Toon posts:

Basisgamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

voor het eerst ben ik van plan zelf mijn pc samen te stellen en te bouwen (met behulp van een vriend) en ik vroeg mij af wat jullie vinden van de componenten die ik tot nu heb samengesteld, en of het nog beter kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag games als Diablo III en GTA V erop kunnen spelen. Daarnaast lekker kunnen internetten, skypen, downloaden, muziek luisteren, films/series kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 700 euro, exclusief randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hier hoeft dus eigenlijk geen rekening mee gehouden te worden aangezien dit hele topic gaat over het systeem zelf zonder randapparatuur. Ik heb wel een Western Digital externe harde schijf van 1 TB, waar ik mijn films en muziek op store, ik heb dus niet een al te grote interne harde schijf nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als leidraad heb ik de BBG van mei gebruikt. Hetgeen waar ik nog niet zeker over ben is de processor + moederbord, aangezien nu de Intel i5 3450 verkrijgbaar is. Moet ik als ik de Intel i5 3450 neem ook meteen een ander moederbord kiezen? Daarnaast vraag ik me nog af of ik een SSD ga nemen of niet (wat zijn hier de voordelen van bij een gamesysteem, en is het het geld waard?). Ook ben ik niet zeker over de case, ik wil graag een mooie case qua uiterlijk, van binnen moet hij echter ook degelijk zijn. Maar goed, hier is het lijstje componenten wat ik tot nu toe heb verzonnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue WD5000AAKX, 500GB€ 62,90€ 62,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Lancool PC-K58 Zwart€ 70,10€ 70,10
1Intel Core i5 2400€ 162,-€ 162,-
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,95€ 38,95
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 53,43€ 53,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,78

En nu dus een lijstje van componenten waarvan ik niet zeker ben of ik ze moet aanschaffen of niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 71,90€ 71,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,90

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen merkvoorkeuren, zolang het systeem maar lekker draait.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zou graag willen dat het systeem niet te veel geluid produceert, maar wel koel blijft.

Samenvattend
Even om alles op een rijtje te zetten.
  • Twijfel of ik het beste de nieuwe Intel i5 3450 processor kan halen. Zo ja, is het verstandig dan ook een ander moederbord te nemen?
  • Is het het waard om een SSD te nemen? Ga ik veel verschil merken tijdens het gamen, browsen of media bekijken?
  • Welke case zal ik nemen? Uiterlijk is belangrijk voor mij, maar van binnen moet hij ook degelijk zijn (airflow en dergelijke).
Alvast bedankt voor jullie hulp!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 16:53

RoofTurkey

PredatorKalkoen

pricewatch: Antec One als behuizing is een betere keuze gezien het budget.
Ik zou wel voor de Ivy Bridge (3450) gaan, maar bij het gamen en dergelijke merk je het verschil waarschijnlijk niet.
Een SSD is het zeker waard, maar je kunt deze uitgave ook een paar maandjes uit stellen om dan een 128gb SSD te halen en dan in één keer weer een flinke boost aan je pc te geven.
Moederbord kun je dan denk ik het beste gaan voor deze (icm de 3450) pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP , maar dan ben je wel meteen bijna 30 euro duurder uit (voor het mobo).
Voeding kun je het ook met deze: pricewatch: XFX Pro 450W doen.

Grillmeister

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Goedkopere cpu, zoals de AMD Phenom II x4 965, aangezien je je cpu toch niet gebruikt bij het gamen.

Dan kun je een wat betere videokaart nemen, wat je wel merkt in games.

SSD laat je pc sneller opstarten, en alle programma's die erop staan. Alleen is 64gb te klein voor je OS en games. Dus, of een grotere kopen, of je hebt er niks aan bij het gamen.

Een stille koeler is de bekende Mugen 2, maar de Zalman CNPS10X Performa presteert ietje beter en is ietsje stiller. En ook kleiner, wat zeker van pas komt.

Ik zou wel alsnog Low Profile geheugen nemen trouwens, is handig.

Qua kast kun je ook een Fractal Design Arc Midi nemen: ietsje goedkoper, koelt er goed. Als stilte heel belangrijk is, dan de Fractal Design R3.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Die Antec One ziet er prima uit, twee maal USB 3.0 voor 50 euro. Echter ziet de Fractal Desgin Arc Midi er wel heel mooi uit, en misschien is het een wat betere keus met het oog op de toekomst (removable hard drive bay). Hij is dan ook wel drie tientjes duurder. Lastig. De R3 is niet echt mijn smaak, vind die voorkant niet mooi zo helemaal strak. Ik denk dat ik de case dus nog maar even in het midden laat.

