HTPC voor medium gaming

Pagina: 1
Acties:

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-04 22:48
Beste Tweakers,

Ben dus op zoek naar een systeempje in een kleine form-factor waar nog enigzins mee te gamen valt. Allereerst de context. Inmiddels woon ik op kamers maar ben ik wel in de weekenden / feestdagen / vakantie thuis. Op m'n kamer heb ik een fatsoenlijke desktop, en voor colleges / onderweg een fijne netbook. Toch baal ik er elke keer als ik bij mn ouders ben van dat ik daar dan geen (modern) spel kan spelen. De netbook functioneert prima voor het lichtere werk, zeg maar tot COD4, maar meestal speel ik nieuwere games. Ook met het oog op de zomervakantie waarin ik thuis ben denk ik hier nu over na. Het geval wil dat mijn jongere broer vanaf komend jaar ook op kamers gaat, en ook wel van een spelletje houdt. Hij heeft nu een iMac, en binnenkort (hoopt hij) een MacBook Pro. Maar ook hij heeft die spullen dan op z'n kamer staan. Dus leek het ons een goed idee om systeem te bouwen -voor thuis- wat makkelijk ergens onder / in / op past (zodat de rest van het gezin er doordeweeks geen last van heeft) maar nog wel degelijke prestaties biedt. We zijn echter studenten, dus budget speelt ook een belangrijke rol.

Ik ben zelf al wat aan het zoeken geweest (oa bij Alternate) en was aangenaam verrast, volgens mij is het goed mogelijk om voor ca. 350 euro iets leuks samen te stellen. Tot nu toe had ik de volgende calculatie gemaakt: (gebaseerd op gem. prijzen bij Alternate)

- Behuizing Mini-ITX incl. voeding €70 > design ondergeschikt aan prijs, ook weer niet te krap zijn (ivm airflow)
- Moederbord Mini-ITX socket 1155 €60 > moet pci-e slot aanwezig zijn, usb 3.0 niet nodig
- CPU Intel Pentium (SB) G840 €70 > goede prijs/prestatie, eigenlijk gewoon Core i3, loopt op 2.8 GHz
- RAM 4GB DDR-1333 €30
- GPU AMD Radeon HD6570 Low Profile €60 > goede prijs/prestatie
- HDD 250 GB 7200rpm €55 > helaas blijven de prijzen hoog, daarom geen 500GB exemplaar
- Optische drive €20
- Keyboard / muis €20
- Evt extra casefans €20

Ben benieuwd naar jullie mening over bovenstaande, als jullie goedkopere onderdelen kunnen vinden (zonder concessies te doen aan prestatie) hoor ik het graag.

Alternatieven mogen ook, wel heb ik een duidelijke mening over het goedkope AMD Llanno alternatief, die heb ik nl. liever niet. Ten eerste is de processorkracht matig, de Pentium G840 Dualcore presteert op het niveau van een Core i3 (dus beter dan meeste Llanno's) met een laag TDP en standaard Low profile koeler. Ten tweede boeit de ingebouwde GPU van AMD niet want willen sowieso een dedicated kaart erbij. (review van Anandtech bewijst dit). De combi goedkope Intel chip + discrete dedicated graphics lijkt ons daarom beter.

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-05 21:12
Als het puur om te gamen is dan zou ik een console als een xbox 360 en ps3 is gaan overwegen. Want met de videokaart die je wil gaan gebruiken ben ik benieuwd wat voor moderne spellen je speelt.

Aankoop van ps3 en xbox 360 spellen hoeft trouwens niet duur te zijn als je bijvoorbeeld in de budgetbak kijkt bij elke willekeurige speelgoed winkel

• MuFFIN 007
Het is niet puur om te gamen, het is wel één van de dingen die ik er mee wil gaan doen. We willen een Windows machine omdat je hier mee kunt doen (internet & YouTube / downloaden & opslag / makkelijk upgraden & randapparatuur aansluiten). We willen dus echt een pc. De voorgestelde GPU is sterk genoeg voor het draaien van moderne games (MW3 / MafiaII / AC Revelations) op minimaal 1680x1050 - 30FPS. Dat noem ik medium gaming. En dat gaat heus wel lukken want die games draai ik nu ook op een HD4670 die nog een stuk ouder is, en de meeste games zelfs op Full HD - 30 FPS.
Een advies om maar een console te overwegen is natuurlijk hetzelfde als zuurkool aanraden op de vraag wat voor soep het lekkerst is.

Dus kan je misschien wat meer binnen de gestelde eisen / wensen kijken?

EDIT > even een Pricewatch lijstje toegevoegd!

wenslijst: HTPC

[ Voor 8% gewijzigd door MuFFIN 007 op 27-05-2012 04:01 ]

Verwijderd

Wat ik zo zie lijkt me dit een goede setup voor jouw doeleinden. Zelf heb ik ook een HTPC waarmee ik enigszins wil gamen en ik heb daarvoor gekozen voor een Lliano setup met de A8-3870K. Deze heeft als GPU gedeelte een 6550D en daarmee is zeer goed te gamen: WoW op 1080P Ultra, Diablo 3 op 1080P hoogste settings, BF3 Single Player op 1080P high.

Aangezien jouw GPU net iets sneller is dan de 6550D zou je daarmee prima moeten kunnen gamen, zeker op de resolutie die je voorstelt. Je kunt even kijken naar de prijs/prestatieverhouding tussen jouw setup en een setup op basis van de 3870K. De 3870k kun je in CF laten draaien door er een 6670 bij te stoppen indien je meer gaming mogelijkheden wilt. Dan begin je zonder losse videokaart en kun je altijd nog uitbreiden.

Anyway, dan de aandachtspunten. Ik ken de behuizing niet, maar belangrijk bij gamen is een goede koeling. Zorg er dus voor dat deze behuizing een goede airflow heeft, iets wat bij goedkope behuizingen op ITX nog wel eens mis gaat.

Persoonlijk ben ik geen fan van een behuizing + voeding ineen, zeker niet voor €50,-. De voedingen van bijvoorbeeld de MS-Tech behuizingen zijn namelijk van een laag niveau, wat instabiliteit kan veroorzaken. Daarnaast zijn deze goedkope voedingen (je hebt een behuizing + voeding voor €49) meestal niet stil, wat niet prettig is voor een HTPC. Zelf heb ik een BeQuiet Pure Power in mijn HTPC zitten omdat die stabiel is en zeer weinig geluid maakt. Tegenover de standaard voeding die ik had is dit echt een verademing. Ik zeg niet dat de InWin niet goed is, maar zoek het voor de zekerheid even uit.

Geldt tevens voor de stock koeler van je G820. Ikzelf draai een AMD setup en heb meerdere G-setups gebouwd. De koeler van de CPU hoor je, is dat vervelend? Ik vind het meevallen omdat ik bij het kijken van media ook het geluid aan zet, waardoor je het niet meer hoort. Wil je echter ook downloaden, houd er dan rekening mee dat je wel de hele dag je PC hoort zoemen. Geldt ook voor je HDD, die heb ik ook. Geen irritant geluid maar je hoort hem wel. Een 'green' schijf is over het algemeen stiller, maar ook langzamer. Een keuze die je moet maken dus. Kies ook andere casefans. Degene die je nu hebt gekozen maakt niet alleen een lelijk blauwe kleur (irritant als je film kijkt?) maar is waarschijnlijk niet stil. Een betere optie is bijvoorbeeld een Fractal Design Silent Series casefan of kijk eens bij het merk Scyte of Noctua. Je GPU is actief gekoeld, met fan dus, en kan eveneens geluid maken. Kijk of je een passief gekoelde kunt vinden om er zeker van te zijn dat je geen last van je HTPC hebt.

Ik denk dat je setup goed is voor wat je van plan bent om te doen. De 'finetuning' zoals ik hierboven beschrijf ligt dus bij een aantal componenten voor koeling, geluidsreductie en eventueel de voeding.

