Aangezien met de rijzende temperaturen de rek echt uit mijn huidige setup is, ben ik bang dat ik toch voor de bijl ga en een nieuwe desktop in elkaar zal moeten zetten. De laatste keer dat ik dit gedaan heb is inmiddels al een jaar of 12 geleden, dus ik kan wel wat insight gebruiken...
(ik ben sinds een jaar of 9 Apple gebruiker, en draai mijn games atm dan ook in bootcamp op een 27" i7 iMac uit 2009)
Nu heb ik voor al mijn werkzaamheden genoeg aan mijn Apple setup (en ben ik sowieso erg tevreden over het OS e.d.), maar voor gaming loopt de boel - niet geheel onverwacht - op z'n eind.
Dus wil ik weer een PC gaan samenstellen, geheel en alleen bedoeld voor gaming (op hier en daar wat test-werk na). Concreet betekend dat op dit moment eigenlijk vooral Battlefield 3, maar in de toekomst zal er ongetwijfeld wel meer geschoten worden, en wie weet ga ik mijn tijd weer eens vergooien aan een Diablo oid. Aangezien het systeem echt alleen voor dit doel is, hoef ik er niet meteen een ontzettende klap geld in te gooien, maar omdat ik ook weer niet over een jaar wil upgraden heb ik m'n richtbedrag op de 1000 euro gezet. Alles daaronder is mooi meegenomen, dus als t voor 700 of 800 kan ben ik ook een tevreden mens.
Na het doorspitten van de BBG topics plus frontpage item, en het vragen van advies aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik, ben ik op het volgende gekomen, maar ik wilde jullie ook vragen je licht er nog eens op te schijnen:
Wat betreft wensen:
Nu heb ik voor al mijn werkzaamheden genoeg aan mijn Apple setup (en ben ik sowieso erg tevreden over het OS e.d.), maar voor gaming loopt de boel - niet geheel onverwacht - op z'n eind.
Dus wil ik weer een PC gaan samenstellen, geheel en alleen bedoeld voor gaming (op hier en daar wat test-werk na). Concreet betekend dat op dit moment eigenlijk vooral Battlefield 3, maar in de toekomst zal er ongetwijfeld wel meer geschoten worden, en wie weet ga ik mijn tijd weer eens vergooien aan een Diablo oid. Aangezien het systeem echt alleen voor dit doel is, hoef ik er niet meteen een ontzettende klap geld in te gooien, maar omdat ik ook weer niet over een jaar wil upgraden heb ik m'n richtbedrag op de 1000 euro gezet. Alles daaronder is mooi meegenomen, dus als t voor 700 of 800 kan ben ik ook een tevreden mens.
Na het doorspitten van de BBG topics plus frontpage item, en het vragen van advies aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik, ben ik op het volgende gekomen, maar ik wilde jullie ook vragen je licht er nog eens op te schijnen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5 | € 288,90 | € 288,90 |
| 1 | Corsair Carbide 500R White | € 93,- | € 93,- |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,55 | € 31,55 |
| 1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 184,20 | € 184,20 |
| 1 | Corsair Enthusiast TX650M | € 87,95 | € 87,95 |
| 1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 106,06 | € 106,06 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Asrock Z77 Extreme4 | € 122,95 | € 122,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 961,56 | |
Wat betreft wensen:
- Aansluitingen: Ik ga mijn iMac gebruiken als scherm, dus de videokaart moet over (Mini) DisplayPort beschikken. Liefste gewoon mini, daar heb ik de kabels al voor. Ook zou een optische geluid uitgang prettig zijn, dan kan ik mijn surround headset gewoon aansluiten zonder gedoe.
- Resolutie: Ik wil de volledige resolutie (2560x1440) kunnen gebruiken, al dat scaling ben ik wel een beetje klaar mee.
- GPU: In BF3 MP hoef ik niet per se het hoogste van het hoogste: Medium/High zonder AA is wat mij betreft prima, ik tweak instellingen toch meestal wel op speelbaarheid > eyecandy. Ik zal de singleplayer nog wel eens doorspelen met alles op max, maar als het er in MP voor zorgt dat ik meer zie ingame druk ik zonder pardon de instellingen naar Low. Zolang de framerate maar goed (lees: >60) is, ik ben wel klaar met de 25-35 fps met dips naar 12.
- Stilte: mijn iMac is naar stil, en dat zou ik het liefste niet verstoren door een straaljager onder m'n bureau elke keer als ik een spelletje op start.
- Goede price/performance: Ik hoef niet het zwaarste van het zwaarste, volgens mij is bijv. de AMD x8xx serie prima voor mijn wensen.
- Levensduur: Ik ben me geheel bewust van het feit dat iedereen dit vraagt en dat je nooit compleet klaar bent, maar ik zou het liefste zien dat ik niet elk jaar nieuwe componenten erin moet gooien. Vooral het vervangen is iets waar ik niet van hou: als het concreet betekend dat ik over 2 jaar 5 tientjes extra kwijt ben (na 2e hands verkoop oud spul etc.), dan geef ik die net zo lief nu uit als dat me die ellende later bespaart.
- Overclockbaarheid: Hoewel ik er niet meer zo in thuis ben, heb ik een maatje die me wel redelijk kan helpen om het meeste uit mijn aanschaf te halen, dus dat zou ik dan ook graag faciliteren.