DTS en DTS HD Compatibiliteit

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:39
Goeiedag,

Zo'n tien jaar geleden heb ik een Sony QS Receiver gekocht met alle mogelijkheden van toen. Het apparaat heeft altijd uitstekend gewerkt en voldeed in het analoge tijdperk prima. Ik heb er altijd een 2.1 luidsprekerconfiguratie op gebruikt.

Nu wil ik overstappen naar een 5.1 surroundconfiguratie en twijfel ik tussen het aanschaffen van een home cinema set waar alles al op zit, of gewoon een losse 5.1 speakerset en deze te blijven gebruiken in combinatie met de Sony QS receiver.

Naast het feit dat ik bij het kiezen voor laatstgenoemd ook een losse Blu-Rayspeler moet aanschaffen, zit ik even in de knel met de audiocodecs.

Sowieso heeft de Sony QS geen HDMI aan boord. Mijn TV heeft dat wel en die heeft ook een optical out dus ben ik er eigenlijk blindelings vanuit gegaan dat ik alle devices via HDMI aan mijn TV knoop, waarna die gewoon een pass-thru doet over de optical out. Klopt dat?

Ten tweede heeft de Sony QS ondersteuning voor DTS, maar geen DTS HD. Even uitgaand van de hierboven genoemde setup, is het signaal dat de Sony krijgt downward compatible en zal hij daar iets van kunnen brouwen voor de luidsprekers? Ik las hier op het forum en op blu-ray.com dat DTS HD downward compatible is, maar ik wil dat toch echt graag zeker weten.

Grootste voordeel van mijn Sony behouden is dat er meer keuze is in losse speakersets, en ik de optie heb om op een later moment een nieuwe receiver te kopen met ook HDMI ingangen etc., iets wat je in de home cinema prijsklasse vrijwel niet vind.

Bedankt alvast voor jullie adviezen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Yes, DTS-HD is downwards compatible en je zal dus gewoon DTS krijgen.

Maar let er wel even goed op dat je televisie waarschijnlijk max stereo doorgeeft via de optical out. Misschien heb je geluk en kan je TV bitsteamen, maar ik ben bang van niet.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45

DDX

Ik heb hier zelf een Sony STR-DB925 (QS lijn wat ik me kan herinneren)
Mijn tv (sony nx700) hangt via optical aan deze versterker.
En ik heb een dreambox via hdmi aan de tv hangen.

Alleen dolby digital gaat via de tv naar de versterker.
Als ik DTS afspeel komt er geen audio aan op de versterker.
Geen idee of dit beperking van de dreambox of tv is.
Opgelost door ook een optical kabel van de dreambox naar de versterker te trekken, dan speelt dts wel ok af.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Dennis
Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden. Dit gelezende hebbend ben ik nog even verder gaan kijken, want ik begreep niet helemaal waarom deze beperking er zou zijn.

Naar ik nu begrijp (van de Philips website, mijn tv is een Philips) onderhandelt de TV met de HDMI source over de gebruikte audiocodec. Omdat de tv geen DTS ondersteunt, zal hij deze niet accepteren en kan hij dus ook geen pass-thru doen. De beste oplossing is AC3 of Dolby vanuit je source meesturen, omdat de tv die wél accepteert.

Op zich is dit geen heel groot probleem, omdat ik heel veel optical inputs van mijn Sony QS kan gebruiken voor mijn bronnen (Blu-ray speler, XBMC en tv dus).

Volgend probleem is dat ik de Zotac AD-10 wilde gebruiken, maar die optie valt dan dus af door het ontbreken van een optical out. Mijn computer die ik tijdelijk voor XBMC gebruik heeft wel een optical out, dus daar ga ik eerst maar eens even mee stoeien.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen en ik hoop dat andere lezers hier ook iets aan hebben.

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-02 16:38
DDX schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:18:
Ik heb hier zelf een Sony STR-DB925 (QS lijn wat ik me kan herinneren)
Mijn tv (sony nx700) hangt via optical aan deze versterker.
En ik heb een dreambox via hdmi aan de tv hangen.

