ajax zonder hashtag in browser url bar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Topicstarter
Hey coders,

Ik wil voor mezelf een webapp bouwen die aanvoelt als een desktop app. Met ajax requests alles on demand laden zonder refreshen.

Twitter doet het door /#!/paginanaam. Door de hashtag refresht de browser niet. Maar wat mij opviel is dat Facebook chat bijvoorbeeld niet refreshed wordt als je naar een ander profiel of andere pagina gaat. Facebook gebruikt namelijk geen hashtag in zijn URL's.

Kan iemand mij vertellen hoe dit kan? Heb zelf al een poging gedaan tot uitzoeken, maar de facebook code is een pot html/javascript waar ik bijna niet doorheen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

De hash achter de urls wordt op ajax-only sites vaak gebruikt om dezelfde content bij een andere user op dezelfde url toch dezelfde content te laten zien ipv een 'eerste pagina'.

De # wel of niet in je url's zetten als je ajax requests doet kun je in je javascript gewoon niet toevoegen (standaard wordt het niet toegevoegd aan de url namelijk ;))

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat heeft naar jouw idee die hash-tag precies met AJAX te maken dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Denk ook nog even na of dit een goed idee is en/of wat er gebeurt/wat de gebruiker verwacht m.b.t. de back-knop, bookmarks, etc...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02
Het hele idee van de hashtag is dat dit de minst intensieve manier is om status informatie op te slaan van de gebruiker zoals bijv. op welke pagina hij zit. Of je dit nu in een database doet, met een hashtag, via cookies, flash objects, sessies enz. Dat maakt allemaal niet uit. Een url is alleen direct te benaderen voor javascript, voor de andere methoden zal javascript moeten communiceren met een andere programmeertaal.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Je wilt dynamisch content laden zoals Facebook en GitHub dit doen, zonder hekjes in de URL. Dat kan, mits de browser het ondersteunt. Zie Manipulating the browser history.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Topicstarter
Sorry misschien niet duidelijk genoeg geweest. De url in de browser verandert wel bij Facebook, maar hij refresht niet als het ware. Normaal kan dat door een hashtag te gebruiken, zoals veel andere sites (als bijv. Twitter) doen. Maar Facebook doet dat niet en toch refresht het niet

Ik ga even de link van alex bekijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Saven op 25-05-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volgens mij snap je de eerste A in AJAX niet.

Het is trouwens ook te 'faken', 100% width en height iframepje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
In deze 'fake' methode zou de 'hoofd' url niet moeten veranderen. TS geeft aan dat dat bij Facebook wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Topicstarter
Inderdaad. maar ik zie dat het niet in elke browser werkt, dus ga toch maar voorde #!/.... oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou je aan willen raden alsnog na te denken over de vraag van Herko_ter_horst. Wanneer je langere tijd op een site met deze hash methoden hebt gezeten en opeens op backspace of de back-button drukt en weer terug in bijv. google zit, dan zit je als bezoeker/gebruiker toch raar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Twitter werkt ook prima zonder die hash hoor (en het uitroepteken is twitter-specifiek), haal de slash, hash, uitroepteken maar eens er tussenuit => werkt.

Normaliter wordt de hash gebruikt om naar een ID of named anchor te springen in een lang stuk content, volgens mij ken je die basisfunctie al niet.... (laat staan het standaard formaat van zo'n hash-anchor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Topicstarter
Wat is dat nou voor een aanname dat ik die basisfunctie niet ken. Ik doe het puur uit gebruiksgemak. Blijkbaar snap jij het/mij nog niet helemaal. Geeft niet. Ik snap het zelf wel ;) Het is puur zodat mensen url's door kunnen sturen naar elkaar en op de back button kunnen drukken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Saven op 25-05-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Saven schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:34:
Wat is dat nou voor een aanname dat ik die basisfunctie niet ken.
Omdat heel erg doorschemert dat je niet echt doorhebt wat de basale principes of functies van zaken zijn. Ik vraag me dan ook sterk af of je zonder te Googlen/zoeken de afkorting van AJAX uit je hoofd weet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-12-2023
Bekijk mijn website (klik op huisje), geen hashbang meer. Maar dat geldt alleen voor browsers die HTML5 Pushstate ondersteunen. Als je IE9< gebruikt, dan zie je wel een hashbang.

Voor meer info: https://github.com/balupton/History.js/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Topicstarter
kawingchin schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:40:
Bekijk mijn website (klik op huisje), geen hashbang meer. Maar dat geldt alleen voor browsers die HTML5 Pushstate ondersteunen. Als je IE9< gebruikt, dan zie je wel een hashbang.

Voor meer info: https://github.com/balupton/History.js/
Osiris schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:39:
[...]

Omdat heel erg doorschemert dat je niet echt doorhebt wat de basale principes of functies van zaken zijn. Ik vraag me dan ook sterk af of je zonder te Googlen/zoeken de afkorting van AJAX uit je hoofd weet bijvoorbeeld.
Ik ga niet eens op deze domme insinuatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Osiris schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:39:
[...]

Die ene voetbalclub uit Amsterdam :) Of dat schoonmaakmiddel.

Wat maakt het nu uit dat je precies weet waar een afkorting voor staat. Als je maar weet wat er met de techniek bedoeld wordt en wat je er wel en niet mee kunt. Mijn vermoeden is dat TS onvoldoende doorheeft wat bepaalde keuzes betekenen voor de eindgebruiker zoals eerder al in het topic is aangegeven. Het gebruik van hashtags voor dit doeleinden is complexer dan het lijkt.

Offtopic: Hoeveel mensen weten nu eigenlijk precies waar ADHD voor staat ook al wordt je daar ook mee doodgegooid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwarring in dit topic ontstaat doordat TS een #-teken een hashtag noemt.
Dat ding heet een number sign of eventueel in UK Engels een hash (key)
De naam hashtag beperkt zich tot social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Topicstarter
Hehe heb je gelijk in idd my bad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wiethoofd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:24:
Volgens mij snap je de eerste A in AJAX niet.
Jij ook niet ;) 't Feit dat 't A-synchroon gebeurt heeft geen zak van doen met je adresbalk, het refreshen van pagina's of whatever. Sterker: je wist dat je browser een shitload aan a-synchrone processen heeft draaien? Ook bij 't ophalen van een nieuwe pagina. ;) Sterker: een (i)Frame kan ook gewoon A-synchroon geladen worden ;)
Wiethoofd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:33:
(en het uitroepteken is twitter-specifiek)
Heulegaar nie! Het is zelfs afkomstig van een Google proposal, ergens uit begin 2010 oktober 2009.
Henk007 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:48:
Verwarring in dit topic ontstaat doordat TS een #-teken een hashtag noemt.
Dat ding heet een number sign of eventueel in UK Engels een hash (key)
De naam hashtag beperkt zich tot social media.
In een URL heet dat ding ook geen hash maar hash mark* (detail), maar in deze context al helemaal geen number sign. En die hash mark is bedoeld als prefix voor de fragment identifier; hoewel 't #-ding zélf ook vaak zo genoemd wordt. Technically speaking maakt 'ie geen onderdeel uit van de fragment identifier (dat is namelijk alles wat er na volgt).

* I stand corrected: T. B. Lee noemde 't in '97 ook hash.

[ Voor 64% gewijzigd door RobIII op 25-05-2012 19:50 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1