Toon posts:

Virus op USB, mappen zijn .scr en niet te openen. Fotos weg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Momenteel ben ik op reis in Zuid-Oost Azie. Hier maak ik natuurlijk veel foto's en naast op mijn SD kaart backup ik die ook naar een USB stick. Helaas is het daar mis gegaan door een virus... Ik had mappen met foto's en die mappen zijn nu omgezet in .scr bestanden en deze kan ik niet openen. Ook krijg ik allerlei meldingen die hier niet leesbaar zijn, op een andere computer las ik eens Trojan Horse dus wellicht die. Die meldingen krijg ik helaas ook als ik mijn SD kaart erin doe, dus ik kan de foto's ook niet opnieuw backuppen op een schoon stickje.

Maar het belangrijkste: Kan ik mijn foto's nog redden? Ze staan dus nog allemaal op mijn (besmette) SD kaart, op mijn camera kan ik ze nog gewoon zien. Op mijn stick stonden ze ook nog (zie printscreen) gisteren, maar net waren de twee belangrijkste mappen alweer weg (gelukkig heb ik fotos van anderen al via dropbox naar huis gestuurd, maar mijn eigen foto's nou net niet want die had ik toch 2 keer...).

Hopelijk weet iemand iets want het zijn 1800 foto's en zeeeeer belangrijk! Momenteel zit ik in Laos bij volgens mij betrouwbare computers, over een paar dagen kan dit weer prima anders zijn.

Alvast super bedankt, alle hulp is welkom. Helaas zijn sommige dingen hier dus wel in het Laotiaans en onleesbaar...

Link naar printscreen: http://i47.tinypic.com/345yp9e.jpg

• rufus666
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
Betreft het virus durf ik het niet zo goed te zeggen, ik denk dat het belangrijkste is dat je de stick niet meer gebruikt tot je meer tijd en en tools om handen hebt.
In het topic datarecovery wordt over veel recover programma's gepraat waaronder getdataback, Ik denk dat je de stick daarmee moet kunnen uitlezen en bestanden wellicht kan recoveren, daarna zou ik me pas gaan richten op het virus, ik weet namelijk niet wat een virus scanner gaat doen met de folders/bestanden.

Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die je nog tips kunnen geven, sterkte !

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Probeer eens even je Windows laptop (?) en USB-stick te scannen met de online scan van Trend Micro, zie http://housecall.trendmicro.com/nl/. Hiermee krijg je in elk geval de infectie eraf en mogelijk weer toegang tot je bestanden.

Wanneer daarna blijkt dat toch alles weg is, moet je zorgen dat er niets op de stick gezet wordt en kun je met een undelete-tool (bv. deze http://www.piriform.com/recuva) nog 'even' controleren of er wat terug te halen is.

Uiteraard is het verstandig te weten dat een USB-stick niet de handigste plek is om cruciale informatie op te slaan, want die kan ook zomaar een keer leegraken bij een snelle remove uit een host.

Backupssss! :)

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-01 19:31
Indien mogelijk zou ik nu een nieuwe SD kaart kopen en een nieuwe USB drive maar dat kan natuurlijk moeilijker zijn in bepaalde streken :)
En de huidige SD en USB drive bijhouden tot je thuisbent...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou de fotos die je nu nog hebt allemaal uploaden, dan zijn die zeker.
Verder je usb niet meer gebruiken (dus niet meer lezen, EN zeker niets meer schrijven naar dat ding) en wachten tot je toegang hebt tot betrouwbare en snellere computers (gewoon dus als je weer thuis bent), met een snelle internetverbinding, want als je gaat klooien, is de kans veel groter dat je fotos zeker weg zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Reepje op 25-05-2012 10:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou inderdaad niets meer doen met die USB stick en SDkaart tot je fatsoenlijk een recovery kunt uitvoeren.

Nog een tip, je kunt je SDkaart met het schijfje beveiligen tegen schrijven. Als je dat nu doet als je 't ding in een vreemde PC steekt, dan kan daar in elk geval niets mee gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen! Gelukkig heb ik nog twee extra SD kaartjes en wat sticks. Ga dat lock schijfje zeker gebruiken (dom dom) en met de geinfecteerde idd thuis maar pas weer naar een fotozaak oid. Helaas wordt het backuppen wel weer op USB want Dropbox etc is hier gewoon niet snel genoeg...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk niet dat een fotozaak echt veel voor je kan doen. Je kunt beter kijken of je iets met een recovery programma kunt doen, of evt een datarecovery specialsit inschakelen. Bij een fotozaak zullen ze niet snel de expertise hebben om wat te doen met dit soort dingen ben ik bang.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TERW_DAN schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:04:
Nog een tip, je kunt je SDkaart met het schijfje beveiligen tegen schrijven. Als je dat nu doet als je 't ding in een vreemde PC steekt, dan kan daar in elk geval niets mee gebeuren.
Een kleine toevoeging over dat schuifje. Het enige wat dat doet is tegen de controller zeggen dat er niet op geschreven mag worden. Echter zijn er redelijk wat kaartlezers en andere apparaten die dat schuifje gewoon negeren. Het read-only schuifje is dus geen 100% garantie dat het kaartje ook read only is.
Pagina: 1