Ik heb een extra harde schijf in mijn computer hangen waar zeer vaak kleine bestanden naar toe worden geschreven. Gisteren was het de zoveelste keer dat het bestandssysteem op de extra harde schijf beschadigd raakte waarmee ik een aantal bestanden kwijt ben. Dit gebeurt op verschillende harde schijven, en op verschillende computers. De verschillende computers draaien allemaal een (bijna) volledig gepatchte Windows 7 en de extra schijf is gewoon gekoppeld aan een aparte sata poort op het moederbord. Het programma die de harde schijven beschrijft is geschreven in C# in VS2010, en naast het lezen en schrijven van bestanden doet deze verder niets bijzonders.
Voor elke situatie is dit steeds het geval:
De computer probeert opnieuw op te starten, en gaat een soort van chkdsk doen. Na 10 uur draaien zet ik ze hard uit, haal de bewuste harde schijf er uit en laat de computer opnieuw opstarten. Het opnieuw opstarten gaat verder probleemloos, en in de logs kan ik geen bijzondere fouten terugvinden.
Als ik de harde schijf via een externe sata->usb aansluit kan ik deze ruim 10 minuten lang niet benaderen, en geeft Windows uiteindelijk een D-schijf weer waarvan Windows aangeeft dat deze geformatteerd moet worden voordat ik hem kan gebruiken. Als ik hem formatteer kan ik de harde schijf daarna probleemloos gebruiken. De beschikbare controletooltjes van de fabrikanten geven dan ook geen fouten aan.
De harde schijven zijn fysiek dus in orde, maar krijgen dus soms ineens een beschadigde bestandsstructuur. Ik heb dit dus nu al meerdere malen gehad en ik zou niet weten wat ik hiertegen kan doen.
Heeft iemand een idee om mijn probleem te verhelpen?
Voor elke situatie is dit steeds het geval:
De computer probeert opnieuw op te starten, en gaat een soort van chkdsk doen. Na 10 uur draaien zet ik ze hard uit, haal de bewuste harde schijf er uit en laat de computer opnieuw opstarten. Het opnieuw opstarten gaat verder probleemloos, en in de logs kan ik geen bijzondere fouten terugvinden.
Als ik de harde schijf via een externe sata->usb aansluit kan ik deze ruim 10 minuten lang niet benaderen, en geeft Windows uiteindelijk een D-schijf weer waarvan Windows aangeeft dat deze geformatteerd moet worden voordat ik hem kan gebruiken. Als ik hem formatteer kan ik de harde schijf daarna probleemloos gebruiken. De beschikbare controletooltjes van de fabrikanten geven dan ook geen fouten aan.
De harde schijven zijn fysiek dus in orde, maar krijgen dus soms ineens een beschadigde bestandsstructuur. Ik heb dit dus nu al meerdere malen gehad en ik zou niet weten wat ik hiertegen kan doen.
Heeft iemand een idee om mijn probleem te verhelpen?
Speel ook Balls Connect en Repeat