Vier geheugenmodules geven problemen met ASUS Sabertooth Z77

Pagina: 1
Acties:

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:41
Hallo Tweakers,

Mijn nieuwe pc heeft sinds vannacht kuren. Hij startte plotseling opnieuw op met een blauw scherm en dit wordt veroorzaakt door het geheugen. Nadat ik elke module en slot had getest in Memtest86+, bleek alles gewoon te werken. Tot ik vier modules in mijn moederbord plaats. Het maakt niet uit op welke manier ik er drie in plaats (dat werkt wel en is stabiel met deze settings), maar door het gebruik van vier modules start mijn pc niet eens meer naar de bios (valt na een seconde uit) of krijgt een freeze tijdens het laden van Windows.

De bios van mijn ASUS Sabertooth Z77 is up-to-date.

Even wat specs:
Intel i7 3770K / ASUS Sabertooth Z77 / GTX 690 / 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR 1600Mhz PC3-12800CL9 / Antex Truepower Quattro 1200

De instellingen in mijn bios zien er zo uit (ingesteld door Azerty)
X.M.P.
BCLK/PEG Frequency: 100
DDR3 1600Mhz
DRAM voltage: 1.50000
Primary timings: 9-9-9-24-2
De rest staat op auto.

Ook als ik alles op 'auto' zet (dus XMP vervang met auto) werken de vier modules ook niet.
Is dit probleem mogelijk zelf op te lossen? Alvast bedankt!

EDIT:
Dit geeft AI Suite aan bij RAM
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3763839/raminfo.png

Daarnaast staat in de BIOS bij het geheugen-info dat de maximum bandwidth 1333Mhz is.

[ Voor 9% gewijzigd door yok op 27-05-2012 17:04 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:11
Heb je onlangs iets verandert aan de hardware of software?

Probeer ook eens de BIOS te resetten en alles opnieuw in te stellen.
Verder kan je ook eens testen op lagere snelheid.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• yok
Malantur schreef op zondag 27 mei 2012 @ 18:37:
Heb je onlangs iets verandert aan de hardware of software?

Probeer ook eens de BIOS te resetten en alles opnieuw in te stellen.
Verder kan je ook eens testen op lagere snelheid.
Nope, helemaal niets. Diablo 3 geïnstalleerd was het laatste dat ik heb gedaan. De pc is nog maar een week oud.

Kreeg overigens net, toen ik maar drie modules in mijn pc had, ook een BSOD met een geheugen errorcode. Memtest86+ gaf meteen acht fouten. Ga nu weer elke module minimaal 8 keer laten runnen (vorige keer deed ik dit via Windows Memtest voor booten), ik heb toch het vermoeden dat er één of meerdere bij zitten die falen en de hele pc daarin meetrekken. Is dit waarschijnlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door yok op 27-05-2012 18:42 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-02 09:21

epic_gram

undercover moderator

Als hij nog maar een week oud is kan je toch gewoon garantie claimen?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• yok
*dubbel*

[ Voor 98% gewijzigd door yok op 27-05-2012 20:36 ]

• yok
epic_gram schreef op zondag 27 mei 2012 @ 20:20:
Als hij nog maar een week oud is kan je toch gewoon garantie claimen?
Heb m zelf samengesteld bij Azerty en hij weegt een klein 40KG, dus liever niet weer op en neer naar Raalte rijden :-)

Kreeg bij 1 geheugenmodule in ieder geval al 30+ fouten na drie sessies in Memtest86+. Daar zit al één mogelijke fout. Nu de tweede module aan het testen, tot nu toe nog geen fouten in sessie 3.

Hopelijk is het dus gewoon één defecte module die ervoor zorgde dat de pc niet met vier modules werkte.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-02 09:21

epic_gram

undercover moderator

ah oke, ik dacht dat azerty hem ook voor je in elkaar had gezet. ;) Maar inderdaad, gewoon modules los testen is simpel en doeltreffend. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Verhoog het voltage van het ram eens met 0.1 naar 1.6V. Ik had in mijn amd systeem ook last van BSOD wanneer er 4 ram reepjes in mijn pc zaten. Maar met 2 geen problemen. Iets meer volt op het ram fixte bij mij alle stabiliteits-problemen.

Ook valt mij op dat het ram in je screenshot ingesteld staat als 1333mhz, (2x667). kan zijn dat als alle sloten vol zijn het ram maar op 1333 kan werken in plaats van 1600, sommige moederborden hebben dat. (al is een sabertooth een redelijk hoge klasse en lijkt dat me niet het punt.) Misschien is het iets met dan XMP. (internet zegt: "XMP is Ram OC'ing for noobs")

• yok
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:18:
Verhoog het voltage van het ram eens met 0.1 naar 1.6V. Ik had in mijn amd systeem ook last van BSOD wanneer er 4 ram reepjes in mijn pc zaten. Maar met 2 geen problemen. Iets meer volt op het ram fixte bij mij alle stabiliteits-problemen.

Ook valt mij op dat het ram in je screenshot ingesteld staat als 1333mhz, (2x667). kan zijn dat als alle sloten vol zijn het ram maar op 1333 kan werken in plaats van 1600, sommige moederborden hebben dat. (al is een sabertooth een redelijk hoge klasse en lijkt dat me niet het punt.) Misschien is het iets met dan XMP. (internet zegt: "XMP is Ram OC'ing for noobs")
Ja, vind ik ook vreemd. Ga daar nog even naar kijken, staat toch echt op 1600Mhz in bios.

Na flink wat testen bleken in twee geheugenmodules 30+ en 10000+ fouten te zitten, dus die twee gaan linea recta terug. Erg vreemd dat dit na een week gebeurt. Andere twee modules gaven geen fouten na 5x Memtest en ook geen fout als ze samen in pc zitten.

• Unltd Pn Modded
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 19:44
heb even een vraagje ik heb ook een sabertooth z77 besteld nu is mijn vraag of er geheugens met 2133 mhz op draaien of is 1866 echt t max ?
Pagina: 1