[win7] vensters openen en sluiten heel traag, video stottert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:40

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Topicstarter
Ik zet het hier,omdat het mij de beste plaats lijkt,al zou het misschien niet aan Win 7 kunnen liggen,maar aan iets anders....

Het probleem: Sinds een paar dagen openen en sluiten vensters traag (en trager). Ook duurt het een hele tijd voordat windows opgestart is,zeker anderhalve minuut. Videos,afgespeeld in VLC of WindowsMedia player stotteren,in beeld en geluid. Dat geldt ook voor cutscenes in sommige games (zoals Witcher l). Sommige spellen zijn onspeelbaar (slow motion) zoals Mass Effect, andere lopen goed. AoC opent stotterend,het beginscherm bouwt traag op,maar loopt dan prima,evenals WoT -> misschien omdat dat via een server gaat. SWTOR daarentegen speelt in slow motion. Internet draait prima en vlot.
Wat opvalt is dat er continu 31 % van het RAM wordt belast.
Een week geleden gebeurde het ook al, maar na het scannen op virussen (en het verwijderen van een paar 'verdachte' zaken, was het over. Hoera !! Een dag of drie later kwam het terug.... :'( en is gebleven tot 28 mei. 29 mei was het weer terug.

Wat heb ik tot nu toe gedaan ? Ik dacht even dat het een videokaart probleem zou kunnen zijn,maar dat heb ik laten varen omdat in spellen het beeld prima en vloeiend is. Ook vind ik dat het RAM geheugen op één of andere manier zwaar wordt belast, maar ik kan geen vreemde oorzaak vinden. Het zou natuurlijk ook een virus kunnen zijn. Dus:
Ik heb CCleaner, Malwarebyte,EasyCleaner en de virusscanner eroverheen laten gaan. Ik heb de videodrivers (AMD) verwijderd en opnieuw erop gezet. Ik heb gekeken welke services onnodig draaien en een aantal uitgezet. Via taakbeheer heb ik een SVC-host exe. uitgezet,die ongeveer 25000 kb in beslag nam. Dan werkte alles weer eventjes gewoon, maar niet langer dan een paar tellen. De PC uitzetten heeft geen gevolgen (ik dacht: dan is het RAM weer helemaal vrij,maar dat is dus geen oplossing)
Google geeft geen andere tips dan dingen die ik al heb gedaan.

Mijn systeem -windows 7 32 bits - ASUS rampage formula mobo - 4 GB corsair RAM - Core 2 Duo E8500 porcessor - Radeon HD 6950 2 GB (beeld) - SB X-fi Xtreme gamer (geluid)

Wie heeft een idee ?

[ Voor 3% gewijzigd door garathane op 29-05-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
kickje...

niemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Kan je een voorbeeld geven van de verdachte zaken die je gevonden hebt?

Vooralsnog adviseer ik MBAM, antivirus en je windows up te daten naar de laatste updates en je systeem te booten naar veilige modus zonder netwerk. Laat dan MBAM en je antivirus draaien. Grote kans dat je dan misschien iets vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-02 13:40
Ik zou zeggen, installeer Windows opnieuw... Back-uppen ben je wellicht ff mee bezig, maar dan heb je alles wel weer een beetje geordend en veilig staan. Voor de rest is het een half uurtje werk en heb je kans dat je pc weer als de oude is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
Ik word wanhopig !

Ik heb nogmaals een virusscan gedaan....geen veranderingen. Ik heb een herstelpunt van vóór de eerste problemen teruggezet...geen veranderingen. Ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd.......geen veranderingen (geen format-c, overigens, dat vind ik (nog) iets te radicaal). Nogmaals de video-drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd....geen veranderingen

M.i. is er niets stuk; de videokaart draait op zich goed en de temperatuur van diverse onderdelen is normaal.
Is er niemand die iets herkent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt proberen of je de aero interface uit kunt zetten. Maar het kan idd niet aan je videokaart liggen. Misschien rendert je cpu om een of andere vage reden de Windows interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 22:56
Ik denk dat het antwoord in die 'verdachte zaken' ligt. Kennelijk is er iets op je pc aanwezig dat die zaken terugzet nadat je met een beveiligingsprogramma hebt verwijderd.

Draai eens TDSSKiller om rootkits op te sporen en eventueel dus uit te roeien (pakt veel meer aan dan alleen de TDSS/TDL3/TDL4 rootkits.
Ook even GMER draaien en zien wat er gevonden wordt.

