Wachten in het verkeer, versnelling in vrij of koppeling in?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Praktisch gezien doet ieder wat hij prettig vind. De één wil te allen tijde snel weg en houdt de auto in de eerste versnelling, de ander wil zijn voet laten rusten dus zet hem in zijn vrij. Sommigen laten het van de plaats in de rij af hangen, het verschilt per persoon.

Wat ik mij afvraag is wat technisch gezien het beste is. Van verschillende mensen heb ik gehoord dat de koppeling, of druklagers of dat dan ook, meer slijt als je hem ingedrukt houdt met de versnelling in één. Van anderen hoor ik weer dat het niets uitmaakt. Ook zijn er verhitte discussies over de mate van slijten tijdens het ingedrukt houden van de koppelingspedaal ten opzichte van het vaker indrukken. Wie kent de waarheid? :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nou, d'r loopt hier iemand rond op GoT die er ongetwijfeld een post gaat wijden, maar dan op de meest cryptische, in jargon gehulde manier zodat de leek er geen sikkepit van snapt, zolang de veronderstelde genialiteit van diegene maar duidelijk wordt.

Verder denk ik dat je koppeling inhouden slechter is, aangezien die veren die er in zitten dan vast sneller moe worden ofzo :P

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 25-05-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-05 19:37
Dit heb ik mijzelf ook al wel eens afgevraagd. Nooit opgezocht maar toch wel benieuwd naar wat het beste is voor de koppeling/versnellingsbak.

Zo doet een collega de versnelling altijd in de vrij en bij mijzelf hangt het vaak af van de plek in de rij en hoe veel haast ik heb. >:)

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Osiris schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:10:
Nou, d'r loopt hier iemand rond op GoT die er ongetwijfeld een post gaat wijden, maar dan op de meest cryptische, in jargon gehulde manier zodat de leek er geen sikkepit van snapt, zolang de veronderstelde genialiteit van diegene maar duidelijk wordt.
offtopic:
Nou dat is nogal op de man. Ik weet exact wie je bedoelt, maar ik hoop dat hij inderdaad een post waagt aan dit vraagstuk. Hij zal allicht meer kennis hebben dan wat wij aan googlekennis hebben. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-05 13:33

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Verder denk ik dat je koppeling inhouden slechter is, aangezien die veren die er in zitten dan vast sneller moe worden ofzo :P
Die voorspelling wilde ik ook al doen :P

Maar het moet toch niet eens zo heel veel uitmaken? Als je hem in z'n vrij wilt zetten moet je de koppeling ook indrukken en loslaten. Als je hem in z'n 1 laat staan dan houd je de koppeling gewoon langer ingedrukt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 19:17

Vuvuzela

My spire is forming

De drukgroep slijt zo wel meer. Want er blijft spanning op staan op die manier. Dus in de vrij is beter. Maar hoeveel minder slijtage en hoe spannend dat verschil echt is? Chevy kom er maar in :P

Zelf ga ik naar de vrij als ik op een kruispunt wel ff sta te wachten of een aantal auto's voor me heb.. Anders neem ik niet altijd de moeite..

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Ik heb zo'n start/stop systeem dat de motor uitzet zodra ie in z'n vrij staat en de koppeling is niet ingedrukt (snelheid < 20 km/h). Ik maak er een beetje een sport van om dat zoveel mogelijk te gebruiken, maar nog wel snel weg te zijn bij het stoplicht. Dat gaat prima als je een beetje oplet :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Vermoeiing treedt op door lastwisselingen. Als je de bak in z'n vrij zet, ontkoppel je 2x, in plaats van 1x. In dat licht zou juist de eerste versnelling te prefereren zijn.

Ik durf wel te stellen dat het technisch aspect irrelevant is, immers is een koppeling ontworpen op gebruik en ongetwijfeld zelfs een dosis misbruik. Wat wel relevant is, is dat mensen voor je die nog even rustig gaan lopen schakelen als het stoplicht op groen springt bloedirritant zijn. Er wordt niet voor niets geleerd in de eerste versnelling te blijven.

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 16:32
Bij veel langdurig gebruik van de koppeling gaat de drukgroep kapot.
Het is altijd beter om de koppeling los te laten wanneer dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 14:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Rij eens in een auto met een zware koppeling en je bent blij dat je (na wat filerijden etc) de koppeling even los kunt laten ;).

Slijtage aan de drukgroep is zoals vernoemd de voornaamste reden de auto in de 0 te zetten (stijlage technisch gezien). Wat eerder kapot gaat; de drukgroep of de koppeling is net als het kip en ei verhaal. Situatie afhankelijk. Ik zou me er niet al te druk om maken. Bij veel auto's gaat een koppelingsplaat en drukgroep probleemloos >200.000km mee.

