Windows Server 2003 O.S. van IDE schijf naar SATA.

Pagina: 1
Acties:

• Spiritual89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik wil een zuinigere home server kopen. Momenteel draait WHS 2003 vanaf een IDE schijf. Ik heb niet zo'n behoefte aan alles weer opnieuw te moeten installeren dus mijn vraag is hoe ik dit op de meest snelle en eenvoudige manier kan oplossen.
Momenteel zit er nu dus 1 IDE schijf in die gepartioneerd is in 2 schijven. Een C en een D, het liefste zou ik natuurlijk alles willen overzetten naar de nieuwe SATA schijf. Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag :$

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SATA = IDE.
Als je een nieuw systeem neerzet dan zal daar hoogstwaarschijnlijk ook een andere chipset/controller inhangen, en dat gaat niet altijd even goed of stabiel.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:58

lier

MikroTik nerd

Ik ga ervan uit dat je zo'n "ouderwetse" (P)ATA schijf hebt en deze door SATA wil vervangen. Als de drivers al geïnstalleerd zijn voor de SATA controller dan is het voldoende om een clone van je huidige schijf te maken naar de nieuwe schijf. Vervolgens in de BIOS de SATA schijf als primair boot device selecteren en gaan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Je kunt binnen device manager de harddisk controllers instellen als 'standard ide controller' of iets dergelijks als je 'update driver' kiest en selecteert dat je zelf een driver wilt uitzoeken.

Als je daarna de server uitzet, harddisk ombouwt, in de bios de integrated SATA IDE controller eerst probeert op AHCi en dan Windows Server 2003 weer start heb je een kans dat het lukt. Krijg je een blue screen, dan kun je de SATA IDE mode proberen i.p.v. IDE. Lukt dat nog niet, dan is de kans dat de hardware te verschillend is en je uitkomt op een recovery install of een her-installatie.

Laat maar eens weten hoe het gegaan is :)

P.s.: Uiteraard eerst een backup / image maken voor je gaat hobby-en!

• Spiritual89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Kan ik niet gewoon met bijvoorbeeld Acronis een image maken en die dan terug zetten op de nieuwe harddisk?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat kun je proberen, maar mijn ervaring is dat dat niet altijd even lekker werkt als je van controller switcht, en dat het minder werk is even een reinstall te doen.

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik gebruik hiervoor meestal MergeIDE.zip van c't magazine. Hierin zitten de meeste IDE en SATA controller drivers met een batch programma's om ze te installeren. Hierna kun je de hardeschijf clonen en direct weer opstarten.

De beschrijving:
http://www.virtualbox.org/wiki/Migrate_Windows

De download link.
http://www.virtualbox.org...rate_Windows/MergeIDE.zip

Veni, vidi et cervesiam

Pagina: 1