Game PC < 1000e, 2560x1440

Pagina: 1
Acties:

• Knijnemans
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Knijnemans

Commit to the bit

Topicstarter
Aangezien met de rijzende temperaturen de rek echt uit mijn huidige setup is, ben ik bang dat ik toch voor de bijl ga en een nieuwe desktop in elkaar zal moeten zetten. De laatste keer dat ik dit gedaan heb is inmiddels al een jaar of 12 geleden, dus ik kan wel wat insight gebruiken... ;) (ik ben sinds een jaar of 9 Apple gebruiker, en draai mijn games atm dan ook in bootcamp op een 27" i7 iMac uit 2009)

Nu heb ik voor al mijn werkzaamheden genoeg aan mijn Apple setup (en ben ik sowieso erg tevreden over het OS e.d.), maar voor gaming loopt de boel - niet geheel onverwacht - op z'n eind.

Dus wil ik weer een PC gaan samenstellen, geheel en alleen bedoeld voor gaming (op hier en daar wat test-werk na). Concreet betekend dat op dit moment eigenlijk vooral Battlefield 3, maar in de toekomst zal er ongetwijfeld wel meer geschoten worden, en wie weet ga ik mijn tijd weer eens vergooien aan een Diablo oid. Aangezien het systeem echt alleen voor dit doel is, hoef ik er niet meteen een ontzettende klap geld in te gooien, maar omdat ik ook weer niet over een jaar wil upgraden heb ik m'n richtbedrag op de 1000 euro gezet. Alles daaronder is mooi meegenomen, dus als t voor 700 of 800 kan ben ik ook een tevreden mens.

Na het doorspitten van de BBG topics plus frontpage item, en het vragen van advies aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik, ben ik op het volgende gekomen, maar ik wilde jullie ook vragen je licht er nog eens op te schijnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 288,90€ 288,90
1Corsair Carbide 500R White€ 93,-€ 93,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 184,20€ 184,20
1Corsair Enthusiast TX650M€ 87,95€ 87,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,95€ 122,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 961,56

Wat betreft wensen:
  • Aansluitingen: Ik ga mijn iMac gebruiken als scherm, dus de videokaart moet over (Mini) DisplayPort beschikken. Liefste gewoon mini, daar heb ik de kabels al voor. Ook zou een optische geluid uitgang prettig zijn, dan kan ik mijn surround headset gewoon aansluiten zonder gedoe.
  • Resolutie: Ik wil de volledige resolutie (2560x1440) kunnen gebruiken, al dat scaling ben ik wel een beetje klaar mee.
  • GPU: In BF3 MP hoef ik niet per se het hoogste van het hoogste: Medium/High zonder AA is wat mij betreft prima, ik tweak instellingen toch meestal wel op speelbaarheid > eyecandy. Ik zal de singleplayer nog wel eens doorspelen met alles op max, maar als het er in MP voor zorgt dat ik meer zie ingame druk ik zonder pardon de instellingen naar Low. Zolang de framerate maar goed (lees: >60) is, ik ben wel klaar met de 25-35 fps met dips naar 12.
  • Stilte: mijn iMac is naar stil, en dat zou ik het liefste niet verstoren door een straaljager onder m'n bureau elke keer als ik een spelletje op start.
  • Goede price/performance: Ik hoef niet het zwaarste van het zwaarste, volgens mij is bijv. de AMD x8xx serie prima voor mijn wensen.
  • Levensduur: Ik ben me geheel bewust van het feit dat iedereen dit vraagt en dat je nooit compleet klaar bent, maar ik zou het liefste zien dat ik niet elk jaar nieuwe componenten erin moet gooien. Vooral het vervangen is iets waar ik niet van hou: als het concreet betekend dat ik over 2 jaar 5 tientjes extra kwijt ben (na 2e hands verkoop oud spul etc.), dan geef ik die net zo lief nu uit als dat me die ellende later bespaart.
  • Overclockbaarheid: Hoewel ik er niet meer zo in thuis ben, heb ik een maatje die me wel redelijk kan helpen om het meeste uit mijn aanschaf te halen, dus dat zou ik dan ook graag faciliteren.
Ik heb het idee dat bovenstaande config wel redelijk aan die eisen voldoet, maar misschien hebben jullie ook nog briljante ingevingen. Met name het moederbord en de voeding weet ik eigenlijk nog niet zo zeker, dus als iemand daarin mijn keuze kan bevestigen/tegenspreken ben ik zeer dankbaar! :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:11
Ik zie buiten de SSD om geen opslag, ben je die vergeten of heb je die nog? (of heb je voldoende aan 128GB)
Aangezien je er alleen op wilt gamen heb je misschien geen SSD nodig, dat bespaart je al 100 euro (tenzij er dan een hdd voor in de plaats moet)
Je wilt ook niet echt upgraden, dus je hebt geen CF/SLI moederbord nodig, een 'simpele' asrock pro3/4 voldoet dan ook.
Het geld dat je bespaart kun je uitgeven aan een gtx670, deze is zeker voor BF3 een heel stuk sneller.
(en dan kun je ook over 2-3 jaar nog deftig nieuwe games spelen op die resolutie)
De voeding is goed, maar wel overkill, misschien kijken naar een seasonic 520W.