Ik denk je een bogey op je pc hebt... B-)

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

Kijk eens in je task manager of er een proces is dat als je pc verder idle is veel cpu/ram snoept. Misschien dat je daar iets tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
@ sebas: beide progjes gedraaid, geen resultaat

nieuwe bevindingen:

-Films onder VLC werken niet, d.w.z. het geluid stottert en het beeld draait in slow motion. Met 'media player classic' of 'DIV-X' gaat alles prima. VLC verwijderd dus -> echter geen verschil bij spellen als Mass Effect of Spellforce. Die blijven in slow motion draaien.

-Als ik in het BIOS kijk, duurt het bij wijze van spreken uuuuren voordat ik naar de volgende Tab kan of voor ik omhoog en omlaag kan scrollen -> BIOS teruggezet naar Default -> geen verschil in tempo na het opstarten.

- Eén van de svchost-processen vraagt 57000 KB aan geheugen. Ik heb gekeken welke services daarbij horen. Het proces-id is 956 (geen idee of dat belangrijk is,maar ik noteer het maar even).Ik heb de service 'Desktop Windows Manager Session Manager' uitgezet. Hierdoor is de Aero-functie uitgezet. De vensters openen en sluiten als de spreekwoordelijke speer, maar helaas: het stotteren en slow motion-effect blijven bestaan.

Ik kan heel goed zonder VLC leven,al is het op zich een fijn programma, en ook het ontberen van de Aero-functie is niet echt wereldschokkend, maar dat ik een groot deel van mijn spellencollectie niet meer kan gebruiken vind ik wél vervelend. Daarnaast wil ik eigenlijk wel weten wat er nou aan de hand is.vooropgezet dat iemand me hiermee kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:32
Als zelfs het BIOS al traag is, is er wel iets heel vreemds aan de hand. Probeer eens een andere videokaart als je die mogelijkheid hebt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
Ramon schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 10:51:
Als zelfs het BIOS al traag is, is er wel iets heel vreemds aan de hand. Probeer eens een andere videokaart als je die mogelijkheid hebt.
Ik heb helaas geen andere kaart ter beschikking atm...

Zijn er nog windows-7 experts aanwezig die een geweldige brain-wave hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Ik begin heel hard aan je mobo te denken. Je zou er eens een offline tool zoals PC-Check op kunnen loslaten. Deze vind je o.a. op Hirens Boot cd 10.6 of eerdere versies.(Op latere versies vind je het niet terug). Of je moet even op zoek gaan naar een soortgelijk programmaatje. Kan er nu ff niet op komen... vast door de after game dip (NL-DK) :F ;w :-(

Eurosoft kan letterlijk alle functies van je mobo testen. Er zijn meer van die tools maar .....kkkgkggkzzzzzkkzzzggggzzzz..... Kom er ff niet op zoals gezegd...

[ Voor 5% gewijzigd door Sebas1974 op 09-06-2012 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
Sebas1974 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 21:00:
Ik begin heel hard aan je mobo te denken.
Ik begin daar ook aan te denken.
Ik heb Hirens boot 10.6 gedowned,maar moet nog even kijken hoe het werkt...het is nogal ingewikkeld en uitgebreid. Zijn er meer progjes om je mobo te testen ? Google levert erg weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Hier is een vrij handige uitleg met afbeeldingen. Het stukje over de cd branden kun je denk ik overslaan want dat heb je vermoedelijk al gedaan?

Je kiest voor 5. Testing Tools Hier kies je weer voor PC Check.
Wat je in PC Check doet moet je ff zien. Gewoon de stappen doorlopen en kiezen voor alles testen. Of per onderdeel testen natuurlijk. Kan geen afbeeldingen vinden hiervan op het www. Ik zou morgen wat duidelijkere uitleg kunnen plaatsen? Wellicht kom je zelf zo even verder :*)

EDIT:

Toch wat gevonden betreffende PC Check.

Je kiest in het Main Menu voor Advanced Diagnostic Tests. (Weet niet of het dezelfde versie is maar veel zal het niet afwijken).)
Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/7257/shot0001frpng.jpg

Vanuit dat menu ga je verder.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-ygewxQAoNUM/T033aw1RfCI/AAAAAAAAHeQ/DxXGKyN9q2U/16156.jpg

Ik zou eens beginnen bij motherboard O-)

Good luck!

[ Voor 29% gewijzigd door Sebas1974 op 10-06-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
@sebas: dank, dank _/-\o_
Even kijken of ik er aan toe kom vandaag; moet komende week vijf dagen weg en heb daar ook voorbereiding aan.

Als iemand nog een ander progje weet ter testing van het moederbord; ik houd me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 12:44
[b][message=38305579,noline]
Mijn systeem -windows 7 32 bits - ASUS rampage formula mobo - 4 GB corsair RAM - Core 2 Duo E8500 porcessor - Radeon HD 6950 2 GB (beeld) - SB X-fi Xtreme gamer (geluid)
Het is misschien een schot voor open doel, maar is het niet slimmer om de 64-bit versie van Windows 7 te gebruiken? Met de 32-bits versie van Windows pikt de video kaart een groot gedeelte van je adres ruimte in. Hierdoor heb je minder dan je 4 GB beschikbaar voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Idd een GPU met 2GB pikt zeker wat in. Zou sowieso voor x64 gekozen hebben. Neemt niet weg dat 2 GB nog steeds voldoende zou moeten zijn om Windows normaal te moeten kunnen gebruiken.

Goede tip d:)b Alhoewel ik niet denk dat het de oplossing van het probleem is (er wordt o.a. gesproken van een trage BIOS en dat moet hoe dan ook probleemloos functioneren) durf ik het ook niet geheel uit te sluiten... (Moet mezelf toch een beetje indekken :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
Okay....een 64-bit versie kopen. Gelukkig kan ik dat goedkoop (en legaal !) doen. Baat het niet ,schaad het niet.

Anderszijds: de 32-bit versie heeft zeker een half jaar probleemloos gedraaid. Dan is het vreemd dat het van de ene op de andere dag problemen oplevert.
En ik blijf het vreemd vinden dat het vooral beeld en geluid is dat raar doet

[ Voor 12% gewijzigd door garathane op 10-06-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Nogmaals: ik denk niet dat dit de oorzaak van je problemen is hé :N Dus geen geld uitgeven omdat het hier staat hoor :+ Maar voor een PC met meer dan 3 Gig zou ik sowieso wel eens overstappen op een 64bit versie.

[ Voor 37% gewijzigd door Sebas1974 op 10-06-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pibeeckm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-06-2021
garathane schreef op zondag 10 juni 2012 @ 13:12:
Okay....een 64-bit versie kopen. Gelukkig kan ik dat goedkoop (en legaal !) doen. Baat het niet ,schaad het niet.
Volgens mij kan je dezelfde key gebruiken voor zowel 32 als 64 bit als je windows opnieuw installeert. De key wordt gebruikt op dezelfde machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
pibeeckm schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:27:
[...]

Volgens mij kan je dezelfde key gebruiken voor zowel 32 als 64 bit als je windows opnieuw installeert. De key wordt gebruikt op dezelfde machine.
Dat denk ik ook ja.Mocht het mislukken dan kun je altijd nog kopen zonder de noodzaak om wéér opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
Voorlopig slot: ik heb windows 7 64 bits gekocht (E 19,- legaal, dank zij surfspot). Installeren ging niet zomaar -> overstappen van 32 naar 64 bits is niet eenvoudig. Even gekloot met een nieuwe ATI-driver -> verkeerde gedownload en geïnstalleerd -> weggehaald met CCleaner en DriverSweeper -> opnieuw goede gedowned en erop gezet en...............
alles werkt weer prima. Terwijl ik deze driver al eerder had verwijderd en geïnstalleerd (zie startpost). Ik snap er niets van,maar alles werkt weer een dag of drie normaal.

Hartelijk dank voor het meedenken en de goede raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
heb vergelijkbaar (?) probleem gehad.
bij mij was de oplossing Flash helemaal verwijderen (zoals beschreven op site van Adobe zelf, dus incl de subdirs waar enkele bestandjes blijven hangen ondanks officiele uninstall tooltje.
dat kost je ca 1 minuutje, en 30 sec voor reinstall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Je moet idd opletten dat je nu overal de 64 bit versie voor download waar mogelijk. Vooral drivers natuurlijk. Voor veel programma's is een aparte 64 bit versie maar er zijn ook zat programma's die beide ondersteunen met een en dezelfde installatie.

Tip: op een 64 bit machine installeer je altijd de 32 en 64 bit versies van Flash en Java. Waarom? Omdat zga alle browsers nog steeds 32 bits zijn. Win 7 x64 heeft een 32 en een 64 bit IE. Ik geloof dat de 32 bit als default staat.

