[ICH9R] Ik wil van mijn raid5 af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:47
Ik heb een ICH9R southbridge met hierop 3x320gb in raid 5 en een 150gb hd waar het OS op staat.

Ik wil mijn raid configuratie opheffen en ze als 3 losse hdd's gaan gebruiken.
De southbridge kan oa in RAID of ACHI mode werken. Als ik mijn raid config heb opgeven kan mijn southbridge op ACHI zet, gaat Windows (7 x64) de harde schijven vinden? Ik lees vooral dat het niet gaat werken, misschien heeft iemand hier wel goede resultaten mee geboekt.

Verder heb ik geen mogelijkheid om 600gb van de raid partitie op te slaan. Zou het mogelijk zijn 1 schijf uit de raid config te trekken, deze als normale HD formatteren en dan hier in Windows een deel backuppen om vervolgens de rest van de raid config af te breken? In theorie kan alle data gelezen worden als 1 schijf mist. In de praktijk zal dit erg langzaam gaan verwacht ik. Heeft iemand hier ervaring mee?

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

elgringo schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 14:28:
Ik heb een ICH9R southbridge met hierop 3x320gb in raid 5 en een 150gb hd waar het OS op staat.

Ik wil mijn raid configuratie opheffen en ze als 3 losse hdd's gaan gebruiken.
De southbridge kan oa in RAID of ACHI mode werken. Als ik mijn raid config heb opgeven kan mijn southbridge op ACHI zet, gaat Windows (7 x64) de harde schijven vinden? Ik lees vooral dat het niet gaat werken, misschien heeft iemand hier wel goede resultaten mee geboekt.

Verder heb ik geen mogelijkheid om 600gb van de raid partitie op te slaan. Zou het mogelijk zijn 1 schijf uit de raid config te trekken, deze als normale HD formatteren en dan hier in Windows een deel backuppen om vervolgens de rest van de raid config af te breken? In theorie kan alle data gelezen worden als 1 schijf mist. In de praktijk zal dit erg langzaam gaan verwacht ik. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat plan met een schijf uit de array te halen zou in theorie moeten werken maar is wel risky business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
YellowOnline schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 14:31:
[...]

Dat plan met een schijf uit de array te halen zou in theorie moeten werken maar is wel risky business.
Dat weet ik, daarom ben ik op zoek naar ervaringen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou ook niet zomaar een schijf uit m'n array trekken als het niet hoeft. Het kan wel, maar als het fout gaat ben je de sjaak.

Verder kun je de array gewoon uit elkaar halen in de RAIDbios, dan kun je de disks gewoon als losse schijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
een randopmerking misschien, maar het feit dat je de data niet kunt verplaatsen, en de schijven niet kunt missen impliceert een beetje dat je geen backup hebt. Persoonlijk zou ik daarom overwegen of het niet zinvoller is om een externe HD te kopen - zodat je ook nadien een backup van je data hebt. Nu riskeer je alles kwijt te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manzonderdas schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:04:
een randopmerking misschien, maar het feit dat je de data niet kunt verplaatsen, en de schijven niet kunt missen impliceert een beetje dat je geen backup hebt. Persoonlijk zou ik daarom overwegen of het niet zinvoller is om een externe HD te kopen - zodat je ook nadien een backup van je data hebt. Nu riskeer je alles kwijt te geraken.
Vindt eerlijk gezegd die ene hd niet eens een echte backup , als alles in de pc uitvalt van data heb je alleen die ene hd . Dat is een gevaarlijk moment omdat je dan de data op een hd hebt , maar goed een externe hd is een goed begin naar een backup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
Zijn de gegevens je meer dan 100 euro waard (+-2TB schijf)? Zo ja, koop dan een externe harde schijf en zet daar even alle bestanden op ;). Het risico om alles kwijt te raken is in mijn ogen groot omdat met 1 slechte sector je degraded RAID 5 definitief gefaald. Je haalt door 1 harde schijf weg te halen, een heel stuk veiligheid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
2TB hoeft niet eens, want hij heeft maar 3x 320GB in RAID staan :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

EnerQi schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:15:
Zijn de gegevens je meer dan 100 euro waard (+-2TB schijf)? Zo ja, koop dan een externe harde schijf en zet daar even alle bestanden op ;). Het risico om alles kwijt te raken is in mijn ogen groot omdat met 1 slechte sector je degraded RAID 5 definitief gefaald. Je haalt door 1 harde schijf weg te halen, een heel stuk veiligheid weg.
Koop er 2. Op het moment dat het mis gaat staat je data op 1 disk. Blijkt die net ook brak te zijn ben je alles kwijt. Ik heb hier verhalen over voorbij zien komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 24-05-2012 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
Q schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:45:
[...]

Koop er 2. Op het moment dat het mis gaat staat je data op 1 disk. Blijkt die net ook brak te zijn ben je alles kwijt. Ik heb hier verhalen over voorbij zien komen.
Je hebt gelijk, maar omdat ie nu al geen backup heeft, zou ik met eentje beginnen. Voor zover ik kan zien, zijn de gegevens niet zoveel waard dat ie er gelijk 2 kopies hiervan moet hebben.
Hahn schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:19:
2TB hoeft niet eens, want hij heeft maar 3x 320GB in RAID staan :P
kostentechnisch (prijs/GB verhouding) is 2 TB beter dan 1 of zelfs 1,5 TB. 3 TB is prijstechnischer nog gunstiger maar dat bieden we 'm maar niet aan ivm maar 3x 320 GB Raid 5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
Mijn belangrijke data wil wel gebackupd. Dit is een filmcollecttie en een deel van mijn mp3s (10gb) waar ik geen backup van heb. Soms is het ook goed als eens een hd crasht blijf je iig niet altijd alles bewaren en kan je met een schone lei beginnen.

Ik ga het gewoon proberen :) Het resultaat zet ik hier wel neer.

EDIT:
Gelukt, met 30mb/s wel te verstaan maar uiteindelijk zonder problemene alles gekopieerd.

[ Voor 13% gewijzigd door elgringo op 25-05-2012 10:36 ]

Pagina: 1