kans ZEER klein is dat ze beiden zijn gaan hemelen doe ik de aanname dat er 1 is gaan hemelen.
Let wel dit is een aanname !!
Met een slechte batch wordt de kans toch weer een stuk groter en ze hangen ook aan dezelfde voeding, dus een flinke power spike en beide schijven zijn als nog fried.

Assumption is the mother of all fuckups. :D _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Hell-Slave op 28-05-2012 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Eensch !! Daarentgen zijn slechte batches de laatste tijd weinig in het nieuws gekomen dus dat laat ik even ter zijde.
Voeding die met een spike het leven laat kan inderdaad beide schijven om zeep helpen maar hey laten we positief proberen te blijven ;)

Dat assumption the mother of is hoef je me niet te vertellen, daarentegen zit IK niet achter die comp dus ......

[ Voor 18% gewijzigd door Xorsist op 28-05-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Eensch !! :D
Computers pffff het zijn soms net vrouwen, alles kan gebeuren. :D (grapje dames)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
En ik had nog wel zo'n goede voeding gekocht... :P
(Zul je zien dat t zo'n chinees ding is waar voor t gewicht beton in is geplaatst hehehe :P)

Maar goed, die voedig is wel goed hoor. Ik heb een ander probleem...
Het is een windows 64 bit systeem en mn 2e systeem is een winxp 32 bit.

Dus op dat winxp systeem ziet ie m als '(GPT) GUID Partition Table' en daar kan ie niets mee want hij kan alleen MBR schijven aan...

De schijf ziet ie, dat wel.
Dus ik ga die tools maar draaien dan weet ik zeker dat de schijf zelf in orde is.
Ik kan dus geen backup maken... dat is dan wel weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Als je een reserve schijf hebt, en een UBCD windows maakt dan maak je zo een backup van die data ;)

GPT heb ik hier leuk leesvoer....

[ Voor 46% gewijzigd door Xorsist op 28-05-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
De beide schijven worden door de seagate tool in de SMART en korte test als goed bevonden.
Ik denk niet dat de schijven onderuit zijn gegaan... dat kan alleen met een hele grote fout en die had hij wel gevonden in SMART.

Goed, ik ga de UBCD4 proberen. Ff een windows xp installatie opsnorren want die is niet geinclude...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Beide tests zeggen niets, heb vage problemen met schijven gehad welke pas in de 2e pass van de grote test (JA 2-4 uur wachten !!) naar boven kwamen (bad sectors op het randje erg leuk :().......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Ik ben ff wat apparatuur aan t regelen waarmee ik wel een backup kan maken van mijn schijf: N windows 7 laptop en een sata docking station.

Ook ben ik een winxp sp3 aan t regelen zodat ik die UBCD aan de gang krijg.

Mijn eerste stap is om een backup te maken van de belangrijke info op mijn hdd's.
Daarna / tegelijk doe ik een firmware update van het moederbord.
Dan ga ik kijken of de sata controller van het moederbord iets doet na de firmware update.
Als dat alles nog niet werkt dan stuur ik t mobo op naar Azerty. (K heb bij nader inzien 24 maanden dus nu nog ruim de tijd)

Ik acht de kans klein dat de hdd's een probleem hebben veroorzaakt want:
-De dvd brander gaf van tevoren ook kuren.
-2 schijven tegelijk in de fout + de array in de fout, daarna weer kunnen draaien op 1 schijf. Nu is de raid setup niet eens meer bereikbaar: dat wijst in de richting van de sata controller en specifiek de raid functionaliteit.
-de 2 schijven geven niet fouten in de simpele tests. Je hebt echt zware fouten op de schijven nodig om een volledige raid in de error te krijgen en die fouten zie je terug in de S.M.A.R.T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Een update:

De schijven bleken prima benaderbaar via een onboard sata controller van een andere computer. De informatie was echter niet te lezen omdat ik perse iets hoger dan winxp nodig had. Ik heb ze via een hdd casing met sata aansluiting aangesloten op een win 7 64 bit. (Belangrijke notitie: gebruik niet een 2.5 casing maar een 3.5 casing als je hdd ook 3.5 is, anders is er niet in genoeg power voorzien en doet ie t niet)

Dus de data is veilig gesteld.

