[Tik Geluid] WD Scorpio Black 750GB

Pagina: 1
Acties:

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een maand nu de WD Scorpio Black 2,5 750GB en vroeg mij af of er andere gebruikers ook deze HDD hebben die om de paar seconden een tik geluid geeft.

Wat ik heb gedaan is via Google zoeken wat het ‘probleem’ kon wezen.
Nu bleek dit te maken te hebben mat APM (Automatisch Power Management).
Ik begreep dat de schrijf als hij Idle word, zichzelf probeert in slaap te zetten.

Dit tikken komt ook voor als hij gewoon in het BIOS scherm staat (dus zonder dat Windows 7 is geladen).

Iemand gaf een tip:

"Je hebt WDIDLE.EXE nodig om de IDLE3 Timer uit te zetten in DOS, en als het goed is ben je dan van het tik geluid af (het tik geluid is de arm van de leeskop die in veilige parkeerstand gaat)"

Ik vroeg of dit dan schadelijk is (buiten dat het werkelijk zo irritant is dat geluid!)

Maar de een zegt het is schadelijk en je moet je SMART in de gaten houden, de ander zegt weer dat dit een normaal GREEN fenomeen is en je er aan wennen moet.

Toch heb ik toen maar een mail verzonden aan WD (Hun support had/heb ik altijd goede ervaring mee)

Nu heb ik natuurlijk alle standaard dingen/testen gedaan met hun tool testen op SMART errors
Met hun DLG tool testen in DOS (USB Boot)
Geen fouten.

Ik heb hun verteld dat ik ooit een oude Scorpio Blue 500 GB had, daarop 1 keer WDIDLE3 draaien en weg is het geluid (zelfs als ik de stroom van de laptop 24 er af haal en weer er op zet)

Hun advies:

"Misschien is er toch iets aan de hand, het geluid zou niet zo hard mogen klinken als u beschrijft"
"Ik zal uw technische email doorsturen naar een van onze collega's"

Het enige wat ik graag wilde weten is of dit geluid normaal is.
Mocht iemand zich afvragen of ik dit tooltje WDIDLE3 heb gedraaid op de Black dan is het antwoord ja.

Het effect?

Het tikkende geluid is vertraagd naar ongeveer 1 minuut nadat hij Idle is (niet alleen in Windows 7 maar ook als ik het test in de BIOS of hem gewoon in DOS laat staan)

Nu krijg ik een zeer vriendelijke email terug van WD (zoals ik al eerder schreef: hun support is top)
Maar ze willen graag dat ik nog een keer de schijf met hun diag tool test.

Net gedaan en alles ziet er volgens mij nog prima uit.
Alle testen maakt hij ook netjes af.

Ze zeggen zoals tegenwoordig al vaker: we kunnen hem alleen omruilen met een herstelde oudere schijf. Hij schreef: Als SMART toch niet in orde is, ben ik bang dat we hem toch moeten repareren, wilt U dat nog een keer grondig testen?"

En dat heb ik vandaag (Nu) weer gedaan, alles leekt mij oke.

Ik krijg hem trouwens wel stil met de volgende instelling:

ECHO Turning Off APM
HDDSCAN.EXE "\\?\ide#diskwdc_wd7500bpkt-0pk4t0__________________01.01a01#4&4162e8b&0&0.0.0#{53f56307-b6bf-11d0-94f2-00a0c91efb8b}" -APM 0

Wat dit is?

Dit is een batch file die de tool HDDSCAN opstart en dan op de Black APM (Automatisch Power Management) uit zet.

Als ik dan niet reboot dan is het geluid helemaal weg.

Overigens gaat Windows 7 na 20 minuten Idle ook de schijf uitzetten.
Die instelling staat nog gewoon op de fabrieksinstelling.

Er is wel te leven met HDDSCAN en dat elke keer starten als ik de PC herstart, maar het nadeel is dat ik soms ook in een DOS omgeving werk en dan word ik letterlijk gestoord van dat getik.

Nu zou WD hem willen omruilen maar dat kan toch helemaal niet?
Als dit parkeer-idle-geluid bij jullie hier allemaal voorkomt, dan kan WD hem niet omruilen omdat de WD Black op dit moment de grootste en snelste WD 2,5 inch schrijf is.

Ja, er is er nog een van 1 TB, maar die is 12,3 inch in dikte als ik het goed heb, en deze past niet in mijn netbook.

Mijn vraag, voordat ik netjes naar WD terug mail met wat ik ga doen is:

Hebben jullie hier 'last' van?

Het gaat om dit model:
pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

Als je er nu niet aan wennen kan, het geluid is bij mij nogal hard en het is zo stil in huis dat ik er soms van schik.

Ik dacht nog: Misschien moet ik na 15 jaar WD te hebben gebruikt dan maar naar een ander model?

Hoe dan ook, mocht iemand er wijs uit kunnen of mij kunnen uitleggen dat dit tik geluid om de minuut ofzo, normaal is.

Dat ik me geen zorgen hoef te maken omdat jullie dit geluid ook hebben bij de Scorpio Black, dan zou me dat enorm gerust stellen.

Of misschien is er zelfs iemand die weet hoe je dit helemaal uitzet in de firmware.

Mijn details:

Asus Eee PC 1215N
Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
Aangelosten op stopcontact (geen accu)

• maartn
Niemand die deze hdd heeft?

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 15:20
Ik heb niet die schijf, maar wel een viertal andere Scorpio Black schijven (320GB en 500GB) en allemaal hebben ze de headpark functionaliteit. Helaas is het in mijn geval niet mogelijk om de headpark uit te schakelen. Om die reden zorg ik ervoor dat de harde schijf iedere 7 seconden aangesproken wordt. (Sommigen kiezen er zelfs om in een simpel bestandje een spatie toe te voegen.)
Voor mij is dit met name relevant omdat ik de Scorpio en Green schijven inzet in computers die langere tijd aanstaan en waar *nix opstaat. De schijven zijn dan voortdurend bezig met de headpark en spin-up waardoor bij mij de Loud_Cycle_Count waarde veel te snel stijgt. Helaas is mij dit bij een aantal schijven pas laat opgevallen (goede behuizing) en zitten die ergens in de 200.000 LCC hangen.
Je kunt op de site van WD vinden wat de LCC voor jouw schijf in ieder geval mag zijn. Loopt de waarde hard op dan zou ik eventueel maatregelen nemen.

De CSL/OT kroeg !

• maartn
Opgelost : )

[ Voor 96% gewijzigd door maartn op 05-04-2024 22:18 ]