Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rol Tweakers.net bij aankomende verkiezingen

Pagina: 1
Acties:

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
In september zijn er weer parlementsverkiezingen. Zou het geen goede zaak als zijn als tweakers.net hier wat aandacht aan zou schenken? En ik doel hierbij niet op een speciaal subforum op het forum, maar op een rol voor de redactie.

Er zijn zat zaken in de afgelopen jaren gebeurd, die behoorlijke invloed op Internet en op technologie hebben.

- Softwarepatenten en de eeuwige verkoopverboden
- downloadverbod en blokkades van websites
- electronisch patientendossier
- privacy
- innovatiebeleid
- etc etc

Bij de vorige 2 verkiezingen heeft tweakers wel de standpunten op papier gezet, bijv:
reviews: Technologie en de Tweede Kamer: een overzicht

Dit is natuurlijk wel handig, maar ook erg summier. Je kan niet verwachten dat dit veel invloed zal hebben op de verkiezingsuitslag.
Waar denk ik dan aan?

Tweakers.net zou in de weken voor de verkiezingen interviews met partijleiders/woordvoerders kunnen houden, waarbij ook teruggekeken kan worden op beslissingen in de afgelopen jaren.
Tweakers.net zou een debat kunnen organiseren, waarbij tweakers via Internet vragen kunnen stellen.

In de grote debatten en interviews gaat het vaak over heel andere zaken: Europa & euro, veiligheidsbeleid, immigratie, kunst&cultuur, milieu, etc.
Eens een keer aandacht voor een ander onderwerp kan heel interessant zijn.

Het moet natuurlijk op een journalistieke wijze gaan en heel erg neutraal. En dan hopelijk op een manier dat elke partij zijjn/haar mening kan geven. Als kiezer kan je met de meningen rekening houden EN we kunnen politici de komende 4 jaar ook wijzen op hun beloftes en ideeen.

Misschien zijn er nog veel betere ideeën Het gaat er mij om dat ook it-gerelateerde onderwerpen een rol gaan spelen bij verkiezingen. De komende jaren zijn er veel beslissingen die aan bod komen. ACTA is misschien de meeste bekende, maar ook het mogelijke downloadverbod zit eraan te komen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
Sowieso zijn we van plan om iets te gaan doen bij de verkiezingen, waarbij een uiteenzetting van de partijprogramma's me een logische optie lijkt. (Dat zou ik overigens niet direct 'summier' willen noemen, zeker niet gezien de hoeveelheid werk die dat kost.)
Tweakers.net zou in de weken voor de verkiezingen interviews met partijleiders/woordvoerders kunnen houden, waarbij ook teruggekeken kan worden op beslissingen in de afgelopen jaren.
Tweakers.net zou een debat kunnen organiseren, waarbij tweakers via Internet vragen kunnen stellen.
Dat klinkt ook interessant, we zullen er serieus over nadenken :)

Ik ben helemaal geen stagiair

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 15:13
Wat ik momenteel merk is dat vooral op het gebied van het elektronisch patiënten dossier(EPD) nog erg weinig bekend is. Momenteel is er vooral sprake van "wat de boer niet kent dat vret 'ie niet" Vanuit mijn studie ben ik daar in ieder geval erg veel mee bezig, en is het zaak om het publiek juist te informeren over het EPD. Als een burger juist goed geïnformeerd is hierover, dan is hij sneller geneigd om de innovatie te omarmen. Het lijkt mij een goede zaak als tweakers.net mensen hierover informeert, ookal heeft het minder met het hardcore tweaken te maken. ;)

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Eh. Er zijn goede redenen om de burger niet over het EPD te informeren, dan worden er minder vragen gesteld aangaande methodiek, risico's maar ook verplichtingen afhankelijkheden.

Misschien klinkt dat wat wrang, maar hou er rekening mee dat het gebrek aan informatie best gewenst is. Ik ben het er mee eens dat meer en betere informatie gewenst zou moeten zijn, maar verwacht niet dat de burger dan sneller geneigd is om het EPD te omarmen. Sterker nog, ik verwacht een nog heftigere tegenreactie dan vanuit verschillende deelnemende partijen aan de ontwikkeling.

Het themaforum verkiezingen is trouwens leuk moet ik zeggen, inhoudelijk ook veel interessanter en netter dan menige plek elders. Erg verfrissend.

Een focus op interviews zou interessant kunnen zijn, maar het risico bestaat wel dat Tweakers een platform voor propaganda in plaats van communicatie wordt hierbij. Ik zou voorstander zijn van een format wat Tweakers de vragen aanreiken, er een lijst daarvan wordt gemaakt waarna men samen gewicht geeft aan vragen en deze vervolgens voorgelegd worden. Tweakers.net heeft een forum, maar is meer dan een (plenair) "forum", zogezegd.

A propos, een ander insteekpunt is misschien de achtergronden en techniek van polling en online onderzoek. Nodig een paar van dergelijke bureau's uit voor een kijkje achter de schermen (Maurice is er maar een, gezien de op het forum veelvuldig opgemerkte verschillen tussen zijn onderzoeken en dat van het bureau gebruikt door de NOS is dat toch interessant), misschien is een vergelijking van stemwijzers en hoe ze werken interessant, etc.

Politiek is politiek. Zeker tegenwoordig van belang ja, maar er is een zekere mate aan allergie voor het mondane zonder inzicht. Een insteek juist om inzichten te verschaffen en te bespreken is misschien wel handiger dan eigenlijk gewoon hetzelfde doen als de meeste andere fora / communities. En in plaats van politici zou ik heel andere mensen uitnodigen :-) Pak er een paar economen bij, wat sociologen, er zijn trouwens een aantal best bekende namen die hier lid en actief zijn. Met een goede insteek hoeven daar ook geen kosten aan te hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 29-05-2012 18:32 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Joost schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:45:
Sowieso zijn we van plan om iets te gaan doen bij de verkiezingen, waarbij een uiteenzetting van de partijprogramma's me een logische optie lijkt. (Dat zou ik overigens niet direct 'summier' willen noemen, zeker niet gezien de hoeveelheid werk die dat kost.)
Ik doel eigenlijk op de invloed die dit heeft: de invloed van zo'n bericht op de verkiezingen is summier.
Het zal vast wel redelijk wat werk zijn, daarvoor natuurlijk mijn lof! Het zou alleen goed zijn als de politiek ook rekening met deze onderwerpen moet houden omdat ze anders stemmen kunnen verliezen.
Een focus op interviews zou interessant kunnen zijn, maar het risico bestaat wel dat Tweakers een platform voor propaganda in plaats van communicatie wordt hierbij.
Dat gevaar is er altijd.
Voor een deel is het dan ook propaganda. Het punt is dat techniek & informatica momenteel een behoorlijke invloed op de maatschappij heeft, maar het tijdens de verkiezingen totaal geen rol speelt.
Ik heb liever propaganda, dan dat ik alleen uit moet gaan van wat informatie uit de verkiezingsprogramma's. Als politicus A iets anders doet, dan hij gezegd heeft, dan kan ik hem er op aanspreken. Natuurlijk bereik je daar ook niet veel mee, maar politici zijn altijd bang bij de volgende verkiezingen te worden afgestraft.
Zolang het alleen om woorden uit het verkiezingsprogramma gaat, zijn politici wat makkelijker om er vanaf te stappen na de verkiezingen. Eigen uitspraken krijgen ze liefst op zo'n manier naar hun kop geslingerd, dat ze er nog een redelijke draai aan kunnen geven.
Een politicus die zegt dat ze absoluut tegen een Acta-verdrag zijn, of verdragen die neerkomen op een Acta-verdrag kan moeilijk recht praten als hij een paar maanden later toch voor stemt.

Anderzijds begrijp ik ook wel dat het veel tijd en dus geld kost. Ik denk dat het ook interesse op kan wekken en de doelgroep van tweakers kan vergroten. Zeker als uit een interview of debat een of meer spannende uitspraken komen. Ook dit is volgens mij voor een website als tweakers.net erg belangrijk.

edit:
Eh. Er zijn goede redenen om de burger niet over het EPD te informeren, dan worden er minder vragen gesteld aangaande methodiek, risico's maar ook verplichtingen afhankelijkheden.
Inderdaad, dat denk ik ook.
Ik denk zelfs dat er tweakers kunnen zijn die juist de politici aan het denken kunnen zetten.
Dat kan namelijk natuurlijk ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Quacka op 29-05-2012 20:30 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Virtuozzo schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:30:
A propos, een ander insteekpunt is misschien de achtergronden en techniek van polling en online onderzoek. Nodig een paar van dergelijke bureau's uit voor een kijkje achter de schermen (Maurice is er maar een, gezien de op het forum veelvuldig opgemerkte verschillen tussen zijn onderzoeken en dat van het bureau gebruikt door de NOS is dat toch interessant), misschien is een vergelijking van stemwijzers en hoe ze werken interessant, etc.
Leuk idee, maar misschien is het nog beter om een Tweakers Stemwijzer te maken gebaseerd op de punten die Tweakers belangrijk vinden (zoals downloadverbod, netneutraliteit, ACTA enz).
Pagina: 1