Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Topicstarter
Het vakantie geld komt er weer aan en ik wil het sparen. Ik kies bewust voor langdurige deposito's van 5 jaar onder andere en deze heb ik tot nu toe lopen bij twee banken de NIBC en Leaseplanbank.

Beide hebben de rentes verlaagd en gister kreeg ik weer een advertentie van Bigbank te zien. In Duitsland zijn ze positief over deze bank, alleen in Nederland moest de consumenten bond perse een negatieve uitspraak doen omdat deze bank niet onder Nederlandse garantie fonds valt maar onder die van Estland.

De rentes bij bigbank zijn zeer aantrekkelijk, ik zag dat ik voor 5 jaar 4.45% rente per jaar kan krijgen, dat is bijna een halve procent meer als wat ik nu bij leaseplanbank kan krijgen.

Maar is het ook verstandig om met deze bank in zee te gaan? Dat is me een beetje onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 13:50
Of het verstandig is weet ik niet maar van een beetje nadenken en afwegen is nog nooit iemand ziek geworden.

Voor
• 5 jaar 4,45% rente

Tegen
• Geen Nederlands garantiefonds.

Het feit dat de Consumentenbond een negatief advies geeft zou je toch een aanwijzing moeten geven. Heb je trouwens al uitgezocht wat het Estlandse garantiefonds inhoudt?

Eerlijk gezegt klinkt het een beetje alsof je die vette worst van 4.45% niet kan weerstaan en op zoek bent naar argumenten tegen het standpunt van de Consumentenbond.
Persoonlijk zou ik gewoon een NL bank pakken met een iets lagere rente. Dan heb je tenminste zekerheid dat je over 5 jaar je geld nog hebt (als je tenminste onder de 100k blijft).

Ninja edit: een half procent meer? Das €500,- op een bedrag van €100.000,-. Lijkt mij het risico niet waard.

[ Voor 9% gewijzigd door MuddyMagical op 25-05-2012 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De consumentenbond is geen onafhankelijke orgaan, zij zijn afhankelijk van hun leden en ook meeste informatie die ze vergaren zijn alleen toegankelijk voor leden. De Bank of Scotland valt ja ook niet onder het Nederlandse garantie fonds, maar het Schotse.

Ja ik heb uit gezocht wat het Estlandse garantie fonds in houdt, zij garanderen ook tot € 100000 net als Nederland. Nou ik kan die 4.45% opzich wel weerstaan, maar het blijft wel zo dat iedere 0.10% extra gewoon mee genomen is.

Wie kleine niet eert is het grote immers niet waard. Meeste artikelen over deze bank zijn gewoon artikelen over het bericht van de consumentenbond.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 25-05-2012 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

De consumentenbond is juist wel onafhankelijk. Ze hebben geen belang bij het wel of niet aanraden van de bigbank. Dat doen ze dus niet.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:51
Meer in algemene zin: een bank die een hoge rente geeft op spaargeld heeft blijkbaar moeite om geld op de 'normale' kapitaalmarkt aan te trekken. Blijkbaar vinden andere financiële partijen het risico te hoog en is de Bigbank op zoek naar extra spaargeld ter vervanging. Ter illustratie, de Rabobank hoeft juist géén hoge rente op spaargeld te geven omdat ze überhaupt wel aan financiering komen - het risico van de Rabobank is behoorlijk laag.

Ik kan niet beoordelen hoe solvabel de Bigbank is of van welke kwaliteit het Estlandse toezicht op haar banken is. Ook is maar de vraag of Estland bij een bankencrisis in het land daadwerkelijk de €100.000 kan garanderen of hoe snel zij kan uitbetalen als de Bigbank in problemen komt. Denk maar eens terug aan het IJslandse IceSave.

Al met al ben ik van mening dat het hogere rentepercentage gerelateerd is aan het hogere risico (gratis geld bestaat immers niet). Of die hogere rente opweegt tegen het hogere risico is een afweging die jezelf zal moeten maken.

Edit: Typos

[ Voor 3% gewijzigd door Johri op 25-05-2012 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik krijg hier toch wel een beetje een Icelandbank gevoel bij. Klantjes die geld ergens deponeren voor minimaal meer waar iedereen uiteindelijk voor heeft kunnen branden (ten onrechte imo overigens).
Of het verstandig is, wil je het risico lopen voor een marginale meerwaarde? En stel het gaat fout kun je je centen missen? Het kan gebeuren dat je het gewoon kwijt bent of dat het wel even duurt eer ze terug komen (en dan is het nog maar de vraag hoeveel).
Allemaal lastige kwesties voor weinig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 318025 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 07:27:
De consumentenbond is geen onafhankelijke orgaan, zij zijn afhankelijk van hun leden en ook meeste informatie die ze vergaren zijn alleen toegankelijk voor leden. De Bank of Scotland valt ja ook niet onder het Nederlandse garantie fonds, maar het Schotse.
Onder het Britse. Dat zal gevoelig liggen in Schotland.

