Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Achtergrond
Ik sync/backup al een paar jaar naar tevredenheid al mijn documenten met Mesh, nu Skydrive naar meerdere PC's en Macs. Werkt super en de 25 GB van Skydrive is ruim voldoende voor alle PDF'jes en DOC'jes. Maar dan blijft mijn muziek (dat is vanwege een grijs verleden als DJ vrij veel) en films nog over, die backup ik nu lokaal naar een externe schijf, maar dat is een hoop gedoe en is uiteraard niet erg veilig, ik heb weinig illusies dat mijn skills als serverbeheerder niet echt profi zijn. Films kwijtraken zou niet zo heel erg zijn, maar liefst schuif ik de muziek (bijna 700 GB) ergens de cloud in, liefst bij een beetje gerenommeerde partij (Google/Apple/Amazon/Microsoft/Oracle/etc) zodat ik in elk geval vertrouwen heb dat de dienst volgend jaar ook nog bestaat en dat er een beetje fatsoenlijke datacenters achter hangen. Maar Apple doet niet aan >20.000 nummers, Skydrive is max 125 GB, en Google Drive is nogal prijzig voor 700 GB ($700 per jaar). Dropbox en Sugarsync, nog duurder.

Amazon Cloud Drive
Dus kom ik bij Amazon uit, die nu op alle Cloud Drive abonnementen (zelfs die van $20/jaar) unlimited (!!) muziek uploads heeft. Dat vind ik nogal moeilijk te geloven - hoe krijgen ze dat ooit rendabel? Risico is natuurlijk dat ze na het eerste jaar de tarieven naar Google niveau trekken, maar dan zie ik wel weer verder. Zitten er nog meer addertjes onder het gras? Iemand ervaring met die uploader software van ze? En het is me niet duidelijk of je ook gebruik kan maken van deze optie om ipv 700 GB over mijn magere DSL lijntje te persen gewoon in 1x een HDD naar Amazon te sturen waar ze de boel op hun datacenter overzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 26-05-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Cloud Drive heb ik geen ervaring mee maar ik gebruik hiervoor Crashplan. Voor 3 dollar per maand krijg je unlimited backup ruimte. En dat is ook echt unlimited en niet beperkt tot mp3's. Ik heb er nu 700GB+ op staan.
Volgens mij doen zij ook aan seeding (dus HDD zelf aanleveren) maar dat moet je even nakijken.

Edit: Overigens is Crashplan/Code 42 een redelijk grote naam in de online storage scene. Misschien nog geen Amazon of Google maar ze draaien al een tijdje mee en zijn dus zeker geen onbetrouwbare partij. Wat verder nog belangrijk is om te weten is dat het om een pure backup gaat, dus geen sync. Wel kan je gewoon je bestanden benaderen vanaf elke computer of mobiel. Ook kun je er voor kiezen om alles lokaal te laten encrypten met een private key. Zo kan Crashplan nooit je bestanden inzien ook al zouden ze dat willen/proberen.

[ Voor 46% gewijzigd door Polster op 26-05-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hoe krijgt Crashplan dat voor mekaar, voor $3 per maand? Puur het feit dat bijna niemand erg veel data wegschrijft? Ik blijf natuurlijk Hollander, maar ben ook een beetje huiverig voor diensten die overduidelijk de boel ver onder kostprijs aanbieden - puur aan hardware (de HDD's) kost storage met 1x redundancy rond de $0.10 per GB, met een conservatieve 2 jaar levensduur kost ik als klant met 700 GB dus alleen al aan kale schijven $35 per jaar, laat staan dat het bijdraagt aan de rest van het datacenter, de beheerders, kapitaalkosten, etc.

Edit: ah wat gevonden over Code 42, typisch startup model a la Dropbox/Sugarsync/Mozy/etc. 3 jaar oud pas, net een financing ronde achter de rug, wel winstgevend. Die zullen dus over een jaar of 2, 3 wel gekocht worden door een van de grote spelers.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 26-05-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Hoe ze het doen weet ik niet maar het werkt al een hele tijd erg goed. Overigens draai o ook gewoon een lokale backup en is dit een extra safety. En of het over 3 jaar nog zo werkt? Geen idee. Ik kan tegen die tijd altijd weer overstappen op iets anders. Op dit moment is het 1 van de betere en goedkopere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah ik zie net dat Cloud Drive in elk geval 1 groot minpunt heeft: geen automatische sync, alleen handmatige uploads.

Minpuntje van Crashplan is in elk geval dat die seeded backup service alleen in de VS beschikbaar is.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 27-05-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straydog_50
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-02 18:19
Was ook naar zo oplossing aan het zoeken. Ik maak zelf gebruik van Crashplan en is echt is 'Bang for your bucks' Cloud backup werkt goed en upload is redelijk. De eerste upload duurt lang maar daarna upload hij alleen maar wat er bijgekomen is.

Amazon heb ik ook naar zitten kijken wat betreft muziek. Unlimited muziek upload spreekt me aan, en het is wel lekker als je al je muziek overal via stream kan luisteren. Maar daar zit juist de punt. De cloud player is alleen voor US only, dus moet je al gelijk gaan werken met een VPN connectie op de PC is daar nog wel wat aan te doen, maar op de Ipad wordt het al wat lastiger. of daar moet ook een foefje voor zijn, want dan is het namelijk nog aantrekkelijk. wel denk ik dat Amazon betreffende muziek meer een optie is om je muziek overal te kunnen beluisteren, voor data hanteren ze namelijk stevige prijzen

toch maar weer verder zoeken dan...
Pagina: 1