X-fi Fatality Windows 7 geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• kort_lontje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-12-2025
Hi mede-Tweakers,

Vandaag een nieuwe PC in elkaar gezet en helaas krijg ik het niet voor elkaar om geluid te krijgen uit mijn Creative X-fi Fatality PCI versie.

Mijn setup:
Windows 7 Home 64 bit
Mobo P8Z77-M
CPU Intel 3570k
Geheugen 8 GB CMZ8GX3M2A1600C9

Windows 7 herkent de geluidskaart zonder problemen. Bij Control panel - Sound staat hij als default device alleen zie ik de meter daar niet uitslaan wanneer ik bv. een MP3 afspeel. Het vreemde is dat de meter wel uitslaat wanneer ik de onboard geluidskaart op default device zet.

Drivers geprobeert:
SBXF_PCDRV_LB_2_18_0013
SBXF_PCDRV_LB_2_18_0015
PAX MASTER PCI XFI Driver Suite V1.40
3x een reinstall gedaan zonder succes.

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt!

Edit
Het lijkt er op dat de geluidskaart een sharing probleem heeft. Hij zit op IRQ 16 en deelt dit met:
USB Enhanced Host Controller
PCI Express Root Port
Management Engine Interface
Creative SB X-Fi.

Ik kan de IRQ niet aanpassing in de ASUS UEFI dus helaas... :(

[ Voor 15% gewijzigd door kort_lontje op 27-05-2012 21:37 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik neem aan dat je 3.5mm uitgangen gebruikt en de default op "speakers" hebt gezet?
niet vergeten dat dit ding ook digitaal kan ;)

ora et labora

• kort_lontje
Ja, speakers staan op default.

Bij deze geluidskaart zit een bay bij waarop ik mijn headphones aansluit. Tijdens het laden van Windows hoor ik de gebruikelijke plopjes over de headphones dus dat lijkt goed te gaan. De meters in Windows slaan niet uit dus daar lijkt het ergens mis te gaan.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het enige wat ik me kan bedenken is het inschakelen van
Audio applicaties mogen dit apparaat exclusief beheren.

Is te vinden onder audio instellingen.

ora et labora

• kort_lontje
Audio applicaties mogen dit apparaat exclusief beheren staat aan. Togglen tussen aan/uit heeft het probleem niet verholpen helaas.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:49
Kijk eens of de output op Luidsprekers staat of op SPDIF. Dit moet Luidsprekers zijn.

En heb je de creative software geïnstalleerd?

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 27-05-2012 08:34 ]

• kort_lontje
Bij Control Panel -> Sound staat het volgende:

Speakers
Creative SB X-fi
Default Device

Met een groene vink er naast.

Tijdens het afspelen van audio beweegt de groene indicator niet.
Dit gebeurt wel wanneer ik de interne Realtek gebruik.
3 verschillende drivers gebruikt zonder succes. De X-fi geluidskaart werkte prima in mijn vorige PC onder Windows 7 en met voorgaande versies van de drivers.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:49
Welke x-fi heb je precies? Ik heb hier namelijk zelf de Creative X-Fi Titanium Fatal1ty, maar daar kan ik geen nieuwere drivers voor downloaden dan die uit 2010, en te zien aan het nummer van de drivers die je hebt geprobeerd zijn die jij hebt een stuk nieuwer dan die van mij.
Wellicht kan je eens driverversie 2.17.0008/6.0.1.1348 uit 2010 proberen indien je een x-fi uit dezelfde serie hebt. Die werken hier bij mij al jaren goed. Dit is als het goed is ook de laatste versie die via Windows Update binnen is te halen of anders gewoon via www.creative.com downloaden.
Je zou (tenminste dat is bij mij altijd zo geweest) daarna twee extra apparaten bij Geluid moeten hebben:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2jrrERlAfmaTp2CFzng8jm2w/full.png

• kort_lontje
Bij geluid zie ik de zelfde devices staan als bij jouw. Alleen de groene indicator beweegt niet.

Het gaat om de PCI voorganger van jouw kaart Creative X-Fi Fatal1ty
De drivers die ik geprobeert heb komen van de Creative website behalve de PAX MASTER PCI XFI Driver Suite V1.40.

Zojuist de X-fi kaart uit mijn PC gehaald en een reinstall gedaan met 1 geheugen reepje minder.
Vervolgens alle chipsets drivers geinstalleerd.
X-fi kaart weer aangesloten.
Laatste drivers geinstalleerd en nog steeds slaat de groene indicator niet uit:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, vragen die elders op GoT besproken worden horen daar en niet hier.

Geluidskaarten zijn audiodevices, sommige hebben zelfs Hi-Fi pretenties. Vragen erover horen dus in Audio & HiFi.

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 13:41

Dhrax

Prog Lord

Volgens mij kunnen die kaarten niet probleemloos werken onder Windows 7 met meer dan 4GB geheugen.

Ik heb een Xfi Music en deze weigerde dienst in Windows 7 met meer dan 4 GB geheugen. Ik heb dit opgelost door handmatig het geheugen in Windows terug te schroeven naar 3999 GB, sindsdien nooit meer problemen mee gehad :)
Pagina: 1