Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke antivirus software?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!
Ben al redelijk vaak op tweakers.net te vinden voor pricewatch en reviews!
Omdat ik de pricewatch en (product)reviews hier altijd zo goed vind, heb ik besloten om hier een account op het forum aan te maken omdat ik een vraag heb, en het idee heb dat hier de mensen zijn met de goede antwoorden! (Ben zelf niet zo'n gigabrein in de computerwereld, noem me maar een leek..)

Mijn vraag:

Afgelopen donderdag heb ik een nieuwe laptop gekocht (Acer aspire 2436G64MN)

Hierbij zat een maand gratis mcafee bij.
Maar daarna is de laptop onbeschermd.

De informatie over mcafee in het boekje van de laptop was: Speciaal ontwikkeld voor acer blablabla.

Maar ik weet niet of dit echt zo is.
En aangezien ik een redelijke leek ben op dit gebied, hoop ik dat er hier mensen zijn die me kunnen (en willen natuurlijk) met het maken van een keuze.

Ik ben op zoek naar een sterke, goed beschermende en overzichtelijke virusscanner.

Ik heb elders op het forum al wat gelezen over dat gratis antivirusprogramma's vaak net zo goed werken als de betaalde varianten, zoals mcafee waar ik nu een gratis tryout voor heb. Dit kost daarna +/- 45 euro per jaar.
Maar als er gratis programma's zijn die goed werken, kan ik die 45 euro mooi uitsparen.

Mijn vraag is dus aan jullie, de experts, wat is een goede, sterke en betrouwbare virusscanner die ook overzichtelijk in gebruik is?

Een huisgenoot raad me NOD? aan, geen idee wat het precies is, omdat dit hoog aangeschreven staat en werkelijk alle bedreigingen tegenhoud. Klinkt mooi, maar is dit ook zo?

Verhaaltjes op de website zelf, NOD32 als ik het goed heb, zeggen me verder niet zo veel.

Ik heb in het verleden ooit avast gebruikt, maar geen idee of dit een goede is.

Hopelijk hebben jullie een goed advies voor me zodat ik ook na de maand gratis mcafee lang kan blijven genieten van een veilige laptop!

Alvast bedankt,

Jasper :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2012 15:51 ]

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 23:49
Er is hier een heel discussie topic over virusscanners. Deze zou je door kunnen lezen: [Virusscanners] Discussietopic deel 4

Zelf gebruik ik voor mijn Windows pc's al tijden Microsoft Security Essentials. Dit werkt voor mij prima, en is gratis.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik ook tussendoor aan het neuzen, ik zie alleen door de bomen het bos niet meer..

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:38
Ik doe het al 8 jaar zonder enige antivirus software.
Wellicht ook een optie om te overwegen?

En dit gezegd hebbende, zal elke gratis virusscanner meer voor je doen dan geen gebruiken.
En geen gebruiken heeft bij mij nog geen enkele probleem opgeleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Zonder antivirusprogramma durf ik niet aan, aangezien ik er ook mee op school ga werken op het schoolnetwerk. En van horen zeggen is dat niet al te veilig

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NeutraleTeun schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:08:
Ik doe het al 8 jaar zonder enige antivirus software.
Wellicht ook een optie om te overwegen?

En dit gezegd hebbende, zal elke gratis virusscanner meer voor je doen dan geen gebruiken.
En geen gebruiken heeft bij mij nog geen enkele probleem opgeleverd.
Geen virusscanner? Dat is het slechts mogelijke advies dat je kan geven. Zeker als de vragensteller geen expert is, is een virusscanner absoluut nodig. Jij denkt misschien dat je geen problemen hebt, maar hoe weet je dat?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 20:29
Avast :)

• NeutraleTeun
Geen rare rebootende computer met draaiende beelden gehad;
ik heb geen webcam, dus kan ook niet stiekem gebruikt worden;
niks van mijn bankrekening kwijt geraakt;
niks gebeurt met al mijn -online- accounts;
geen bestanden kwijt geraakt.