Waar ik nog een vraagteken bij heb staan is de SSD. Jullie beweren dat het wel degelijk nut heeft en het geld waard is. Stel dat ik later een SSD koop, maar dat Windows al op mijn interne harde schijf staat, dan zal Windows toch niet sneller opstarten? Ik moet dan toch eerst Windows op de SSD installeren? Is het dan mogelijk om het over te schrijven van HDD naar SSD of komen hier problemen bij kijken?

Ik heb nu m'n lijstje geupdate naar het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 77,30€ 77,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 734,61

Op aanraden van VasZaitsev het intern geheugen veranderd naar Low Profile geheugen, kost maar een paar euro'tjes meer. De processor + moederbord op aanraden van RoofTurkey veranderd, en voor het idee ook meteen een SSD van 128GB toegevoegd. Ik kom dus weliswaar boven m'n budget uit, maar dat is niet per sé een ramp. Het lijkt me dat ik met deze setup wel enkele jaren vooruit kan (misschien wel even m'n videokaart in de tussentijd vervangen). Wat vinden jullie ervan?

Edit: Eventjes vergeten, VasZaitsev zei dat ik ook CPU koeling kon halen. Bij de BBG is er geen CPU koeler inbegrepen, daarom ook mijn vraag: Is het echt nodig of meer een luxeproduct?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nouja, een stock-koeler is vrij slecht. Je CPU wordt daardoor erg warm bij gamen, wat weer redelijk slecht is voor de CPU. Ook zal hij vrij veel lawaai maken [straaljager]. Daarom kun je beter 25-35 euro uitgeven voor een goede CPU koeler.

Je hebt ook wel wat goedkopere CPU-koelers hoor. De Arctic Cooling Freezer 13 (Pro) is wat goedkoper, en koelt ook goed, alleen ietsje minder dan de Zalman, maar al veel beter dan een stock-koeler.

Je moet Windows inderdaad op de SSD installeren. Je kan ook gewoon een image van Windows maken, en die installeren op de SSD. Dan houdt je al je instellingen nog, maar, bij een verandering van CPU of Mobo moet je eigenlijk altijd windows opnieuw installeren. Dat is nou eenmaal zo.

De Samsung 830 is trouwens een ietsiepietsie fruttelbeetje sneller dan de Crucial, maar ook iets duurder. Eigenlijk is het niet echt merkbaar het verschil. De Samsung is iets duurder, en schrifjt sneller. En is 2mm minder hoog. En kunstofbehuizing, volgens mij is de Crucial helemaal van Alu.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
VasZaitsev schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:36:
Nouja, een stock-koeler is vrij slecht. Je CPU wordt daardoor erg warm bij gamen, wat weer redelijk slecht is voor de CPU. Ook zal hij vrij veel lawaai maken [straaljager].
Lijkt mij toch een ietsiepietsie overdreven ;)

Als je niet gaat overclocken en je speel geen uren aan een stuk dan valt dat allemaal wel mee. Zo brak zijn die stockkoelers nu ook weer niet. Als je case niet net naast je oren staat of als je met een headset speelt dan maakt dit eigenlijk niks uit voor jou.

Kwa SSD: Als je met een beperkt budget zit zou ik toch eerder direct de 128 gb SSD kopen en daarop windows installeren. Als je later meer opslag nodig hebt plug je een HDD erbij zonder gepruts met instalaties. Misschien kan je voorlopig wel verder met je externe schijf.

[ Voor 18% gewijzigd door Inrage op 25-05-2012 13:44 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:24
Ik zou inderdaad 30 euro investeren in een goede cpu koeler, dat is echt iets wat je wel gaat merken (qua geluid).

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Inrage schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:42:
[...]

Lijkt mij toch een ietsiepietsie overdreven ;)

Als je niet gaat overclocken en je speel geen uren aan een stuk dan valt dat allemaal wel mee. Zo brak zijn die stockkoelers nu ook weer niet. Als je case niet net naast je oren staat of als je met een headset speelt dan maakt dit eigenlijk niks uit voor jou.

Kwa SSD: Als je met een beperkt budget zit zou ik toch eerder direct de 128 gb SSD kopen en daarop windows installeren. Als je later meer opslag nodig hebt plug je een HDD erbij zonder gepruts met instalaties. Misschien kan je voorlopig wel verder met je externe schijf.
Nou, IB wordt al lekker warm, en de stock-koelers van Intel zijn zo goed als onveranderd sinds pentium-4 koelers.