#ProductPrijsSubtotaal
1Palit GeForce GTX 670 JETSTREAM€ 371,80€ 371,80
1Seasonic S12II 520W€ 64,05€ 64,05
1Asrock Z77 Pro4-M€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,50

Er zijn vast nog betere keuzes, maar het is even een andere insteek (meer een pure game pc imo).

• Knijnemans
  • Niet online

Knijnemans

Commit to the bit

Topicstarter
mitsumark schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:30:
Ik zie buiten de SSD om geen opslag, ben je die vergeten of heb je die nog? (of heb je voldoende aan 128GB)
Aangezien je er alleen op wilt gamen heb je misschien geen SSD nodig, dat bespaart je al 100 euro (tenzij er dan een hdd voor in de plaats moet)
Ik heb het simpelweg niet nodig: m'n iMac is voorzien van 2TB en heb een berg externe HD's. Eventueel kan ik daar eentje wel van uit elkaar slopen om extra schijfruimte te creëren mocht ik oude games even weg willen zetten, maar goed, dat zien we tzt wel. Als ik dan voor 66 euro een 500GB HD kan scoren, leg ik die 4 tientjes extra met liefde neer voor een SSD :)
Je wilt ook niet echt upgraden, dus je hebt geen CF/SLI moederbord nodig, een 'simpele' asrock pro3/4 voldoet dan ook.
Het geld dat je bespaart kun je uitgeven aan een gtx670, deze is zeker voor BF3 een heel stuk sneller.
(en dan kun je ook over 2-3 jaar nog deftig nieuwe games spelen op die resolutie)
De voeding is goed, maar wel overkill, misschien kijken naar een seasonic 520W.
Ja, dat heb ik niet zo heel handig neergezet zie ik: Op zich vind ik upgraden niet zo'n ramp, maar als ik bijvoorbeeld nu 200e neerleg voor een videokaart en dan over 1-2 jaar weer 200e neerleg (of ik er dan een bijprik of eentje vervang en de oude verkoop) voor dezelfde performance als wanneer ik nu 400e neerleg, dan geef ik dat liever nu uit, kan ik er tenminste langer van genieten ;)

Vandaar ook de keuze voor moederbord & voeding: ik sluit niet uit dat ik er ooit een 2e 7870 bij prik en dan wil ik de boel wel overgeclockt en al stabiel kunnen draaien. Alhoewel dat altijd de vraag blijft: ga ik dan voor crossfire, of zet ik er gewoon een andere kaart in, lastig lastig..
#ProductPrijsSubtotaal
1Palit GeForce GTX 670 JETSTREAM€ 371,80€ 371,80
1Seasonic S12II 520W€ 64,05€ 64,05
1Asrock Z77 Pro4-M€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,50

Er zijn vast nog betere keuzes, maar het is even een andere insteek (meer een pure game pc imo).
Ziet er ook goed uit, had er niet over nagedacht om met vrijwel hetzelfde budget (27 EUR meer) voor de definitieve single-card setup te gaan met meer power, is zeker het overwegen waard.
Ik lees alleen wel dat die Palit 670 meer herrie maakt dan de 7870 (67.1dB vs. 59.3dB), dat is voor mij wel een puntje...

