Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een nieuwe pc aan het bouwen en weet niet zeker of mijn scythe mugen 2 rev. b goed is. Toen ik hem uit de doos haalde viel me op dat het karton nat is. Er zitten een soort olie vlekken op het karton dat tussen de koelvinnen zit. Ook was het nat bij de heatpipes, waar ze contact maken met de koelvinnen.
Zouden de heatpipes lek zijn of misschien resten van het solderen?
paar foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/1900/27052012120.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/3394/27052012119.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/1140/27052012117.th.jpg

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

hmm er zit wel een olie achtige substantie in de heatpipes die erin moeten blijven.
ik zou deze maar RMA sturen... volgens mij is hij inderdaad lek en dit is het eerste geval dat ik zoiets hoor (behalve als mensen erin zitten te zagen e.d.)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mmm ok, ik heb de stock cooler er maar even opgezet. bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:39
Ook de eerste keer dat ik dat zie, ik dacht dat het een soort gas was dat in heatpipes zit en geen vloeistof? Of zijn die heatpipes vacuum en wordt het vloeibaar als het in aanraking komt met lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
FastFred schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:31:
Ook de eerste keer dat ik dat zie, ik dacht dat het een soort gas was dat in heatpipes zit en geen vloeistof? Of zijn die heatpipes vacuum en wordt het vloeibaar als het in aanraking komt met lucht?
Vloeistof. Het verdampt pas als het heet wordt (neemt warmte op), en condenseert dan op koude gedeelten in de heatpipe (tussen de koelvinnen dus, en dumpt daar de wamte). Het vloeit dan terug.

[ Voor 17% gewijzigd door iDaniel op 28-05-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-09 21:25

Nessuno

io sono nessuno

Gok dat dit gewoon van het monteren in de fabriek is.
Denk dat jou cooler zijn schoonmaak badje gemist heeft voor hij in de doos ging.
Als ze lek zouden zijn zou het een stuk erger zijn.
Als ik het goed begrepen had zijn die heatpipes voor ongeveer een 3e gevult en dan zou het karton toch echt wel natter zijn dan wat ik nu kan zien.

Ziet er een beetje uit als toen ik nog in een bedrijf werkte waar we ijzer bewerkte
Als het papier wat tussen de platen zat (hadden ook van die vlekken, bleek olie te zijn om er voor te zorgen dat de platen niet zouden gaan oxideren.
Als ze een tijd niet zouden worden gebruikt bv.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:31:
Voor zover ik begrepen heb zit er in de meeste heatpipes gewoon water, maar dan onder een dusdanig lage druk dat het bij lage temperaturen kookt/verdampt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 04:19:
[...]

Voor zover ik begrepen heb zit er in de meeste heatpipes gewoon water, maar dan onder een dusdanig lage druk dat het bij lage temperaturen kookt/verdampt :)
Nee dit is een aceton achtige spul. Als je zelf een heatpipe wilt maken, moet je er nagellak remover in doen ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fordox schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:11:
Nee dit is een aceton achtige spul. Als je zelf een heatpipe wilt maken, moet je er nagellak remover in doen ;)
Aceton kan ook, net als een heel scala aan andere materialen, maar in consumentenheatpipes en dus CPU-koelers wordt om veiligheidsredenen vrijwel altijd water gebruikt. De grote truc is dat men het onder lage druk gebruikt, waardoor het kookpunt opeens gecontroleerd kan worden en precies op het meest nuttige punt gelegd kan worden. Daarnaast is water een relatief goede vloeistof om heatpipes mee te maken o.a. door zijn oppervlaktespanning, alleen ijsvorming is een probleem bij temperaturen onder nul, maar die kom je in een PC toch niet tegen.

In zekere zin heb je dus met heatpipes ook waterkoeling ;)
Using a powerful and hazardous reagent like ammonia for a consumer-market device would be out of the question — but there is no need for such a heat pipe to operate at low temperatures. So theground rules are changed. Computer heat pipes need only to operate from room temperature, ≈20°C up to perhaps 70°C. This opens the opportunity to use one of the very best heat transfer fluids that is available for us — water, just plain (but very pure) water, H2O. The pressure inside of water heat pipes is less than 1 atmosphere (14.7 psia). For example, at 20°C the pressure would be 2.34 kPa (0.34 psia) and at 50°C a pressure of 12.3 kPa (1.8 psia) would be observed. Operating at lowered pressures, such as noted, is not a great concern because a heat pipe must be truly sealed, and water does not care until the temperatures would get nearly to freezing, 0°C.

Heat pipe wick operation will be quite good with water because the surface tension of water is relatively high, meaning that a water heat pipe wicking operation will be somewhat better in the anti-gravity situation than many other fluids can support, including ammonia. Nevertheless, the water heat pipes that I have found all are positioned in the gravity-assist position — the condenser section is located above the evaporator section.
Interessant leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 15:26

BiLo

PSN: toiletcleaner

volgens mij zit er juist olie op om te voorkomen dat het metaal gaat oxideren om wat voor reden dan ook.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
kan het misschien van de fan zijn?

ik zou contact op nemen met Scythe en vragen...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe cooler gekregen. heatpipes waren defect. blij dat ik die niet gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oei ik zie dit topic en bedenk mij dat ik dit een jaar geleden ook had... maar ik heb er nooit bij stil gestaan en heb de koeler al een jaar in gebruik... hij werkt ook "prima" 32 graden idle (X4 944 BE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 18:47:
Oei ik zie dit topic en bedenk mij dat ik dit een jaar geleden ook had... maar ik heb er nooit bij stil gestaan en heb de koeler al een jaar in gebruik... hij werkt ook "prima" 32 graden idle (X4 944 BE).
Idle is nauwelijks interessant, load des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan rond de 40 graden... volgens mij nog steeds prima. Heb 1 extra casefan (sinds gisteren) en verder geen super koeling in mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt prima inderdaad. Het kan bij jou natuurlijk net anders zijn en dat de heatpipes gewoon prima werken.
Pagina: 1