Dus ga er gewoon vanuit dat er niks aan de hand is.

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 09:55
Ik gebruik gratis Microsoft Security Essentials in combinatie met een betaalde versie van Hitman Pro.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:51
NeutraleTeun schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:25:

Dus je pc is al jaren lid van een botnet dat spam verstuurt en DDoS aanvallen uitvoert voor China d:)b

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
De enige die ik nu gehoord heb zijn MSE en avast.
Avast heb ik zoals gezegd al eerder gebruikt. Vond ik erg overzichtelijk en makkelijk werken. Maar is ie ook volledig betrouwbaar?

En heeft 1 van jullie toevallig ervaring met NOD?
Volgens m'n huisgenoot is het een antivirusprogramma van russische makelij die werkelijk ALLES tegenhoudt.
Klinkt mij erg aantrekkelijk in de oren, maar is dit ook echt zo?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:34:
De enige die ik nu gehoord heb zijn MSE en avast.
Avast heb ik zoals gezegd al eerder gebruikt. Vond ik erg overzichtelijk en makkelijk werken. Maar is ie ook volledig betrouwbaar?

En heeft 1 van jullie toevallig ervaring met NOD?
Volgens m'n huisgenoot is het een antivirusprogramma van russische makelij die werkelijk ALLES tegenhoudt.
Klinkt mij erg aantrekkelijk in de ogen, maar is dit ook echt zo?
Je kunt met die namen toch zelf op zoek gaan naar reviews? Geen enkel programma is volledig betrouwbaar, maar eigenlijk alle virusscanners zijn goed. Je zult ook zelf moeten blijven nadenken over wat je doet, user-stupidity zal altijd een rol blijven spelen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• NeutraleTeun
Malantur schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:29:
[...]

Dus je pc is al jaren lid van een botnet dat spam verstuurt en DDoS aanvallen uitvoert voor China d:)b
Denk het niet, eens in de zoveel tijd gaat er een format en reinstall overheen.
En dan nog, mocht mijn pc gebruikt worden door Anonymous, dan is dat ook d:)b

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:36:
[...]

Je kunt met die namen toch zelf op zoek gaan naar reviews? Geen enkel programma is volledig betrouwbaar, maar eigenlijk alle virusscanners zijn goed. Je zult ook zelf moeten blijven nadenken over wat je doet, user-stupidity zal altijd een rol blijven spelen.
Dat kan ik ook zeker, maar met googlen naar reviews kom ik voornamelijk uit op de website van de producent zelf. En die willen natuurlijk dat je hun product gebruikt/koopt of het nou goed is of niet.

Ik leg mijn vraag hier vooral voor omdat ik door meerdere mensen doorverwezen ben naar tweakers omdat daar veel mensen zijn met kennis en (gebruiks)ervaring met bijna alles uit de computerwereld..

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:51
av-comparatives doet trouwens op het einde van elk jaar een vergelijkende test.
Die van december 2011 vind je hier.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:38:
Dat kan ik ook zeker, maar met googlen naar reviews kom ik voornamelijk uit op de website van de producent zelf. En die willen natuurlijk dat je hun product gebruikt/koopt of het nou goed is of niet.

Ik leg mijn vraag hier vooral voor omdat ik door meerdere mensen doorverwezen ben naar tweakers omdat daar veel mensen zijn met kennis en (gebruiks)ervaring met bijna alles uit de computerwereld..
Ja, die kennis is er hier, maar het is niet de bedoeling om je aan het handje te houden en de beslissing voor je te nemen. Je moet zelf aan de slag gaan, eigen inzet is een vereiste. Nu komt het nogal lui/passief over :)

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:34:
Volgens mij roept je huisgenoot maar wat. Zoals je zelf had kunnen vinden is NOD32 een Slowaaks product en niets houdt ALLES tegen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:40:
[...]

