Toon posts:

Zonnecellen en schaduw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er ook interactief programma's waarin te zien is wat de schaduw is van een voorwerp gedurende het hele jaar???
Ik heb een schoorsteen waarvan ik de schaduw het gehele jaar wil van ontwijken.
Als er schaduw is hoe hoog kn de zonnecollectoren op het dak zetten? Oftewel hoe hoog ten opzichte van de nok van een dak kun je collectoren plaatsen.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:21:
Bestaan er ook interactief programma's waarin te zien is wat de schaduw is van een voorwerp gedurende het hele jaar???
Als er schaduw is hoe hoog kn de zonnecollectoren op het dak zetten? Oftewel hoe hoog ten opzichte van de nok van een dak kun je collectoren plaatsen.
Iemand een idee?
Ja Google SketchUp. Op solarwebsite.nl is een tutorial gemaakt door JeroenH.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 25-05-2012 22:23 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NielsTn schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:23:
[...]

Ja Google SketchUp. Op solarwebsite.nl is een tutorial gemaakt door JeroenH.
Ik heb Sketchup en de handleiding gezien. Die ziet er mooi uit.
Maar er moet toch ook iets zijn waar de schaduw van een object over een heel jaar of per maand te zien is. Ik stel me zo voor in de zomer een brede parabool die dicht bij het voorwerp ligt. (binnen de parabool schaduw en daarbuiten zonneschijn). In de winter een smalle parabool die ver van het obstakel ligt. Natuurlijk geldt dit alleen voor een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 17:44:
[...]

Ik heb Sketchup en de handleiding gezien. Die ziet er mooi uit.
Maar er moet toch ook iets zijn waar de schaduw van een object over een heel jaar of per maand te zien is. Ik stel me zo voor in de zomer een brede parabool die dicht bij het voorwerp ligt. (binnen de parabool schaduw en daarbuiten zonneschijn). In de winter een smalle parabool die ver van het obstakel ligt. Natuurlijk geldt dit alleen voor een plat dak.
Welkom in het forum. Wat heb je zelf allemaal al gedaan om je antwoord te vinden? Heb je echt goed gezocht? Je beschrijft n.l. een van de standaardfuncties van sketchup.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 01:12
Iemand een idee?
Mischien dat je hier iets aan hebt http://www.eclecticsite.be/zonP/zonSchaduw.htm hier kun je schaduw mee berekenen op elke willekeurige dag in het jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dit help me al een heel eind op weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gezocht en gezocht. Dit kom het dichtbij van wat ik wil http://astro.unl.edu/naap/motion3/animations/sunmotions.swf Maar dan statisch. In sketchup etc. is het dynamisch en niet voor elk moment snel zichtbaar.
Ik wil precies zien hoe de schaduw eventueel terecht komt op de zonnecellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Je wilt in 1 oogopslag zien hoe de schaduw door het hele jaar heen op je panelen valt?

Wordt een beetje een lastig verhaal denk ik.... aangezien de zon en de zonnestand ook een dynamisch iets is. Het is bijna niet in 1 afbeelding te vatten denk ik....

Wat je meestal doet is de schaduw beoordelen op bijv. 21 maart en 21 juli..... en daar je conclusies uit trekken.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
NovapaX schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:17:
Je wilt in 1 oogopslag zien hoe de schaduw door het hele jaar heen op je panelen valt?

Wordt een beetje een lastig verhaal denk ik.... aangezien de zon en de zonnestand ook een dynamisch iets is. Het is bijna niet in 1 afbeelding te vatten denk ik....

Wat je meestal doet is de schaduw beoordelen op bijv. 21 maart en 21 juli..... en daar je conclusies uit trekken.
Ik zou zeggen de kortste dag v.h. jaar (22 december)
en de langste dag v.h. jaar (21 juni)
Dan heb je namelijk de maximale en minimale schaduwtrajecten :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat klopt.
Maar het is ook wel handig om te weten waar je nog schaduw hebt als 'het seizoen' weer begint, na de winterstop ;)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Dan doe je er toch ook nog even 21 januari en 21 februari bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ach... in sketchup kun je gewoon wat heen en weer schuiven met de datum en tijd.. dus het beste pak je gewoon elke maand even mee. Is net zo makkelijk!