Het draaien van een bios update op de ASRock blijkt bepaald niet makkelijk want dat kan alleen vanuit... windows.
De tools (Instant flash van asrock) waarmee je het via de bios kan zijn echter niet te vinden bij de moederbord downloads.

Ik heb de pc even helemaal van de stroom gehad.

Ik heb ook even getest of een ssd die ik hier had liggen misschien wel bootable was, en dat lukte gek genoeg wel... Het raid scherm kwam weliswaar niet, maar hij deed een poging te booten en vond geen bootloader.

Toen ik de schijven via exact dezelfde configuratie er weer aan hing bleek wonder boven wonder de raid functionaliteit weer aanwezig en kon ik de raid configuratie weer opbouwen.
wagenveld schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:16:
Deze info heb ik nu gebruikt om de raid weer aan te maken, en ik hoop (vingers crossed) dat ik hier mee weg kan komen en niet alles opnieuw hoef te installeren...
(Ik heb 1 schijf echter wat aangepast, dus de kans bestaat dat de raid formatie niet meer werkt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Xorgye schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:44:
Het draaien van een bios update op de ASRock blijkt bepaald niet makkelijk want dat kan alleen vanuit... windows. De tools (Instant flash van asrock) waarmee je het via de bios kan zijn echter niet te vinden bij de moederbord downloads.
Er zit niet voor niets een handleiding bij het bord hè:
Instant Flash is a UEFI flash utility embedded in Flash ROM. This convenient UEFI update tool allows you to update system UEFI without entering operating systems first like MS-DOS or Windows. Just launch this tool
and save the new UEFI file to your USB flash drive, floppy disk or hard drive, then you can update your UEFI only in a few clicks without preparing an additional floppy diskette or other complicated flash utility. Please be noted that the USB flash drive or hard drive must use FAT32/16/12 file system. If you execute Instant Flash utility, the utility will show the UEFI files and their respective information. Select the proper UEFI file to update your UEFI, and reboot your system after UEFI update process completes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Nielson schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:57:
[...]
Er zit niet voor niets een handleiding bij het bord hè:
[...]
Ik begrijp je post, echter is die 'instant flash' utility nergens te vinden... Op hun site niet en via google niet. Wat er wel is moet vanuit windows werken.

Btw die 'UEFI' zit IN die windows applicatie... en die applicatie checkt of t mobo wel aanwezig is. Erg handig als ik t vanaf een andere pc probeer voor te bereiden op usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Xorgye schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:46:
[...]

Ik begrijp je post, echter is die 'instant flash' utility nergens te vinden... Op hun site niet en via google niet. Wat er wel is moet vanuit windows werken.

Btw die 'UEFI' zit IN die windows applicatie... en die applicatie checkt of t mobo wel aanwezig is. Erg handig als ik t vanaf een andere pc probeer voor te bereiden op usb.
Instant flash zit in je bios en UEFI zit in je moederbord. (het is je bios)

Pagina 59 van je manual:

Instant Flash

Instant Flash is a UEFI flash utility embedded in Flash ROM. This convenient
UEFI update tool allows you to update system UEFI without entering
operating systems first like MS-DOS or Windows®. Just save the new
UEFI file to your USB flash drive, floppy disk or hard drive and launch this
tool, then you can update your UEFI only in a few clicks without preparing
an additional floppy diskette or other complicated flash utility. Please
be noted that the USB flash drive or hard drive must use FAT32/16/12 file
system. If you execute Instant Flash utility, the utility will show the UEFI
files and their respective information. Select the proper UEFI file to update
your UEFI, and reboot your system after the UEFI update process is
completed.

[ Voor 43% gewijzigd door Hell-Slave op 30-05-2012 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Ik wil jullie graag geloven hoor ;-)
T is echter zo raar: ik kan die UEFI file niet vinden... anders dan dat die in een windows installer aangeboden wordt.

Maar goed, de status nu:
-Ik heb een win 7 64 bit dvd gebruikt om de partitie te (proberen) te repareren maar helaas blijkt alles weg te zijn. Ik ga mijn volledige systeem dus maar opnieuw installeren en daarna de gegevens van de backup terug plaatsen.

Nog steeds heb ik geen antwoord waarom de boel opeens is gaan falen, dus de kans bestaat dat dit morgen weer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Xorgye schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:19:
Ik wil jullie graag geloven hoor ;-)
T is echter zo raar: ik kan die UEFI file niet vinden... anders dan dat die in een windows installer aangeboden wordt.

