Ik heb sinds een tijdje een gigabyte Gigabyte GA-Z68XP-UD4 met een i7 2600k en 8GB Kingston HyperX 1600Mhz geheugen. In het begin draaide dat als een zonnetje maar de laatste tijd heb ik vreemde boot problemen en ik weet niet goed waar ik naar moeten zoeken om het op te lossen.
Als ik de computer opstart blijft hij 9 van de 10 keer tussen de 10 en 15 seconden hangen bij het herkennen van het geheugen. Tenminste dat is wat ik denk dat er gebeurt. Hij blijft in ieder geval hangen terwijl ik alleen maar het regeltje met het type cpu zie staan.
Een bijkomend probleem is dat windows 7 als dat gebeurt ook blijft hangen tijdens het opstarten. Het animerende windows logo verschijnt pas na een seconde of 30. Terwijl als het geheugen wel direct herkend wordt het logo meteen verschijnt.
Wat zaken wat ik geprobeerd heb:
Hjalp?
Als ik de computer opstart blijft hij 9 van de 10 keer tussen de 10 en 15 seconden hangen bij het herkennen van het geheugen. Tenminste dat is wat ik denk dat er gebeurt. Hij blijft in ieder geval hangen terwijl ik alleen maar het regeltje met het type cpu zie staan.
Een bijkomend probleem is dat windows 7 als dat gebeurt ook blijft hangen tijdens het opstarten. Het animerende windows logo verschijnt pas na een seconde of 30. Terwijl als het geheugen wel direct herkend wordt het logo meteen verschijnt.
Wat zaken wat ik geprobeerd heb:
- Het geheugen op 1600Mhz gezet.
- De latencies volgens de specs gezet.
- Gespeeld met de voltages van zowel de cpu als het geheugen.
- Alles op default/auto gezet maar dat haalde niets uit.
- Voor windows heb ik ook nog gekeken in de event viewer (m.b.v. deze guide) of ik vreemde boot zaken zag maar dat zag er allemaal normaal uit. Zelfde waarden als de computers snel of langzaam boot.
- Nachtje memtest
- En uiteraard de hele interwebs doorzocht maar niets gevonden
Hjalp?
Hallo met Tim