Die set van Trust zou ik er zo snel mogelijk uitknikkeren. De kans dat die fijn werkt is klein en de kans dat je draadloos bereik goed is, is zeer klein. Wil je een HTPC keyboard kijk dan eens naar deze . Neem er eventueel een losse muis bij voor het gamen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2012 08:07 ]

• MuFFIN 007
Dank voor je uitgebreide reactie.

Zelf ben ik benieuwd of de 180w PSU wel krachtig genoeg is, maar in een andere review op internet las ik dat bij dit model dat aardig in orde is omdat Chieftec zelf ook (goede) voedingen zou produceren.

Bovendien hebben we bedacht dat we het systeem eerst willen gaan draaien zonder extra GPU, puur op de Intel HD onboard graphics dus. Gewoon om te kijken hoe het dan zit met prestaties / temperatuur / airflow. We kunnen dan altijd nog bijplaatsen, maar omdat dit ook voor mij de eerste keer is dat ik een systeem in zo'n kleine form-factor bouw wil ik niet het risico lopen dat een en ander niet gaat passen.

Ik neem dus maar even aan dat 180watt wel ruim genoeg is voor een CPU van 65 watt, een moederbord, harddisk en optische drive.

Passief gekoelde GPU is eigenlijk geen optie, want dan kom je niet veel verder dan 5450 / 6450, en dat is te traag voor wat wij willen. Maar een Low Profile kaart die maar één slot bezet zou ook met actieve koeling toch wel moeten passen?

Verder misschien nog mensen die hier meer ideeën over hebben?

Verwijderd

Als.je wilt gamen moet je voor de Llano gaan. Zoek maar eens benchmarks tussen de onboards van Sandy Bridge en AMD.

• MuFFIN 007
Snap ik, maar ik wil eerst het systeem testen zonder dedicated graphics. Later ga ik sowieso upgraden met een extra grafische kaart.

Denk je trouwens dat een normale (niet Low Profile) kaart ook past in de behuizing uit mijn lijstje?

Verwijderd

Volgens de post van Boost op deze pagina kan er alleen low profile in.

180 Watt voeding is in principe voldoende mits dit een goede voeding is. Controleer wel even welke low-profile GPU je eventueel wilt toevoegen op een later moment en of dit qua wattage dan past.

Persoonlijk denk ik dat deze behuizing niet optimaal is. Qua koeling is het niet super en er is slechts 1 low-profile slot wat je uitbreidmogelijkheden enorm beperkt. Op zich is dit voor een HTPC niet erg, maar als je er ook op wilt gamen en een aantal jaren van deze setup gebruik wilt maken ontkom je er niet aan om een dedicated GPU toe te voegen. Ook de 180 watt is dan mogelijk aan de krappe kant en ik heb het gevoel dat er betere voedingen te krijgen zijn die in elk geval deze stats 100% zeker kunnen leveren.

Een actief gekoelde low-profile kaart past prima, maar je wilt een HTPC bouwen en een van de belangrijkste kenmerken hiervan is dat de HTPC stil is. Een actief gekoelde GPU is logisch minder stil dan een passief gekoelde.

Ik denk dat je met deze behuizing een erg beperkte set koopt om later te kunnen upgraden met een dedicated GPU. Aangezien het low profile is kan niet iedere GPU toegevoegd worden en wordt de snelheidswinst relatief gezien klein. Vandaar dat ik je een Lliano setup aanraad, aangezien deze relatief zuinig zijn, een veel betere grafische chip hebben en eventueel later ook uit te breiden is met een (extra) dedicated GPU.

Uit je verhaal proef ik echter niet de specifieke wensen. Je wilt een HTPC om te gamen maar lijkt het advies om voor een zeer stille setup te gaan niet het belangrijkst te vinden. Mijn gevoel is daarom dat je meer zoekt naar een goedkope game PC die qua behuizing en stroomverbruik tevens in te zetten is als HTPC.

Indien je wel voor een stille HTPC gaat dan neem je een voeding die zeker stil is, een stillere CPU koeler, stillere casefan en een stillere HDD. Daarnaast neem je een passief gekoelde GPU of gebruik je de onboard chip.

Your call :)
Pagina: 1