Maar Bank of Scotland heeft een vestiging in Nederland waardoor het onder beperkt toezicht van DNB ligt. Bigbank heeft geen vestiging in Nederland waardoor handelen in Nederland al mogelijk is als ze onder Estse regels vallen. Dat is nog wel een verschil.
De garantiestelling is € 100.000 (zoals elke bank in de Eurozone) maar die garantie wordt weer niet uitgevoerd door DNB waardoor je naar Estland moet om je geld te halen als er iets mis gaat. Hetzelfde als met Icesave dus. Die mensen hebben wel hun geld teruggekregen, maar een collega van mij had er ook geld staan en die had er flinke kopzorgen aan.

Dus ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar voor 0,45% rente en 1 vakantiegelduitkering zou ik het risico voor 5 jaar (voor wat, 15 euro per jaar als je veel verdient?) niet aan gaan. Niet in het huidige financiële klimaat.

Maar gezien je opmerkingen zoek je bevestiging om het wel te doen. Daarmee kan ik je niet helpen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:21
En zo was er een basis voor een bankencrisis;

Zoals een van de posters hierboven zegt, op een vermogen van 100.000€, 500€ winnen. Dat is imho niet zo heel veel. Zeker in het licht van de afgelopen jaren is het een risico dat ik helemaal niet zou willen nemen.

Als je het dan toch voor 5 jaar vastzet, waarom dan geen staatsbons of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:12:
[...]

Onder het Britse. Dat zal gevoelig liggen in Schotland.

Maar Bank of Scotland heeft een vestiging in Nederland waardoor het onder beperkt toezicht van DNB ligt. Bigbank heeft geen vestiging in Nederland waardoor handelen in Nederland al mogelijk is als ze onder Estse regels vallen. Dat is nog wel een verschil.
De garantiestelling is € 100.000 (zoals elke bank in de Eurozone) maar die garantie wordt weer niet uitgevoerd door DNB waardoor je naar Estland moet om je geld te halen als er iets mis gaat. Hetzelfde als met Icesave dus. Die mensen hebben wel hun geld teruggekregen, maar een collega van mij had er ook geld staan en die had er flinke kopzorgen aan.

Dus ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar voor 0,45% rente en 1 vakantiegelduitkering zou ik het risico voor 5 jaar (voor wat, 15 euro per jaar als je veel verdient?) niet aan gaan. Niet in het huidige financiële klimaat.

Maar gezien je opmerkingen zoek je bevestiging om het wel te doen. Daarmee kan ik je niet helpen.
Andere nadeel bij bank of Scotland is dat bij omvallen van die bank dat je dan ponden uitgekeerd krijgt, Estland heeft wel de euro.

Maar het gaat maar om € 2000 en ik ga echt niet zomaar met Bigbank in zee vandaar dit topic ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
€2000 * 0,0045 = € 9,00 per jaar
Alle moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 10:42
Henk007 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:35:
Alle moeite niet waard.
Volgens mij heb je een 0 teveel gezet

4,45% = 0,0445

Dus 2000 x 0,045 = 90 euro p/j en dan rente op rente. Ok, het schiet nog steeds niet echt op.

edit: Als je het verschil probeerde te duiden, dan mag je vergeten wat ik hier zei ^^ ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Speedener op 25-05-2012 08:52 ]

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Henk007 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:35:
Alle moeite niet waard.
Je zit er een nulletje naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
ik denk dat hij die extra halve percent uitrekent. dus 0.005´% en dat is dan wel die 9euro extra per jaar die hij gaat krijgen door z'n geld in die bigbank te steken. Niet echt veel return me dunkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lijkt me ook. De winst om bij Bigbank te sparen is 0,45%, niet 4,45%!

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou het niet doen. Net zoals ik Icesave niet nam, ondanks de hogere rente. Estland heeft welgeteld 4 keer zoveel inwoners als IJsland, nog steeds een zeer klein landje met een zeer klein depositogarantiestelsel.
Het enige wat ik bij IJsland niet had voorzien, was dat Wouter Bos een miljard euro belastinggeld zou uitkeren aan mensen die bewust hun geld buiten Nederland hadden geparkeerd. Als 1 persoon geld verliest is dat jammer, als het er meer zijn draait de belastingbetaler er voor op.