Alleen dolby digital gaat via de tv naar de versterker.
Als ik DTS afspeel komt er geen audio aan op de versterker.
Geen idee of dit beperking van de dreambox of tv is.
Opgelost door ook een optical kabel van de dreambox naar de versterker te trekken, dan speelt dts wel ok af.
Mag ik vragen hoe je DTS krijgt op je dreambox? Zomaar een vraagje, ik heb nl de dreambox ook optisch aangesloten op mijn receiver maar ik krijg alleen op sommige zenders Dolby Digital. Ik heb een DM500 HD (satteliet) en kijk via Canal Digitaal.

iRacing profile | Racing rig

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45

DDX

Zover ik weet zijn er geen zenders die dts uitzenden.
Maar mkv's met dts spelen prima af. (op dm8000 hier, maar op dm500hd die ik hiervoor had werkte het ook)

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 25-05-2012 16:40 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-02 23:52

FeaR

In GoT we trust

Dennis schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:06:
Naast het feit dat ik bij het kiezen voor laatstgenoemd ook een losse Blu-Rayspeler moet aanschaffen, zit ik even in de knel met de audiocodecs.
Als de Sony receiver meerkanaals analoge ingangen heeft kan je ook een Blu-rayspeler kopen met idem uitgangen. Op die manier kan je toch DTS HD en Dolby TrueHD krijgen op je oudere receiver. Enige is dat je geen DTS of wat dan ook op je receiver zal zien, dit omdat de Blu-rayspeler al de audio voor je decodeert. De receiver ziet daarom als het ware niet meer wat het is en zal het als (L)PCM ontvangen. Nadeel is wel dat een dergelijke Blu-rayspeler duurder is dan een gemiddelde exemplaar. Zeker als je nagaat dat het verschil tussen de gewone audio en de HD Audio lang niet altijd groot is. Veel verschil wat er gehoord wordt zit ook tussen de oren, onder het mom van "het is HD, dus het zal wel beter moeten klinken..".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dennis
Ja, ik heb inderdaad een 5.1 analog in. De optie die je noemt flitste ook al een seconde door mijn hoofd, maar ik denk - zo te lezen net als jij - dat het te horen verschil inderdaad niet significant is.

Het gaat mij toch met name om de films die ik via mijn XBMC ga afspelen.

Het is me trouwens gelukt om gewoon via optical out vanaf de PC een DTS signaal naar de Sony QS receiver te sturen. Nu nog even een Canton speakersetje op de kop tikken en dan hebben we dat ook weer werkend.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dennis schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:03:
Het is me trouwens gelukt om gewoon via optical out vanaf de PC een DTS signaal naar de Sony QS receiver te sturen. Nu nog even een Canton speakersetje op de kop tikken en dan hebben we dat ook weer werkend.
DTS 5.1? Dat is namelijk echt zeldzaam. Mijn oude Philips deed ook gewoon DD 5.1 en DTS 5.1 via de Digitale Coax out (mits je de HDMI Side gebruikte), maar met een firmware update ben ik dat opeens kwijt. DTS invoer snapt mijn TV nu zelfs niet meer...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
Dennis schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:30:
Volgend probleem is dat ik de Zotac AD-10 wilde gebruiken, maar die optie valt dan dus af door het ontbreken van een optical out.
Dat is natuurlijk wel op te lossen met een USB geluidskaart. Zoiets. Of een duurdere als je daar blijer van wordt... ;)
FeaR schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:18:
[...]

DTS 5.1? Dat is namelijk echt zeldzaam. Mijn oude Philips deed ook gewoon DD 5.1 en DTS 5.1 via de Digitale Coax out (mits je de HDMI Side gebruikte), maar met een firmware update ben ik dat opeens kwijt. DTS invoer snapt mijn TV nu zelfs niet meer...
Je TV niet, maar je receiver toch wel? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dennis
FeaR schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:18:
Uhm ja, maar vanaf mijn pc. Had je misschien per ongeluk verkeerd gelezen en dacht je dat ik mijn tv bedoelde? Vanaf mijn pc naar de Sony QS gaat een keurig DTS 5.1. Hij geeft het ook aan op de receiver: 'DTS 3/2'. Mijn tv snapt ook geen DTS.
Xander schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:21:
Dat is natuurlijk wel op te lossen met een USB geluidskaart. Zoiets. Of een duurdere als je daar blijer van wordt... ;)
Mja, de Zotac AD04 voldoet dan eigenlijk beter en is slechts een klein beetje duurder.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Xander schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:21:
[...]
Je TV niet, maar je receiver toch wel? :?
My bad, dacht dat het over de TV ging O-)

Pagina: 1