Bijplaatsen van geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highfield
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04-2024
Allen,

In mijn pc zit een asrock x58 extreme3 moederbord (link) voorzien van een setje OCZ ddr3 geheugenbankjes (link). Deze bankjes zitten in de drie witte geheugenslots (triple channel), waarbij er nog drie blauwe vrij zijn.

Nu wil ik dit gaan upgraden naar 12gb. Mijn vraag is tweeledig:

- Moet ik, als ik in mijn systeem geheugen bij wil plaatsen, dezelfde snelheid/timings/grootte hebben als de bankjes die er al in zitten?
- Na even kort de markt verkend te hebben valt me op dat er veel hoger geklokt geheugen beschikbaar is wat compatible is met mijn moederbord (pdf met getest geheugen). Heeft het zin om alles te vervangen door sneller geheugen of is dit de moeite niet waard?

Overige specs in een notendop:

intel core i7 920 quadcore
2x radeon 5800 series in crossfire
nu nog een ouderwetse mechanische HDD, maar in dezelfde order als het geheugen komt er ook een SSD mee voor veel gebruikte software.

Als er meer gegevens of verduidelijking nodig zijn om me te kunnen helpen, ik hou dit topic goed in de gaten :)

Met vriendelijke groet,

Highfield

[ Voor 2% gewijzigd door highfield op 26-05-2012 20:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het beste is hetzelfde gheheugen erbij te plaatsenof een compleet nieuw setje van 12gb erin te zetten,om problemen te voorkomen.

check wel eerst even of het mobo overweg kan met 6x keer de bankjes die je hebt.I

Ik heb al eens gehad met mijn x58 bord dat 4 bankjes wel werkte van het geheugen wat ik had,maar 6 niet.Nu heb ik er 6 andere geheugen modules in zitten en die werken wel.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:00
Jij zit precies zelfde situatie als mij :)

Ik heb ook Core i7 920, op moment 3x 2GB Corsair Dominator GT geheugen erin. Zit ook te denken om extra geheugen te plaatsen. Maar mijn geheugen is ook 1600Mhz met 7-7-7-20-T1 (kan makkelijk op CL6 zelfs) wat erg goed is dus voor mij is het alleen om meer geheugen te hebben, snelheid is meer dan zat).
- Moet ik, als ik in mijn systeem geheugen bij wil plaatsen, dezelfde snelheid/timings/grootte hebben als de bankjes die er al in zitten?
Nee dat hoeft niet. Maar het is wel zo als je wilt overklokken dan zit je vast de maximum van je minste geheugen, immers overclock je alle 6 tegelijk namelijk. Daardoor is er kans dat net één reepje minder doet als de rest en gelijk daardoor minder goed kan overclocken.
Ach als je gewoon 1600Mhz haalt erbij dan kan je prima de snelheid en latency pakken van jouw OCZ setje.
- Na even kort de markt verkend te hebben valt me op dat er veel hoger geklokt geheugen beschikbaar is wat compatible is met mijn moederbord (pdf met getest geheugen). Heeft het zin om alles te vervangen door sneller geheugen of is dit de moeite niet waard?
Nou ja je 1333Mhz reepjes kunnen met 13000 MB/s ongeveer lezen en schrijven. Meeste personen halen die snelheid niet, dus nee je zal niks merken als je upgrade naar hogere snelheid. Dus op 1333Mhz blijven kan prima, niet de moeite waard :)

Dus ja als je alles wilt vervangen om naar 3x 4GB te gaan haal je alleen voordeel uit dat je 3 slots vrij blijft houden. Maar ja heb je meer dan 12GB nodig? Je kan desnoods 12GB (3 x 4) ernaast kopen zodat je 18GB hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door V-rg op 26-05-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Niet persé, langzaamste is bepalend. Let echter ook op de spanning, je OZC geheugen heeft eigenlijk 1.65V nodig, veel hedendaags DDR3 geheugen draait netjes op de standaard spanning van 1.5V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de langzaamste in je pc is bepalend.
als je er nu dus sneller geheugen bij plaatst gaat dit langzamer lopen.

grootte maakt niet zoveel uit, je zult wel tripple channel geheugen moeten pakken.
Ook merk maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:35:
de langzaamste in je pc is bepalend.
als je er nu dus sneller geheugen bij plaatst gaat dit langzamer lopen.

grootte maakt niet zoveel uit, je zult wel tripple channel geheugen moeten pakken.
Ook merk maakt niet zoveel uit.
Er bestaat niet zoiets als triple channel geheugen, als je maar 3 DIMMen hebt maakt het verder niet uit of dit nu 3 losse DIMMen zijn, of dat ze toevallig alle 3 in een kitje zitten.

Wat snelheid betreft heb je aan 1066MHz (wat je i7 standaard doet) al wel genoeg,
Zeker met 3 geheugenkanalen heb je meer dan zat bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highfield
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04-2024
Dank u voor alle adviezen en tips, ik heb mezelf een setje Corsair XMS3 3x2gb (link) met dezelfde specs als mijn bestaande RAM cadeau gedaan.

Tevens heb ik een Crucial M4 128 GB SSD aangeschaft in navolging van reviews hier en daar.

Dank voor de adviezen!

mvg Highfield
Pagina: 1