Glas cola over laptop gevallen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBens
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-03 13:25
Hey Tweakers, ik heb wederom advies nodig.

Ik heb zojuist een glas cola over het toetsenbord van mijn laptop laten vallen. In eerste instantie viel de computer meteen uit. Ik heb vervolgens eerst de laptop omgedraait en het grootste gedeelte eruit laten lopen, vervolgens met mijn airbrush-pistool het toetsenbord bespoten met lucht om nog wat extra's eruit te krijgen en daarna nog met de stofzuiger aan het werk geweest. Nu is hij ondertussen weer opgestart maar ik vrees dat er vast nog wat cola achter is gebleven.

Ik ben meteen een windows-backup gestart, dus ik hoop dat de laptop het in ieder geval nog volhoud totdat die klaar is.

Hebben jullie nog advies wat ik nog meer kan doen om te voorkomen dat mijn laptop uiteindelijk kapot gaat? En als hij kapot gaat, is het dan mogelijk nog bepaalde onderdelen (hardeschijf voornamelijk) te redden? Is een windows-backup ook voldoende om op een volgende laptop gewoon de complete instalatie weer terug te zetten? Dus inclusief documenten, foto's, programma's, windows instalatie e.d.?

Alvast bedankt,

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet het ding zo snel mogelijk uit en ga 'm schoonspoelen en goed laten drogen. Cola is zuur en kan dus het nodige aantasten, dus schoonmaken dat ding.

Die backup boeit weinig, trek gewoon je HDD eruit, als die het doet maakt het niet uit hoe het met de rest van de notebook zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Openmaken en reinigen lijkt me aan te raden. Cola laat vast genoeg sedimenten achter wanneer het opdroogt. Om nog maar te zwijgen over het toetsenbord wat door alle suiker straks heel vervelend gaat werken.
Je hebt de laptop al weer aangezet, en je draait nu een back-up. Misschien was het zo snel aanzetten niet de slimste keus, maar het werkt. Een back-up is zeker verstandig.

Zelf heb ik 2 keer eerder een laptop gehad die heeft genoten van een glas drinken (Eenmaal rosé en eenmaal ijsthee). In beide gevallen heb ik de laptop opengemaakt en schoongemaakt. Blijkbaar waren er geen vitale componenten verdronken. Wel heb ik in beide gevallen het toetsenbord vervangen.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Laat de laptop eerst goed drogen, met de accu eruit! Met stroom erop is er kans op kortsluiting als er nog vloeistof in zit.

Met wat geluk is er niks aan de hand, maar grote kans dat het toetsenbord naar zijn grootje is, of tenminste een aantal toetsen niet meer werken. Vervangende toetsenborden zijn in principe niet heel moeilijk te vinden (Ebay) en te monteren, en tot die tijd kan je een externe tobo gebruiken. Kans dat het mobo kapot is, is niet zo groot. Als de boel compleet overlijdt: Harde schijf en alle data erop is normaal gesproken te redden. RAM, opticals, etc ook. Scherm is te demonteren en op Marktplaats/Ebay te verpatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:10
"Dat is dan een duur glaasje cola" (reclame van de radio)

Onderdelen schoonspoelen met gedemineraliseerd water kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBens
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-03 13:25
Bedankt voor het advies, heb uiteindelijk alleen een aantal documenten op de externe HD gezet die ik nu nodig heb om verder te werken, en vervolgens de laptop opengeschroeft om de harde schijf eruit te halen, deze lees ik later nog wel uit als ik toegang heb tot een vaste PC.

Ik ga zelf niks van moeite doen om hem te reinigen aangezien de laptop verzekerd is en ik zou het niet erg vinden als er iets fout ging, ik heb nu immers toch mijn HD om te backuppen. Daarbij mag ik waarschijnlijk niet eens iets aan de laptop doen van de verzekering anders heb ik daar geen recht meer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RBens schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:11:
Bedankt voor het advies, heb uiteindelijk alleen een aantal documenten op de externe HD gezet die ik nu nodig heb om verder te werken, en vervolgens de laptop opengeschroeft om de harde schijf eruit te halen, deze lees ik later nog wel uit als ik toegang heb tot een vaste PC.

Ik ga zelf niks van moeite doen om hem te reinigen aangezien de laptop verzekerd is en ik zou het niet erg vinden als er iets fout ging, ik heb nu immers toch mijn HD om te backuppen. Daarbij mag ik waarschijnlijk niet eens iets aan de laptop doen van de verzekering anders heb ik daar geen recht meer op...
Nou daar gaan de verzekeringspremies weer de hoogte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:42:
[...]

Nou daar gaan de verzekeringspremies weer de hoogte in.
:') Daar verzeker je je toch voor, voor ongelukjes.. Volgens mij mag je al niets meer claimen, dus als dit onder zijn verzekering valt, dan zou ik het gewoon claimen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-08 22:41
Zinloos topic! Men vraagt advies en krijgt het om vervolgens te zeggen, ik mag er niks mee doen van de verzekering denk ik. En verder maakt het hem ook niet uit of de laptop kapot gaat... Waarom maak je dan een topic aan waar je om advies vraagt ? Je was toch al bezig met je backup maken ...

[ Voor 30% gewijzigd door JT888 op 24-05-2012 21:11 ]

Pagina: 1