Ja, die kennis is er hier, maar het is niet de bedoeling om je aan het handje te houden en de beslissing voor je te nemen. Je moet zelf aan de slag gaan, eigen inzet is een vereiste. Nu komt het nogal lui/passief over :)
Snap ik, zo is het echter totaal niet bedoeld!
Ik ben zelf veel aan het rondneuzen, maar wil als soort van 'second opinion' jullie advies meenemen in mijn besluit.

Als het zo overkwam, excuses. Het is niet de bedoeling dat jullie aan het werk gezet worden door mij, ik vraag slechts om ondersteunend advies

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Betaalde virusscanner zou ik niet voor gaan. Tegenwoordig doen gratis virusscanners niet meer onder voor betaalde versies. NOD32 kan dus best goed zijn, maar is wel betaald. Avast en MSE zijn waarschijnlijk net zo goed, ik zou gewoon 1 van die twee installeren :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:39:
av-comparatives doet trouwens op het einde van elk jaar een vergelijkende test.
Die van december 2011 vind je hier.
Bedankt, zoiets had ik nog niet gevonden! Ga ik even uitgebreid doornemen :)

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-11 19:10
NeutraleTeun schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:25:

Ware het niet dat de *echt* gevaarlijke virussen er op uit zijn om _niet_ op te vallen, zodat ze je bankrekening kunnen leegplunderen o.i.d.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:17
Ik zal niet zeggen dat NOD32 alles tegenhoudt, maar wel vaak meer dan andere scanners. Zeker om extra veiligheid zou ik dan gaan voor Smart Security, heb je een goede firewall erbij.

Gebruik zelf al NOD32 Antivirus vanaf versie 2.7, en het loopt gewoon altijd snel. En detecteert datgene wat het moet pakken. Licenties inclusief updates van de programmatuur, en ook nog betaalbaar. Zeker als je student bent, kan je 3 jaar nemen voor weinig :)

Zonder virusscanner weet je ook niet of je geen ongewenste rommel op je systeem hebt. Dus dan is het makkelijk om te zeggen "ik heb nooit een virus" ;)

Norton zou ik iig niet nemen, tenzij je je laptop te snel vindt :P

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lekker onderbouwd ook, zodat de TS er wat aan heeft. Zelf gebruik ik ook (net als velen hier zie ik) Microsoft Security Essentials (MSE). Heeft voor mij al virussen verwijderd die anderen (ook betaalde varianten) niet konden vinden en MSE wel. Daarnaast is het licht, waardoor je weinig performance verliest en mooi meegenomen is dat het gratis is ook nog! :)
Arsenius schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:59:
Ik heb altijd Kaspersky gehad. Zou geen andere AV willen.
Onderbouw dan eens waarom je altijd Kaspersky gebruikt en niet uitwijk naar een andere? Zelf heb ik met Kaspersky namelijk de nare ervaring dat deze niet altijd even snel up-to-date is en daarbij ook nog eens niet alle virussen vindt.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 27-05-2012 17:01 ]

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb altijd Kaspersky gehad. Zou geen andere AV willen.

Verwijderd

Topicstarter
Norton zou ik iig niet nemen, tenzij je je laptop te snel vindt :P
Haha, norton werd me aangeraden door de man bij bcc, maar voor advies hoef je daar dus echt niet heen, dat weet zelfs ik als leek haha.
(Don't worry, ik ben alleen naar bcc gegaan omdat ik daar 75 euro vakantiekorting kreeg op de laptop)

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:17
Wordt aangeraden omdat zij Norton verkopen en er op verdienen. Als je geen ander AV product hebt, dan is dat al snel het beste ;)

