Dell Hybrid Studio upgrade -> SSD

Pagina: 1
Acties:

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01 13:37
Hallo,

Ik heb een Dell Hybrid Studio dekstop en daar zit een 2,5" hdd 5400RPM in.
Met een chipset: Intel's GM965 Express mobile.

De HD controller kan SATA-300 aan.

Ik wil een SSD disk kopen voor deze desktop.

Mijn vragen waarmee ik zit:

1. Zal ik veel snelheidsverbetering verwachten? (is het merkbaar in het afspelen van Blu ray bestanden die gedownload zijn naar SSD disk?)
2. Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om een SSD hier in te bouwen. Of heeft iemand een tip voor mij waar ik nog op moet letten? Ik heb geen bracket nodig denk ik..

3. Ik wil dan de Crucial 4M 128 GB aanschaffen, die is wel SATA-600. Maar ik neem aan dat dit gewoon aangesloten kan worden op een SATA-300 controller toch?
4. Of is het verstandiger om een SSD te kopen die een gegevensoverdracht heeft van SATA-300 ?

Gr,
Mathadon.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
1. Ja, het zal een behoorlijke snelheidswinst geven. :P
2. Meestal(!) kan je de oude HDD er gewoon uittrekken en op dezelfde plaats je SSD plaatsen, kijk anders even in je handleiding voor alle zekerheid.
3. Ja, kan gewoon.
4. Maakt niet uit, een SATA-600 schijf zal prima werken (schijven zijn als het goed is gewoon backwards compatible). Naar mijn mening is dat zelfs handiger mocht je je SSD straks willen inbouwen in een ander apparaat die wel een SATA-600 poort heeft.

EDIT: Handleiding: http://support.euro.dell....n/SM/drives.htm#wp1187515

[ Voor 16% gewijzigd door S_Chief op 27-05-2012 01:18 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Mathadon schreef op zondag 27 mei 2012 @ 01:07:

1. Zal ik veel snelheidsverbetering verwachten? (is het merkbaar in het afspelen van Blu ray bestanden die gedownload zijn naar SSD disk?)
Een blu ray video stream is 22 Mbit/s gemiddeld (2,75 MB/s) met een maximum van 40 Mbit/s (5 MB/s)... Dus het boeit niet of je SSD of HDD hebt in dit geval...
Voor dit soort sequentiële acties is een standaard HDD dus goed in orde...

De snelheid van een SSD tenopzichte van een HDD ligt hem in de random I/O en acces times.
Sequentiële snelheden zijn wel ongeveer het dubbele (voor sata-300) of zelfs 4 voudig (voor sata-600) ten opzichte van een HDD.
Maar de random I/O van een SSD ligt wel 50-100 keer hoger dan een HDD.

De snelheid van een SSD ga je dus merken in de boot tijd van windows, of bij het starten van applicaties. Niet bij het afspelen van een blu ray :/ ...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Swordlord schreef op zondag 27 mei 2012 @ 02:07:
[...]

De snelheid van een SSD ga je dus merken in de boot tijd van windows, of bij het starten van applicaties. Niet bij het afspelen van een blu ray :/ ...
Is maar goed ook, lijkt me erg vervelend als je blue ray filmpje plots sneller loopt...