Nu zag dat er de afgelopen week al een aantal andere topics zijn aangemaakt voor advies voor videobewerking PC, maar zag daar eigenlijk andere onderdelen staan dan dat ik in gedachte had.
Games zijn op het moment niet van belang, wellicht later dit jaar.
Budget rond de €650, op basis van de Pricewatch.
Hier bovenop nog wat marge aangezien ik de producten het liefst bij één bedrijf wil bestellen zodat ze de computer daar kunnen assembleren (dus daar komen nog assemblage kosten van zeg €70), dan kom ik uiteindelijk op een totaal van ongeveer €750.
Merkvoorkeuren:
Proccesor: Intel
Grafische kaart: NVidia evt. met CUDA
Monitor / toetsenbord / muis / speakerset zijn niet nodig.
Ik heb een externe harde schijf van 500GB en 1TB voor backup.
Geen mogelijkheid om harde schijf o.i.d. over te nemen uit een andere systeem, momenteel werk ik op een 6 jaar oude laptop.
Wat wil ik gaan doen voor videobewerking?
Het zullen geen mega complexe projecten worden met erg lange video's, meerdere videolagen en effecten.
Gaat om het filmen met een motorcamera (GoPro Hero2) op 720p 60fps, films van 15 minuten - 60 minuten.
Voornamelijk het uitzoeken van beeldmateriaal, maken van subclips, achter elkaar plakken en wat overgangseffecten.
Dus eigenlijk meer "videomontage" dan "videobewerking".
Software waarschijnlijk Adobe Premiere Pro.
Via een ander forum heb ik al wat advies gekregen, wat tot de volgende lijst kwam:
wenslijst: PC advies Flix
Hierna heb ik zelf het een ander gelezen over processoren, moederborden en grafische kaarten.
Met wat aanpassingen heb nog een andere lijst gemaakt:
Producten wat meer uitgekozen die te koop / voorradig zijn bij de MyCom, aangezien ik die vaak redelijk goed uit de Pricewatch zag komen.
Tot nu toe exclusief grafische kaart, wellicht wil ik eerst gebruik maken van de onboard grafische kaart (verderop meer uitleg voor mijn keus).
Is de voeding, Cooler Master 550W, voldoende (of juist teveel) voor deze configuratie, ook voor het eventueel toevoegen van een grafische kaart?
Premiere Pro heeft een mogelijkheid voor GPU acceleratie met de Mercury Playback Engine, waarbij er slechts een aantal officieel ondersteund worden (NVidia kaarten met CUDA).
Door een regel toe te voegen in een bestand is het ook mogelijk om andere kaarten van NVidia gebruik te laten maken van de GPU acceleratie, mits ze CUDA ondersteunen en min. 896MB geheugen hebben.
Een quote:
Een officieel ondersteunde kaart zou de GTX 570 kunnen zijn.
Eventueel zou ik dus voor een andere kaart kunnen kiezen die goedkoper is.
Of met CUDA en min. 896MB geheugen of één die daar niet aan voldoet.
Heeft het zin om een goedkopere grafische kaart in te bouwen, waarna Premiere Pro alsnog in de "Software Only" mode blijft draaien?
CPU is belangrijk voor het renderen / encoderen.
Zoals in de quote staat lijkt het dat Premiere Pro (of een ander pakket dat geen gebruik gemaakt van de grafische kaart) geen belang heeft bij een goede grafische kaart.
In filmpjes op Youtube zie ik zeker veel verschil tussen wel/niet gebruik van GPU acceleratie, maar dat zijn dan vaak projecten waar veel gebruik wordt gemaakt van meerdere videolagen tegelijk en een rits aan effecten.
En ja, ik weet dat er (flinke) nadelen zijn van het gebruik van onboard grafische kaart (processor gebruik en RAM geheugen).
Eventueel zou ik later zelf nog een grafische kaart kunnen inbouwen.
Zeker omdat het gaat om hobbyfilmpjes en ik niet iemand ben waarvan alles per se top van de top hoeft te werken.
Heeft iemand advies voor de keus van een grafische kaart?
En eventuele andere tips / aanpassingen voor deze configuratie(s) voor videobewerking?
Wat informatie uit MediaInfo van de bestanden die ik ga gebruiken:
Games zijn op het moment niet van belang, wellicht later dit jaar.
Budget rond de €650, op basis van de Pricewatch.