Vind het vreemd dat je zo'n groot verschil ziet overigens. Vraag me af of de schone installatie er ook wat mee te maken heeft. Maar: het werkt weer prima begrijp ik en daar gaat het om :Y

Succes ermee! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest: ik ben begónnen met installeren van de 64-bits versie, maar dat was lastig: je kan niet zomaar 64-bits over 32-bits heenzetten Je bent dan bestanden kwijt. Ik ging dus maar back-uppen en opzoeken hoe ik die installatie kon doen zonder format-C. Tijdens dat gedoe zat ik ook te klungelen met de AMD-drivers. Toen die weer in orde waren,werkte alles ineens goed. hoera ! :) Ik ben dus gestopt met de 64-bits versie.
Maar.....vanmorgen was alles prima in orde, vanavond startte ik echter de PC opnieuw op en alles is weer in slow motion :?
WAAAAHHHHHH.....sorry, ik liet me even gaan

Ik ga dus maar weer opnieuw nadenken over wat te doen. Misschien de drivers ? Misschien de Flashversie, zoals plof-kip stelt, misschien tóch de 64-bits versie eropzetten ? Ik weet het even niet meer......

EDIT: Het verwijderen en opnieuw installeren van Flash verandert niets....
Het verwijderen en opnieuw installeren van de AMD drivers ook niet (meer) :-(

[ Voor 8% gewijzigd door garathane op 23-06-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
Sebas1974 schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 11:56:
Vind het vreemd dat je zo'n groot verschil ziet overigens.
Dan quote ik mezelf maar even... Vond het al wat vreemd dus. Denk eerlijk gezegd toch dat er iets in de hardware niet goed zit... Heb je m'n eerdere tip met Hirens 10.6 (PC Check) nog geprobeerd?

Ook: je zou eens alles behalve RAM en CPU en videokaart kunnen loskoppelen en zien hoe het dan draait. Dus netwerkkaart (indien niet onboard dus), DVD/CD, Geluidskaart, etc., etc. Als je mobo ook een onboard GPU heeft dan de videokaart ook ff loshalen. En dan dus opstarten met echt de basisbenodigdheden van je pc en zien hoe het draait. Heb wel gezien dat slecht functionerende hardware de hele boel in de soep gooit. Laatste keer was met een dvd drive die gewoon leek te werken maar alles verziekte. Loskoppelen en probleem was weg.

Mocht je onboard LAN hebben (waarschijnlijk) en een onboard GPU dan zou je beiden eens in Apparaatbeheer kunnen uitschakelen en dan opnieuw opstarten. Wie weet knelt het daar. Natuurlijk wel de videokaart erin ;)

Nou, je hebt weer ff wat om te proberen :+

Oh! Memtest86+ had je al gedraaid? (=RAM test)

En tot slot: als je overstapt van x86 naar x64 dan moet je gewoon een schone installatie doen. Dus idd eerst je data backuppen en daarna installeren.

Good luck again! 8)7

NB Houd er maar rekening mee dat je mobo niet in orde is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
Sebas1974 schreef op zondag 24 juni 2012 @ 08:42:
[...]
Nou, je hebt weer ff wat om te proberen :+
*zucht*.Inderdaad. Goede tips hoor, en dank daarvoor,maar ik wordt er nooit vrolijk van als dingen het niet doen en je geen oplossing vind. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
garathane schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:34:
[...]

*zucht*.Inderdaad. Goede tips hoor, en dank daarvoor,maar ik wordt er nooit vrolijk van als dingen het niet doen en je geen oplossing vind. }:|
Ik snap het, ik zou ook stevig de p3st in hebben :( Hoop dat je er gauw uit komt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:15
Als het in 't bios al extreem traag is heeft je OS er niets mee te maken; die is dan nog niet eens geladen.
De eerste verdachten zijn dus hardware. Is je bios up to date?
Trek alles er eens vanaf en ga een voor een weer opbouwen tot je erachter komt wat de oorzaak is (dus disks, geheugen etc eruit en minimaal beginnen. 1 geheugenbankje, en een processor; als dat goed gaat 2e geheugenbankje totdat je een eventueel stukkende tegen komt.
Mijn eerste verdachte zou overigens je disk zijn; dat is typisch iets dat dit soort storingen geeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
kroegtijger schreef op maandag 25 juni 2012 @ 09:58:

...Mijn eerste verdachte zou overigens je disk zijn...
Prima gedachte. Even de SMART gegevens uitlezen dan maar. Naast de andere tests natuurlijk.
SMART kun je met o.a. Chrystal Disk Info uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:15
SMART-status geeft een leuke indicatie, maar is niet 100% zekerheid. Wil je zekerheid, haal dan je disk eraf en kijk of je (in ieder geval in het bios) van de problemen af bent.

iRacing Profiel

Pagina: 1