Maar goed, de status nu:
-Ik heb een win 7 64 bit dvd gebruikt om de partitie te (proberen) te repareren maar helaas blijkt alles weg te zijn. Ik ga mijn volledige systeem dus maar opnieuw installeren en daarna de gegevens van de backup terug plaatsen.

Nog steeds heb ik geen antwoord waarom de boel opeens is gaan falen, dus de kans bestaat dat dit morgen weer gebeurd.
Wat bedoel je met een UEFI file?
Wat probeer je nu te doen?

Je bios file:
http://europe.asrock.com/...7%20Extreme4(1.60)ROM.zip

Uitleg hoe Instant Flash gebruiken:
http://www.asrock.com/support/BIOSUI.asp?cat=BIOS

[ Voor 11% gewijzigd door Hell-Slave op 31-05-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Ik heb maar meteen een SSD schijf gekocht want als ik toch mijn windows opnieuw moet installeren :+

Dus windows staat er nu weer op.
Dit is (waarschijnlijk) de versie die ik nu heb. Wel raar overigens dat het niet de Gen3 rom is... maar ik heb wel zo'n vermoeden waarom dat is.

De site waar de nieuwste versie van mijn BIOS download zou staan (Voor de Extreme4): http://www.asrock.com/mb/...%20Extreme4%20Gen3&o=BIOS

Deze heb ik nu onder windows opgestart, maar hij zegt dat hij niet compatible is met mijn bios.

Ik trok de stoute schoenen maar aan en ben naar http://www.asrock.com/mb/...del=P67%20Extreme4&o=BIOS gegaan (dus NIET generatie 3).
Wat schetst mijn verbazing dat deze BIOS update juist wel werkt?!

Ik heb in de bios, als ik opstart, duidelijk in beeld dat ik de Gen3 versie heb. Wil ik echter mijn bios updaten, dan moet dat met de 'foute batch' serie moederbord bios.
Misschien heb ik hier wel de oorzaak van mijn probleem te pakken...

De tijd zal t leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Hell-Slave schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:25:
[...]
[...]
Ze gebruiken tegenwoordig niet meer een bios in de zin van Basic Input Output System maar nu Unified Extensible Firmware Interface voor nieuwe chipsets.
Zie Wikipedia: BIOS en Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Xorgye schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:03:
[...]

Ze gebruiken tegenwoordig niet meer een bios in de zin van Basic Input Output System maar nu Unified Extensible Firmware Interface voor nieuwe chipsets.
Zie Wikipedia: BIOS en Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface
Meen je dat nou, dat wist ik nog niet. :S
Je hoeft mij niet de les te lezen, mijn Google werkt nog steeds prima.
In de volksmond zal het altijd een bios genoemd blijven.
Maar als je graag mierenneukt wil ik het wel voor jou uefi noemen.
Xorgye schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:00:
Ik heb in de bios, als ik opstart, duidelijk in beeld dat ik de Gen3 versie heb. Wil ik echter mijn bios updaten, dan moet dat met de 'foute batch' serie moederbord bios.
By the way, je blijft zelf ook je uefi bios noemen. 8)7

Heb je die 2de link gelezen hoe uitgelegd wordt hoe je de bios uefi file flashed vanuit je bios uefi?
Kijk voor alle zekerheid even op je MB om zeker te zijn om welk model het nu echt is.

PS. Kijk eerst even naar je zelf voordat dat je mij hier als noob uitmaakt, je post regelmatig 2 maal achter elkaar, gebruik de EDIT knop.
Wikipedia: Edit

[ Voor 23% gewijzigd door Hell-Slave op 01-06-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
Hell-Slave schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:42:
[...]
PS. Kijk eerst even naar je zelf voordat dat je mij hier als noob uitmaakt, je post regelmatig 2 maal achter elkaar, gebruik de EDIT knop.
Wikipedia: Edit
[...]
Het is niet mijn bedoeling je nog voor noob uit te maken nog je de les te lezen. Als je mijn post zo interpreteert: zo bedoel ik ze niet.

