IP cam voor in behandelruimte

Pagina: 1
Acties:

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Beste medetweakers en tweakerinne's,

Ik ben absoluut nog niet thuis in hoe dat nu zit met die IP camera's.
Bij mij op het werk hebben wij er namelijk 1 nodig voor in een behandelruimte ( voor de veiligheid van het personeel ).
Het bedrijf staat nog maar pas op zijn benen dus echt veel apparatuur is er verders nog niet.
Ik ben er niet vanaf het begin bij geweest anders was het natuurlijk allemaal al wat beter geregeld ;)
Maar hier wordt de verbinding eigenlijk verdeeld door middel van een grote switch met een hoop kabelzooi.

Mijn vraag eigenlijk,.. zijn er ook mogelijkheden om zo een camera aan bijvoorbeeld een oude pc te koppelen?
Dus een soort IP cam met losse draadloze ontvanger erbij of zoiets?

Ik heb zelf namelijk geen flauw idee.

Met vriendelijke groet,

Danny

( PS ik heb ook wel gezocht op het forum en op google, maar ik kon het niet vinden. Ik sluit trouwens ook niet uit dat ik wat minder helder zou kunnen vanwege de warmte en het daarom niet kan vinden :P )

[ Voor 11% gewijzigd door drijfhout op 25-05-2012 16:34 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Er zijn mogelijkheden zat (bijvoorbeeld deze AXIS M1031-W Network Camera) maar is het legaal? Niet bepaald:
iusmentis.com: Cameratoezicht, filmen en fotograferen van mensen
Jurofoon: Mijn buurman schendt mijn privacy met zijn camera’s
CPBweb: Camera's in het publieke domein Privacynormen voor het cameratoezicht op de openbare orde

[ Voor 9% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 25-05-2012 16:40 . Reden: Axis-URL toegevoegd. ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• drijfhout
Bedankt voor de tip, kan ik deze camera ook gewoon aan een pc zelf koppelen?
Staat er niet duidelijk ( of ik ben niet slim genoeg kan ook :P )

PS we gaan wel duidelijk aangeven dat er een camera hangt in verband met de veiligheid.
Dus niet stiekem nee ;)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Staat dat niet duidelijk in de zestig pagina's tellende handleiding?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:30

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Je kan je een IP-camera voorstellen als een camera met een ingebouwde webserver die de video/afbeeldingen beschikbaar maakt. Elk apparaat met een browser kan die beelden dus opvragen.

De camera komt in een behandelruimte? Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Want zelfs met aankondiging is het niet overal toegestaan om camera's te plaatsen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• DCBJ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11-2021
drijfhout schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:46:
Bedankt voor de tip, kan ik deze camera ook gewoon aan een pc zelf koppelen?
Staat er niet duidelijk ( of ik ben niet slim genoeg kan ook :P )

PS we gaan wel duidelijk aangeven dat er een camera hangt in verband met de veiligheid.
Dus niet stiekem nee ;)
Je kunt ook eens kijken naar een Synology NAS, daaraan kun je een IP-camera aansluiten (gewoon via een router, er hoeft niet 1 kabel van de camera naar de NAS. Je kunt dan vervolgens met alle pc's (en tablets, telefoons..) inloggen op die NAS om beelden terug te zien. Voordeel is dat de beelden op de NAS worden opgeslagen en er dus geen pc voor hoeft aan te staan.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-02 23:07

HaTe

haat niet

Zoiets? http://www.dealextreme.co...-tilt-motors-26358?item=2

Zit gewoon een webserver in waar je de video op kan bekijken en je kan instellen dat hij bij beweging foto's maakt. Eventueel kan je er een PC aanhangen die opneemt bij beweging.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• drijfhout
0xDEADBEEF schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:51:
Staat dat niet duidelijk in de zestig pagina's tellende handleiding?
Kon er niet goed uit opmaken of ik zo een camera rechtstreeks op een pc kan aansluiten.
Ik heb ook echt weinig verstand van dit specifieke onderwerp, ECHT WEINIG :P
Nextron schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:54:
Je kan je een IP-camera voorstellen als een camera met een ingebouwde webserver die de video/afbeeldingen beschikbaar maakt. Elk apparaat met een browser kan die beelden dus opvragen.

De camera komt in een behandelruimte? Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Want zelfs met aankondiging is het niet overal toegestaan om camera's te plaatsen.
Maakt al veel duidelijk bedankt, weer wat bijgeleerd :)

De camera komt in een prikkelvrije behandelruimte zonder ramen van ongeveer 2 x 2.
Waarschijnlijk ook een client eerst voor toestemming laten tekenen voordat een behandeling in die ruimte wordt ingezet.
Moet natuurlijk ook nog even juridisch nog overleg over komen om alles netjes te doen.
DCBJ schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:56:
[...]