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 31-05-2012 17:27 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb m'n dak ook in google sketchup getekend en wat panelen erop gelegd.
Doel is natuurlijk de schaduw op de panelen zo min mogelijk te hebben.
Welke tijds intervallen zou je hierbij moeten checken? Zeker in de winter zijn schaduwen heel lang.
Dus wie heeft ergens een design richtlijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

ericplan

5180 Wp PV

Tommybear1979 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:53:
Ik heb m'n dak ook in google sketchup getekend en wat panelen erop gelegd.
Doel is natuurlijk de schaduw op de panelen zo min mogelijk te hebben.
Welke tijds intervallen zou je hierbij moeten checken? Zeker in de winter zijn schaduwen heel lang.
Dus wie heeft ergens een design richtlijn?
Maak je niet al te druk om schaduw van 1 november tot 1 maart. Dan is de opbrengst toch al laag. Als je het eenvoudig kan vermijden moet je dat natuurlijk wel doen. Alle beetjes helpen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
Dit zou bijvoorbeeld een indeling kunnen zijn, echter kan ik er dan niet zoveel kwijt.
https://dl.dropbox.com/u/38475507/Zonnepanelen_sketchup.jpg
De langelijn van 't dak (waar de panelen tegenaanstaan, erfgrens) ligt op 16 graden tov zuid (richting 't oosten).
Ideen tips anyone? Als ik de 'noon' schaduw tussen november en maart negeer dan kan ik er misschien meer kwijt maar is dat verstandig?
Of kan ik beter naar Oost-West, kleine helling gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommybear1979 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:18:
Dit zou bijvoorbeeld een indeling kunnen zijn, echter kan ik er dan niet zoveel kwijt.
https://dl.dropbox.com/u/38475507/Zonnepanelen_sketchup.jpg
De langelijn van 't dak (waar de panelen tegenaanstaan, erfgrens) ligt op 16 graden tov zuid (richting 't oosten).
Ideen tips anyone? Als ik de 'noon' schaduw tussen november en maart negeer dan kan ik er misschien meer kwijt maar is dat verstandig?
Of kan ik beter naar Oost-West, kleine helling gaan kijken?
Wat dacht je van tweede en laatste rij portrait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
@Neanderthaler : Goed idee, maar dan heb je (bij gelijke helling) wellicht meer last van wind?
Ik zou inderdaad 1e rij 3xlandscape, 2e rij 4x portrait, 3e rij 3x portrait = totaal 10 kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Tommybear1979 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 08:34:
@Neanderthaler : Goed idee, maar dan heb je (bij gelijke helling) wellicht meer last van wind?
Ik zou inderdaad 1e rij 3xlandscape, 2e rij 4x portrait, 3e rij 3x portrait = totaal 10 kunnen doen.
het is maar een ideetje.
maar als je de panelen portrait oost-west legt dan haal je de 20x 190Wp wel op een power-one.
je haalt dan niet de hoogste kWh/kWp maar het aantal kWh's per jaar zijn wel veel.
is ook niet de goedkoopste oplossing maar je haalt wel veel uit de beperkte ruimte op het dak.
allen handig dus als je meer kWh's wil als andere oplossingen.

edit:
ik zie nu dat je al 80cm panelen had getekend, 18 panelen kan ook.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-06-2012 09:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
@Migjes: Bedankt voor het idee. We verbruiken ongeveer 3000kWh/jaar, maar zal wellicht stijgen ivm kids.Maar jouw oost-west idee is dan gelegd als dakje? (dus ene rij naar oosten, rij er tegenaan naar westen) Dan zou ik bij gelijke helling wellicht beter landscape leggen ivm wind (kleinere totale hoogte).?? thoughts anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tommybear1979 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:18:
@Migjes: Bedankt voor het idee. We verbruiken ongeveer 3000kWh/jaar, maar zal wellicht stijgen ivm kids.Maar jouw oost-west idee is dan gelegd als dakje? (dus ene rij naar oosten, rij er tegenaan naar westen) Dan zou ik bij gelijke helling wellicht beter landscape leggen ivm wind (kleinere totale hoogte).?? thoughts anyone?
landscape of portrait maakt niet uit het is als een dakje.
de zij kantjes kun je dan dicht maken als het nodig is in jouw gebied. (veel wind)

de hoek:
ben ik zelf nog niet over uit wat het nu echt zou moeten zijn.
de meeste raden 15/20 graden aan.
ik zelf heb straks 45 graden.
in eindhoven zit taranto met 38 graden.
http://www.zonnestroomopb...anto-pv-/18837/18267.html
maar het werkt helemaal anders als op zuid, dus dat weet ik ook nog niet.

probeer het eens in te passen op je dak.
met 190Wp(1,6 x 0,8 m) panelen kun je tot de 20 gaan op een power-one.
(de omvormer heeft 2x een mppt nodig)

het is wel wat duurder als een set op zuid, maar je haalt makkelijker de hoeveelheid kWh die je zou willen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Als je Oost-West doet moet je de hoek zo klein mogelijk houden (zie instralingsdiagram), maar wel groot genoeg dat vuil er nog vanaf spoelt. 10gr of 15gr is zo laag dat wind niet echt meer een probleem zal vormen denk ik. Zeker ook omdat het geheel behoorlijk gestroomlijnd is, waardoor de wind niet meer onder de panelen kan slaan. Wind van voren is niet zo zeer een probleem bij zonnepanelen, maar wind van achteren die onder de panelen komt wel. Dat kan echter niet meer, want ze staan back-to-back.