Er zijn overigens ook auto's waarvan de hydraulische koppelingscilinder kapot gaat, waarna de hele bak eronderuit kan 8)7. Halve dag werk voor een cilinder van een paar tientjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Tortelli op 25-05-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Aveiro schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:45:
Vermoeiing treedt op door lastwisselingen. Als je de bak in z'n vrij zet, ontkoppel je 2x, in plaats van 1x. In dat licht zou juist de eerste versnelling te prefereren zijn.
De stelling van de voorstanders van het in zijn vrij zetten is dat de koppeling/druklagers/watdanook continu slijt als je hem in de versnelling laat staan met koppeling in. Je krijgt dan dus de afweging tussen twee keer flink slijten of continu licht iets anders slijten. Wat de exacte voor- en nadelen zijn weet ik dus ook niet, vandaar dit topic. :P
Ik durf wel te stellen dat het technisch aspect irrelevant is, immers is een koppeling ontworpen op gebruik en ongetwijfeld zelfs een dosis misbruik. Wat wel relevant is, is dat mensen voor je die nog even rustig gaan lopen schakelen als het stoplicht op groen springt bloedirritant zijn. Er wordt niet voor niets geleerd in de eerste versnelling te blijven.
Wat je geleerd krijgt hangt van de instructeur af, maar laten we niet verzanden in een discussie over of het hinderlijk is of niet (zag ik al vaker gebeuren op andere fora). Voor dit topic is het technisch aspect het enige wat relevant is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Wanneer je met de koppeling blijft staan dan komt er een enorme druk op de drukgroep te staan.
Wanneer je de koppeling los laat is deze druk weg.
Wat is beter? continue onder druk of juist niet?

Ik denk het laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 17:26
ik presteer beter onder druk hoor ;)

zelf houd ik altijd de koppeling ingedrukt, want ik heb een leaseauto.

Vind het gewoon prettiger dat ik direct weg kan rijden als ik dat nodig acht en irriteer me dan dus ook mateloos aan die mensen die bij het stoplicht als ie op groen springt, eerst nog de koppeling in moeten drukken, in z'n 1 zetten ( als ze die kunnen vinden) en dan mogen we misschien eens gaan rijden.

[ Voor 84% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 25-05-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
tlpeter schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:53:
Wanneer je met de koppeling blijft staan dan komt er een enorme druk op de drukgroep te staan.
Wanneer je de koppeling los laat is deze druk weg.
Wat is beter? continue onder druk of juist niet?

Ik denk het laatste :)
Het zal vast verschil maken, maar de vraag is denk ik meer of je dat in de levensduur echt gaat merken. Als je hem in de vrij zet trap je de koppeling immers 2x in. Is 1-2 minuten ingedrukt dan schadelijker dan intrappen-loslaten-intrappen-loslaten?

Ik trap zelf altijd de koppeling in als ik vooraan in de rij sta en vanaf p3/p4 in de rij zet ik hem in de vrij en de koppeling omhoog. Ik denk daarbij niet na over slijtage aan de koppeling.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Gh0stw4lk3r schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:55:
ik presteer beter onder druk hoor ;)

zelf houd ik altijd de koppeling ingedrukt, want ik heb een leaseauto.

Vind het gewoon prettiger dat ik direct weg kan rijden als ik dat nodig acht en irriteer me dan dus ook mateloos aan die mensen die bij het stoplicht als ie op groen springt, eerst nog de koppeling in moeten drukken, in z'n 1 zetten ( als ze die kunnen vinden) en dan mogen we misschien eens gaan rijden.
Rij jij motor? ik denk het niet.
Ik zal even uitleggen waarom ik dat denk.

Ik heb altijd geleerd op de motor om deze in zijn vrij te zetten wanneer je stil staat (en achter je ook maar dat is een ander verhaal)
Wanneer het stoplicht op groen springt dan moet je dus nog schakelen maar tijdens dat schakelen moet je nog kijken of de kruising echt vrij is.
De meeste door rood rijders doen dat in de eerste seconden.
wanneer jij meteen wegrijdt is de kans dus een stuk groter om aangereden te worden.

Dit heeft uiteraard niets met de techniek te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 19:01
Als ik als eerste voor het stoplicht sta zet ik de bak in z'n één. Als ik wat verderop in de rij sta zet ik hem in z'n vrij met e.v.t. de voet op de rem. Ik zet hem bijna nooit op de handrem. Mijn moeder zet hem altijd op de handrem bij het stoplicht.

Waar ik me overigens aan erger zijn motorrijders die *KLAK* *KLAK* *KLAK* een paar versnellingen omlaag schakelen. Arme versnellingsbak... geef dan ff tussengas. :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

tlpeter schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:01:
[...]

Ik heb altijd geleerd op de motor om deze in zijn vrij te zetten wanneer je stil staat (en achter je ook maar dat is een ander verhaal)
Wanneer het stoplicht op groen springt dan moet je dus nog schakelen maar tijdens dat schakelen moet je nog kijken of de kruising echt vrij is.
wanneer jij meteen wegrijdt is de kans dus een stuk groter om aangereden te worden.

Ik weet niet bij wie je gelest hebt, maar motor in de vrij zetten bij een stoplicht en pas in versnelling zetten als die op groen springt = zakken voor je examen in Nederland.....
Puch-Maxi schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:17:
Als ik als eerste voor het stoplicht sta zet ik de bak in z'n één. Als ik wat verderop in de rij sta zet ik hem in z'n vrij met e.v.t. de voet op de rem. Ik zet hem bijna nooit op de handrem. Mijn moeder zet hem altijd op de handrem bij het stoplicht.

