Acer laptop fan gaat niet hard na opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragnmn
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-07-2023
Mijn Acer Aspire 5750G wordt heel warm. Dit komt mijns inziens doordat de fan niet hard genoeg draait. Onder het opstarten (bij de BIOS en op het begin bij Windows 7) is hij duidelijk te horen, maar daarna gaat hij zachter en blijft het ook zo. Hierdoor wordt mijn laptop nogal heet, 90 graden is geen uitzondering, en bij deze temperaturen gaat de CPU zachter om minder warmte te produceren, met als gevolg dat games ineens flink laggen. Mij lijkt dit een softwareprobleem, maar Acer wil uiteraard dat ik de laptop opstuur. Helaas is dit mijn enige PC (mijn desktop werkt op dit moment even niet) en kan ik hem eigenlijk niet kwijt. Zijn er mensen al eerder tegen zoiets aangelopen?

Extra info: SpeedFan herkent geen fan in mijn laptop.
Specs:
Core i7-2630M 2GHz, turbo boost tot 2.9 GHz.
GeForce GT 540M
8GB DDR3.

Als er meer informatie nodig is hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:59
Als het in jou ogen een softwareprobleem is dan restore je hem toch vanaf de restore partitie of doen je clean install van het OS zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Mensen in http://forum.notebookrevi...an-control-utility-4.html gebruiken een programma (staat gelinkt in topic) om de fan zelf in te stellen en halen goede resultaten hiermee.

Wellicht is dit een mooie tussenoplossing (zeker als je de snelheid vast kunt zetten :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 24-05-2012 20:20 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragnmn
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-07-2023
Ik heb er nogal veel op staan, dus doe liever geen clean install. Zou bijvoorbeeld een Linux bootdisk met stress test al genoeg zijn?

EDIT: ik denk niet dat dat programmaatje werkt omdat het probleem juist is dat de fan speed niet veranderd, en een onderdeel van de handleiding is zorgen dat de fan speed veranderd. Ik ben er nu wel achter dat inderdaad als hij warm wordt de CPU frequency omlaag gaat (stress test aan -> direct terug naar 800 MHz in plaats van de standaard 2000MHz [of zelfs de 2.9GHz die hij zou kunnen halen waar nodig).

[ Voor 60% gewijzigd door Dragnmn op 24-05-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dragnmn schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:08:
Ik heb er nogal veel op staan, dus doe liever geen clean install. Zou bijvoorbeeld een Linux bootdisk met stress test al genoeg zijn?

EDIT: ik denk niet dat dat programmaatje werkt omdat het probleem juist is dat de fan speed niet veranderd, en een onderdeel van de handleiding is zorgen dat de fan speed veranderd. Ik ben er nu wel achter dat inderdaad als hij warm wordt de CPU frequency omlaag gaat (stress test aan -> direct terug naar 800 MHz in plaats van de standaard 2000MHz [of zelfs de 2.9GHz die hij zou kunnen halen waar nodig).
Waarom zou het volgens jouw niet helpen. Een echte tweaker gaat kijken wat voor invloed dit programma heeft. Baad het niet dan schaadt het niet.Het gaat er toch om dat je fan snelheid verhoogt. Daarom zou ik het wel proberen

Bios al rondgekeken?? Anders heeft ie wel een (misschien) update.

[ Voor 87% gewijzigd door J.S. Bach op 25-05-2012 11:53 ]

Johann Sebastian Bach