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 25-05-2012 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Icesave had ook een hoge rente...

(zie boven)

[ Voor 18% gewijzigd door JBrennan op 25-05-2012 08:54 . Reden: heh bah ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286207

Je moet het ook vergelijken met de hoogste NL spaarrente die je krijgt voor 5jarig deposito, namelijk leaseplan bank. Hier krijg je 4% rente.

Het verschil is dus 0,45% en zoals Henk hierboven voorrekende heb je het dan over 9 eur verschil voor het risico dat het niet onder Nederlandse deposito valt.

Ik zou dus zeggen.. ga naar leaseplanbank.

Voor een goede vergelijking:
www.spaarinformatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij Leaseplanbank heb ik al redelijk wat deposito's lopen dus die bank is sowieso mijn eerste keuze. De bigbank nam ik alleen in overweging vanwege de hogere rente.

Maar dat is inderdaad maar € 9 per jaar op € 2000 dus inderdaad risico niet waard, maar wel jammer dat Leaseplanbank de rente onlangs met 0.15% verlaagt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
en hoeveel is die 0.15% dan jaar lijks gezien? 3 euro per jaar meer of minder?

De rente is leuk om je spaargeld tegen inflatie te beschermen, niets meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
JBrennan schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:53:
Icesave had ook een hoge rente...

(zie boven)
_/-\o_ Echt ongelooflijk dat mensen nog steeds in 'gratis' geld blijven geloven..

Meer risico --> meer rente, maar ook kans op alles foetsie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tarkin schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:25:
en hoeveel is die 0.15% dan jaar lijks gezien? 3 euro per jaar meer of minder?

De rente is leuk om je spaargeld tegen inflatie te beschermen, niets meer of minder.
4% op € 1000 is € 40 rente per jaar en iedere 0.10% is een euro extra, dus 0.15% is € 1,50. Maar ik heb een vijfjarige deposito tegen 4.15% lopen bij Leaseplanbank en voor rest allemaal aan 4% en bij NIBC heb ik aan 4.10% lopen.

Rente zie ik meer als extra inkomen aan einde van het jaar, druk maken over inflatie heeft weinig zin, ik had het geld kunnen uitgeven maar dan had ik geen mooie rente uitkering aan einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als jíj het risico wil lopen, en daarom dus voor die 0,45% (€4,50 jaar / €1000) extra het bij de Bigbank weg wil zetten, dan moet je dat doen!

Maar als je die €4,50 zoveel waard is, dan zou ik juist níet dat risico nemen om het geld ergens in het buitenland weg te zetten, puur vanwege het feit dat je dan toch meer risico loopt.

Wat is nu €4,50? Nog niet eens 2 biertjes op een terras wat je dus per jaar bespaard c.q. extra krijgt, daar zou ik nog eens goed over nadenken.

(voor het gemak uitgegaan van €1000,- vakantiegeld, is het €2000,- dan is het €9,00 per jaar c.q. 3 biertjes op het terras per jaar --> nihil voordeel in mijn ogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Dus je spaart om te sparen... Dan hoop ik voor jou dat je voldoende poen hebt, want anders is het niet echt veel dat je op het einde van het jaar als extra loon krijgt.

Je kan het dan beter investeren in andere zaken, "veilige" beleggingsfondsen, zelf spelen op de beurs, staatsbons,... Er zijn veel zaken die voordeliger zijn als het normale spaarboekje. En zaken zoals staatsbons zijn ook nog eens veilig, het is een verzekerde rente dat je krijgt na x jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij mij was het aan einde van 2011 al meer dan mijn eindejaars uitkering van me werk. Maar ik drink geen dure biertjes in Nederland ( Vraag me wel een biertje als ik terug vlieg naar Nederland, Qatar Airways serveert Heineken in economie ), dus ik zou die € 9 wel nuttigere besteden.

Beleggen is echt geen keuze voor mij, ik heb maar een laag inkomen dus wil dat echt niet beleggen. De bigbank is ook iets waar ik waarschijnlijk niet mee in zee zal gaan.

Bij grotere bedragen is die 0,45% overigens al een grotere verschil en als ik de limiet ben wat ik belasting vrij kan sparen dan wilt de Nederlandse staat ook 1.2% van mijn rente, dus bij 4% hou ik nog 2,8% over. Belangrijkste reden voor sparen is dat ik garantie heb die ik bij beleggen niet heb, de Bigbank heeft deze garantie van € 100000 ook maar niet via Nederland en dat is wel iets wat me tegen houdt.