Waar ik me overigens aan erger zijn motorrijders die *KLAK* *KLAK* *KLAK* een paar versnellingen omlaag schakelen. Arme versnellingsbak... geef dan ff tussengas. :)
Motoren maken altijd herrie als je terugschakelt, alleen met tussengas iets minder. Zeker naar zijn 1e versnelling willen ze een aardige klap geven.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Francis schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:21:
Ik weet niet bij wie je gelest hebt, maar motor in de vrij zetten bij een stoplicht en pas in versnelling zetten als die op groen springt = zakken voor je examen in Nederland.....
Lijkt mij een broodje aap, hoezo zou dat zijn? Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Inderdaad, nooit van gehoord.
Ik kreeg op min donder als ik bij groen meteen optrok.
Veiligheid door all es.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

Navi schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:32:
[...]

Lijkt mij een broodje aap, hoezo zou dat zijn? Bron?
Omdat je dan niet snel weg kan bij een stoplicht, regels van CBR, leer je vanzelf als je je rbw haalt.
13 jaar geleden met autorbw halen mocht het iig niet, 3 jaar terug met motorrbw ook niet.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik ben het met je eens wanneer er niemand achter je staat.
Dan doe ik het ook niet maar wanneer er al auto's achter je staan dan set ik hem gewoon in zijn vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:50
[...]

Ik heb op de motor altijd geleerd om bij een stoplicht te wachten met de eerste versnelling ingeschakeld en daarnaast om goed te kijken of het kruispunt vrij is en of er nog wat aankomt voordat je weg rijdt.
Sinds ik motor rijdt is het ook een gewoonte geworden om met de auto ook te kijken of het kruispunt vrij is voor ik weg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Francis schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:52:
Omdat je dan niet snel weg kan bij een stoplicht, regels van CBR, leer je vanzelf als je je rbw haalt.
13 jaar geleden met autorbw halen mocht het iig niet, 3 jaar terug met motorrbw ook niet.
Veel instructeurs die ik ken of van gehoord heb hebben inderdaad die voorkeur, mede omdat het ook meer handelingen kost die weer fout kunnen gaan. Maar zoals jij het stelt is het toch wel schromelijk overdreven. Dat je iets aangeleerd krijgt betekent niet dat je direct zakt als je het anders doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik probeer 'm ook altijd vrij te zetten...

Maar... ik laat het van de lengte van de rij voor me én van het kruispunt afhangen. Bij een langere rij zet ik 'm vrij, en schakel naar de 1 zodra 't licht op groen springt. In die halve seconde zijn de (minimaal) vijf auto's voor me nog niet aan 't rollen...

Als ik de licht-cyclus van een kruising weet (woon-werk verkeer, alle dagen 't zelfde liedje) ;) , schakel ik in zodra ik weet dat ik bijna aan de beurt ben, ook als ik vooraan sta. 8)

Ik zie ook veel mensen vooruit-achteruit-vooruit rollen in de rij, zonder dat ik één keer remlichten zie oplichten. Volgens mijn houden die de koppeling "half" ingetrapt ofzo. Lijkt me in ieder geval slechter dan volledig wel, of volledig niet intrappen :+

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

[...]

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb met mijn huidige auto geleerd altijd de auto in z'n vrij te zetten anders gaat mijn start/stop systeem niet in werking.
Uiteindelijk ben ik met het start/stop systeem sneller weg dan door de auto in z'n 1 te laten staan.
Voor het starten van de motor opnieuw de koppeling in drukken en met het starten stijgt het toerental goed en kan je dat meteen met je gas en je koppeling perfect gebruiken om snel weg te rijden
Mijn auto staat dus altijd motorisch uit als ik moet wachten of zeer langzaam uitrol.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 23-05 20:48
Peroonlijk trap ik alle drie de pedalen ongeveer halverwege in voor een stoplicht; op die manier hoef ik niet in z'n vrij te schakelen maar kan als ik de middelste en linker en de rechter los laat direct vlot wegtrekken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door _eXistenZ_ op 25-05-2012 21:58 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
Als ik verwacht dat ik vrij snel weer verder kan zet ik hem in de eerste versnelling. Duurt het wat langer dan zet ik hem in de vrij en gaat de motor uit door het start/stop systeem. Als ik vaak moet stoppen bijvoorbeeld ergens in een binnenstad zet ik vaak het start/stop systeem uit en zet de auto ook in de vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58

YellowCube

Wait...what?

daarom... automaten.

:+

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 25-05-2012 22:01 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

kraats

Ik rol

Wat doe je met je automaat dan? Ik zet 'm altijd in N, omdat ik zelf die continu oplichtende remlichten rete-irritant vind. En het helpt tegen kromme remschiven als je net van de snelweg af komt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58

YellowCube

Wait...what?

voet op de rem.
en wat helpt tegen kromme remschijven?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:25
Met een ingedrukte koppeling slijt je druklager sneller. Dat kan er uiteindelijk voor zorgen dat hij de drukgroep sloopt. Maar hoe veel slechter het is weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-zhiu-Q7d9DM/T7_mDMuKQiI/AAAAAAAAFTg/45oxM-UrB2Q/s800/IMG_20120504_200913.jpg
Middenin zie je wat een versleten druklager doet, hij slijt echt door de veren heen, en op een gegeven moment krijg je de motor bijna niet meer ontkoppeld.