[ Voor 3% gewijzigd door Knijnemans op 24-05-2012 17:12 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
pricewatch: Asus GTX670-DC2T-2GD5

Deze is ook een goede keuze, enkel een beetje slecht leverbaar. Dus als je even kan wachten wel een echte aanrader!

Misschien ook toch voor die i5 3570K gaan? Deze is een tikkeltje sneller en ook wat zuiniger. Wordt iets warmer bij overclock nu maar als je niet extreem gaat overclocken lijkt met dit geen probleem te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Inrage op 24-05-2012 17:24 ]

• Knijnemans
  • Niet online

Knijnemans

Commit to the bit

Topicstarter
Inrage schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:23:
pricewatch: Asus GTX670-DC2T-2GD5

Deze is ook een goede keuze, enkel een beetje slecht leverbaar. Dus als je even kan wachten wel een echte aanrader!
Kijk, die ziet er al beter uit. De stilte is me de 30 EUR extra wel waard, mocht ik deze optie nemen.
Misschien ook toch voor die i5 3570K gaan? Deze is een tikkeltje sneller en ook wat zuiniger. Wordt iets warmer bij overclock nu maar als je niet extreem gaat overclocken lijkt met dit geen probleem te zijn.
Tjah, van wat ik meekreeg is die inderdaad minder ver te duwen dan de 2500k, dus hou ik na overclock uiteindelijk minder performance over met een duurdere proc. Plus dat kinderziektes er toch iets meer uit zullen zijn (zoals die inferieure koelingspasta bij de 3570k).
Verbruik is niet mijn grootste zorg (alhoewel de stoppen er ook niet meteen uit hoeven), tenslotte gebruik ik deze PC straks alleen om te gamen, en dan slurpt ie toch wel. Daarbuiten hoeft hij niet aan te staan, daar heb ik een iMac voor.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:11
Knijnemans schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:04:
[...]
Ziet er ook goed uit, had er niet over nagedacht om met vrijwel hetzelfde budget (27 EUR meer) voor de definitieve single-card setup te gaan met meer power, is zeker het overwegen waard.
Ik lees alleen wel dat die Palit 670 meer herrie maakt dan de 7870 (67.1dB vs. 59.3dB), dat is voor mij wel een puntje...
Er zijn inderdaad betere kaarten (iedereen wil de asus) maar die lijken voorlopig niet/nauwelijks leverbaar.
Ik had expres de palit gekozen omdat deze momenteel iets beter leverbaar lijkt, niet duur is en geen reference koeler heeft.
Hij maakt inderdaad wat meer herrie en wordt iets warmer, zal deels komen door de fabrieksaf overklok.
Kwa geluid verwacht ik niet dat het storend is, hooguit wanneer je hem langere tijd zwaar belast zullen de fans wat harder draaien (maar dan ben je aan het gamen en let je er niet op + dat je waarschijnlijk geluid aan hebt).
Eventueel kun je kijken naar de wat duurdere gigabyte.

Het was ook meer om te laten zien dat je een 'te duur' moederbord had en met iets goedkopers een betere videokaart kan nemen :)

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 24-05-2012 23:09 ]

• Knijnemans
  • Niet online

Knijnemans

Commit to the bit

Topicstarter
mitsumark schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:06:
Er zijn inderdaad betere kaarten (iedereen wil de asus) maar die lijken voorlopig niet/nauwelijks leverbaar.
Ik had expres de palit gekozen omdat deze momenteel iets beter leverbaar lijkt, niet duur is en geen reference koeler heeft.
Hij maakt inderdaad wat meer herrie en wordt iets warmer, zal deels komen door de fabrieksaf overklok.
Kwa geluid verwacht ik niet dat het storend is, hooguit wanneer je hem langere tijd zwaar belast zullen de fans wat harder draaien (maar dan ben je aan het gamen en let je er niet op + dat je waarschijnlijk geluid aan hebt).
Eventueel kun je kijken naar de wat duurdere gigabyte.
Tjah, het is idd een interessante optie!
Het was ook meer om te laten zien dat je een 'te duur' moederbord had en met iets goedkopers een betere videokaart kan nemen :)
Ja dat was inderdaad ook wel iets waar ik niet over na had gedacht. Ik vroeg me alleen nog af of m-ATX meer warmte oplevert, aangezien alles iets dichter bij elkaar staat?
Pagina: 1