Over de 2 post's achter elkaar: De posts zijn heel bewust gescheiden. Dat doe ik altijd in het geval van volledig verschillende zaken of als ze een behoorlijke tijdspanne er tussen hebben zitten. (Dat laatste is persoonlijk want ik vind het zelf best lastig als ik bij iemand een draadje volg en daar wijzigt in eens een post nadat je m gelezen had. Dat wil ik zelf dus niet doen in mijn draadjes.)
Hell-Slave schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:25:
[...]
[...]
Dit was de reden dat ik een uitleg gaf :-) Ik interpreteerde je opmerking als dat ik je even uit moest leggen wat ik onder UEFI versta.

En waarom ik het specifiek UEFI noem (en niet ROM / BIOS / Firmware / whatever) is omdat op de site van ASRock die 2 verschillend behandeld worden. Ik dacht daarmee dus wat duidelijkheid te kunnen scheppen, maar dat bracht blijkbaar verwarring.

Als zij (die site) het over de UEFI hebben, dan zit die verpakt in een installer (exe) en wordt die vanuit de exe direct geflashed. Dat moet dan vanuit Windows en kan niet vanuit de bios.
Als zij het over die 'instant flash' hebben doelen ze op de losse rom file van de site (zoals jij die aanwees, ik kon/kan de meest recente versie niet vinden) die via de bios geflashed kunnen worden.
T 'stomme' is echter dat voor de P67 Extreme4 Gen3 die rom file niet bij de downloads staat. Dat is mijn hele punt :+

T vage bij ASRock is dat ze zelf helemaal lyrisch zijn over die flash tool van hun in de bios die alle andere flash tools overbodig maakt, en t volgende moment leveren ze een exe aan die t ff buiten die tool om doet... ik begrijp ze niet.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: een verkeerde bios zit nu in mijn moederbord maar alles lijkt weer te werken. (Het is echt n Gen3 mobo :P )
edit:
Afsluitend verhaaltje toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door Xorgye op 01-06-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Xorgye schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:37:
[...]

Het is niet mijn bedoeling je nog voor noob uit te maken nog je de les te lezen. Als je mijn post zo interpreteert: zo bedoel ik ze niet.

Over de 2 post's achter elkaar: De posts zijn heel bewust gescheiden. Dat doe ik altijd in het geval van volledig verschillende zaken of als ze een behoorlijke tijdspanne er tussen hebben zitten. (Dat laatste is persoonlijk want ik vind het zelf best lastig als ik bij iemand een draadje volg en daar wijzigt in eens een post nadat je m gelezen had. Dat wil ik zelf dus niet doen in mijn draadjes.)

[...]

Dit was de reden dat ik een uitleg gaf :-) Ik interpreteerde je opmerking als dat ik je even uit moest leggen wat ik onder UEFI versta.

En waarom ik het specifiek UEFI noem (en niet ROM / BIOS / Firmware / whatever) is omdat op de site van ASRock die 2 verschillend behandeld worden. Ik dacht daarmee dus wat duidelijkheid te kunnen scheppen, maar dat bracht blijkbaar verwarring.

Als zij (die site) het over de UEFI hebben, dan zit die verpakt in een installer (exe) en wordt die vanuit de exe direct geflashed. Dat moet dan vanuit Windows en kan niet vanuit de bios.
Als zij het over die 'instant flash' hebben doelen ze op de losse rom file van de site (zoals jij die aanwees, ik kon/kan de meest recente versie niet vinden) die via de bios geflashed kunnen worden.
T 'stomme' is echter dat voor de P67 Extreme4 Gen3 die rom file niet bij de downloads staat. Dat is mijn hele punt :+

T vage bij ASRock is dat ze zelf helemaal lyrisch zijn over die flash tool van hun in de bios die alle andere flash tools overbodig maakt, en t volgende moment leveren ze een exe aan die t ff buiten die tool om doet... ik begrijp ze niet.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: een verkeerde bios zit nu in mijn moederbord maar alles lijkt weer te werken. (Het is echt n Gen3 mobo :P )
edit:
Afsluitend verhaaltje toegevoegd
Oke man no hard feelings.
Bios/uefi onder windows flashen is risicovoller dan onder dos en in de bios/uefi (instant flash).
Blij dat je MB het weer doet.

PS. Ik raad je toch echt af om 2x achter elkaar te posten, zeker met een paar minuten er tussen.
Het wordt hier niet gewaardeerd en de edit knop is hiervoor bedoeld. ;)
Pagina: 1