Ik rij nu met een druklager wat wat slechter is (je hoort hem lawaai maken) dus ik ontlast hem zoveel mogelijk. Bij stoplichten sta ik in zn vrij, met de pook vlak voor de eerste versnelling. Dan ben je nog verrassend snel weg, als je een beetje oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
kraats schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:05:
[...]
Wat doe je met je automaat dan? Ik zet 'm altijd in N, omdat ik zelf die continu oplichtende remlichten rete-irritant vind. En het helpt tegen kromme remschiven als je net van de snelweg af komt.
Volgens mij is dat een heel mooi broodje aap... Je remblokken blijven tegen je schijf aan staan, ook als je de rem los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Altijd in zijn vrij , heb geleerd dat het veiligst is ivm een eventueele aanrijding aan de achterkant waardoor je voet van de koppeling kan vallen en de auto naar voren raced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Anoniem: 269504 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:11:
Altijd in zijn vrij , heb geleerd dat het veiligst is ivm een eventueele aanrijding aan de achterkant waardoor je voet van de koppeling kan vallen en de auto naar voren raced
Wat voor auto heb je dan? Dat je wegraced op het moment dat je de koppeling plotseling laat opkomen in zn 1? Bij 9 van de 10 auto's slaat de motor dan af, en als hij blijft lopen haal je de 10 km/h vaak niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
L0we schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:14:
[...]

Wat voor auto heb je dan? Dat je wegraced op het moment dat je de koppeling plotseling laat opkomen in zn 1? Bij 9 van de 10 auto's slaat de motor dan af, en als hij blijft lopen haal je de 10 km/h vaak niet eens
En als je dat wel haalt zijn de platen versleten.
Eerste in rij achter stoplichten gebruik ik altijd koppeling. Daarachter ben ik snel genoeg om in neutraal te zetten.

Overigens houd ik wel altijd rem ingedrukt, i.v.m. eventuele aanrijdingen van achteren. Geldt ook voor aansluiten in file.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 25-05-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
kraats schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:05:
[...]
Ik vind dat juist wel makkelijk altijd. Je weet dan direct wanneer je voorganger wegrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Sefyu schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:18:
[...]

Ik vind dat juist wel makkelijk altijd. Je weet dan direct wanneer je voorganger wegrijdt.
Zn rem loslaat. Ik heb regelmatig dat ik mn voet op de rem houdt, maar als het me te lang duurt zet ik hem op de handrem. Dan gaan de lichten dus wel uit, maar rij ik nog niet weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
YellowCube schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:07:
voet op de rem.
en wat helpt tegen kromme remschijven?
Offtopic, maar als je de normale rem vasthoudt met hete schijven, koelen deze onregelmatig af en kunnen ze kromtrekken. Het gebruik van de parkeerrem voorkomt dit.

Ik heb overigens het materiaalkundige principe nog niet gehoord waarom een belaste veer sneller zou slijten? Een vervorming van een belaste veer zou, lijkt mij, plaatsvinden door kruip. En significante kruip van metalen heb je niet zomaar: daar heb je én een flinke kracht voor nodig(en dat terwijl je met zo'n veer ruim in het elastische vervormingsgebied blijft) én een flinke temperatuur(en die is aardig wat hoger dan zelfs de hoogste temperatuur in de onderdelen van een fatsoenlijke werkende verbrandingsmotor).

Ik heb zelf dan ook het idee dat vermoeiing meer invloed zal hebben op falen dan kruip(of spanningsrelaxatie oid). Waarop ik mezelf schaamteloos zal citeren:
Helaas is mijn materiaalkundige kennis niet bepaald oneindig, dus ik word graag gecorrigeerd. :)

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
L0we schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:20:
[...]

Zn rem loslaat. Ik heb regelmatig dat ik mn voet op de rem houdt, maar als het me te lang duurt zet ik hem op de handrem. Dan gaan de lichten dus wel uit, maar rij ik nog niet weg ;)
Gelukkig ben jij niet 95% van de automobilisten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:26
Sefyu schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:31:
[...]

Gelukkig ben jij niet 95% van de automobilisten :)
Doe ik ook hoor. Ik zet hem vaak in z'n vrij en als ik zie dat de andere weggebruikers afremmen/oranje krijgen, zet ik hem in z'n 1.

Als ik kom aanrijden en het licht staat al op rood laat ik hem in z'n 1 staan en op de rem als het niet vlak is. Maar als het me te lang duurt, zet ik hem gewoon op de handrem (parkeerrem).

Als je je focust op de remlichten of iemand rijd of niet zal je ooit wel eens een koffer van heel dicht bij zien :p

Ik kijk altijd goed wat alle bestuurders doen voor mij en kijk ook of het kruispunt vrij is. Ik zet ook nooit aan of ga nooit vooruit bollen wanneer de auto voor mij nog stil staat. Dan krijg je zo'n opgefokt gevoel en kan je nog steeds een marginaal type hebben die in je kont rijd omdat die denkt dat je weg rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor metaalmoeheid in veren lijkt het aantal keer me aanzienlijk belangrijker dan de tijdsduur per keer. En kruip zal ook wel loslopen, dus ik zou me er geen zorgen om maken.

Daarentegen kost het sommige mensen letterlijk meerdere seconden om van hun plek te komen, na 5 seconden zitten ze dan op stapvoets... Juist als je vooraan staat, zorg dan dat je snel optrekt. Dus niet eerst schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:31
Voor metaalmoeheid in een diafragmaveer hoef je niet bang te zijn, dat duurt wel even. Je koppelingsplaat is bij normaal gebruik eerder versleten dan de drukgroep. Als het onderhoud goed wordt uitgevoerd wordt bij een versleten koppelingsplaat het hele zooitje vervangen, plaat, drukgroep en lager, en zul je nooit ergens last van (moeten) hebben. De kapotte of droge druklagers die ik tot nu toe vervangen heb behoorden altijd toe aan auto's van mensen die teveel besparen op onderhoud en het lager en de drukgroep hergebruikt hebben. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

[...]

