Laptops zonder led-backlight zijn ze er nog ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVC
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-12-2022
Een aantal maanden geleden heb ik een nieuwe HP Envy 15 laptop gekocht. Al na korte tijd aan de laptop, kreeg ik last van pijnlijke ogen en hoofdpijn. In eerste instantie dacht ik dat het glanzende scherm de boosdoener was. Hierdoor heb ik een anti glare folie aangebracht welke de klachten helaas niet verminderde.

Op internet zijn veel verhalen te vinden van mensen die te maken hebben met soortgelijke klachten na het overschakelen naar een laptop/monitor met led-backlight.

Uiteraard heb ik de helderheid en contrast van het scherm aangepast zodat het scherm minder fel is.
Tevens neem ik voldoende rustpauzes helaas allemaal zonder effect.

Werken aan een lapotp/monitor met ccfl-backlight levert mij geen klachten op.

Hierdoor de vraag, zijn er vandaag de dag nog laptops te krijgen zonder led-backlight ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik denk dat je de meeste kans hebt door enkele fabrikanten een mailtje te sturen met de vraag welke modellen nog in ccfl-uitvoering leverbaar zijn.

Ik herken je problematiek overigens heel goed. Ik krijg ook hoofdpijn van veel (maar niet alle) ledschermen. Het voelt net alsof het licht 'te hard' is. Zachter zetten/dimmen levert echter niet het gewenste effect..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
ik ben wel benieuwd waaraan dit PRECIES licht..
best een interessante kwestie.
zal dit komen door de frequentie verschillen?

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
MVC schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:04:
Een aantal maanden geleden heb ik een nieuwe HP Envy 15 laptop gekocht. Al na korte tijd aan de laptop, kreeg ik last van pijnlijke ogen en hoofdpijn. In eerste instantie dacht ik dat het glanzende scherm de boosdoener was. Hierdoor heb ik een anti glare folie aangebracht welke de klachten helaas niet verminderde.

Op internet zijn veel verhalen te vinden van mensen die te maken hebben met soortgelijke klachten na het overschakelen naar een laptop/monitor met led-backlight.

Uiteraard heb ik de helderheid en contrast van het scherm aangepast zodat het scherm minder fel is.
Tevens neem ik voldoende rustpauzes helaas allemaal zonder effect.

Werken aan een lapotp/monitor met ccfl-backlight levert mij geen klachten op.

Hierdoor de vraag, zijn er vandaag de dag nog laptops te krijgen zonder led-backlight ?
Ligt dit misschien niet aan de refreshrate van het beeldscherm?????
wat voor hertz heeft je scherm, 60 of 120?

Ik heb wel eens een klant gehad die om deze reden specifiek de Vaio F21Z wou hebben omdat deze een 120hertz IPS scherm had...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ligt aan het feit dat LED licht gewoon niet prettig is. Ik heb in de woonkamer nog steeds van die verhuisfittingen (te lui om echte lampen te kopen). In eentje zit een LED lamp en in de ander een ouderwetse gloeilamp. Licht uit een gloeilamp is echt vele malen mooier en rustiger zodra het op objecten weerkaatst. Zelfde met halogeen en spaarlamp. Halogeen is veel prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-02 21:03

GS88

π raat

Pricewatch: Laptops met CCFL
Gezien de zeldzaamheid in de pricewatch kan je kijken of er bij V&A nog laptops zijn (wellicht met nog een paar maanden garantie). (deze bv.?)

[ Voor 10% gewijzigd door GS88 op 24-05-2012 16:53 ]

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
aron225 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:41:
Wel een mooie taalfout in deze context :P

ik snap je verder wel hoor, vind LED schermen over het algemeen ook niet mooi. Heb er gelukkig nog niet veel mee moeten werken. Buiten mijn Macbook that is, maar die heeft wel een o.k. scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
418O2 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:50:
[...]

ik snap je verder wel hoor, vind LED schermen over het algemeen ook niet mooi. Heb er gelukkig nog niet veel mee moeten werken. Buiten mijn Macbook that is, maar die heeft wel een o.k. scherm.
LED zegt alleen wat de manier van belichting is. het heeft niks en ook echt helemaal niks mee te maken hoe mooi het scherm tot stand zou komen...

termen als IPS, TN, PLS however...

