Websites hosten op Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:32
Ik maak voor m'n website gebruik van ASP en VB-DLL's (COM). Nu wil ik echter de site op een Linux-server gaan hosten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch zoveel mogelijk van m'n componenten kan blijven gebruiken? Of met zo min mogelijk aanpassingen.

Trouwens, is er al ergens iets bekend over .Net-gebruik onder Linux?

• OMX2000
  • Laatst online: 20-08 15:06

OMX2000

By any means necessary...

die dll draaien op linux, gaat lastig... kan wel maar is geen aanrader... en asp draaien op linux kost je geld...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 26 maart 2001 12:11 schreef maikel het volgende:
Ik maak voor m'n website gebruik van ASP en VB-DLL's (COM). Nu wil ik echter de site op een Linux-server gaan hosten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch zoveel mogelijk van m'n componenten kan blijven gebruiken? Of met zo min mogelijk aanpassingen.

Trouwens, is er al ergens iets bekend over .Net-gebruik onder Linux?
Wordt allemaal idd wel heel lastig om op linux te draaien. En .NET op linux zal nog wel even op zich laten wachten.
Als je dus .net, asp en dll's wilt gebruiken zul je het zeer waarschijnlijk moeten doen met een windows 2000 server (tsja, nt4 kan ook wel lijkt me, maar toch)

Verwijderd

Met Apache modules moet dat kunnen. Maar de rest gaat voorbij aan m'n kennis.

• maikel
Als je dus .net, asp en dll's wilt gebruiken zul je het zeer waarschijnlijk moeten doen met een windows 2000 server (tsja, nt4 kan ook wel lijkt me, maar toch)
Het hele idee erachter is om naast Windows ook voor Linux te ontwikkelen. Maar dan liefst met zo min mogelijk aanpassingen.
die dll draaien op linux, gaat lastig... kan wel maar is geen aanrader
Maar een DLL op Linux kan dus wel ??
Waar kan ik hier info over vinden ?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Voor dll's onder linux zie Wine www.winehq.org anders is het .com ofzo

Verder zijn er asp modules voor apache en zelfs frontpage extensions..

Maar ik zou die dll's uit je hoofd zetten.

Misschien is het makkelijker php te leren wat wel cross-platform is..

succes

• maikel
Het probleem is dat er al een heel stel DLL's gemaakt zijn. Het schiet niet echt op als die allemaal moeten worden herschreven. Het is namelijk voor een bedrijf. Dat wil nu ook klanten die Linux willen, kunnen helpen. Dus iedereen omscholen naar PHP oid is waarschijnlijk niet rendabel. :(

Verwijderd

Maikel: asp onder linux is op zich -beperkt- mogelijk via chillisoft asp. (www.chillisoft.com geloof ik), dat is echter niet optimaal en vooral bij de wat complexere asp code kan chillisoft nog wel eens haperen. Het grootste probleem zit hem in de dll's. volgens mij zijn die helemaal niet te draaien onder linux (mogelijk dat er een perl mod voor bestaat???)

Verwijderd

er schijnt een ASP2PHP convertor te zijn. of ie ook 100% werkt weet ik niet.

www.freshmeat.net

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
je hebt ook mensen die TE veel willen... maar waarom pak je niet gwoon 2 goedkope servers, en splits je de hele zooi?
en waarom wil je zo PERSE op linux gaan hosten?

• maikel
Het bedrijf waar ik nu afstudeer krijgt van klanten te horen dat die op Linux willen draaien. Dus daar heb ik weinig tegen in te brengen. :)
En er bestaan al een heel stel componenten die nu in erg veel sites worden toegepast.
Nog info over .Net op Linux btw. ?

Verwijderd

Kan je niet adviseren dat ze op windows blijven draaien? Er zijn daarnaast een hoop mogelijkheden om het voor die klanten zo aangenaam mogelijk te maken onder windows. Je zou bijvoorbeeld cygwin met ssh-mogelijkheid kunnen installeren.

Je moet maar even kijken of dit opweegt tegen het opnieuw schrijven van al je componenten.

BTW, op dit moment is het officiele statement van Microsoft dat non-windows platforms niet worden ondersteund om de .NET-objecten zelf op te draaien (dmv een implementatie van de common language runtime). De kans is groot dat ze uiteindelijk overgaan tot porten (hiertoe is intern al een aanzet gegeven), maar dat zou nog wel eens een paar jaar kunnen duren :)

Verwijderd

ik verwacht niet dat .NET lekker doorgevoerd gaat worden voor linux. Het is immers MS. Maar SUN is er ook mee bezig (weet zo de naam ervoor niet)

• maikel
Ik heb gehoord dat Corel wel bezig is met een .Net-runtime enginge voor Linux. Dus dan zou het wel werken. :)

• Oblii
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Oblii

But I don't care, I'm in a hurry going nowhere

Verwijderd

Op maandag 26 maart 2001 15:19 schreef maikel het volgende:
Het is namelijk voor een bedrijf. Dat wil nu ook klanten die Linux willen, kunnen helpen.
en dan komen ze met een win-server met asp :?
is het voor dat berijf dan niet verstandig om er nog een servertje bij te plaatsen :?..

Verwijderd

Kijk eens naar jsp
dat werkt wel op alle platforms.....

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Op maandag 26 maart 2001 17:08 schreef Tu-Tone het volgende:
je hebt ook mensen die TE veel willen... maar waarom pak je niet gwoon 2 goedkope servers, en splits je de hele zooi?
Omdat ze dan de complete codebase 2 keer hebben staan (en bovendien niks van PHP snappen waarschijnlijk) - dat is absoluut geen optie.

Waarom op Linux hosten? Tja, omdat sommige klanten al op Linux draaien en geen zin hebben in NT servers tussen de rest bijvoorbeeld (NT kost VEEEEEEEL geld namelijk, licenties!)

Eh, die klooiprojecten die DLL's op Linux runnen enzo, hardstikke leuk maar ik zou het als bedrijf dus echt NIET gebruiken. Dat is gewoon schreeuwen om problemen.

Je ziet hier weer een lastig iets aan MS: ls je er eenmaal aan begint, raak je ze niet meer kwijt...dus of echt omschakelen, of 'Windows all the way' gaan, zijn eigenlijk de voornaamste opties.

Of zoals ook al genoemd JSP of servlets gebruiken - die doen het wel op allebei (bedrijf waarvoor ik werk gebruikt servlets en we hebben zowel Linux als NT servers bij klanten staan - werkt allebei)

Verwijderd

dus iedereed die jullie hosten maken gebruik van die asp dingen :?

ik moet heel toevallig nog een provider zoeken voor een bedrijf..maaruh..waarop het gehost wordt kan me niks schelen als er maar gebeurt wat ik wil :P

• maikel
We ontwikkelen de websites hier. En sommige ervan hosten we ook, andere worden bij de klant zelf gehost. En er zijn nu dus klanten die Linux willen.

Verwijderd

Anders moet je hier eens kijken, http://www.apache.org. Zoek op asp and zie

Apache::ASP

The Apache::ASP project is a Perl-native port of Active Server Pages (ASP) to Apache that runs under mod_perl, and provides an open alternative to Chili!Soft's ASP for Unix

En voor je DLL's kijk hier eens.
http://httpd.apache.org/docs/dso.html
:)
Pagina: 1