Ik zit er aan te denken om een compact camera te kopen naast mijn dslr. Het doel is om compact te zijn, en een goede beeldkwaliteit. Dan kom ik bijvoorbeeld terecht bij een Canon S100 voor ongeveer 340 euro. In de pocket compacte klasse lijkt dit 1 van de meest aantrekkelijke camera's.
Ik vermoed inmiddels dat de grootste concurrentie uit de telefoon hoek komt (of is dit vloeken in de kerk
). Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar:Op het eerste gezicht is de beekkwaliteit niet erg overtuigend in het voordeel van de S95 (die in beeldkwaliteit niet veel afwijkt van de S100).
Als voordelen van de Canon S100 kan ik bedenken:
Een aantal zaken heb ik nog niet bekeken, bijvoorbeeld: performance in low light, kwaliteit led flitser iPhone, video (beide 1080p, maar kwaliteit heb ik nog niet vergeleken).
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat ik een iPhone beter vind, maar het verschil is minder groot dan ik dacht. Als het echt op de foto/video kwaliteit/functionaliteit aankomt zal de S100 misschien wel winnen, maar marges worden klein.
Hoe denken jullie over het onderwerp telefoon vs pocket compact camera?
Ik vermoed inmiddels dat de grootste concurrentie uit de telefoon hoek komt (of is dit vloeken in de kerk
Als voordelen van de Canon S100 kan ik bedenken:
- Optische zoom
- Meer instelmogelijkheden (hoewel in de gevallen dat ik hem gebruik de knop waarschijnlijk toch op auto staat: een echte point and shoot)
- Ergonomie
- Telefoon
- Internet
- Navigatie
- Telefoon had ik toch al mee, dus een apparaat minder. Anders gezegd: de kans dat ik mijn camera bij me heb is nog groter bij de iPhone. En cliché, maar waar: de beste camera is degene die je mee hebt.
Een aantal zaken heb ik nog niet bekeken, bijvoorbeeld: performance in low light, kwaliteit led flitser iPhone, video (beide 1080p, maar kwaliteit heb ik nog niet vergeleken).
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat ik een iPhone beter vind, maar het verschil is minder groot dan ik dacht. Als het echt op de foto/video kwaliteit/functionaliteit aankomt zal de S100 misschien wel winnen, maar marges worden klein.
Hoe denken jullie over het onderwerp telefoon vs pocket compact camera?