[ Voor 3% gewijzigd door Vinand op 24-05-2012 16:51 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
LED-schermen vind ik juist mooi. In zonlicht. Wanneer het wat donkerder wordt, dan wordt LED verschrikkelijk. Ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die er hoofdpijn van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
418O2 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:50:
[...]

ik vond hem grappig >:)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Vinand schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:47:
[...]

Ik heb wel eens een klant gehad die om deze reden specifiek de Vaio F21Z wou hebben omdat deze een 120hertz IPS scherm had...
Dan heeft hij een veel te dure laptop gekocht, die het probleem niet oplost :P

Dat pijn doen aan je ogen ligt aan de frequentie van het backlight. Op de maximale helderheid heb je geen last. Hoe hoger de backlight frequentie, hoe minder last je hebt. Schijnt het. Helaas is er geen mogelijkheid om hier achter te komen zonder het scherm te kopen of het datasheet te bekijken en hopen dat het er in staat. Zelfs dan is het niet gegarandeerd.

Dat het te maken heeft met de verversingsfrequentie van het beeldscherm is onzin. Dat is puur een CRT iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-04 13:24
aron225 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:41:
Een LED kan je niet dimmen door de stroom te verminderen. Wat ze wel doen is via PWM de LED zeer snel aan en uit zetten. Hoe minder hard je de backlight zet, hoe meer de LED's uit staan.
Het zijn dus inderdaad zeer snelle flikkeringen, die niet waarneembaar zijn maar wel storend voor sommige ogen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een CCFL dim je op dezelfde manier, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 14:52
Malantur schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:04:
[...]

Een LED kan je niet dimmen door de stroom te verminderen. Wat ze wel doen is via PWM de LED zeer snel aan en uit zetten. Hoe minder hard je de backlight zet, hoe meer de LED's uit staan.
Het zijn dus inderdaad zeer snelle flikkeringen, die niet waarneembaar zijn maar wel storend voor sommige ogen.
Bij de iPad "1" is dit bij mij wel zichtbaar op de laagste settings, maar alleen in witte stukken... Ik heb ook een VAIO VPCF21Z en om die te kopen tegen de hoofdpijn is wellicht ook niet zo handig, want als je hoofd zo gevoelig is dan zul je hoogstwaarschijnlijk ook last krijgen van de "Black Frame Insertion" van de VAIO(120Hz effectie refresh rate + 120Hz zwarte frames tussendoor). Hoewel dit het beeld ten goede komt kun je het op 60Hz normale refresh rate makkelijk zien knipperen, op 120Hz niet maar als je dus gevoelig bent voor dit soort dingen lijkt BFI het laatste wat je wilt :P

Overigens geen enkele problemen met LED's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:03:
[...]

Dat pijn doen aan je ogen ligt aan de frequentie van het backlight. Op de maximale helderheid heb je geen last. Hoe hoger de backlight frequentie, hoe minder last je hebt. Schijnt het. Helaas is er geen mogelijkheid om hier achter te komen zonder het scherm te kopen of het datasheet te bekijken en hopen dat het er in staat. Zelfs dan is het niet gegarandeerd.

Dat het te maken heeft met de verversingsfrequentie van het beeldscherm is onzin. Dat is puur een CRT iets.
Dank je wel voor de info!

Tja, die laptop heeft hij dan ook tegen mij advies in gekocht. Alhoewel hij vreemd genoeg achteraf wel verteld heeft dat hij er wel heel tevreden mee is. 8)

Maar goed, Toch wel een belangrijk feit om te weten als je een laptop koopt? Is het dan met IPS in het algemeen een probleem wat minder vaak voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 14:52
Vinand schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:11:
[...]

Dank je wel voor de info!

Tja, die laptop heeft hij dan ook tegen mij advies in gekocht. Alhoewel hij vreemd genoeg achteraf wel verteld heeft dat hij er wel heel tevreden mee is. 8)

Maar goed, Toch wel een belangrijk feit om te weten als je een laptop koopt? Is het dan met IPS in het algemeen een probleem wat minder vaak voorkomt?
Ik denk dat IPS ook wel iets zegt over de hele inrichting eromheen, fabrikanten gaan er geen super duur IPS paneel in zetten om er vervolgens een goedkope backlight achter te zetten.