NOD32 is voor mij absolute nr1.
Kaspersky is een goede 2e, maar is wat meer op de achtergrond aan het scannen is mijn ervaring.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb hier zelf MSE draaien, vaak combineer ik dat bij mensen waarvoor ik een PC assembleer met Avast.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Twee virusscanners op 1 PC gaat elkaar vaak bijten, lijkt me nou dus niet echt een geweldige keuze. Daarnaast lever je dan veel performance meer in dan wanneer je 1 scanner gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
NOD en kaspersky zijn helaas betaald, dat is weer jammer.

de gratis antivirussoftware die het beste uit de test komen die Malantur stuurde zijn avast, avira en MSE.
M'n zus heeft ooit avira gebruikt, maar die verwijderde eens een .dll bestand ofzo waardoor de pc niet meer opstartte.

Avast ben ik bekend mee, dus ik denk dat ik daar weer naartoe ga.

Kaspersky komt al helemaal goed uit die test, alles ADV+, maar dat gaat vast over de betaalde versie. Er is ook een gratis kaspersky, maar kan zo 1,2,3 niet vinden of die vergelijkbare resultaten oplevert. Iemand die toevallig de gratis kaspersky gebruikt?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CptChaos schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:10:
Twee virusscanners op 1 PC gaat elkaar vaak bijten, lijkt me nou dus niet echt een geweldige keuze. Daarnaast lever je dan veel performance meer in dan wanneer je 1 scanner gebruikt.
Nog geen klachten of problemen gehad met deze combinatie :). Daarnaast is geen enkel product 100% effectief, dus als je 't grondig wil doe je 't ofwel zo, ofwel installeer en verwijder je elke keer weer een tweede scanner (NOD32 heeft een gratis online versie voor éénmalig gebruik).

[ Voor 24% gewijzigd door Borromini op 27-05-2012 17:25 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 22:11
Op ons werk gebruiken we MSE omdat die gratis is als je tenminste een legale versie van windows hebt. Toch heb ik voor mezelf gekozen voor nod32. De gratis virusscanners hebben in de afgelopen jaren (van verschillende versies) al eens het booten onmogelijk gemaakt bij vrienden en collega's, na het installeren van een virusdefenitie. Met nod32 heb ik dat nog niet gehad.
Ik heb heel wat virusscanners gehad in mijn computertijd, in het begin helemaal weg van McAfee, vervolgens Norton om voorlopig via Kaspersky bij nod32 te eindigen. Reden van nod32 is dat het niet allemaal andere "extra" dingen doet als je systeem scannen op verkeerde ingangen in je registeren en ander onzin. Puur virusscannen en that's it. Daarom belast ie je systeem ook niet zo erg als b.v. norton. Maar goed, het kan zijn dat dat met nieuwere versies ondertussen alweer anders is.

Ik raad je nod32 aan. Afijn, hier een linkje en 3 jaar voor €36,- is zelfs voor een student te betalen toch?
Je kan ook 1 jaar doen en na dat jaar 3 jaar gaan verlengen, nóg goedkoper...

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:21:
M'n zus heeft ooit avira gebruikt, maar die verwijderde eens een .dll bestand ofzo waardoor de pc niet meer opstartte.
Dat is Avast, AVG en een heleboel andere ook al overkomen. Het laatste jaar zijn er zo wel meerdere producten geweest, jammer genoeg :P.

Verwijderd

Topicstarter
Ik raad je nod32 aan. Afijn, hier een linkje en 3 jaar voor €36,- is zelfs voor een student te betalen toch?
Stuk goedkoper als op hun eigen website! Maar is dit wel gewoon dezelfde officiele licentie? Niet dat het gewoon een crack is die ik ook ergens zou kunnen downloaden haha :p

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

CptChaos schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:10:
Twee virusscanners op 1 PC gaat elkaar vaak bijten, lijkt me nou dus niet echt een geweldige keuze.
Zolang er maximaal één on-access werkt, zou je er zoveel als je wilt naast elkaar kunnen installeren.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:01:
[...]