Aveiro schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:29:
[...]

Offtopic, maar als je de normale rem vasthoudt met hete schijven, koelen deze onregelmatig af en kunnen ze kromtrekken. Het gebruik van de parkeerrem voorkomt dit.

Ik heb overigens het materiaalkundige principe nog niet gehoord waarom een belaste veer sneller zou slijten? Een vervorming van een belaste veer zou, lijkt mij, plaatsvinden door kruip. En significante kruip van metalen heb je niet zomaar: daar heb je én een flinke kracht voor nodig(en dat terwijl je met zo'n veer ruim in het elastische vervormingsgebied blijft) én een flinke temperatuur(en die is aardig wat hoger dan zelfs de hoogste temperatuur in de onderdelen van een fatsoenlijke werkende verbrandingsmotor).

Ik heb zelf dan ook het idee dat vermoeiing meer invloed zal hebben op falen dan kruip(of spanningsrelaxatie oid). Waarop ik mezelf schaamteloos zal citeren:

[...]

Helaas is mijn materiaalkundige kennis niet bepaald oneindig, dus ik word graag gecorrigeerd. :)
Volgens mij hebben we een winnaar :+

Hier in de vrij, zelfs als ik vooraan sta. Zit dan wel met een strakke blik naar het verkeerslicht te staren, zodat ik binnen een seconde na het op groen springen in de versnelling zit. Ben voor mijn gevoel nog sneller weg dan de gemiddelde niet-oplettende automobilist :P (dan moet ik wel doortrappen met die 75pk ecodiesel)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:27
Demoniac schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 23:30:
[...]

[...]
Volgens mij hebben we een winnaar :+

Hier in de vrij, zelfs als ik vooraan sta. Zit dan wel met een strakke blik naar het verkeerslicht te staren, zodat ik binnen een seconde na het op groen springen in de versnelling zit. Ben voor mijn gevoel nog sneller weg dan de gemiddelde niet-oplettende automobilist :P (dan moet ik wel doortrappen met die 75pk ecodiesel)
Nog niet helemaal :+. Deze post snap ik nog met een technische achtergrond. Ik wacht eigenlijk toch nog wel op een erg cryptische post die ik 5x moet doorlezen om daarna maar op te geven om te begrijpen wat er nou gezegd wordt. Maar, ik ben dus oprecht zeer benieuwd, maar dan deze keer wel begrijpbaarder.

Hier gewoon in zijn 1, als ik vooraan/ver vooraan sta. Sta ik ver achteraan of heb ik net het groene licht gemist bij een bekend stoplicht met lange wachttijd --> vrij.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Is in mijn geval echt afhankelijk van de situatie. Als ik in een file sta gaat ie in z'n vrij (sparen van de drukgroep) en de handrem erop (langdurig druk houden op de remleidingen is ook slecht)

Maar als ik bij de eerste 3 auto's voor een verkeerslicht zit laat ik 'm lekker in z'n een staan, met de koppeling in, en waar nodig (vlak of helling) de rem in (om toch de remleidingen te ontzien). Zodra het verkeerslicht op groen gaat gaat hij in de eerste versnelling en zonodig met de voet op de rem, zodat ik snel weg kan

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 26-05-2012 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

Het ligt in ieder geval niet aan de veren, want veren slijten niet harder in gespannen toestand dan in ontspannen toestand. De beweging is wat veren doet slijten en slap worden.

Dus als het harder slijt bij indrukken komt dat ergens anders door dan metaalmoeheid in de veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
APClll schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 21:24:
Ik zie ook veel mensen vooruit-achteruit-vooruit rollen in de rij, zonder dat ik één keer remlichten zie oplichten. Volgens mijn houden die de koppeling "half" ingetrapt ofzo. Lijkt me in ieder geval slechter dan volledig wel, of volledig niet intrappen :+
Dat is ook gruwelijk slecht, ik betrap me er zelf nog wel eens op dat ik dat doe. Dan vernachel je de koppelingsplaten zelf, ipv de drukgroep of een lager ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:27
FastFred schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 00:47:
[...]

Dat is ook gruwelijk slecht, ik betrap me er zelf nog wel eens op dat ik dat doe. Dan vernachel je de koppelingsplaten zelf, ipv de drukgroep of een lager ofzo
Ook een manier van helling trekken :X

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-05 13:33

Sharky

Skamn Dippy!

FastFred schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 00:47:
[...]

Betrap mezelf er ook op, had ook al zo'n vermoeden dat het nogal wat slijtage oplevert. Nog sterker, deed het een keer in een A3 toen ik op een drempel stond en die koppeling begon gelijk te stinken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
APClll schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 21:24:
Dat doe ik ook maar ik heb hem toch altijd volledig ingetrapt. Komt bij mij namelijk door de golven in het wegdek vlak voor de streep (volgens mij veroorzaakt door remmende vrachtwagens maar dat kan ook wel eens broodje aap zijn) :)
tlpeter schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:56:
Ik ben het met je eens wanneer er niemand achter je staat.
Dan doe ik het ook niet maar wanneer er al auto's achter je staan dan set ik hem gewoon in zijn vrij.
Dus als er mensen achter je staan kies je ervoor om langzamer weg te rijden? Die logica volg ik niet helemaal.