Maar het lijkt me een sterk verhaal dat LED's echt hoofdpijn veroorzaakt, wellicht de manier waarop HP het toepast maar heeft de TS al een tijdje met een andere laptop gewerkt zoals een MBP of een VAIO die toch bekend staan om hun betere panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij duurdere schermen is de refreshrate vaak hoger. Zo kan ik me herrineren dat de HP z24..nog iets één voordeel had ten opzichte van de U2410: de hogere backlit refresh rate. Bij een duurder paneel (ik zeg paneel, maar het zit hem in de aanstuursoftware) is dat vaak beter in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:03
Ontstaat dit probleem niet doordat led gedimd wordt door het heel snel aan en uit te zetten?

En dan de grote vraag, heb je er op full brightness geen last van?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zeg ik, op full brightness heb je er geen last van. Aldus een iemand die hetzelfde probleem had @ GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVC
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-12-2022
[...]
Ik heb de laptop inmiddels terug gebracht naar de winkel, dus ik kan niet zeggen of het aanpassen van de refreshrate het probleem verhelpt.
Rctworld schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:15:
[...]

Maar het lijkt me een sterk verhaal dat LED's echt hoofdpijn veroorzaakt, wellicht de manier waarop HP het toepast maar heeft de TS al een tijdje met een andere laptop gewerkt zoals een MBP of een VAIO die toch bekend staan om hun betere panelen?
Ik heb een tijdje een Sony VAIO gehad, exact hetzelfde probleem.
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:21:
Dat zeg ik, op full brightness heb je er geen last van. Aldus een iemand die hetzelfde probleem had @ GoT.
Niet geprobeert maar om in zo'n flinke lichtbundel te kijken lijkt me ook niet goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
waar woont de TS, en hoe snel kan hij een conclusie trekken?

mocht hij het snel zien, zullen er best wel mensen zijn die een uurtje een laptopje bij meneer neer willen zetten om dit te vergelijken?

ik zou hier best aan mee willen werken, no problemo...

ik heb een ouwe acer 6530, met een samsung panel, die ik persoonlijk heeeeeel rustig vind ogen..
daarnaast een 120hz alienware met een straalkanon als backlight, waarvan ik verwacht dat het een drama voor de TS is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MVC schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:57:
Niet geprobeert maar om in zo'n flinke lichtbundel te kijken lijkt me ook niet goed ?
Uiteraard. Mijn scherm staat zelfs meestal op de laagste stand, om niet tegen zo'n bak licht aan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
mijne staat fullpower overdag, savond op de helft/laagste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met dit weer, ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
battlefield 3 is leuk met backlight op full power... dan verblind je scherm je echt!! haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

[...]

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:03:
[...]

Klopt niet en klopt niet. Waar jullie het over hebben is een fenomeen bij CRT schermen. Bij een LCD scherm heb je geen flikkeringen; daar wordt een hogere refreshrate gebruikt om tussen frame 1 en 2 meer frames te berekenen zodat het beeld vloeiender lijkt en ook detailrijker lijkt. Bij een CRT betekent meer hz minder last van flikkeringen en rustiger beeld. Zelfde meeteenheid, compleet ander concept en uitwerking.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-04 21:32

MikeVM

- Baloo -

Malantur schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:04:
[...]

en net deze pwm moet goed gedaan zijn wil je geen problemen krijgen, als deze net te laag flikkert, of iets sneller of trager flikkert dan omgevingslicht (bijvoorbeeld, je verlichting in huis knippert tegen 100Hz)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:31:
[...]

[...]

Klopt niet en klopt niet. Waar jullie het over hebben is een fenomeen bij CRT schermen. Bij een LCD scherm heb je geen flikkeringen; daar wordt een hogere refreshrate gebruikt om tussen frame 1 en 2 meer frames te berekenen zodat het beeld vloeiender lijkt en ook detailrijker lijkt. Bij een CRT betekent meer hz minder last van flikkeringen en rustiger beeld. Zelfde meeteenheid, compleet ander concept en uitwerking.
refresh rate != backlit frequentie ;)

Het paneel flikkert wel degelijk. Zoek een donkere kamer, zet de helderheid op zn laagst en beweeg een pen snel door de lucht. Je ziet hem in stappen bewegen, net zoals in de disco... op de maximale helderheid heb je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

Hmm, true. Maar de refreshrate heeft daar niks mee te maken :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

...Waar zeg ik dat dan :?
Pagina: 1