Je kunt ook eens kijken naar een Synology NAS, daaraan kun je een IP-camera aansluiten (gewoon via een router, er hoeft niet 1 kabel van de camera naar de NAS. Je kunt dan vervolgens met alle pc's (en tablets, telefoons..) inloggen op die NAS om beelden terug te zien. Voordeel is dat de beelden op de NAS worden opgeslagen en er dus geen pc voor hoeft aan te staan.
Zelf heb ik wel een nas van synology en daar zit inderdaad die optie in ja.
Alleen mijn persoonlijk budget voor dit soort spullen is een stuk groter als wat het werk er aan wil uitgeven :P
Een pc aan laten staan is sowieso geen punt, want er staat al een pc die een beetje dient als administratie/backup systeem dus die staat toch altijd aan.
Dus het handigste zou dan zijn om die camera daar aan te kunnen koppelen.
HaTe schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 17:31:
Zoiets? http://www.dealextreme.co...-tilt-motors-26358?item=2

Zit gewoon een webserver in waar je de video op kan bekijken en je kan instellen dat hij bij beweging foto's maakt. Eventueel kan je er een PC aanhangen die opneemt bij beweging.
Klinkt best goed, hoewel ze bij ons op het werk het denk ik niet zo prettig vinden om van zo een site als dealextreme producten te gebruiken. ( hoewel ik persoonlijk best goede ervaringen ermee heb ).

Wat ik opmaak uit de informatie die jullie mij verstrekt hebben kan ik dus zo een camera gewoon in het netwerk inpluggen en dan zou hij zichtbaar moeten zijn op het netwerk.
Dan zou ik onder gedeelde apparaten op "webpagina van apparaat" of zoiets moeten klikken en dan krijg ik gewoon in de browser de beelden te zien?

Kan ik die beelden dan gelijk opnemen op de pc? is daar dan iets voor te vinden?

PS bedankt voor alle informatieve reactie's :)

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:30

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

In de documentatie die bij de camera zit, is het adres van de webpagina van de camera terug te vinden. Hierop kan je er live beelden zien. Sommige camera's hebben de optie om zelf 'op te nemen', meestal is dit het opslaan van losse afbeeldingen naar een FTP-server (van je NAS bijvoorbeeld).
Goede software vinden, vind ik echter erg moeilijk tussen alle troep die wel te vinden is.
Bedenk wel dat je meestal geen audio hebt via ip-camera's.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• drijfhout
Tnx, ging er eigenlijk vanuit dat er gewoon audio mee opgevangen zou worden. Dat is wel een erg belangrijk iets.
Bijna belangrijker als de beelden.

Ik kan er dus vanuit gaan dat de fijne betaalbare modellen afvallen? ;)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:42

Fiber

Beaches are for storming.

drijfhout schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:48:
[...]
De camera komt in een prikkelvrije behandelruimte zonder ramen van ongeveer 2 x 2...
Klinkt als een isoleercel, geheime CIA gevangenis, anyway, lijkt me niet echt gezellig.

Weet je zeker dat je ook zonder die camera al niet strafbaar bezig bent? O-)

On topic, zelfs mijn Android telefoon kan als ip (web)cam functioneren... Zo moeilijk is dat niet. Het enige wat je nodig hebt om een ip (web)cam uit te lezen is een browser.

[ Voor 18% gewijzigd door Fiber op 26-05-2012 14:46 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 20:58
Fiber schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:42:
[...]

Klinkt als een isoleercel, geheime CIA gevangenis, anyway, lijkt me niet echt gezellig.

On topic, zelfs mijn Android telefoon kan als ip (web)cam functioneren... Zo moeilijk is dat niet. Het enige wat je nodig hebt om een ip cam uit te lezen is een browser.
in de GGZ is zijn dat soort ruimtes standaard.
De camera met microfoon is daar zelfs verplicht. Maar dat heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat die kamers op slot gaan met de patiënt er in.

Verder zijn IP cams erg makkelijk. Enige wat je nodig hebt is een netwerk (draadloos of UTP) en een machine om de beelden mee te bekijken. Dat laatste kan een oude pc, tablet of smartphone zijn.

Let wel op dat je het goed beveiligd (wachtwoord en encryptie) als je een draadloze camera gebruikt. Het is vast niet de bedoeling dat patiënten of voorbijgangers mee kunnen kijken.

TheS4ndm4n#1919

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:42

Fiber

Beaches are for storming.