Ik laat hem zelf overigens altijd in zijn één staan. Zo geleerd met rijlessen en ik vind het in zijn vrij zetten voor die paar tellen irritant.

[ Voor 6% gewijzigd door Shinji op 26-05-2012 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Shinji schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 02:16:
veroorzaakt door remmende vrachtwagens maar dat kan ook wel eens broodje aap zijn) :)
Gewoon remmende auto's die het wegdek uitrekken.

Ik laat m lekker in zn 1 staan, hoewel ik wel vaak in zn vrij uitrol, motor heeft geen injection-cut dus remmen op de motor zuipt brandstof.

Tja, ik kom inderdaad nog het meest vaak verneukte drukgroepen tegen, die gewoon zijn doorgesleten (na 100-150k) in het midden omdat de druklager n klein beetje scheef is of weetikwat, die zie ik iig 2-3x zo vaak als kale platen.. een voordeel is dat n heel setje platen, drukgroep en lager voor mijn wagentje nog geen 50 euro kost aftermarket, de kosten zijn het garageloon voor het inbouwen.. (en dus is n slippende koppeling vaak enkeltje sloop, gezien de dagwaarde van die wagentjes, terwijl t met n paar uurtjes klussen en 5 tientjes aan onderdelen weer 100k+ verder kan.)

Blijft jammer.. zelfde met koppakking, alles vervangen (alle pakkingen, distri, spanrol, waterpomp) aan de hele motor kost 100 piek aan materiaal, en 4 uur werk.. = 800 euro bij de dealer = financieel total loss = naar de sloop dr mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Shinji schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 02:16:
Dus als er mensen achter je staan kies je ervoor om langzamer weg te rijden? Die logica volg ik niet helemaal.

Ik laat hem zelf overigens altijd in zijn één staan. Zo geleerd met rijlessen en ik vind het in zijn vrij zetten voor die paar tellen irritant.
Dat kost letterlijk max 2 seconden.
En ik kies niet voor langzamer optrekken, ik kies voor veiligheid.
Als ik als tweede of derde sta dan nog kijk ik eerst voor ik weg rij.

Laatst kwam er nog een vrachtwagen door rood (vol met zand) en ik stond vooraan en het is maar goed dat ik niet meteen volgas de kruising over ben gegaan want dan had ik dit niet meer kunnen typen.

Prima dat veel mensen het irritant vinden maar ik zal er niet mee stoppen.
Wanneer ik het heb gezien dan zorg ik wel dat ik doorrij.
Als een slak optrekken is inderdaad heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

L0we schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:14:
[...]

Het gaat om de extra krachten die vrijkomen na het los laten van je koppelimg waardoor je een stuk naar voren kan racen na een staart botsing . Dat kleine stukje naar voren kan grote gevolgen hebben dat je daarmee bv. dwars op de andere rijbaan komt te staan.
Kennis van mij stond voor een garagedeur waarachter een auto stond met iemand erin die per ongeluk de voet van de koppeling liet gaan , waardoor de wagen een meter door de deur reedt over die persoon heen, gevolg blijvend letsel aan rug en benen .

Het is een kewstie van aanleren , de actie koppeling in en in versnelling zetten en wegrijden inplaats van, in de versnelling met de voet op koppeling en wegrijden neemt niet veel extra tijd in beslag . Je hebt twee voeten en twee handen Met de eerste handeling heb je ze alle vier nodig linkervoet koppeling rechtervoet gas , linkerhand stuur en rechterhand versneling . Met de tweede handeling gebruik je er maar drie effectief . Linkervoet koppeling , rechtervoet gas en twee handen aan het stuur 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Afgezien van eventuele voor/nadelen voor de techniek mis ik een ander aspect: veiligheid. Zelf zet ik hem altijd in de vrij. Waarom? Je weet nooit wat er kan gebeuren. Je kan even onwel worden, je let even niet op, je wilt je even omdraaien, enz. En dan schiet je voet ineens van de koppeling en rij je ineens naar voren. Vandaar altijd in de vrij. En het is lekker ontspannend, i.p.v. continu dat koppelingspedaal ingetrapt te moeten houden. En ben je dan langzamer weg bij een stoplicht? Nee. Mijn auto heeft een start/stop systeem, en zelfs als ik vooraan bij het stoplicht sta ben ik net zo snel weg als de auto naast mij. De motor springt meteen aan als je de koppeling weer intrapt, alle handelingen gaan zo snel dat de tijdsverlies verwaarloosbaar is.En zeker als je niet vooraan staat heb je nog meer tijd om hem weer in de 1 te zetten,

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zet hem ook altijd in zijn vrij, zodat mijn start/stop-systeem zijn werk kan doen. Alleen als ik eerste in de rij ben houd ik de koppeling ingedrukt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Altijd in ze vrij, ook als ik de eerste in de rij ben. Het is geen race naar waar je naartoe moet, dus die 1-2 sec die het extra kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Flauwekul, waarom een uitspraak als je simpelweg geen benul hebt?

Het druklager slijt sneller , that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ik heb op mijn Dieseltje ook zo'n start stop systeem, dus als ik lang moet wachten zet ik hem in z'n vrij met de koppeling los zodat de motor uit gaat. Maar zie ik dat het maar een korte stop wordt dan houd ik de koppeling in.

Vraag me wel af of er een omslagpunt is (in de tijd) wanneer het voordeliger is om de start en stop te gebruiken.

Verder denk ik dat als je veel file rijd je de koppeling dus juist veel gebruikt en daardoor extra slijtage op je veren zou krijgen.

Maar aan de andere kant wat is de reden dat de koppelingsplaten vervangen moeten worden?
Ik hoor alleen maar dat de plaat vervangen moet worden omdat deze op is (metaal slepend geluid bij optrekken), nooit dat deze vervangen moet worden omdat de veren versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

rare start-stopsystemen hebben jullie, die zouden toch ook gewoon moeten stoppen op t moment dat je stilstaat met de rem en koppeling in, en weer moeten starten op t moment dat je de rem loslaat om weer gas te geven om op te trekken? iig zo werkte het bij de auto's die ik gereden heb.. in zn vrij zetten was echt niet nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Start/Stop in mijn Seat Leon werkt volgens het instructieboekje (en de praktijk) toch echt alleen wanneer je de versnelling in zijn vrij zet, én de koppeling loslaat. Zodra de koppeling weer ingedrukt wordt, start hij weer.

Plus nog een aantal andere eisen (motor moet warm zijn, bestuurdersgordel moet vastgeklikt zijn etc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hm, okay.. blijkbaar toch n ander systeem dan.. lijkt me toch minder handig, omdat je er actief gebruik van moet maken..? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

wildhagen schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:53:
Start/Stop in mijn Seat Leon werkt volgens het instructieboekje (en de praktijk) toch echt alleen wanneer je de versnelling in zijn vrij zet, én de koppeling loslaat. Zodra de koppeling weer ingedrukt wordt, start hij weer.
En dit is ook de methode bij de meeste auto's (zie ook Wikipedia: Start-stopsysteem). Koppeling los en versnelling vrij. Anders bestaat de kans dat als de motor start en de versnelling staat ergens in, de auto gaat rijden. Bij het bovengenoemde systeem gaat de motor pas weer draaien als je de koppeling in trapt. Altijd veilig, want daardoor kan de auto nooit direct gaan rijden. Je moet daarna (of gelijktijdig) een versnelling kiezen.
Een start/stop systeem met de rem ingedruk is waarschijnlijk voor een automaat. Audi heeft dat bijvoorbeeld. Rem ingedrukt houden = motor uit, rem los = motor weer starten.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 26-05-2012 12:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Gelukkig werkt het op deze manier, op de manier van AlexanderB zou je niet vrolijk van worden als je in de file staat en hij slaat elke keer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Aveiro schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:29:
[...]

Van kruip is geen sprake, want dat treedt alleen op bij langdurige, hoge spanning bij relatief hoge temperaturen (>200 graden).
Typisch voorbeeld: stoomleidingen.
Van hoge temperaturen is absoluut geen sprake bij een koppelingsveer en van continue hoge spanning ook niet (veer wordt alleen belast bij ontkoppelen)
Vermoeiing is evenmin aan de orde, het aantal belastingswisselingen is veel te klein.

Ergo:
De koppelingsveer zal het allemaal worst zijn.
Het komt wel eens voor dat er een vinger van de diafragmaveer breekt, maar dat komt door materiaal- of fabricagefouten en niet door het typische gebruik van zo'n veer.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 26-05-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Denk dat het het materiaal geen drol kan schelen. Je vreet eerder je koppeling kaal dan dat je drukgroep naar z'n grootje gaat vanwege het ingedrukt houden van de koppeling.

Ik houd in principe altijd de koppeling ingedrukt. Pas als ik wat verder in de rij sta zet ik de auto in de vrij, maar als ik toch weet dat het lang duurt (2 minuten rood, 5e in een rijtje voor stoplicht bijvoorbeeld), dan klap ik gewoon de motor uit en start ik wel weer als het groen wordt. Tegen de tijd dat 4 auto's voor me gezien hebben dat het groen is, de versnelling gevonden hebben en ook daadwerkelijk weg zijn gereden heb ik allang weer de motor gestart. Verder zit er in bepaalde stoplichten een regelmaat, dus je kunt gewoon voorspellen wanneer je groen krijgt.

Vandaag op de Ketelbrug ook iets van dik 5 minuten stilgestaan. Motor uit, ramen open, het waait genoeg als je bovenop de brug staat, heb je geen airco nodig en de komende 5 minuten gaat die caravan voor je toch niet van z'n plek. Jammergenoeg hadden tig auto's om me heen dat helemaal niet door en bleven staan wachten met ronkende motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 09:15:
[...]

Flauwekul, waarom een uitspraak als je simpelweg geen benul hebt?

