Backup apparaat

Pagina: 1
Acties:

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-01 09:55
beste tweakers-gebruikers,

ik zit met een klein vraagstuk:

ik gebruik al enige tijd een windows home server (eerste versie) voor backup van alle pc's in en rondom het huis.

echter een van ons is lange tijden weg van huis, waardoor hij geen backup kan maken op de home server. ook over internet backupen gaat niet, omdat hij internet via een 3g abonnement en sinds kort ook wij aan een datalimiet zitten.

daarom wil ik een eenvoudige nas aanboord zetten, zodat hij daar ook een apparaat heeft die dagelijks backup's maakt.

nu doet dat "windows home server" een backup maken, die je in zijn geheel terug zou moeten kunnen zetten. dus niet enkel data backup, maar het gehele systeem.

kan dit ook met een: synology (vb DS112J of de veel besproken 212+) / Qnap (vb TS112) / of evt zelfs met een Western Digital MyBookLive.

welke NAS is hiervoor het beste geschikt.

uiteraard is het kostenplaatje belangrijk, maar de hoofdzaak is dat het moet werken én goed.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-01 18:36
De software (windows home server = WHS) is in jouw geval dus belangrijk. De makkelijkste manier is dus om een 2e WHS daar neer te zetten. De Synology/QNAP of andere NASsen zijn veelal op linux basis waardoor windows home server is niet gaat werken.

Mocht je persee voor een synology/QNAP willen gaan, zul je eerst een programma moeten vinden die aan jouw eisen voldoet. Eerlijkgezegd heb ik zo'n programma nog niet gevonden......

Verwijderd

Gewoon een externe harde schijf met Acronis True Image geen optie?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-01 18:36
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:25:
Gewoon een externe harde schijf met Acronis True Image geen optie?
Eerlijkgezegd ging ik er vanuit dat het allemaal automatisch moet gaan ;). Als mensen zelf nog allerlei knopjes of programma's moeten gebruiken, gebeurd het waarschijnlijk niet of onvoldoende. Het risico als je zelf in actie moet komen, is dat de backup te "oud" is.

Verwijderd

Acronis true image is zeer eenvoudig te automatiseren, die functies zitten daar gewoon in.

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-01 09:55
ja, ik gebruik acronis wel om back-ups te maken, of hardeschijven met errors over te zetten naar nieuwe. maar dit is enkel de wdc versie, dus zal even kijken hoe het met de volledige versie gaat.

en verder, ja het moet geheel geautomatisch functioneren.

maar een qnap/synology zijn hier wel plug-ins voor die een automatische backup maken van losse bestanden (mijn documenten mappen e.d.)?

maar het is meer dat ik nu een eenvoudige versie wil uitproberen van een qnap/synology,
en ik vind dat backup-systeem wel fijn van WHS, dus hoopte dat een dergelijke functie daar ook beschikbaar zou zijn.
als ik dan namelijk die eenvoudige goed vind draaien, wilde ik voor thuis een uitgebreidere halen, want WHS is ook niet alles

ik zal deze vraag ook nog in het synology/qnap topic stellen, misschien dat daar mensen zijn die het weten.

bedank alvast
Pagina: 1