Haha, norton werd me aangeraden door de man bij bcc, maar voor advies hoef je daar dus echt niet heen, dat weet zelfs ik als leek haha.
(Don't worry, ik ben alleen naar bcc gegaan omdat ik daar 75 euro vakantiekorting kreeg op de laptop)
Norton werkt uitstekend op mijn pc. Het is een fabeltje dat Norton je PC enorm zou vertragen. Ik heb dit zelf gemeten en ik kom uit op 1,5 seconden langer wachten (gemiddeld na 10 keer meten). Nou poe poe, wat een enorme vertragende boel.

Een aantal jaar geleden was Norton inderdaad meer een stuk bloatware dan dat het wat goed deed, maar dat is al sinds de 2009 versie niet meer zo. Norton scant wanneer ik zelf niet achter mijn computer zit, zodat ik er geen omkijken meer naar heb. Het zorgde bij AVG vroeger alleen maar ergernis als er weer eens een scan op de planning stond die mijn PC wel enorm vertraagde. Norton ziet wanneer je de PC niet gebruikt, en gaat dan rustig op de achtergrond aan de slag. Updates worden snel uitgevoerd, en scans zijn ook heerlijk snel.

De enige opmerking die ik over Norton kan maken is het vervelende accountbeheer waarbij je eigenlijk verplicht wordt je e-mail adres in te voeren, anders blijft het programma met een pop up komen. Wanneer je echter een hotmail adres hebt ingevoerd, werkt het uitstekend.

Ik draai Norton 360 nu zo'n twee jaar op mijn PC, en daarvan heb ik misschien in totaal 5 keer het programma zelf geopend omdat ik iets wilde doen / aanpassen. Voor de rest is het systeem er zo voor gemaakt dat het alles automatisch doet, maar dit altijd afstemt met hoe zwaar je de PC gebruikt op dat moment. Ik heb het hier over de Norton 360 editie van dit jaar (2012). Op andere laptops draai ik Internet Security 2012 en hier ervaar ik ook geen problemen mee. Qua opstarttijden heb ik die laptops niet getest, maar ze draaien er prima mee.

Een opmerking als ''alleen installeren als je je laptop te snel vindt gaan'' geeft voor mij al aan dat je niet weet waar je het over hebt, behalve dat je via via wat verhalen hoort.

Uiteindelijk is het ieder zijn mening en gevoel, in principe is zoals gezegd elke virusscanner voldoende, maar de één heeft minder goede ervaringen met een product dan een ander. Ik zou zelf nooit meer voor AVG kiezen, alleen al omdat ik tot twee keer aan toe Windows moest herstellen omdat de virusscanner doodleuk een paar essentiële .dll bestanden had verwijderd zonder aanleiding. Een ander kan echter weer een prima ervaring met het product gehad hebben. Om een lang verhaal kort te houden, op elke virusscanner is wel wat aan te merken. Ik zou zeggen lees een paar professionele reviews (die neutraal zijn, sommige reviews worden zwaar gesponsord) en kies uit ;).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Borromini schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:08:
Ik heb hier zelf MSE draaien, vaak combineer ik dat bij mensen waarvoor ik een PC assembleer met Avast.
Dat zou ik absoluut niet doen. Een beetje onprofessioneel om zo'n fout te maken als jij PC's assembleert voor andere mensen.
8088 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:29:
[...]

Zolang er maximaal één on-access werkt, zou je er zoveel als je wilt naast elkaar kunnen installeren.
Eh nee. Software zoals Avast en MSE zijn andere soort programma's dan bijvoorbeeld MBAM.
MBAM is wat ik noem een virusscanner: Draait niet op de achtergrond, gebruik je alleen als je al een infectie hebt en scant alleen wanneer jij hem aanroept.

MSE en Avast zijn anti-virusprogramma's die meedraaien op de achtergrond. En daar wil je er echt maar 1 van hebben draaien, niet meer.