Hier bovenop nog wat marge aangezien ik de producten het liefst bij één bedrijf wil bestellen zodat ze de computer daar kunnen assembleren (dus daar komen nog assemblage kosten van zeg €70), dan kom ik uiteindelijk op een totaal van ongeveer €750.
Merkvoorkeuren:
Proccesor: Intel
Grafische kaart: NVidia evt. met CUDA
Monitor / toetsenbord / muis / speakerset zijn niet nodig.
Ik heb een externe harde schijf van 500GB en 1TB voor backup.
Geen mogelijkheid om harde schijf o.i.d. over te nemen uit een andere systeem, momenteel werk ik op een 6 jaar oude laptop.
Wat wil ik gaan doen voor videobewerking?
Het zullen geen mega complexe projecten worden met erg lange video's, meerdere videolagen en effecten.
Gaat om het filmen met een motorcamera (GoPro Hero2) op 720p 60fps, films van 15 minuten - 60 minuten.
Voornamelijk het uitzoeken van beeldmateriaal, maken van subclips, achter elkaar plakken en wat overgangseffecten.
Dus eigenlijk meer "videomontage" dan "videobewerking".
Software waarschijnlijk Adobe Premiere Pro.
Via een ander forum heb ik al wat advies gekregen, wat tot de volgende lijst kwam:
Hierna heb ik zelf het een ander gelezen over processoren, moederborden en grafische kaarten.
Met wat aanpassingen heb nog een andere lijst gemaakt:
Producten wat meer uitgekozen die te koop / voorradig zijn bij de MyCom, aangezien ik die vaak redelijk goed uit de Pricewatch zag komen.
Tot nu toe exclusief grafische kaart, wellicht wil ik eerst gebruik maken van de onboard grafische kaart (verderop meer uitleg voor mijn keus).
Is de voeding, Cooler Master 550W, voldoende (of juist teveel) voor deze configuratie, ook voor het eventueel toevoegen van een grafische kaart?
Premiere Pro heeft een mogelijkheid voor GPU acceleratie met de Mercury Playback Engine, waarbij er slechts een aantal officieel ondersteund worden (NVidia kaarten met CUDA).
Door een regel toe te voegen in een bestand is het ook mogelijk om andere kaarten van NVidia gebruik te laten maken van de GPU acceleratie, mits ze CUDA ondersteunen en min. 896MB geheugen hebben.
Een quote:
http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htmit does not find one of the “certified“ NVidia video cards, the Mercury Playback Engine is set to run in “Software Only” mode, using only the computer’s CPU and not the video card’s GPU.
If you don't have a video card with the NVidia chip set, then Adobe Premiere will run in the "Software Only" mode.
Een officieel ondersteunde kaart zou de GTX 570 kunnen zijn.
Eventueel zou ik dus voor een andere kaart kunnen kiezen die goedkoper is.
Of met CUDA en min. 896MB geheugen of één die daar niet aan voldoet.
Heeft het zin om een goedkopere grafische kaart in te bouwen, waarna Premiere Pro alsnog in de "Software Only" mode blijft draaien?
CPU is belangrijk voor het renderen / encoderen.
Zoals in de quote staat lijkt het dat Premiere Pro (of een ander pakket dat geen gebruik gemaakt van de grafische kaart) geen belang heeft bij een goede grafische kaart.
In filmpjes op Youtube zie ik zeker veel verschil tussen wel/niet gebruik van GPU acceleratie, maar dat zijn dan vaak projecten waar veel gebruik wordt gemaakt van meerdere videolagen tegelijk en een rits aan effecten.
En ja, ik weet dat er (flinke) nadelen zijn van het gebruik van onboard grafische kaart (processor gebruik en RAM geheugen).
Eventueel zou ik later zelf nog een grafische kaart kunnen inbouwen.
Zeker omdat het gaat om hobbyfilmpjes en ik niet iemand ben waarvan alles per se top van de top hoeft te werken.
Heeft iemand advies voor de keus van een grafische kaart?
En eventuele andere tips / aanpassingen voor deze configuratie(s) voor videobewerking?
Wat informatie uit MediaInfo van de bestanden die ik ga gebruiken:
Format : MPEG-4
Format profile : JVT
Codec ID : avc1
File size : 681 MiB
Duration : 6mn 17s
Overall bit rate mode : Variable
Overall bit rate : 15.1 Mbps
Video
ID : 1
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec