HDMI en meer dan 60HZ. Hoe zit het nou precies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een tijdje terug een 120HZ monitor gekocht (Samsung SA950D). Ik kwam er toen achter dat HDMI geen 120hz ondersteunt. Voor zover ik weet ondersteunen alleen DVI-D en Displayport 120HZ. Ik vraag me nu al een tijdje af waarom je tegenwoordig in de mediamarkt allemaal televisies ziet met 400hz 600hz en soms zelfs 1200hz. Terwijl deze tv's gewoon via een HDMI kabel worden aangesloten op een decoder. (of de meeste andere apparaten.) Volgens mij kan een displayport kabel zelfs niet hoger dan 120hz leveren op een 1920x1080 resolutie. Is dit nu gewoon puur een marketing praatje?
Ik heb hier naar zitten googlen maar kon echter niks vinden. Ik hoopte dat er hier iemand is die er tekst en uitleg over kan geven. En mij uit deze onzekerheid kan halen 8)7 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:00
Tv, dvd, blu-ray of Playstation doet toch ook niks met dat aantal hz? Tis je tv zelfs dit t beeld wat vloeiender zou moeten verwerken, en t niet direct in die hoeveelheid oppakt vanaf de decoder ofzo.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07 13:35
DVI-D = HDMI maar dan zonder geluid... jij bedoelt Duallink, maar dan kan het ook prima een DVI-I aansluiting zijn, zolang deze maar duallink is. DVI-D DL of DVI-I DL... is dus wat je bedoelt.

Verder wat GoldenBatt zegt, het aantal hz van een televisie is een eigenschap die het zelf toepast voor een meer vloeiende weergave, dat staat los van de input. Misschien dat dit helpt, hertz voor LCD monitoren is eigenlijk een verkeerde term omdat het niet zo werkt als vroeger met een CRT. Hertz op een monitor/televisie moet je gewoon zien als het maximale aantal frames wat een monitor/televisie kan verwerken, of kan toepassen op videomateriaal. De televisie zet dus zelf wat extra frames ertussen om het vloeiender te laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp geeft een HDMI kabel maximaal 60 beelden per seconde door. En een 1200HZ televisie geeft dus elk van de 60frames 20x weer. 20x60=1200HZ.
Bij mijn eigen pc zou het dus zo zijn dat ik 120hz heb maar de kabel ook daadwerkelijk 120frames door kan geven. Hierdoor heb ik 120verschillende frames. (mits ik ook daadwerkelijk 120FPS haal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

1200hz is geen 1200hz, maar een marketing ding.
Het zal waarschijnlijk een 400hz paneel zijn.

Zie dit topic voor meer uitleg: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1350852
Dat betreft dan samsung tv's, maar bijna alle merken gebruiken tegenwoordig die truc.
Best handig want zo kan je je oude 50hz panelen aanprijzen als 200hz.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 24-05-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
j0ppie schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:04:
Bij mijn eigen pc zou het dus zo zijn dat ik 120hz heb maar de kabel ook daadwerkelijk 120frames door kan geven. Hierdoor heb ik 120verschillende frames. (mits ik ook daadwerkelijk 120FPS haal)
Ehh nee want de meeste films worden 24p of 30p opgenomen ;) Dat is eigenlijk alleen interessant bij games...

Maar sowieso, focus je niet teveel daarop. Een goede kleurweergave en zwartwaardes gaat je veel meer kijkplezier opleveren dan dergelijke verhogingen in het aantal frames. Het zijn grotendeels truuks en de meningen lopen nog altijd enorm uiteen of het allemaal ook werkelijk zo'n positief effect heeft... dit vooral vanwege de beperkingen die we blijkbaar als mens hebben... die waardes schieten hoogtes in die wij niet eens meer kunnen waarnemen.

[ Voor 40% gewijzigd door MicGlou op 24-05-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:10:
[...]

Ehh nee want de meeste films worden 24p of 30p opgenomen ;) Dat is eigenlijk alleen interessant bij games...
Het ging mij erom dat mijn uitleg klopte. Ik snap dat het bij 1080P 24FPS is:) of youtube 30fps. Maar ik doe ook gamen en er zijn ook 100fps camera's etc etc.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik een groot verschil merk tussen 60 en 120hz. Zelfs al bij het heen en weer slepen van werkbalken in windows. Iets wat ik wel merkwaardig vind. Ik ging er namenlijk altijd vanuit dat ik boven de 60fps geen verschil meer zou zien. In videogames merk ik namenlijk niks tussen 60 en 100fps.

EDIT: En ja ik bedoelde idd duallink DVI :F

[ Voor 3% gewijzigd door j0ppie op 24-05-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Absoluut, ik zie ook verschil tussen 60hz en 120hz... maar alles daarboven vind ik wat minder goed waar te nemen. Ik zie bijvoorbeeld het verschil echt niet tussen een 200hz of een 400hz televisie... maar ik ken er die zweren dat het ENORM uitmaakt. Maar goed, dat zal altijd een discussie blijven, die hoort in hetzelfde rijtje thuis als gouden connectoren e.d.

[ Voor 21% gewijzigd door MicGlou op 24-05-2012 20:47 ]

Pagina: 1