Telefoon aansluiten op permanente USB voeding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvoort
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Onlangs heb ik een kapotte hero van een kameraad gekregen. Deze kon er niks meer omdat de mini usb poort helemaal aan gort is. Nu leek het me wel leuk om de kapotte hero om te toveren tot bureau accessoires. Bijvoorbeeld als klok, nieuwsstream of wat dan ook.

Inmiddels heb ik een oude usb kabel gestript en aangesloten (lees: kabels om de pins gedraaid) op de accu pins van de telefoon. Het was een behoorlijke gok maar de telefoon heeft niet echt waarde meer dus heb ik het gewoon geprobeerd. Ik kreeg de telefoon niet aan. Ik was uiteraard bang dat alles kapot zou zijn maar zowel de telefoon als de lader doen het nog prima.

Nu rest mij alleen nog de vraag hoe ik dit werkende krijg? Wat gaat er mis, wat kan ik nog proberen en is het überhaupt wel mogelijk?

Output lader:
5V DC
1A

Accu:
3,7V DC (3,9V gemeten)
1350 mAh
4,99 Whr

Het vervangen van de micro usb connector is overigens geen optie omdat ik dat nooit niet gesoldeerd krijg (teveel pinnetjes te dicht op elkaar). Daarnaast snap ik alleen de basis van elektronica en kan ik redelijk solderen.

Foto's van de lader, accu, telefoon:
Klik hier.

Mocht het niet mogelijk zijn dan sta ik ook open voor andere ideeën die ik met de hero zou kunnen doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 10:16

Infant

It's a floating Dino!

Mijn ervaring is dat het nogal van de telefoon afhangt: Bijv:

Mijn Neukeja E71 ging alleen aan als er een batterij in zat, of die nou chinees (less: stuk) was of niet. Opladen via USB kon niet.
M'n E72 zelfde verhaal, moet ook een batterij in zitten. Die laad wel via micro-usb op, maar alleen als de batterij vol is. Als de accu leeg is kan ie alleen maar via de ladert opladen.

Maar jouw accu is nog vol achtig... dus je kijgt jouw toestel nog wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
Accu heeft een of ander controlechipje erin zitten. Dit leest je telefoon ook uit (temperatuur e.d. geloof ik). Als hij die signalen niet krijgt = no power on.

Simpel 2 draadjes aansluiten gaat dus (helaas) niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
5V in plaats van 3.7V op de accu aansluiting zetten is (procentueel gezien) ook een behoorlijk overspanning, lijkt me ook niet echt bevordelijk voor de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvoort
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat er een overspanning is echter denkt me pa dat het wel kan. Die is professioneel beunhaas dus tja, trial & error.

Stel dat ik nu de accu in de telefoon doe en de draden alsnog op op de pinnen soldeer, wat zou er dan gebeuren? Blaas ik dan de boel op omdat ik het dubbele heb? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik het huis hier af fik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Als je de 5V aan de usb pinnen is er niks aan de hand.

5V op de accu pinnen zal hij ook wel overleven, maar dat zou ik niet riskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

vdvoort schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 21:57:
Stel dat ik nu de accu in de telefoon doe en de draden alsnog op op de pinnen soldeer, wat zou er dan gebeuren? Blaas ik dan de boel op omdat ik het dubbele heb? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik het huis hier af fik.
Nog even los van de overspanning op je telefoon (die verwacht immers 3,7 V aangeboden te krijgen) zet je 5 V op een accu bedoeld voor 3,7 V...wat denk je zelf dat er gebeurt met die accu? Als je mazzel hebt geeft je 5 V adapter er de brui aan of gaat de accu gewoon kapot, als je pech hebt klapt de accu uit elkaar of vliegt de accu in de fik.

Maarreh, als je toch aan het solderen wilt gaan, waarom soldeer je dan niet die 5 V aan de micro USB connector? Dan wel direct op de print, dan wel direct op de connector (desnoods connector een beetje openwerken om erbij te komen).

Met betrekking tot opladen via de USB aansluiting houd ik zelf altijd als vuistregel aan dat je niet op kunt laden via mini USB (Nokia N95 bijvoorbeeld), maar wel via micro USB (HTC Desire bijvoorbeeld). Het is geen garantie, maar bij de telefoons die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad klopte het :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-07 10:39
real[B]art schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 01:29:
[...]

Nog even los van de overspanning op je telefoon (die verwacht immers 3,7 V aangeboden te krijgen) zet je 5 V op een accu bedoeld voor 3,7 V...wat denk je zelf dat er gebeurt met die accu? Als je mazzel hebt geeft je 5 V adapter er de brui aan of gaat de accu gewoon kapot, als je pech hebt klapt de accu uit elkaar of vliegt de accu in de fik.

Maarreh, als je toch aan het solderen wilt gaan, waarom soldeer je dan niet die 5 V aan de micro USB connector? Dan wel direct op de print, dan wel direct op de connector (desnoods connector een beetje openwerken om erbij te komen).

Met betrekking tot opladen via de USB aansluiting houd ik zelf altijd als vuistregel aan dat je niet op kunt laden via mini USB (Nokia N95 bijvoorbeeld), maar wel via micro USB (HTC Desire bijvoorbeeld). Het is geen garantie, maar bij de telefoons die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad klopte het :)
Dat is niet waar, ik weet dat iig een andere nokia die hier ligt niet kan opladen via mini usb maar dat komt gewoon door nokia. Al mijn eerdere htc's laden gewoon op via mini usb.

Overigens vdvoor, is dit geen optie icm een 2e batterij.
Anders zou ik denk toch proberen om de oplaan stekker van een oplaadkabel om de connector aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb mijn Defy met het flashen van het ding ook op de usb aangesloten. Ik heb de McGyver hack gebruikt:
http://forum.xda-develope...p?p=11233291&postcount=25
Ben voorzichtig met de + en -, maar zo heb ik het ook gedaan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
De usb lader moet je niet aansluiten op de batterij contacten. Als je hem daar wilt aansluiten moet je een 3-4v spanning aanbieden. En je moet de temperatuur sensor immiteren zodat hij de power on goedkeurd.

Anders kun je ook kijken of er niet iemand in je buurt zit die je zou kunnen helpen met het solderen van een nieuwe usb connector, of het solderen van draden aan de contacten waar de connector nu op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:21

SA007

Moderator Tweaking
Een beetje afhankelijk van wat je telefoon inderdaad van de tempsensor vind heb ik het eens met een oude siemens gedaan door vanaf usb met 2 diodes de spanning van 5V te verlagen naar 3.8 (0.6V per diode) en dan een aantal 1000uF condensators erop van een oud moederbord.

Direct de 3.8V op de contacten geeft een ongeveer halfvolle batterij, maar de condensators zijn nodig om de pieken op te vangen die normaal de accu zou opvangen. Ik kwam er bij mij achter dat het bleef werken tot de telefoon nerwerk ging zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Zoals ik dus al zij, het hangt van de telefoon af. M'n oude zombie t68i kun je elke random li-ion aan hangen, met dus twee van de drie contactjes verbonden.
Bij het opladen verschijnt dan in het scherm: "Charging alien battery"

Zelfde spanningen, zelfde chemie en gewoon dezelfde dingen op elkaar aansluiten gaat meestal goed, dus:
Maarreh, als je toch aan het solderen wilt gaan, waarom soldeer je dan niet die 5 V aan de micro USB connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvoort
  • Niet online
Het solderen op de USB connector was eerst niet van toepassing omdat ik dacht dat alle pins afgebroken waren en direct op het printplaatje niet zou lukken vanwege het feit dat alles erg kein is. Het gaat hier ook nog om een USB mini variant van HTC waardoor er nog meer pinnen aanwezig zijn (11 om precies te zijn).

ECHTER, ontdekte ik na het slopen van de usb aansluiting dat onder een laag stof en vuil alle pinnen in elkaar gedrukt waren. Na het zorgvuldig uit elkaar vouwen van de pinnen heb ik de 2 benodigde pinnen kunnen vinden en hier de plus en min aan gesoldeerd. Hij doet het nu :) Het was ook de bedoeling om de data te solderen maar een van de pinnen was te fragiel en brak af dus dat moet allemaal wireless of via de sd kaart.

Nu moet ik alleen nog een leuke dock maken en een goede toepassing vinden voor het geheel ;)
iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 19:58
Jammer dat er een kinnetje inzit. Dat maakt inbouwen/wegwerken gelijk een stuk lastiger. Ik ken wel iemand die een ipod in Zijn bureau had ingebouwd omdat de volumeknoppen niet meer werkten. een uitsparing gefreesd en de ipod daarin gelegd. De voedigskabel en een verlengkabeltje voor het geluid gaan door het blad heen en lopen onderlangs zijn bureau. Hij had er een soort rubber aan de boven- en onderrand gespoten met een blokje tegen de aan/uitknop aan zodat je door het geheel wat naar boven te duwen het ding kon opstarten en afsluiten. Een plaatje om het scherm (en homeknop) heen om alles op te hogen tot de hoogte van het bureau en alles netjes overgespoten zodat alleen het scherm en de home-knop nog zichtbaar waren (Hij heeft nu wel een zwart bureau). Het scherm en de home-knop liggen een paar mm verzonken, maar het ziet er voor de rest heel strak uit.

Als je het scherm losmaakt van de behuizing en misschien de aansluiting wat verlengt kan je net zoiets maken. Alleen moet je dan de behuizing zelf wat dieper verzinken tot het kinnetje in lijn met het bureau zit. Het nadeel is dan wel dat het kinnetje natuurlijk scheef zit en je dus een vreemde 'put met knoppen' in je bureau hebt zitten. (tenzij je die natuurlijk ook los weet te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvoort
  • Niet online
Opzich een leuk idee. Echter hoe zorg ik ervoor dat ik het volume kan controleren met me smartphone, ik heb 0,0 programmeer ervaring. Het probleem van het kinnetje is redelijk simpel op te lossen. In het kinnetje zit namelijk een los printplaatje wat gewoon omlaag geklapt kan worden. Maar daarbij is er nog wel een probleem dat ik bij de toetsen moet kunnen komen omdat het niet gaat lukken om de Hero te rooten zonder usb kabel met data functie. Ik zit dus vast aan android 2.2 die nog gebruik maakt van hardwarematige toetsen.

Mijn broer had het over een spotify'server' dat is misschien nog het uitzoeken waard.
Pagina: 1