• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-01 10:03
Is het normaal dat deze fan standaard op meer dan 5000 rpm draait? In de bios kan ik vreemd genoeg geen settings aanpassen, omdat hij zegt dat de CPU fan niet op een 4-pins aansluiting is aangesloten.

In SpeedFan kan ik hem wel aanpassen. Heb hem nu op 40% staan, CPU is 41C (kamer is 25C). Als ik hem op 45% zet maakt hij een hoorbaar loeiend geluid.

Ik ben niet van plan te gaan overclocken, maar wil natuurlijk wel dat de CPU gezonde temperaturen aanhoudt zonder dat het klinkt alsof er een straaljager opstijgt.

Is dit een defect aan de fan, of klinkt deze altijd zo lawaaierig?

-

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Het wordt nu eenmaal altijd lawaaierig als de luchtverplaatsing wat hoger is.
Je kan in principe als je niet overclocked de fan continue op het laagste instellen.
Als je ook nog de temps en stroomverbruik wilt verlagen raad ik je aan om met PhenomMsrTweaker de P state cpu voltage aan te passen.

Mijn phenom 2 heeft bvb:
P0: 15.5x 1.2V
P1: 4.0x 0.6V
P2: 4.0x 0.6V
P3: 4.0x 0.6V

Ik ben hier zelf ook pas mee begonnen en verlaag telkens de corespanning met 3 stappen om dan 5 minuten Prime95 te testen. Van zodra het faalt binnen de 5 minuten ga ik 2 stapjes verhogen en de test eens 4-5 uren laten doen.
Op die manier kan je een stabiele corespanning vinden zonder dat er sprake is van overdimensionering.
Het verbruik van de cpu kan zo met 1/3 dalen als je een goeie sample hebt en voldoende koeling.