[ Voor 47% gewijzigd door Compizfox op 27-05-2012 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik het nogmaals bekijk zie ik wel dit staan bij die aanbieding:

Win95/ 98/ ME/ NT/ 2000/ 2003/ XP/ VISTA/ 64-bit

ik draai zelf nu windows 7 64-bit..
of zou dat geen probleem moeten zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2012 19:02 ]

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Compizfox schreef op zondag 27 mei 2012 @ 18:46:
MSE en Avast zijn anti-virusprogramma's die meedraaien op de achtergrond.
Tenzij je ze uitschakelt...
En daar wil je er echt maar 1 van hebben draaien, niet meer.
Ik geloof niet dat ik anders beweerde. Draaien is niet hetzelfde als geïnstalleerd hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door 8088 op 27-05-2012 19:08 ]

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar waarom zou je in godsnaam 2 van die virusscanners geïnstalleerd willen hebben staan als je er maar 1 gebruikt?

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat doen omdat ze bijvoorbeeld meer vertrouwen stellen in de heuristiek van product A, terwijl product B meer definities of snellere updates heeft. Bovendien kan een second opinion geen kwaad.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Compizfox schreef op zondag 27 mei 2012 @ 18:46:
[...]

Dat zou ik absoluut niet doen. Een beetje onprofessioneel om zo'n fout te maken als jij PC's assembleert voor andere mensen.
Heb ik dan ergens gezegd dat ik dat beroepshalve doe?

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Iedere keer gebeurt het weer, mensen die zeggen dat ze geen AV hebben draaien omdat ze zeker weten dat ze onbesmet zijn........ AAArgghhhhhh.
Dat is net zo dom als neuken zonder condoom omdat je vind dat je partners betrouwbaar zijn. AAArgghhhhh.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Maar iedereen met een beetje gezond boerenverstand weet toch dat je geen risico loopt zolang je weet wat je downloadt (op de vraag hoe je dat weet voordat je het gedownload hebt heb ik echter geen antwoord) en dubieuze sites zoals nu.nl mijdt?

Overigens heb ik wel de indruk dat het aantal mensen dat dergelijke stompzinnige beweringen doet (soms overduidelijk om te trollen zoals in deze thread, maar helaas vaak ook uit onwetendheid) dalende is.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Der zijn er bosjes die denken dat ze veilig zijn. Mijn bloedeigen broer is zo iemand. Laatst op zijn verjaardag installeerde ik 'stiekem' Adaware. Giga waarschuwing dat er vreselijke dingen op zijn PC staan. Interesseert hem niks.
Ja zeg ik, totdat er 5000 Euro van je rekening is verdwenen..... Zoveel heb ik niet zegt ie dan........ Tja.....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gezond verstand is de eerste beveiliging. Als je gewoon weet wat je doet kan er je niets overkomen.

Ik heb zelf Avast geïnstalleerd staan maar heb het nog nooit nodig gehad.
Alhoewel... Laatst sprong hij een keer omdat er een spam-mailtje binnnenkwam met een virus in een attachement. Maar ik ben natuurlijk wel zo slim die attachement überhaupt niet te openen...

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 27-05-2012 22:23 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

In mijn denkwijze is het nog steeds, voorkomen is beter als genezen. Dus ook vind je niet dat je een antivirus nodig hebt, lijkt mij dat niet slim, aangezien een virus in een klein hoekje zit.
Om b.v. MSE te noemen. Doet goed zijn werk, is klein en minimaal belastend voor je pc en nagt je niet de gehele tijd met "stomme" vragen.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

ik gebruikte op mijn laptop MSE en haalde een "gijzelvirus"binnen.
(je pc is zogenaamd besmet en je kunt het verhelpen door te betalen voor het opruimen)
Verder kun je dan niet online komen etc.
Heel vervelend, advies gevraagd op dit forum en de boel opgeruimd met o.a. CC en Malwarebytes.
Sindsdien werkt het weer hoewel een clean install. eigenlijk de beste oplossing schijnt te zijn.
Nu gebruik ik Avast (gratis) en draait SpywareBlaster ook mee.