RocketKoen schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:50:
[...]
in de GGZ is zijn dat soort ruimtes standaard...
Mooi is dat. Ik heb daar wel eens een paar leuke films over gezien... O-)

In 2 bij 2 meter kan ik nauwelijks languit liggen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
Wat ik onlangs heb gebruikt is een eenvoudige linksys ip WVC54G (€59) met een synology nas. De cam werkt stand alone (stuurt mailtjes met filmpjes van 30 sec. bij beweging) en de synology DS112J (€129) neemt 7 dagen op om achteraf terug te zoeken.
edit: Audio werkt ook vrij goed (de mic op de cam is wel gevoelig voor richting). Dit staat echter niet meer aan omdat ik dat hier niet nodig had.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 26-05-2012 14:59 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
drijfhout schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:30:
Tnx, ging er eigenlijk vanuit dat er gewoon audio mee opgevangen zou worden. Dat is wel een erg belangrijk iets.
Bijna belangrijker als de beelden.
Let er dan wel op dat je naast aangeven dat er gefilmd wordt ook aangeeft dat er audio-opnames plaatsvinden.

En test het systeem goed... Je wilt niet weten hoeveel audio-opnames er gemaakt worden van de radio terwijl er niets van de patient te horen is, omdat de radio mooi onder de camera kon staan.

• drijfhout
Fiber schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:55:
[...]

Mooi is dat. Ik heb daar wel eens een paar leuke films over gezien... O-)

In 2 bij 2 meter kan ik nauwelijks languit liggen...
Nu ik er beter bij nadenk, denk toch eerder 3 bij 3,.. heb gewoon een erg slecht ruimtelijk inzicht ;)
maar in ieder geval een kleine afgesloten ruimte.
Fiber schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:42:
[...]

On topic, zelfs mijn Android telefoon kan als ip (web)cam functioneren... Zo moeilijk is dat niet. Het enige wat je nodig hebt om een ip (web)cam uit te lezen is een browser.
Behandel/gespreksruimte geen verhoorruimte nee :P

Maar heb nu al een heel stuk beter door hoe het allemaal in elkaar zit, is inderdaad niet zo heel ingewikkeld bij nader inzien maar ik wist ook echt niet waar ik moest beginnen/zoeken naar informatie.

Gelukkig genoeg behulpzame mensen op tweakers :)
RocketKoen schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:50:
[...]

in de GGZ is zijn dat soort ruimtes standaard.
De camera met microfoon is daar zelfs verplicht. Maar dat heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat die kamers op slot gaan met de patiënt er in.

Verder zijn IP cams erg makkelijk. Enige wat je nodig hebt is een netwerk (draadloos of UTP) en een machine om de beelden mee te bekijken. Dat laatste kan een oude pc, tablet of smartphone zijn.

Let wel op dat je het goed beveiligd (wachtwoord en encryptie) als je een draadloze camera gebruikt. Het is vast niet de bedoeling dat patiënten of voorbijgangers mee kunnen kijken.
Bedankt voor de tip.

Had niet zo stil gestaan bij de veiligheid.
Denk dat ik bij nader inzien toch ga kijken naar een bedrade IP cam, toch altijd een stuk veiliger, alleen even een extra draadje leggen.
DukeBox schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:56:
Wat ik onlangs heb gebruikt is een eenvoudige linksys ip WVC54G (€59) met een synology nas. De cam werkt stand alone (stuurt mailtjes met filmpjes van 30 sec. bij beweging) en de synology DS112J (€129) neemt 7 dagen op om achteraf terug te zoeken.
edit: Audio werkt ook vrij goed (de mic op de cam is wel gevoelig voor richting). Dit staat echter niet meer aan omdat ik dat hier niet nodig had.
Dat valt op zich best mee qua prijzen :)
Zelf heb ik wel een synology nas 410j dus ik kan eventueel eerst zo'n IP cam voor het werk halen en dan gewoon testen op mijn nas.
In ieder geval geen bedragen waar ze bij ons van zullen verschieten :P
Gomez12 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:57:
[...]

Let er dan wel op dat je naast aangeven dat er gefilmd wordt ook aangeeft dat er audio-opnames plaatsvinden.

En test het systeem goed... Je wilt niet weten hoeveel audio-opnames er gemaakt worden van de radio terwijl er niets van de patient te horen is, omdat de radio mooi onder de camera kon staan.
Inderdaad moet ik ook niet vergeten aan te geven tnx :)
En uiteraard veel testen.

Ik ben in ieder geval al een heel eind door jullie op weg geholpen, weet nu wel goed waar ik naar moet kijken en op moet letten.
Nu kan ik wel een goede oplossing gaan verzinnen ( en uiteraard kijken hoe dat zo goedkoop mogelijk kan :P )

Hartelijk bedankt iedereen en ik laat het wel weten als ik een mooie oplossing gefixt heb :)
Pagina: 1