Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 21:01
Hallo,

Ik heb dus een probleem met de temperaturen van mij laptop.
En dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/25fnigl.png

Nu weet ik niet welk programma beter geijkt is qua temperaturen, maar dit lijkt me toch een serieus probleem....
Wat kan ik hier aan doen? Mijn laptop staat al op een verhoging van ca, 2 cm, dus luchttoevoer is geen probleem.
Ik kijk uit naar jullie suggesties, en alvast bedankt!
Tr4il

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zegt de BIOS?

Met dit soort programma's weet je nooit zeker of ze de sensors juist uitlezen, laat staan geijkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
Ga ik even voor je checken!

Edit:
*Allereerste keer in de bios*
De temps in de bios geven ongeveer 55 à 60 graden idle, dus dat lijkt mij okay in vergelijking tot RealTemp.

[ Voor 73% gewijzigd door Tr4il op 27-05-2012 17:20 ]

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
Meer iets voor Cooling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
Haha, idd.
Ik was hem al aan het zoeken!

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 11:15

Fordox

00101010

Het komt bijna niet voor dat je programma het verkeerd uitleest, dus dat is het niet.
Er zijn zat oude topics te vinden met een te warme laptip, en daar komen meestal dezelfde conclusies uit, namelijk je laptop ontstoffen of je koeler reseaten met nieuwe thermalpads/koelpasta.

Google en tweakers search zijn je vrienden, succes :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
Fordox schreef op maandag 28 mei 2012 @ 00:06:
Het komt bijna niet voor dat je programma het verkeerd uitleest
*kuch*Speedfan*kuch*

In een van mijn vele pc's door de jaren heen heb ik eens een processor gehad die volgens Speedfan idle draaide op -50 graden C, en hoewel dat niet compleet onmogelijk is, draaide ik gewoon op luchtkoeling

Realtemp is redelijk betrouwbaar, ik zou dus daar van uit gaan, bij de temperatuur die Speccy aangeeft zou je laptop eigenlijk ieder moment uit kunnen vallen als beveiliging

Maar wat Fordox hierboven zegt, schoonmaken: kijk eens of je van onder de laptop achter een van die klepjes de ventilator kunt zien zitten, dan moet je de ventilator even tegen houden met je vinger (terwijl de laptop uit staat, liefst ook de accu eruit) en met een busje perslucht of compressor even het stof eruit blazen. Of als het mogelijk is, de fan en heatsink er even helemaal uit halen en de heatsink ook even schoonmaken, meestal zit daar na langere tijd gewoon een dekentje van stof, die kun je er zo aftrekken, lukt je niet altijd met perslucht namelijk.

Als de laptop zo opgebouwd is dat je van achter die klepjes niet bij de ventilator of heatsink kunt, moet de hele laptop compleet uit elkaar om er bij te komen, en dan kun je beter even naar een winkel gaan waar ze dat voor je kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 11:15

Fordox

00101010

ja oke maar speedfan is voor noobs :P
ik heb het zelf nog nooit gebruikt en alle lui die met pc problemen aankomen zetten die ik ken en een handje vol verstand hebben, gebruiken speedfan.
wat een heerlijk kromme zin :)
maar ik gebruik speedfan alleen in situaties wanneer de fans harder of zachter moeten blazen. en dan nog gebruik ik er liever amd overdrive voor (maar dat kan natuurlijk niet met intel)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Ik vind speedfan vreselijk onoverzichtelijk. Realtemp is goed, maar ik dacht dat dat programma pas vanaf de eerste generatie i7's goed was. Ik gebruik op m'n laptop met Core2 CPU Coretemp.

Wat jij verder kunt proberen om je temperaturen omlaag te brengen, is na je grote schoonmaak eens te gaan undervolten met een programmaatje als Throttlestop. Mijn X9100 kan hiermee de volle 3,06GHz draaien op 100mV minder dan stock. Dit scheelt aanzienlijk in temperatuur en ook de batterij gaat langer mee.

Edit: oh ja, je kan ook je koelpasta vervangen voor iets fatsoenlijks van Arctic Cooling, dit wil ook nog wel eens enorm helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 30-05-2012 14:58 ]

Pagina: 1