Bekabeling naar binnen brengen door het dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat de twee kabels van je string panelen op het dak naar binnen moeten worden gebracht is voor iedereen zo klaar als een klontje. Over hoe je dit doet is iedereen het waarschijnlijk zó met elkaar eens dat er maar niet (of amper) over gecommuniceerd wordt. :+
Standaard heeft ieder schuindak systeem een tig tal over de pannen heen geschoven of op een lat geschroefde haken waaraan de rails van de panelen komen. Hierover heen hangt de erbovenliggende dakpan die de constructie weer regendicht maakt. Toch lijken mij deze haken een mogelijke kans op lekkage, zeker met een straffe op het huis gerichte oostenwind. Gelukkig hoor je hier niemand over :)
Waarom zou ik dan ook niet per paneel, naast of dichtbj zo'n dakhaak, een klein sleufje slijpen waardoor er twee kabeltjes naar binnen gebracht kunnen worden denk ik dan zo....
Ik heb al een aantal partijen geprobeerd te benaderen hierover echter, stuit ik hier op een hoop commercieel getinte blabla, i.p.v. een zinvol antwoord te krijgen.
Het aantal gaten in je dak moet je zo beperkt mogelijk houden echter waarom moppert dan niemand over die vele dakhaken?

Graag jullie reactie want 20 juni hoop ik te kunnen starten met het leggen: de schilder is op vakantie en laat zijn steiger een 4 tal dagen staan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 14:24
via de dakbeluchtingspannen?

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.monier.nl/uploads/tx_monierproduct/Combipan_2.jpg

Edit: er zijn meerdere vormen en varianten. Ikzelf heb een andere dan getoonde variant waar ik 2 leidingen van mijn Atag collectoren door heb lopen + 2 leidingen van 1140Wp zonnepanelen.

[ Voor 51% gewijzigd door NielsTn op 27-05-2012 10:52 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk zou ik zo min mogelijk gaten in mijn dak willen ivm. lekkage en tocht.

Tevens even je titel wel leesbaar gemaakt :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:02

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb ze zelf gewoon onder de pannen door lopen. Doordat er een clickfitbeugel zit komen de pannen al ietsje van elkaar af. Wel heb ik de stringkabels voorzien van een aantal lagen pvctape om ze een extra beschermlaagje te geven tegen de dakpannen.

Tegen lekkage en tocht kan je het gat simpelweg weer dichtkitten, heb ik hier ook gedaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 27-05-2012 12:24 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De rails zitten op circa 25% van boven en onder. Directe wind is behoorlijk beperkt door het feit dat er gelukkig een paneel over ligt. Een dakpan doet verder weinig met isolatie.

Zoals gezegd, de pannen komen toch al iets omhoog, daar kan de draad het dak op.

Zeker weten geen thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 19:07
Hier ook de dakpannen iets opgetilt en de kabels er onderdoor gelegd. Er zitten ondertussen 3 gaten van 24 mm in het dakbeschot. Propje steenwol erin en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
En hoe doe je dit dan het best bij een plat dak? Ons dak moet vervangen en hoewel PV nog niet meteen gepland is, lijkt het mij wel handig om dit vast voor te bereiden.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
VincentH schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:25:
En hoe doe je dit dan het best bij een plat dak? Ons dak moet vervangen en hoewel PV nog niet meteen gepland is, lijkt het mij wel handig om dit vast voor te bereiden.
Afbeeldingslocatie: http://www.bengshop.nl/images/picture1/11469571.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 22:28
Ik heb de kabels met Ty-wraps aan de frames vast gemaakt en op één plek via een inkeping in de onderkant van de dekkende pan naar binnen geleid. Simpel en doeltreffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 17:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Laatst online: 20:12
Hm, dat is niet zo moeilijk dus! :)

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De oplossing van @RocketKoen wordt ook gebruikt door airo-boeren die van buiten naar binnen moeten en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NielsTn schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:49:
via de dakbeluchtingspannen?

zoiets dus:
[afbeelding]

Edit: er zijn meerdere vormen en varianten. Ikzelf heb een andere dan getoonde variant waar ik 2 leidingen van mijn Atag collectoren door heb lopen + 2 leidingen van 1140Wp zonnepanelen.
Dankjewel voor je reactie, was ook mijn idee, totdat ik voor drie pannen van mijn dak (Lafarge Tuile plat) € 40 ex moest betalen en dankzijn de vriendelijke instelling van monier ze via de groothandel in Susteren moest gaan ophalen 8)7
Ik heb de haakse slijper even getest en deze gaat als een heet mes door de dakpan (lees: boter 8) )
Gewoon dus drie pannen voorzien van meerdere sleufjes aan de onderkant en voilá

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mkleinman schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:22:
Ik heb ze zelf gewoon onder de pannen door lopen. Doordat er een clickfitbeugel zit komen de pannen al ietsje van elkaar af. Wel heb ik de stringkabels voorzien van een aantal lagen pvctape om ze een extra beschermlaagje te geven tegen de dakpannen.

Tegen lekkage en tocht kan je het gat simpelweg weer dichtkitten, heb ik hier ook gedaan :)
Ga ik dus ook gewoon doen echter in setjes van 2 kabeltjes over drie pannen verdeeld, nu alleen nog aan mijn vrouw uitleggen dat "er géén kabel loopt over het schuine dak" van de middelste rij panelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een plat dak zou dit de mooiste oplossing zijn waarbij ik de bestaande opening had gebruikt hiervoor.
Helaas (but than, gelukkig) heb ik een pannendak onder 45 graden..... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:53:
De oplossing van @RocketKoen wordt ook gebruikt door airo-boeren die van buiten naar binnen moeten en andersom.
Ik zie mijn condensing unit van de 8kW zware inverter al op mijn schuine dak staan, hahahahaha
Pagina: 1