nested for loop

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-08 21:10
Hi all,

wederom een vraagje. Ik snap wat er gebeurd met de code die hieronder staat, maar ik vind het "nog" niet logisch.

komt ie:

C++:
1
2
3
4
for(int row = 1; row <= 5; row++) { 
            for(int col = 1; col <= row; col++) {  
                cout << "*";                        
            } cout << endl;

Wanneer ik hier int col = 0, zou zeggen, dan worden er meteen 2 sterretjes geprint. Zoals het nu gaat ziet de "soort pyramide" er leuk uit.

Wat ik niet helemaal volg:

row = 1, maar col is ook 1.
wanneer col kleiner is, of gelijk aan row, print de ster, zo zouden er zoals ik er nu naar kijk, ook meteen 2 sterren op de eerste lijn moeten worden geprint.

Het ligt waarschijnlijk aan de logica die ik nu even niet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MarcHeijerman schreef op zondag 27 mei 2012 @ 20:36:
wanneer col kleiner is, of gelijk aan row, print de ster, zo zouden er zoals ik er nu naar kijk, ook meteen 2 sterren op de eerste lijn moeten worden geprint.
Aan het begin: row = 1 en col = 1, dus uitvoeren die binnenste hap: een sterretje. Daarna wordt col verhoogd en is col dus groter dan row, dus stoppen met de binnenste for-loop, volgende regel, etc. Zo ingewikkeld is deze niet hoor. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Kom op, dit soort structuren kun je prima zélf op papier ook uitwerken. We willen je best helpen met spul waar je zelf niet uit kan komen, maar dit is er daar geen van. We zijn hier geen persoonlijke helpdesk die zelf nadenken onnodig maakt. Denk daar asjeblieft aan als je weer een topic opent, want je hebt er de laatste tijd nogal een handje van om ons zo wel te behandelen.

[ Voor 12% gewijzigd door NMe op 27-05-2012 20:55 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.