Het druklager slijt sneller , that's it.
Gelukkig claim ik nergens dat het in steen geschreven is, maar ***DACHT*** ik dat. Aan u de eer om het op een fatsoenlijke manier te weerleggen, maar blijkbaar is dat te moeilijk ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 23-05 20:48
Kinderen nou weer lief doen of ik bel de brandweer :+

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:29

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik probeer de auto altijd zolang mogelijk te laten rollen, en heb hem altijd in de versnelling staan met de rem erop. Dat leer je je eigen wel aan als je op de vrachtwagen zit, probeer zo min mogelijk helemaal tot stilstand te komen. Ik rem liever wat optijd af, en dat ik hem langzaam kan laten rollen, dan dat ik achteraan aan moet sluiten en stil moet staan.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Sinds ik een stop/start systeem heb zet ik hem altijd in zijn vrij. Je kan redelijk inschatten wanneer het groen wordt over het algmeen, en anders zijn we een hele seconde bezig om te koppelen en in de 1 te zetten. Maar die rust alleen al is heerlijk als je wat langer stilstaat. (omg ik word oud)

Dat daar een enkele gefrustreerde zich aan die ene seconde gaat storen wens ik dan nog een prettig leven verder.

[ Voor 11% gewijzigd door Flagg op 28-05-2012 22:46 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 17:26
[...]

beetje late reactie, maar ja ik rijd motor, al een jaar of 10, zomer en winter en ook op de motor altijd in de versnelling bij het stoplicht, tenzij ik er zeker van ben dat ik nog wel een minuut mag wachten op een groen lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik heb wel eens gehoord (van iem die in Engeland les heeft gehad) dat je 'm in z'n vrij moet laten voor het verkeerslicht omdat als je iets overkomt, beroerte, kramp, peuk valt in je kruis (niet roken achter het stuur) of whatever dat je dan het kruispunt op kunt rollen en anderen in gevaar brengt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:18
Flagg schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:45:
Sinds ik een stop/start systeem heb zet ik hem altijd in zijn vrij. Je kan redelijk inschatten wanneer het groen wordt over het algmeen, en anders zijn we een hele seconde bezig om te koppelen en in de 1 te zetten. Maar die rust alleen al is heerlijk als je wat langer stilstaat. (omg ik word oud)

Dat daar een enkele gefrustreerde zich aan die ene seconde gaat storen wens ik dan nog een prettig leven verder.
Hehe sinds ik dat s/s heb doet ik dit nooit meer. Je hoort bij de a3 die klote audi gewoon aanslaan aan de andere kant van de telefoon. Krijg je altijd van die typische opmerkingen over van de mensen met wie je zit te bellen, zeker als het vaker gebeurd in korte tijd. Aangezien ze het systeem schijnbaar niet uit konden zetten dan maar altijd die koppeling intrappen.
Sinds afgelopen maand tijdelijk een auris. Deze hoor je niet aanslaan/merk je niets van, dus niet storend. Ben benieuwd hoe het in de nieuwe wagen wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Vreemd verhaal! Ook ik zal uitleggen waarom ik dat denk :)
Juist op de motor moet je altijd klaar zijn om direct weg te kunnen rijden. Dus als je stilstaat (en er nog geen lange rij achter je staat) in de eerste versnelling, spiegels in de gaten houden, en als er een idioot aankomt die je wilt sandwichen: wegwezen!
Kijken of het kruispunt vrij is, is uiteraard ook noodzakelijk, maar dat kan prima in de tijd die ik nodig heb om te gaan rollen.

Het valt me wel steeds vaker op dat op het moment dat ik groen heb, er nog verkeer op het kruispunt is. Ik neem aan dat dat het gevolg is van de enorme drukte in het verkeer, waardoor mensen niet meer stoppen voor oranje zoals verplicht is, maar pas na (enkele seconden) rood gaan overwegen de rem te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
mekkieboek schreef op maandag 28 mei 2012 @ 23:08:
Ik heb wel eens gehoord (van iem die in Engeland les heeft gehad) dat je 'm in z'n vrij moet laten voor het verkeerslicht omdat als je iets overkomt, beroerte, kramp, peuk valt in je kruis (niet roken achter het stuur) of whatever dat je dan het kruispunt op kunt rollen en anderen in gevaar brengt.
Is een erg goed punt. Ik heb helaas eens een tikje van achteren gekregen, en doordat de koppeling los schoot hupte de auto naar voren. Net genoeg om een kentekenhouder te schaven. Gelukkig was alle schade door degene achter mij betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:08

ralpje

Deugpopje

RemcoDelft schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:21:
[...]

Het valt me wel steeds vaker op dat op het moment dat ik groen heb, er nog verkeer op het kruispunt is. Ik neem aan dat dat het gevolg is van de enorme drukte in het verkeer, waardoor mensen niet meer stoppen voor oranje zoals verplicht is, maar pas na (enkele seconden) rood gaan overwegen de rem te gebruiken.
Ik heb ook het idee dat de 'uitlooptijd' (de tijd tussen rood voor de ene kant en groen voor de andere kant, zoals ingesteld in de verkeersregelinstallatie) steeds kort wordt, om maar niet teveel de doorstroming te beperken.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Straks in mijn nieuwe wagen heb ik een start-stop systeem, die werkt alleen als je hem in de vrij zet en de koppeling los.
Ik vond het tijdens een lange proefrit wel relaxt, pas het nu ook vaker toe in mijn huidige auto, en rijd veel relaxter in de stad of file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het hangt bij mij een beetje van de situatie af. Sta ik vooraan en denk ik dat ik snel weg moet dan houdt ik gewoon de koppeling in en in de eerste versnelling. Sta ik langer dan gaat hij zijn vrij en op de handrem evt. om terugrollen te voorkomen want m'n oude bmwtje heeft een nogal zware koppeling. Materiaalslijtage boeit me niet zo. Had het maar geen koppeling en/of drukgroep moeten worden :P
Pagina: 1