Vergeet verder in je sketch-up niet dat je panelen al snel 5cm tot 10cm boven je dakleer staan. Dat scheelt weer in de schaduw van de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 19:32
ericplan schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:01:
[...]

Maak je niet al te druk om schaduw van 1 november tot 1 maart. Dan is de opbrengst toch al laag. Als je het eenvoudig kan vermijden moet je dat natuurlijk wel doen. Alle beetjes helpen.
En je kunt voor een systeem met micro-inverters kiezen. Volgens mij op de lange termijn (20 jaar) niet duurder dan een systeem met een normale omvormer.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@hansvk:
Kun je dat ook aannemelijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 18:24
pcmadman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:14:
@hansvk:
Dat hangt natuurlijk ook af van het aantal panelen, maar je kan het tot op zekere hoogte zelf inschatten: Gewoon de extra kosten per paneel voor elke micro-omvormer, minus de kosten voor de string-omvormer. Die meerprijs zet je dan uit tegen de extra Wp die die micro-omvormers op- (zouden-moeten-) brengen.

Niet vergeten de extra schaduw van de boom die ook elk jaar groter groeit mee te nemen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
pcmadman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:14:
@hansvk:
Dat zal vooral afhangen van de duurzaamheid van de huidige omvormers. Ik weet niet of daar al betrouwbare info over is. Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat een omvormer zo'n 10 jaar meegaat.
Op basis van eerder opgevraagde offertes denk ik dat (ook zonder schaduw) een systeem met micro-omvormers niet duurder is dan een systeem wat in 20 jaar twee omvormers nodig heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door hansvk op 05-06-2012 10:45 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansvk schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:42:
[...]

Dat zal vooral afhangen van de duurzaamheid van de huidige omvormers. Ik weet niet of daar al betrouwbare info over is. Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat een omvormer zo'n 10 jaar meegaat.
Op basis van eerder opgevraagde offertes denk ik dat (ook zonder schaduw) een systeem met micro-omvormers niet duurder is dan een systeem wat in 20 jaar twee omvormers nodig heeft.
wie zegt dat micro omvormers 20 jaar mee gaan?
als je rekent dat een string omvormer maar 10 jaar mee gaat dan geld dat ook voor micro omvormers.

micro omvormers zijn eigenlijk altijd duurder als een string omvormer.
ze zijn ook wat lastiger te dimensioneren.
kun je zonder is een string eigenlijk altijd beter.

het is gewoon lastig want het word gouw appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Omdat je tegenwoordig op sommige micro-omvormers 20 jaar garantie krijgt.
Als de prijs van die dingen nog iets zakt zijn ze zwaar interessant!

Bijna iedereen heeft wel eens last van schaduw (afvoerpijpjes, bomen e.d.)
Ook voor de mensen die niet zo zitten te wachten op een omvormer in huis... kleinere plat-dak huizen zonder zolder bijvoorbeeld, waar de omvormer niet altijd uit de weg gehangen kan worden.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik hoopte inderdaad eigenlijk op meer informatie over de levensduur micro-omvormers vs. string omvormers. 20jaar garantie is inderdaad heel mooi en als de situatie betekend dat je regelmatig schaduwverliezen hebt, dan maakt dat micro-omvormers ook interessanter. Jammer is alleen dat nog niet heel hard te maken is wanneer het nou écht interessanter is. Het is echter helemaal niet gezegd dat de levensduur van string-omvormers slecht is?

Zonder meer zijn micro-omvormers interessant in complexe situaties waar met veel verschillende beschaduwingen te rekenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
pcmadman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:37:
Zonder meer zijn micro-omvormers interessant in complexe situaties waar met veel verschillende beschaduwingen te rekenen is.
Zo'n situatie heb ik ook mee te maken. Ik ben benieuwd wat naar de micro-omvormer van SMA (SUNNY BOY 240) die dit jaar op de markt komt.

[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 05-06-2012 14:55 . Reden: quote was niet goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Iemand een idee?
Joba, hier bekend op het forum, heeft zelf een uitgebreid analyseprogramma hiervoor geschreven. Misschien dat hij je kan helpen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mkleinman schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:44:
[...]

Joba, hier bekend op het forum, heeft zelf een uitgebreid analyseprogramma hiervoor geschreven. Misschien dat hij je kan helpen?
Ik zie heel veel berichten van Jobo maar ik kan het analyse programma niet vinden , heb je een naam van het programma??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:21:
[...]

Ik zie heel veel berichten van Jobo maar ik kan het analyse programma niet vinden , heb je een naam van het programma??
Hij heeft het programma zelf geschreven en die is naar mijn weten niet publiekelijk beschikbaar.

En je kan eventueel contact opnemen met http://www.siderea.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 11-06-2012 10:13 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
mkleinman schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:12:
[...]

Hij heeft het programma zelf geschreven en die is naar mijn weten niet publiekelijk beschikbaar.

En je kan eventueel contact opnemen met http://www.siderea.nl/
Joba is toch van http://www.groenejoule.nl/ ?
Pagina: 1