Als het onder Nederlands garantie stelsel viel dan had ik gewoon zonder veel nadenken daar een deposito geopend.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 25-05-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het valt dus niet onder het Nederlandse garantiestelsel, vandaar de hogere rente. Zie ook het voorbeeld van Icesave wat al meerdere keren is aangehaald.

Wat betreft die 0,45%, ja, bij hogere bedragen is het absolute bedrag aan rente inderdaad meer. Maar als je zulke hogere bedragen hebt, dan is (vaak) de waarde van het geld voor jou ook weer minder dus is het verschil effectief nog maar nihil. (hierbij laat ik de tijdelijk stalling van het geld van de verkoop van een huis even buiten beschouwing).

Kortom, als je al niet veel geld (over) hebt dan moet je er in mijn ogen ook geen "spannende" dingen mee gaan doen, dus gewoon bij een Nederlandse bank stallen. Case closed in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga het zeker weten geen geld bij Bigbank stallen. Ik nam het wel even in overweging, maar de antwoorden hier zijn duidelijk.

Ik stal wel weer bij Leaseplanbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 318025 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 07:07:
Het vakantie geld komt er weer aan en ik wil het sparen. Ik kies bewust voor langdurige deposito's van 5 jaar onder andere en deze heb ik tot nu toe lopen bij twee banken de NIBC en Leaseplanbank.
semi-offtopic:

Als dit achtergestelde deposito's zijn, dan heb je vrij weinig aan de garantie van de Nederlandse staat. Ik weet niet of dit zo is, maar ik meld het maar even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee zijn echt geen achtergestelde deposito's hoor, dat zou er anders echt wel vermeld bij worden hoor. Dat was bij DSB inderdaad wel veel het geval.

Maar krijg wel vaker te horen van waar haal je die 4% rente vandaan, nou wel uit deposito's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Qwerty-273

Meukposter

Als je toch zin hebt om te spelen met een buitenlandse depositio. Kan je ook kijken naar de depositos van de SK Bank ( http://skbank.pl/lokaty-standardowe ). Valt onder het poolse garantiestelsel (tot 100.000 euro - zie http://www.bfg.pl/html/en.html ) en biedt bij een langdurige depo van 60 maanden een rente van 8% - plus dat je momenteel veel PLN krijgt voor een EUR. Waarbij de verwachting is dat wisselkoers van 1 EUR - 4,30 PLN ongeveer gaat dalen in de komen maanden. Dus de EUR wordt goedkoper en je krijgt er meer van terug tegen over je PLN.
Natuurlijk is speculeren op wisselkoersen wel een beetje riskant

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met een waarde zakende euro lijkt me het openen van deposito's in andere valuta niet verstandig. Maar die website van die bank is in pools das is niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij een dure (en zakkende) euro is het juist handig om in andere valuta te gaan. Je krijg nu nog veel vreemde valuta voor je euro en als de euro gezakt is weer veel euro voor je vreemde valuta...

Maar zoals gezegd: totaal niet te voorspellen wat het verloop over langere tijd is, dus wel link.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had Chinese yuan's in een sok moeten stoppen in de periode Maart 2011, maja in Nederland je buitenlandse valuta omwisselen is sowieso geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Het viel mij trouwens op dat Bigbank al sinds 2009 een vergunning heeft. Ik had er tot vandaag nog nooit van gehoord. Vandaag heb ik zowel AFM als DNB gemaild met de vraag of we sinds Icesave blijkbaar nog niets hebben bijgeleerd. Overigens verwacht ik van beide geen antwoord te krijgen :|

Moody's zegt dit:
London, 03 September 2009 -- Moody's Investors Service has today withdrawn the following ratings of BIGBANK AS: its bank financial strength rating (BFSR) of E and its long-term and short-term foreign currency deposit ratings of Caa1/Not Prime.
Rating werd dus verwijderd op verzoek van de bank , maar was net boven junk status.
Estland zelf staat op AA- trouwens.

[ Voor 46% gewijzigd door Henk007 op 25-05-2012 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:48:
Bij een dure (en zakkende) euro is het juist handig om in andere valuta te gaan. Je krijg nu nog veel vreemde valuta voor je euro en als de euro gezakt is weer veel euro voor je vreemde valuta...
Als je daarop wil speculeren moet je dat in forex derivaten doen, niet in daadwerkelijke valuta. Persoonlijk raad ik dat soort dingen trouwens sterk af, je kunt normaal alleen maar verliezen van de algo's van big banks (en dan bedoel ik niet Bigbank :P )
Pagina: 1