Wat downloaden aangaat, iedereen download van alles, ik ook.
Soms ziet iets er dubieus uit en laat ik het wel, maar je weet het niet altijd zeker natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt allemaal voor de meningen. Ik denk dat ik serieus ga nadenken over de studentenaanbieding voor NOD32 (35,70) voor 3 jaar, en anders weer terug naar avast!

Bedankt!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
8088 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 20:22:
Maar iedereen met een beetje gezond boerenverstand weet toch dat je geen risico loopt zolang je weet wat je downloadt (op de vraag hoe je dat weet voordat je het gedownload hebt heb ik echter geen antwoord) en dubieuze sites zoals nu.nl mijdt?

Overigens heb ik wel de indruk dat het aantal mensen dat dergelijke stompzinnige beweringen doet (soms overduidelijk om te trollen zoals in deze thread, maar helaas vaak ook uit onwetendheid) dalende is.
Nu.nl infectie, recent nog? Niet echt een dubieuze site hoor.
Doe je helemaal niets tegen met je gezonde boerenverstand.

Virussen en malware is keiharde business. Daar verdienen de makers/beheerders gewoon geld mee.
En ja dan hebben ze er belang bij dat het onopgemerkt zijn werk kan doen.

Hadden we bij Melissa nog door dat de uitgaande queue vol liep op de server, de moderne varianten gedragen zich slimmer waardoor je dat niet doorhebt.

Abort, Retry, Quake ???

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

aZuL2001 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:52:
Doe je helemaal niets tegen met je gezonde boerenverstand.
Dat was exact mijn punt ;) Zal voortaan sarcasme-tags gebruiken.
Compizfox schreef op zondag 27 mei 2012 @ 22:22:
Als je gewoon weet wat je doet kan er je niets overkomen.
Ik hoop dat de sarcasme-tags hier ook vergeten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door 8088 op 29-05-2012 16:03 ]

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Eh, nee. Gezond verstand is echt de beste beveiliging. Infecties zoals die op Nu.nl stonden, kunnen zich alleen nog maar 'unattended' installeren als er gebruik wordt gemaakt van een exploit. De kans dat een normaal legitieme website geïnfecteerd wordt, én je PC kwetsbaar is voor een exploit dat door die malware wordt gebruikt, is enorm klein.
Ook maar een klein gedeelte van malware wordt dus op die manier geïnstalleerd.

De meeste malware lopen mensen gewoon op doordat ze spul (executables dus) downloaden van overduidelijk dubieuze sites, en het dan uitvoeren.
Als je slim genoeg bent om die dubieuze sites te herkennen, loop je dat spul echt niet op.

En ja, ik draai gewoon een virusscanner, voor de zekerheid. Maar ik heb hem nooit nodig ;)

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Compizfox schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:56:
Eh, nee. Gezond verstand is echt de beste beveiliging.
Dat is een totaal andere bewering dan wat ik citeerde. De rest van je verhaal is te onzinnig en vol van tegenstrijdigheden om (weer) op in te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 29-05-2012 17:10 ]

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je gewoon weet wat je doet kan er je niets overkomen.
^ Dat citeerde je toch? Volgens mij is dat precies waar ik verder op in ging ;)

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 23:49
Laten we het niet meer over boerenverstand hebben maar over welke antivirus software voor deze persoon het beste is :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij betreft kan ie nu dicht hoor, iisschots.
Heb zojuist m´n 3jarige licentie binnengekregen voor NOD32.
Werkt goed, dus ik ben geholpen!

Dan wil ik tot slot iedereen bedanken voor zijn/haar tips en ervaringen!

Weer een leek geholpen :-)
Pagina: 1