En hij zegt dat hij niet teveel lawaai wilt, nou, dan valt een stock-koeler gewoon af. Koop voor drie tientjes die zalman, die ga je niet horen bij het gamen, ook niet bij idle. Als je die Zalman niet mooi vind, of te duur, dan is de Arctic Cooling 13 (pro) ook een prima keus. Houdt mijn AMD 1100T lekker koel en is ook fluisterstil, de AC is 5 euro goedkoper. Als je nóg minder wilt uitgeven, de Coolermaster Hyper TX3 Evo of de Arctic Cooling Freezer 7 pro Rev. 2. Ik heb zelf in mijn AM2+ computer de Freezer 7, en deze is ook heerlijk stil, koelt wel minder dan de Freezer 13.

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien jullie allemaal aanraden de stock CPU koeler te vervangen door een aftermarket koeler heb ik die verandering opgenomen in m'n lijstje. Echter loopt de prijs ondertussen wel steeds meer op. Iemand misschien een idee om dit enigszins naar beneden te drijven? Of zijn er mensen die juist denken, stop er wat meer geld in, dan krijg je meer waar voor je geld! Wanneer er een case bij zit en het OS (welke ik overigens waarschijnlijk van een vriend kan krijgen voor twee tientjes ofzo) kom ik toch alweer zo'n 150 euro duurder uit. Hieronder het wederom geupdate lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman CNPS10X Performa€ 26,96€ 26,96
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 77,30€ 77,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 761,57

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nouja, ik weet nogsteeds niet zeker of je wel de extra kracht van Intel IB gaat merken tijdens het gamen. CPU's maken zo weinig uit tijdens gamen, CPU is intressant als je veel dingen gaat bewerken, maar, jij geeft aan dat niet te doen.

Zoals ik al eerder zei: Kijk eens naar een AMD systeempje: een AMD Phenom II x4 965 kost 100 euro, en is ook prima om mee te gamen. Een leuk MD moederbordje kost ook niet heel veel, al heb je dan wss niet de nieuwste chipset, maar, een 870 bijv, maar, die is ook nog prima.

Dat bespaart je ongeveer 70 euro, toch weer wat.

Wat ik zou doen met die besparing, is een grotere hardeschijf kopen. Een 2TB schijf kost ongeveer 100 euro nu. 4x zoveel ruimte voor minder dan 2x de prijs. 500gb krijg je echt wel vol met muziek, downloads en games. De Seagate Barracuda Green is erg goed, ik heb de 1TB versie, en hij is lekker snel voor een hardeschijf, niet langzamer dan mijn barracuda blue.

Edit: oeps, foutje, ik heb een Western Digital green schijf, geen Seagate. Máár, mijn HDD advies blijft, Seagate is een erg goed merk, WD ook. Met Samsung heb ik zelf slechte ervaring, mijn samsung schijven zijn vrij snel overleden, terwijl de Seagate en de WD nog vrolijk mee doen.

[ Voor 13% gewijzigd door RobinHood op 25-05-2012 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
@VasZaitsev

Welk moederbord zou jij me dan aanraden als ik voor de AMD Phenom II x4 965 kies? Ik vind het idee om een 2TB interne harde schijf te nemen in plaats van een 500GB wel een goed plan, alleen vind ik het dan zonde mijn huidge 1TB externe harde schijf niet te gebruiken. Overigens zie ik bij de AMD Phenom II x4 965 staan dat veel mensen deze processor graag overclocken, hier heb ik geen verstand van en ben het zelf niet van plan. Als het zo zou zijn dat een makkelijk overclockbare processor meer geld kost dan een minder makkelijkere, is er dan niet een betere processor die ik kan halen? (Ik kan het ook helemaal mis hebben hoor, heb nog niet zo veel verstand van computers).

Zo zou het lijstje eruit zien zonder moederbord, met een 2TB harde schijf en SSD.
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 100,95€ 100,95
1Zalman CNPS10X Performa€ 26,96€ 26,96
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 92,10€ 92,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,42

Door die 2TB harde schijf natuurlijk weer 50 euro duurder dan eerst. En daarbij moet ook nog de kosten van een case worden opgeteld. Eigenlijk wil ik ook niet boven de 800 euro uitkomen. Ik vraag me daarom toch af of ik wel 2TB nodig heb. Ik heb natuurlijk al die 1TB externe harde schijf waar ik vaak films op zet, en hij staat nog lang niet vol. Wanneer ik uiteindelijk ruimtegebrek ga krijgen, wat denk ik minstens een jaar gaat duren, zou het dan al kunnen zijn dat SSD's stukken groter en goedkoper zijn? Bijvoorbeeld, 1TB voor 200 euro. Geen idee eigenlijk hoe snel deze technologie zich verbetert, maar misschien iets om in m'n achterhoofd te houden.
Pagina: 1